Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2002

Garantier är det tillverkaren som ger, inte försäljaren av varan, så jag tror de har rätt i att du ska kontakta tillverkaren direkt för att få hjälp. Ibland är det bättre också, en del tillverkare har riktigt bra kundsupport och är snabba med ersättningsvaror

Vituð ér enn, eða hvað?

Trädvy Permalänk
Cdon.com
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Bozzeta:

Vad har ni gjort med värdecheckarna på coop bonus? Coop säger att ni tagit bort dem från shopen...

Hej Bozzeta,

Tack för inlägget!

Vi samarbetar fortfarande med COOP men samarbetet ser lite annorlunda ut nu. Du som kund kan samla poäng genom att klicka in till CDON via Coops hemsida. Vi har dock inte kvar möjligheten att lösa in presentkort via deras poängshop.

Med vänliga hälsningar,
André

Trädvy Permalänk
Cdon.com
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av muSashi:

Hej @CDON.COM, har problem med en produkt som gått sönder, har varit i kontakt med eran kundtjänst men dom hänvisar mig bara vidare till tillverkaren och säger att reklamationstiden har gått ut.

Så detta är också en allmän fråga vad som gäller hos er. Om ni marknadsför en produkt med t ex 6 års garanti och produkten är över 3 år gammal, är det verkligen rätt att ni inte hjälper era kunder då som fortfarande har garanti kvar på sina produkter? Utan dom måste vända sig någon annanstans för att få hjälp med en trasig produkt.

Hej muSashi,

Tack för ditt inlägg!

Precis som Bakwetu skriver så är garanti något som tillverkaren lämnar, vi hjälper dock alltid till i garantiärenden om du som kund vill detta så länge det även är inom den treåriga reklamationsrätten. Efter reklamationsrätten så har vi som säljare inget krav på oss att avhjälpa eventuella fel, och om din produkt då har längre garantitid än 3 år så hänvisas du till tillverkaren istället.

Med vänliga hälsningar,
André

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Bakwetu:

Garantier är det tillverkaren som ger, inte försäljaren av varan, så jag tror de har rätt i att du ska kontakta tillverkaren direkt för att få hjälp. Ibland är det bättre också, en del tillverkare har riktigt bra kundsupport och är snabba med ersättningsvaror

Jag brukar ha bra koll på konsumenträtten, men just denna fråga har jag missat, men jag är rätt säker på hur det ska fungera, återförsäljaren ska hjälpa till även om reklamationstiden har gått ut, när dom marknadsför en produkt, att ha en garanti som är längre än våran lagliga reklamationsrätt på 3 år.
Har kontaktat Hallå Konsument för att förhoppningsvis får klarhet i detta.

Men även om det visar sig att jag skulle ha fel, så finns det det ingen som stoppar CDON att använda sig av goodwill.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Säljarens skyldigheter slutar när konsumentköplagens reklamationsrätt upphör. Garantier, som alltid är frivilliga, regleras inte i lagen och säljaren har inga skyldigheter mot kunden gällande dessa. Vår konsumenträtt är väldigt omfattande till kundens fördel med det hindrar tydligen inte att mycket vill ha mer.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

När får ni in Cromecast 3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MultiMan:

Säljarens skyldigheter slutar när konsumentköplagens reklamationsrätt upphör. Garantier, som alltid är frivilliga, regleras inte i lagen och säljaren har inga skyldigheter mot kunden gällande dessa. Vår konsumenträtt är väldigt omfattande till kundens fördel med det hindrar tydligen inte att mycket vill ha mer.

Har du någon källa på ditt påstående? För detta är iallafall en gråzon för mig när det gäller konsumenträtt och när återförsäljarens annonserar ut att produkten kommer med längre garanti än vad reklamationsrätten tillåter.

Och jag tycker inte det är fel eller som du uttrycker dig "mycket vill ha mer" att gå via CDON än kontakta tillverkaren direkt, när dom själva annonserat ut att produkten kommer med 6 års garanti.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av muSashi:

Och jag tycker inte det är fel eller som du uttrycker dig "mycket vill ha mer" att gå via CDON än kontakta tillverkaren direkt, när dom själva annonserat ut att produkten kommer med 6 års garanti.

Det är för att de är skyldiga att informera om garantin's längd även om det nu är tillverkaren som har valt att erbjuda den så lång tid.

Men jag kan gissa "var skon klämmer" och det är för att kunna utnyttja garanti hos tillverkaren, så måste man själva stå för frakten till dem, och eftersom produkten i regel måste skickas utomlands, så kan det om det är en lite tyngre produkt lätt kosta några hundralappar.
Man får då göra ett avvägande mot vad det skulle kosta att köpa nytt gemfört med att betala frakten till tillverkaren's begärda plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av CDON.COM:

Hej muSashi,

Tack för ditt inlägg!

Precis som Bakwetu skriver så är garanti något som tillverkaren lämnar, vi hjälper dock alltid till i garantiärenden om du som kund vill detta så länge det även är inom den treåriga reklamationsrätten. Efter reklamationsrätten så har vi som säljare inget krav på oss att avhjälpa eventuella fel, och om din produkt då har längre garantitid än 3 år så hänvisas du till tillverkaren istället.

Med vänliga hälsningar,
André

Varit i kontakt med Hallå Konsument nu för att få klarhet i det hela, för som jag sagt tidigare så har detta varit en gråzon för mig, och för många andra som svarat i tråden.

Dom säger att det är ni som bär ansvaret för produkten om det inte framgår i era villkor eller på produktsidan att efter 3 år när reklamationsrätten har gått ur så ska man vända sig till tillverkaren. Står ingenting om detta i era villkor när jag kollat igenom dom och inte heller produktsidan som ni har tagit ner. Så finns ingenting som stoppar er att sköta mitt ärende, och även andra som har liknande problem.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av muSashi:

Varit i kontakt med Hallå Konsument nu för att få klarhet i det hela, för som jag sagt tidigare så har detta varit en gråzon för mig, och för många andra som svarat i tråden.

Dom säger att det är ni som bär ansvaret för produkten om det inte framgår i era villkor eller på produktsidan att efter 3 år när reklamationsrätten har gått ur så ska man vända sig till tillverkaren. Står ingenting om detta i era villkor när jag kollat igenom dom och inte heller produktsidan som ni har tagit ner. Så finns ingenting som stoppar er att sköta mitt ärende, och även andra som har liknande problem.

Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande som inte finns inskrivet i lagen så undrar jag vad "Hallå Konsument" lutar sig mot för bestämmelser. Kan du redovisa det?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MultiMan:

Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande som inte finns inskrivet i lagen så undrar jag vad "Hallå Konsument" lutar sig mot för bestämmelser. Kan du redovisa det?

Dom lutar det mot, om det inte står något skrivit i villkoren så ska återförsäljaren ta ansvaret för garantin. Kan skicka hela chattkonversationen via PM om du är intresserad.

Trädvy Permalänk
Cdon.com
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Damponmyboard:

När får ni in Cromecast 3?

Hej Damponmyboard,

Beklagar att det dröjt lite med återkoppling, har kollat upp detta med vår inköpsavdelning.

Tyvärr har vi i nuläget ingen information om eller när vi får in Chromecast 3.

Med vänliga hälsningar,
André