Någon med RTX 2080? Vad har ni för gpu usage?

Permalänk
Medlem

Någon med RTX 2080? Vad har ni för gpu usage?

Hej!

Någon med RTX 2080? Alltså inte TI utan bara 2080. Kan ni se vad ni har för gpu usage när ni spelar? Uppge gärna vilken cpu ni har också.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning man spelar i spelar även en väsentlig roll.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilken upplösning man spelar i spelar även en väsentlig roll.

Även vilket spel och grafikinställningar.

För övrigt går min CPU i 15% just nu.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MSI RTX 2080 och lirar i 1440p med en 8600k CPU klockad till 4.9Ghz.
Vanligtvis ligger GPU usage på 97-98% i de spel jag lirar just nu.
Förstår inte riktigt vart du vill komma med frågan då GPU usage varierar väldigt från spel till spel osv....

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@UniMatrixZ: Anledningen till att jag frågar då jag också har ett MSI RTX 2080 och ligger på 100% cpu usage och 40-50% gpu usage i alla spel jag provat. Fortnite, BF1 och Black Ops 4. Jag har dock förstått att min cpu flaskhalsar, har därför beställt en i7 9700k och nytt moderkort som kommer måndag-tisdag och då kommer jag förmodligen kunna nyttja grafikkortet ordentligt. Kör förövrigt 1080p och inställningarna spelar ingen roll, samma på alla. Sitter på en i5 6600k 4,5ghz i dagsläget.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Det kommer alltid finnas en "flaskhals" i din dator och ett 2080 är inte ett kort gjort för att lira på 1080p, du borde väl få 90+ fps i alla de spelen och ingen cpu kommer inte flaska på den upplösningen skulle jag gissa.

fixade stavning och formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@UniMatrixZ: Anledningen till att jag frågar då jag också har ett MSI RTX 2080 och ligger på 100% cpu usage och 40-50% gpu usage i alla spel jag provat. Fortnite, BF1 och Black Ops 4. Jag har dock förstått att min cpu flaskhalsar, har därför beställt en i7 9700k och nytt moderkort som kommer måndag-tisdag och då kommer jag förmodligen kunna nyttja grafikkortet ordentligt. Kör förövrigt 1080p och inställningarna spelar ingen roll, samma på alla. Sitter på en i5 6600k 4,5ghz i dagsläget.

Kommer det kännas bättre för dig om GPU och CPU ligger på 100%?

När jag köpte den här datorn jag har nu (i5 3570 , GTX 670 osv) så körde jag fortfarande Starcraft - Brood War (spel från 90talet) och CPUn låg på 100% hela tiden trots att processorn skulle kunna köra spelet på 10% av klocken.

Om du inte har prestandaproblem så har du ju heller inget att åtgärda.

Permalänk
Avstängd

@SwedZi:
Är väl bara att bita i det sura äpplet,att uppgradera.eller stå ut som det är.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

96-99% i de flesta spel i 4K upplösning. BF1 och Battlefront 2 är dock de mer krävande spelen för processorn där CPU-usage går upp mot 80-90% men GPU-usage håller sig fortfarande vid runt 98%. Samma sak i Black Ops 4.

Permalänk
Medlem

Hur ser man enklast gpu/cpu usage? Har en 8700k och 2080, kan kolla i blops4 och overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Hur ser man enklast gpu/cpu usage? Har en 8700k och 2080, kan kolla i blops4 och overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

MSI afterburner fungerar perfekt till det!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Chris_H: Du kan även kolla i aktivitetshanteraren under "prestanda".

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@Midona: Shroud, Ninja och alla streamers kör 2080TI i 1080p där gpu ligger på 100% så köper inte det där med 1080p.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Ju lägre upplösning du spelar på ju högre belastning kommer det vara på CPU jämfört med GPU'n. Därför att oavsett upplösning är belastningen på CPU'n relativt lika medans om du går från 1080p till UHD/4k så ökar belastningen på GPU'n gånger 4 i och med att 4 gånger fler pixlar ska renderas/visas.

Men absolut, med 5 års jämna mellanrum får man väl uppgradera moderkort/CPU.

Och jag skulle säga att det är bättre att alltid ha en processor som låter grafikkortet arbeta till 100% i och med att processorer är billiga i jämförelse i dagens läge. Sen om processorn ligger i 80% användning spelar ju mindre roll, bara den inte begränser GPU'n till 50% användning.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag skaffa en 4k skärm istället för CPU och MB. Det kortet är ju till för att skyffla pixlar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: "köper inte det där" Nej du behöver inte köpa det, cpun kommer flaska om du inte kör en överklockad 9X00k/8700k, tycker du ska tänka över varför det är viktigt att du har 100% gpu usage eller om det bara är ett nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

@SwedZi: "köper inte det där" Nej du behöver inte köpa det, cpun kommer flaska om du inte kör en överklockad 9X00k/8700k, tycker du ska tänka över varför det är viktigt att du har 100% gpu usage eller om det bara är ett nummer.

Givetvis är det inte bara ett nummer. Att gpun ligger på 40-50% innebär att jag inte nyttjar hela grafikkortet. Jag får ungefär samma fps som med mitt 970 som låg på 100%. Tycker du det låter rimligt? Nej inte direkt. Därför skall gpun liggs på 100% så den nyttja full potential. Jag har som sagt köpt I7 9700k så nu kommer gpun ligga mycket högre i användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Nu undrar jag nästan här, vad är din nuvarande fps i spel du spelar och hur snabb refreshrate har din monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

@SwedZi: Nu undrar jag nästan här, vad är din nuvarande fps i spel du spelar och hur snabb refreshrate har din monitor?

144hz. 60-130 fps ungefär i black ops 4.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.