Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem

Som vanligt vill vissa individer inskränka allt i ((random anledning), kan vara pedofili eller den allt mer populistiska anledningen terrorism) men det enda detta innebär är en inskränkning i människors frihet att surfra till vilken (även av staten inte "godkända") sida de vill.

De enda som skall beivra, lagföra och döma individer som begår brott är i dagsläget polisen, åklagarmyndigheten och Sveriges domstolar, låt det förbli så.
Då slipper vi (åtminstone till viss del) inblandning av privata intressen vilket definitivt påverkar utgången.
(Vet att det inte alltid fungerar så)

Detta är enbart lobbyisternas vinst som har köpt "rättsväsendet" beroende på att individerna som sitter o bestämmer är "mumier" och inte begriper sig på dagens teknik.

När dessa dinosaurier är utbytta mot yngre människor som begriper hur saker fungerar så är problemet borta.(såvida dessa yngre inte också köps av mediamaffian)

Jag är snart 60 bast, köper massor av film, spel och tv-serier så jag är INTE en leacher utan betalar för mig, så skippa skitsnacket att jag vill ha allt gratis.

Enkelt för mediamaffian:
Ge människor det de vill ha till rätt pris så är det inget problem, inte splitta upp skiten i 10-20 olika abbonemang som kostar skjortan totalt.

Klart som fan att det blir piracy med det beteende mediemaffian kör idag,
men det är ju lönsamt att stämma människor istället för att ge de det de vill ha och är villiga att betala för.

Gör om gör rätt...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Många bäckar små som man brukar säga😉

Vet att det är långt dit, men dagen då FRA började spionera på hela befolkningen i stor utsträckning var det ett himla liv över det, idag är det ingen som bryr sig, samma sak sker här om än i mindre skala

Det fanns också en slående korrelation, åtminstone i min närhet, mellan "folk som blev tokiga över hur moraliskt fel FRA var och visste allt om sina rättigheter till privatliv" och "folk som använde droger frekvent". Har en känsla av att samma koppling inte är helt jävla frånvarande i den här tråden haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Samtidigt är det många som gladeligen tillåter google att samla in i princip hur mycket information som helst utan att bry sig nämnvärt, så att folk inte reagerar på övervakning är kanske inte så konstigt

Exakt, det som igår var världens kollaps blir normen imorgon, aja jag vet inte men jag tycker inte att just sättet att blockera vissa sidor är rätt väg att gå. Än så länge krävs det att det är olagligt idag, men gud vet vilka lagar vi har om 5, 10 eller 20 år i och med detta fall så finns det ju prejudikat

Permalänk
Medlem

Lägger man en groda i en kastrull med kallt vatten och sakta värmer upp det till kokpunkten sitter grodan kvar och blir kokt levande,
det stämmer VÄLDIGT bra in på en stor del av människorna i detta land.

De inser inte vad som hänt innan det är för sent.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Så din YTTRANDEFRIHET blir inskränkt för att Telia döms till att blockera olagliga hemsidor?

Okej...makes senare. Eller du kanske tänker att detta är samma sak som Kina gör?

Ja, din yttrandefrihet begränsas om någon annan förtystas.

Begreppet har ju ingen mening om det inte finns någon som kan höra vad du säger.
"Du kan säga exakt vad du vill... långt inne i skogen där ingen kan höra dig."

Yttrandefriheten måste således skydda två saker;
1. Din rätt att prata.
2. Andras rätt att lyssna.

Det är #2 som du förlorar i detta fallet; Din rätt att lyssna på vad någon annan säger.
Det är andra människor som har fått för sig att de har rätt att bestämma vad du ska få höra.

Tycker att den enda människan jag vill ska ha rätten att bestämma vad jag ska höra är just mig själv.
Jag vill at du ska ha den rätten också - tycker inte jag har någonting att göra med vad du ska få lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Lägger man en groda i en kastrull med kallt vatten och sakta värmer upp det till kokpunkten sitter grodan kvar och blir kokt levande

Väldigt offtopic, men det där är felaktigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Nej, det är helt och hållet irrelevant. Bara det faktum att industrin väljer att gå den vägen istället för att tillfredställa kundernas efterfrågan trots att kapacitet finns är tillräcklig motivation för kunden att blåsa industrin på så mycket som kunden kan blåsa industrin på. Varför skulle kunden hålla handen på en industri som försöker förringa kanske den heligaste demokratiska principen?

Det existerar ingen konkurrens, det finns inget av underhållningsföretagen som tillgodoser det kunden idag efterfrågar. Dvs ett extensivt digitalt bibliotek av media, av hög kvalitet och hög tillgänglighet och brett utbud. Om detta fanns skulle piratkopiering kanske inte vara ett minne blott, men åtminstone vara krafigt reducerad.

Ett anekdotiskt exempel: Jag har förmåga att betala, jag vill betala, jag betalar redan bara i månadsavgifter säkert närmare en femhundring i månaden för att få tillgång till underhållning på det sätt jag vill konsumera den och då har jag inte ens räknat in engångskostnader för saker som ingår i det intresset så som hembioanläggning, tv, mediacenter, server och all övrig kringutrustning. Detta är inkomster som industrin går miste om för att de väljer att ignorera och justera sin distributionsväg till en som efterfrågas av mig och många andra.

Hade det funnits lagliga konkurrenter som erbjöd det jag vill ha så hade jag sagt fuck you till industrin och vänt mig till närmsta konkurrent som erbjöd det jag söker, nu finns inte det och att avstå från deras utbud är inte ett alternativ som leder dem dit jag vill. Jag står mig själv närmast och skiter högaktligen i tårar från en branch som inte vill hjälpa sig själv, det är ren och skär princip.

Nej, det har vi inte alls etablerat. Det är något som du påstått som jag inte alls tar för givet. Piratkopiering är en konsekvens av kundens missnöje, kunden har i de flesta fall både resurser och viljan att betala om den får det den vill betala för.

Efterfrågan i det här fallet är inte tillfredställd eller mättad för det som efterfrågas är det jag nämner ovan och distributionsmetoden industrin väljer håller inte, deras handlingar talar sitt tydliga språk på det. Industrin avser att varje piratkopierad kopia är att likställa med ett missat tillfälle att ta in intäkt på en lagligt utgiven produkt. Ska vi dra det till sin spets så innebär det att det finns en efterfrågan som tillfredställs på olaglig väg och som industrin arrogant väljer att avstå ifrån. Detta beteende ska inte belönas, det ska bestraffas och det enda sättet att göra det på är via plånboken.

När en industri väljer att vända sig emot sina konsumenter och med medel som förringar grundpelare för det demokratisk andemening innebär så har konsumenten inte någon som helst skyldighet att hålla sagda industri i handen.

EDIT: Du verkar någonstans ha fått den felaktiga uppfattningen att jag upplever att marknadsekonomi är den främsta orsaken till att begå civil olydnad i protest mot nöjesindustrin, så är det inte även om jag upplever att det är en aspekt av saken och ur mitt perspektiv. Jag är inte kompetent nog på att ge mig in i djupdykningar i vad exakt marknadsekonomi innebär utan jag diskuterar främst ang min uppfattning om densamma. Och min uppfattning är att det finns en stor efterfrågan på x under distributionsform y och att den industri som tillhandahåller denna produkt är plågsamt ovilliga att möta denna efterfrågan och går långa och enligt mig jämte demokratiska värderingar helt ohållbara, omoraliska vägar för att få sin vilja igenom. Och detta är det centrala för mitt ställningstagande, oavset hur mycket eller inte jag förenklar begreppet marknadsekonomi.

Jag är helt enkelt inte funtad på ett sätt där jag vill stryka en industri medhårs som inte önskar göra detsamma med mig, det är min övertygelse att den bransch som bortser från sina kunders önskemål och dessutom begår enligt mig kraftiga övertramp på gällande kutym inom en demografi som högt värderar demokratisk integritet och där ekonomiska resurser inte ska vara en faktor som gör att en eller flera aktörer kan frångå grundläggande principer som en person en röst. Det är inte förenligt med mina värderingar som individ och jag tycker att det är ett konkurrensmedel som inte har lika stor slagkraft inom andra, mindre industrier.

Om jag vore en mindre eller medelstor enskild företagare inom en industri där pengaflödet är mer begränsat än inom exempelvis nöjesindustrin så skulle jag slita mitt hår av frustration att deras bransch är särfördelad och inte behöver följa samma regler som jag tvingas följa pga min oförmåga inom min egen industri att täcka in tillräckliga ekonomiska resurser för att kunna utvinna politiskt kapital ur ekonomiskt kapital.

Att de inte ska bry sig om att få staten att ta i tu med den olagliga verksamhet som påverkar dem är ett konstigt påstående. Det är aldrig bara upp till offret att se till att brott inte sker. Att jag personligen inte direkt tycker synd om de stora företagen, eller inte gillar effekten av vad som kommit av det, är inte relevant för sakfrågan. Jag måste vara konsekvent i hur lagen ska skötas för att ha någon som helst trovärdighet och företagen måste i alla fall få säga vad de vill när olagligheter sker. Ingen är tvungen att göra som företagen vill, det hänger bara på hur lagarna är skrivna samt viljan hos de folkvalda politikerna.

Det existerar definitivt konkurrens och du försöker kringgå det faktumet genom att försöka definiera termen på ett underligt sätt. Produkterna i det här fallet är t ex en film, eller en serie. Många aktörer skapar den typen av underhållning och konkurrerar därmed om kundernas pengar (plus att de såklart konkurrerar med all annan form av underhållning). Att du försöker hävda att förekomsten av konkurrens endast rör sig om distributionsmodellerna, och att det för att konkurrens ska finnas måste finnas en enda lösning som erbjuder det alla andra tjänster totalt erbjuder, är helt enkelt inte ett legitimt argument.

Dessutom är det ju så att det du eftersträvar är brist på konkurrens i distributionen. Du vill ha en tjänst för allt, vilket innebär att den då konkurrerat bort alla andra och därmed fått alla bolag att distribuera genom den kanalen. Dock vet vi nog alla vad brist på konkurrens gör för priset.

Ditt anekdotiska exempel belyser bara att du borde veta om att det finns konkurrens eftersom du prenumererar på tjänster från flera olika företag som konkurrerar med varandra. Ingen tvingar dig att göra det, du har själv valt detta, och inget säger att en ensam tjänst med allt det du vill ha skulle vara billigare än vad du betalar nu. Snarare tvärtom. Det är konkurrensen som gör att Disneys kommande streaming-tjänst lägger sig lägre än Netflix i pris, trots att de spenderar groteska summor för att skapa och köpa in material till den.

Piratkopiering minskar absolut efterfrågan på underhållning, det är ett faktum (som sagt är dock inte vidden av denna påverkan känd). Så fort en enda person laddar ner en film den skulle betalt för annars blir det påståendet korrekt, och det vet jag att det sker. Det är heller inte bara så enkel korrelation utan förekomsten av sådan gratis underhållning minskar också den generella efterfrågan på underhållning eftersom de som piratkopierar inte behöver vända sig till billigare, eller riktig gratis underhållning för att stilla sitt behov. De får precis vad de vill ha utan att betala. Det är heller inte så att de enda som piratkopierar är de som är missnöjda med distributionen (och det är ändå inte en ursäkt, vill man inte betala för sig är alternativet att låta allt vara), en del vill helt enkelt inte betala även om de kan. Det är samma sak med skattesmitare, osv.

Tillgång och efterfrågan handlar helt enkelt inte om att företag ska leverera vad än kunderna tycker ska finnas. Tvärtom är det så att om efterfrågan är stor så innebär det att företagen har mindre anledning att söka mindre lönsamma modeller för att göra kunderna nöjda. Som jag sade tidigare så är vad du efterfrågar något som inte kommer komma genom konkurrens utan snarare brist på sådan.

Vad gäller din edit så skulle jag nog snarare säga att du fått den felaktiga uppfattningen om att vi för en allmän diskussion, när konversationen startade enbart kring marknadsekonomiuttalandet. Det var det enda jag kommenterade kring och alla försök att dra in andra bitar i konversationen genom argument riskerar bara bli projiceringar av åsikter. Nu har jag dock ändå svarat på vissa saker som påverkan av piratkopieringen, men det är inte det jag ämnat diskutera.

Jag har inte nämnt någonting om hur jag vill att saker ska vara, jag har bara berättat hur saker är utifrån de termer som använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Varför ska lobbyister och korrupta domare bestämma vad jag ska se på eller inte?

Jag var personligen okej med Spotify, Netflix & HBO till en början. Avslutade dock mitt HBO när dom blockerade rootade Android enheter från sin app. Jag vägrar också betala för Spotify, Netflix, HBO, Viaplay, Amazon Prime, Crunchyroll, SVT Play och gudarna vet vad mer - Då är vi tillbaka på ruta 1 med TV-paket och kostnader om tusenlappar i månaden.

Istället för att slänga pengar på lobbyister kanske Hollywood och andra aktörer skulle lägga lite mer fokus på att ge oss en vettig tjänst med samlat innehåll, du vet - Sluta vara giriga svin & ge kunden vad den vill ha samtidigt som dom fortfarande tjänar miljarder?

Finns hur mycket statistik som helst som påvisar att när tjänster så som Netflix o.s.v. tog fart så sjönk mängden Torrent-trafik drastiskt, men att nu när alla bolag segmenterar upp med egna plattformar till höger och vänster så ökar den igen.

Varför startar du då inte ett bolag som gör exakt detta, ger kunderna det de vill ha? Du blandar ihop det hela med Vad DU vill ha. Det är kansle inte på något sätt överensstämmande vad de privata bolagen vill.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Väldigt offtopic, men det där är felaktigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog

Möjligt att det gäller just i frågan om grodan, det kanske är en skröna, må så vara.
Men definitivt inte i frågan om människor...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Min fråga är... vem fan använder Telia till något idag?
förutom den okunniga svensson.
Och svensson använder inte piratsajter.
resultatet kommer förmodligen vara samma som innan.

Många av oss får välja Telia då de är den enda tillgängliga operatören, ifall man inte ska välja någon mobil anslutning istället. Det är inte alls lika billigt och stabilt som fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag är av åsikten att ISP tillhandahåller en tjänst lik PostNord, DHL mfl. Dvs de levererar paket och så länge de inte är fara och färde för allmänheten för att det är en bomb (psst, det går inte att skicka bomber på internet) så ska de inte göra något. Lite fildelning har ingen dött av. Lägg ner med det här tramset.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det hänger ihop, men ISP-er är väl också en (eller flera?) AS (autonomt system)? Dvs att de routar trafik på sin egen lilla del av internet ut till nästa AS som ligger närmare målet. Då kan man ju helt enkelt droppa/svara HTTP 403 på alla paket med IP-adress som motsvarar DNS-uppslagningen för dessa förbjudna siter redan på första hoppet för alla kunder. Så länge man inte börjar skicka ut på BGP att man har billigast väg till dessa hemsidor så ska det ju vara lugnt.

För att komma runt en sån blockering måste man använda sig av en VPN med exit-nod utanför telias AS.

Äsch! Nätneutralitet! Den är tydligen lite flexibel beroende på hur bra lobbyorganisationer företagen som är emot den har!

Postnord har en sammhällstjänst att dela ut brev i hela landet men inte DHL. De behöver inte på något sätt dela ut ett paket i Sverige om det finns skäl att inte göra så. Det finns inga ISPer med ett sammhällsansvar, de är alla privata bolag. De har därför ingen som helst tvång att dela ut dina ”paket”. Det står dig fritt att starta en ISP som fungerar exakt som du vill. Vill tillräckligt många andra samma sak kommer den lyckas och bli framgångsrik.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Det är helt jävla absurt att det här är vad vi fokuserar på i moderna västvärldens demokratiska system istället för faktiska problem som skadar människor. Man leker ghost-busters år copyright holders för att många icke-existerande tjuvar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Detta är givetvis dåligt men på den positiva sidan så kommer ISP's aldrig kunna blocka alla sidor, något filmbolag mm eventuellt kommer att fatta och sedan göra ändringen som behövs. Kommer högst troligen leda till att webbhotell mm blir tvingade att stänga av sidor de "upptäcker" eller får anmälningar om som delar upphovsrättsskyddat materiell; då de upptäcker att blockering av sidor inte fungerar som de trodde. Detta i sin tur kommer leda till fler privata servrar i länder som inte har dessa lagar. Detta kommer troligen att ta många år.

I andra ord så kan filmindustrin tyvärr aldrig vinna. Givetvis är det rätt att de skall få betalt men de går som många ser helt fel väg. Det bästa vore en gemensam streaming tjänst där alla större bolag går ihop och delar sitt innehåll. Med högt utbud och bra kvalité så kommer folk förr eller senare dra sig ditt såvida kostnaden för tillgång är resonabel. Detta är framtiden trots all. Just nu blir du tvungen att ha flera tjänster för att ha ett bra utbud och även då är inte kvalité garanterad. Det känns bara onödigt och kostsamt och det gynnar varken konsumenter eller filmbolagen.

Både bio och konventionell TV är gårdagens nyheter för mig även om båda fortfarande erbjuder något. Givetvis kommer det finnas ett tag till men i.o.m. Internet så finns det mycket bättre valmöjligheter. Film och TV-bolagen lägger över problemet på ISP's istället för att stämma varje enskild hemsida. Det kommer inte gå snabbare att få bort/blocka hemsidor, ansvaret skiftas endast. I slutändan är det Internetleverantörer som drabbas värst då kunder drar sig till andra bolag oavsett om det är för att de inte kan få tillgång till hemsidor för att ladda ner/upp eller om det är p.g.a. politiska åsikter/princip.

Skrivet av Dimetikon:

Då var internetcensuren påbörjad även i sverige

Censur pågår ju redan på sätt å vis. Du kan t.ex. inte yttra dig hur du vill i det allmänna utrymmet, Internet inkluderat, men det är helt fritt att tala hur du vill i privata sfären. Jag tänker mest på hets mot folkgrupp här, en lag som knappast behövs då trakasserier, hot mm är redan täckt av lagen. Även om vi är ett relativt fritt samhälle så finns det ju vissa begränsningar. Huruvida dessa begränsningar är acceptabla eller inte går ju alltid att diskutera.

Skrivet av XripperX:

Går det att blockera dessa siter?

Är väl enkelt att komma förbi dessa "blockeringar" eller?

Du behöver inte ta dig runt en blockering, du behöver endast söka dig till andra sidor. Dock kommer det förmodligen finnas sätt att kringgå en blockering oavsett om man använder sig av VPN eller inte, även om VPN fortfarande är det bästa valet. Många kanske inte känner det värt dock att pröjsa för VPN, något man skall göra om man skall ha VPN då de kostnadsfria alternativ som finns är mer säkerhetsrisk än lösning.

Skrivet av DokujiN:

Pedofili och fildelning är alltså likvärdiga i ditt universum?
Mår du bra eller?

Du har rätt i att försöka korrigera honom, dock bör du kolla över din terminologi. Våldtäkt mot barn/spridandet av barnpornografi och pedofili är knappast samma sak. Det är ungefär som att säga att misshandel och mord är samma även om de kan vara kopplade till varandra. Handlingarna kan stå helt för sig själva och behöver inte vara baserad på mentala sjukdomar.

Skrivet av Frispel:

Hm, du byter operatör för att telia döms att blockera sidor? På vilket sätt är detta telias fel? Eller är det bara så att du vill kunna komma åt piratkopierat material på ett enkel sätt?

Ja, han vill byta operatör för att Telia kommer att blocka sidor p.g.a. av denna domen. Sidor som laddar upp upphovsrättsskyddat materiellt har också ett stort utbud av icke-upphovsrättsskyddat materiell, något som folk vill ta del av. Om de inte kan göra detta på sina favoritsidor så är det logiska alternativet att byta ISP. Det är Telias fel att de böjer sig över. Det finns alltid val att göra även om valen inte nödvändigtvis är (ekonomiskt)attraktiva.

Skrivet av StefCon:

Vi betalar redan för privatkopiering p.g.a. Copyswede. Varför ska vi betala för att koperia det vi redan köpt eller det vi skapat själva? Bör det inte vara så att vi redan har förbetalat för det vi kommer att ta?

Det är skillnad på piratkopiering och privatkopiering.

Skrivet av Johandea:

Inte någonstans har jag skrivit MIN yttrandefrihet. Censur är en inskränkning av NÅGONS yttrandefrihet. Jag är ju inte bara emot våld om det är riktat mot mig, jag är emot det oavsett vem som är utsatt.

Du försöker verkligen göra hönor av fjädrar...

Det går alltid att ladda upp sitt eget materiell på andra sidor, men jag tror jag förstår vad du menar. Det är en viss begränsning av en frihet du har tagit för givet och jag håller med att det inte är helt rätt, dock som sagt, du kan alltid vända dig till andra sidor. Det är inte en perfekt lösning men det är en lösning.

Skrivet av VadSaDu:

Först artikel 11 och 13 (Tror jag) Sedan detta..sammankopplingar?

Självfallet är det en trend och det är inget nytt att vissa friheter försöks att begränsas för att lösa vad företag och vissa myndigheter ser som ett problem. Det blir lite som att kasta ett nät över en grupp människor för att ta fast den kriminella, även om det frihetsberövar oskyldiga i processen. Kanske inte den bästa analogin men är den jag kom upp med.

Skrivet av kelthar:

Kan telia också blockera telefonnummer för hela Sveriges befolkning? Kan man jämföra det? För det hade varit helt bisarrt.

Om bevis fanns för kriminell aktivitet och polisen begärde detta, varför inte? Dock är det precis som blockering av hemsidor inte en effektiv lösning på problemet då den kriminella kan helt enkelt byta nummer precis som användare av sidor som har upphovsrättsskyddat materiell kan byta till en annan hemsida. Dock är detta inte en perfekt lösning.

Skrivet av HazZarD:

Helt sjukt, snart blir det som i kina om det fortsätter, en stor brandvägg som staten kontrollerar allt i princip.. är det så det ska bli i framtiden? fy fan.....

Även om Sverige har vissa liknelser till kommunism så är vi fortfarande långt ifrån att vara som Kina. Det finns en viss insikt i Kinas nationalsång om du orkar leta upp en översättning.

Skrivet av hybris6:

Konstigt att vapen och ammunitionstillverkare inte blir dömda för medhjälp till mord enligt denna logiken. Tycker mord är värre än om en fattig student laddar hem en film...

Allt handlar om pengar. Det kanske är lite off-topic men många verkar inte tänka på att Sverige är ett av de ledande länderna i vapenexport per capita. Vi har sålt vapen till diktaturer och länder som är aktivt i krig med andra. Dubbelmoral är inget nytt och pengar verkar alltid driva den konflikten.

Skrivet av CarlOscar:

Är det verkligen konstigt att "olagliga" sidor blir blockade?

Räcker det inte med VPN för de som fortfarande vill in där?

Skrivet av tumvanten:

o vafan skulle detta leda till.
alla som vill in på dessa sidor lägger ju bara till en vpn.
så jävla meningslöst.

Skrivet av Lithium81:

VPN. Svaret som löser problemet och använder ni inte redan det idag. Börja nu.

Givetvis kan man använda VPN för att kringgå blockeringar. Alla bör använda en VPN när de är ute på Internet oavsett vad man gör. Det är en extra säkerhet. Det är dock värt att inse att VPN inte är en full säkerhet och att det inte finns något som är 100% säkert. Vi får hoppas att ISP's i framtiden inte blir tvungna att blockera VPN's också. En sådan förändring skulle verkligen påverka alla säkerhetsmedvetna, inte endast dem som fildelar illegalt. Kanske är långsökt men jag har lärt mig att det är ett säkert vad att 'betta' på människans girighet och idioti.

Skrivet av tilted0113:

Lägg ner de löjliga 0,001% scenarion.

Även om majoriteten av materiell på sidor såsom TPB är upphovsrättsskyddat så är det inte OK att kasta ett nät över alla och kalla det rättvisa(läser situationen mellan raderna, det är inte riktat mot din kommentar) bara för att du förhindrar folk från att ladda ner upphovsrättsskyddat materiell. Jag kan förstå konceptet att 'kasta nät', men jag håller inte med det.

Det går ju alltid att röra sig till andra sidor men detta är inte en säkerhet heller. Tänk dig att du laddar upp ditt eget materiell till en populär sida och skapar en följarbas, för att sedan se sidan bli blockerad av ISP efter filmskapare klagade bara för att folk började ladda upp upphovsrättsskyddat materiell till sagd sida.

Det vore lite som att banna protokoll såsom BitTorrent för att lösa upphovsrättsbrott. Det löser problemet tillfälligt tills folk byter protokoll, dock på bekostnad av alla som inte använder protokollet för att bryta mot lagen. Man löser inte ett problem genom att skapa fler problem såvida situationen inte är livshotande, vilket den knappast är i detta fall.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Nu när tjänsterna äntligen finns så piratas de ju inte längre i samma utsträckning. Eller?
Kan tänka mig att det streamas saker som fortfarande kanske inte finns tillgängligt men detta går att lösa genom att lägga till dessa innehåll i nuvarande tjänster.

Kanske ska skylla på hur uppbyggnaden för licensiering och region är hos filmindustrin än att hålla på blockera delar av internet. Risken finns för ändamålsglidning.

Tyder på att pirating är påväg tillbaka pga att splittringar i content. Räcker inte längre med Crunchyroll, Netflix och HBO

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ronja_Hood:

Varför startar du då inte ett bolag som gör exakt detta, ger kunderna det de vill ha? Du blandar ihop det hela med Vad DU vill ha. Det är kansle inte på något sätt överensstämmande vad de privata bolagen vill.

Varför starta ett bolag för att få det jag vill ha?
Om företaget inte kan erbjuda en tjänst som är vettig, då löser jag det på egen hand.

Det är inte mitt problem att företaget väljer att få 0 intänkter istället för en potentiellt mindre intäkt, i detta fallet kring piratkopiering så förlorar dom t.o.m. pengar på att jaga ner "pirater" och betala dyra lobbyister - Om dom väljer att vara giriga kapitalister så väljer jag att vara en girig (icke)kund, det är varken mitt ansvar eller i mitt intresse att se till att bolagen får som dom vill, punkt.

Jag är knappast ensam om att dela dessa åsikter heller. Den ökade torrent trafiken i korrelation till segmenterade streaming tjänster säger sig självt. Och ska man vara lite mer personlig så är det ingen i min krets som resonerar direkt annorlunda från mig heller.

Jag har skrivit ett flertal sakliga inlägg kring detta, där jag argumenterar allt från varför någon skulle torrenta till fördelar med en samlad tjänst. Råder dig att läsa igenom några stycken innan du fortsätter komma med pulverskott till argument som att "starta ditt egna bolag då" - 3st inlägg jag gjorde i denna tråden tidigare; Här, här och här.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Varför blir folk så upprörda? Om man ska dra det till sin spets: om ingen ska betala för att se materialet så kommer det inte finnas något material.

Skärp er och anpassa er (finns massor med sätt) istället för att klaga som tonårsflickor.

För att det finns MASSVIS av material som man måste pirata. För att det inte finns en legitim väg att få tag på det. Jag tror knappast folk piratar de största serierna på netflix direkt... Nä vill man se den skiten så vänder man sig till netflix, problemet är alla de filmer/spel/musik som dog ut innan internet blev mainstream och aldrig blev uppköpta att förlag och de inte finns legitimt att köpa och spreds endast via pirating bland annat. Eller alla olika emulatorer till spel som är för obskyra för att någonsin finna sin väg in på en Nintendo Classic store eller dylikt. Grundproblemet här är att det finns absolut massvis av legitima skäl för pirating. Visst är det tekniskt sätt olagligt om jag laddar ner spel för emulator, men äger jag både konsol och spel så skiter jag faktiskt i det, det är en principiell fråga och det finns inget företag som skulle försöka jaga en kund för hur de väljer att konsumera en produkt. Och för att inte prata om pirating av mjukvara där upphovsrätten fallit bort för att företag bitit i marken etc.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Den har funnits där i många år. Olaga hot, barnporr, uppvigling, hets mot folkgrupp och förtal är andra typer av censur som vi haft på nätet under lång tid. Och den typen av censur är också välkommen.

Yes. På flera sätt. Telia kan filtrera ut siten i sina DNSservrar. Det går lätt att runda genom att byta DNSserver i sina enheter.
Om de däremot blockerar IPadressen i all sin trafik - vilket de också kan göra så blir det hårigare att komma runt. Men ja, VPN löser det också.
-------------------------------------------------

Själv förstår jag att siter så som piratebay kan få stater och lagens långa arm emot sig. De håller på med fiffel och då kan man få problem med rättsväsendet.
Men att processen baseras på hur varje enskild ISP ska agera och att detta bestäms i tvistemålsdomar... Jag upplever att det är en godtycklighetsprocess och att infrastrukturen inte ska inte kunna styras på det här sättet från privata intressen.

Trodde inte att du skulle tycka blockering av siter för sådana brott var en välkommen censur. Och har du källa på att staten/domstolar gått in och blockerat något pga hot eller förtal? Tvivlar skarpt på det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det där tror jag inte en sekund på faktiskt hehe.

Olaga hot, barnporr, uppvigling, hets mot folkgrupp och förtal tror jag faktiskt inte du är emot utan jag tror faktiskt att du tycker det är bra att staten har lagar kring de punkterna. Vilket ju är censur

Är bara för att censurera barnporr i de instanserna. När det gäller internet, begår någon uppvigling, hets, förtal eller olaga hot så anser jag att man ska sköta de inom rättsväsende för vad som är sagt eller inte, man ska inte gå och censurera bort vad som har sagts eller skrivits. Det är jag skarpt emot.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Varför är du så upprörd över detta? Du kan se precis vad du vill men det kanske kommer kosta.

Som sagt; vad förväntar du dig? Att aktörerna som får sitt material pirat-spritt över hela internet inte ska reagera och agera? Ska allt i hela samhället vara gratis eller?

Jaså? Så du menar att all form av underhållning som någonsin funnits finns att köpa? Lägg ner dina tomma argument som inte håller. Du ignorerar ju det faktum att det finns enorma arkiv som inte går att hitta någonstans.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Trodde inte att du skulle tycka blockering av siter för sådana brott var en välkommen censur. Och har du källa på att staten/domstolar gått in och blockerat något pga hot eller förtal? Tvivlar skarpt på det.

Hela siter vet jag inte om de blockerat för just förtal. Finns liksom inte organiserade förtalsiter på samma sätt som det finns organiserade barnporrsiter eller fildelarsiter.
Men jag kan absolut tänka mig att man kan blockera hela siter som bygger på hets mot folkgrupp.

However, det jag tänkte på gällande hot/förtalsbrott var inte att staten i alla lägen plockar ner hela siter men de kan kräva att man tar ner specifikt material på en site. Exempelvis olaga hot.
Det är inte så märkvärdigt att man inte får ha kvar sina olaga hot eller förtal på nätet om man blir fälld för just dessa.

Men visst är det så att jag tycker det är lämpligt att staten förbjuder olaga hot, förtal och barnporr.
Även om det är en inskränkning i yttrandefriheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra/till rätt pris tjänster mer eller mindre dödar illegala alternativ (nåja, minskar rejält iaf).
Är inte svårare än så, så vad väntar mediemaffian på?

Ooops glömde, de vill INTE kliva in i den nya eran utan vill leverera skiten på DVD/BD eller random skitmedia där man måste se "FBI-WARNING" eller annat skit innan filmen startar.

En jämförelse:
Köp filmen så är ovanstående ett måste, plus ofta en massa jävla relklam om div skit.
Ladda ner filmen så startar den direkt utan "FBI-crap" och utan reklam, alltså det man vill ha.

När ska filmbranschen/mediamaffian lära sig att ge folk det de vill ha?
Troligen aldrig, de har gråtit blod sedan Gutenberg och kommer troligen inte sluta så länge människan lever.
De är reliker som aldrig kommer anpassa sig till verkligheten, de anser att människan ska anpassa sig till deras sätt att se på verkligheten.

Tänkvärda citat:
(Även för förbudsivrare likt en del här)

"I got news for you asshole, you ain't leadin nothin' but Jack and shit, and Jack just left town..."

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,
deserve neither Liberty nor Safety."

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Dom borde blockerat YouTube också. Där finns massvis av upphovsrättsskyddat material uppladdat av andra än upphovsrättsinnehavaren.
Det kommer väl i nästa vända

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Nej gud nej, Google har ju pengar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen är ju löjlig:
Det som är kriminellt ska snuten sköta, INTE ISP!!!

Faktum kvarstår:
Den som bryter mot lagen ska lagföras av vårt sk rättssystem, punkt slut.
De som har problem med det borde försöka ändra lagsystemet istället för att leka rättsaktivister för att det passar deras agenda.

Slutsats:
Det som är olagligt sköts av rätts/felsystemet (välj själv), INTE av intresseorganisationer/företag och annat skit som har intresse av att "rätt" dom faller, då är vi på jävligt fel väg...
Den med mest pengar/bäst advokat vinner, är det en framtid vi vill ha?

Felstavning
Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Samtidigt är det många som gladeligen tillåter google att samla in i princip hur mycket information som helst utan att bry sig nämnvärt, så att folk inte reagerar på övervakning är kanske inte så konstigt

Fast det är å andra sidan något man går med på och dessutom något som används för att förbättra annonser för dig osv (gynnar dig och annonsinnehavaren) medan spioneri av en stat är en helt annan sak.

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Dom borde blockerat YouTube också. Där finns massvis av upphovsrättsskyddat material uppladdat av andra än upphovsrättsinnehavaren.
Det kommer väl i nästa vända

Bästa liknelsen hittills tror jag. Youtube har i och för sig en armé automatiska och manuella system för att ta ner upphovsrättsskyddat material, och det verkar funka iaf delvis (och missbrukas). Hade ju varit mer logiskt att fortsätta försöka ge sig på TPB direkt istället för att blockera på ISP-nivå. Sen vet jag inte hur lagen är uppbyggd - är jag skyldig till ett brott för att jag lyssnar på en Black Sabbath-låt på Youtube som lagts upp av nån som inte har rättigheten till den? Hade jag laddat ner den på TPB hade jag förmodligen varit det, men är jag det om jag streamar den på Youtube? ...borde nog sluta spekulera nu innan jag ger branchen nya idéer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Exakt min poäng i denna tråd. Men folks argument är ”censur är sååå fel i ett samhälle kolla på Kina!!!11”.

Skitsnack så det skriker om det. (Och viss dubbelmoral)

du påstår mycket men du bjuder inte på resonemang eller argument, vad var det där om skitsnack igen?

båda ni ignorerar tillgångsfaktorn med era syndabockar.
Tex jag som som stort dragonball fan vill se 2018 broly filmen på bio/köpa bluray/web hyra, dilemmat är dock att den produkten inte existerar på den europeiska marknaden, var kommer ert ''om ni inte har råd så skaffa ett jobb'' argument in?
Eller ska man köpa flygbiljett till USA/japan med era principer?

lösning på flera abonnemang sitter hur man publicerar materialet, om vi hade ne plattform liknande steam där man kunde köpa serier individuell med självpublicering skulle detta problem försvinna.
och även ni som skulle klaga på att kostnaden skulle bli för dyr om ni är binge fanatiker finns det inget som hindrar prenumerationer/bundles från att existera i samma form, lite som orgiin acces systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

du påstår mycket men du bjuder inte på resonemang eller argument, vad var det där om skitsnack igen?

båda ni ignorerar tillgångsfaktorn med era syndabockar.
Tex jag som som stort dragonball fan vill se 2018 broly filmen på bio/köpa bluray/web hyra, dilemmat är dock att den produkten inte existerar på den europeiska marknaden, var kommer ert ''om ni inte har råd så skaffa ett jobb'' argument in?
Eller ska man köpa flygbiljett till USA/japan med era principer?

lösning på flera abonnemang sitter hur man publicerar materialet, om vi hade ne plattform liknande steam där man kunde köpa serier individuell med självpublicering skulle detta problem försvinna.
och även ni som skulle klaga på att kostnaden skulle bli för dyr om ni är binge fanatiker finns det inget som hindrar prenumerationer/bundles från att existera i samma form, lite som orgiin acces systemet.

Aha du vill ha något som är svårt att få eller inte tillgängligt då är det okej att stjäla makes sense.

Jag tycker grafikkort är för dyra och nVidia lyssnar inte på marknaden så jag går in på mediamarkt och stjäl ett. Jag har rätt till det för jag vill ha ett.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Aha du vill ha något som är svårt att få eller inte tillgängligt då är det okej att stjäla makes sense.

Jag tycker grafikkort är för dyra och nVidia lyssnar inte på marknaden så jag går in på mediamarkt och stjäl ett. Jag har rätt till det för jag vill ha ett.

Förstår vart du vill komma med liknelsen men den haltar lite. I detta fall finns det inget grafikkort på MM.Inte heller på komplett, inet, proshop, Amazon.uk, tyska sidor eller i hela Europa. Till något pris. Rättfärdigar i och för sig inte att man på ett magiskt sätt stjäl det från Japan, men blir i alla fall för mig mer förståeligt. Sen kan man förstås vara utan, eller försöka privatimportera från Japan, är inte insatt i hur det skulle fungera i det specifika fallet, och huruvida japanska DVD fungerar i vår region...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det där tror jag inte en sekund på faktiskt hehe.

Olaga hot, barnporr, uppvigling, hets mot folkgrupp och förtal tror jag faktiskt inte du är emot utan jag tror faktiskt att du tycker det är bra att staten har lagar kring de punkterna. Vilket ju är censur

Jag är klart emot censur av ovannämnda. Barnporr är olagligt. Lås in paedofilerna och ta ner innehållet samtidigt som de låses in.

Man ska inte börja censurera dns'er för att någon laddat upp en olagligt paedofilm.

Filmindustrin har tillgång att rensa bort innehåll på piratebay. Det är nog.

Skickades från m.sweclockers.com