Blåskärm när jag sätter i nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Blåskärm när jag sätter i nätverkskabel.

Hej

Ikväll helt plötsligt fick jag en blåskärm.
Efter en del felsökare så hittade jag felet.
När jag sätter i nätverkskabeln så dyker blåskärmen upp så fort datorn är ansluten.

Tänkte låna ett nätverkskort o se om det räcker med att köpa ett sådant men efter att ha testat en gammal trådlös USB sticka med samma blåskärm som resultat så gav jag upp.

Någon som vet vad detta beror på? Datorn funkar utan nätverk felfritt.

Råd o tips mottages tacksamt.

Är det nytt moderkort som gäller?

Torbjörn

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

uppdaterat nätverksdrivrutinen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

uppdaterat nätverksdrivrutinen?

Inte vad jag vet... har Windows uppdatering på auto. Eller menar du att jag ska göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Inte vad jag vet... har Windows uppdatering på auto. Eller menar du att jag ska göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

yes, uppdatera nätverkskort, chipset och bios. (börja med nic å chipset, ta bios om inte de två hjälper)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hur postar man bilder här?

Idag skedde en uppdatering men kan inte se vad den innehöll. Tänkte posta en bild på den för att någon kanske kunde se vad den innehöll. Men hittar inget sådant val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Idag skedde en uppdatering men kan inte se vad den innehöll. Tänkte posta en bild på den för att någon kanske kunde se vad den innehöll. Men hittar inget sådant val.

Skickades från m.sweclockers.com

posta i valfri tjänst (tex imgur) och länka bilden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

yes, uppdatera nätverkskort, chipset och bios. (börja med nic å chipset, ta bios om inte de två hjälper)

Ok, ska se vad som finns på asus hemsida. Tack så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

yes, uppdatera nätverkskort, chipset och bios. (börja med nic å chipset, ta bios om inte de två hjälper)

Har kollat nu och jag har redan alla ”nya” uppdateringar för mitt nätverkskort och bios. Brukar alltid hålla mig uppdaterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

yes, uppdatera nätverkskort, chipset och bios. (börja med nic å chipset, ta bios om inte de två hjälper)

Är det någon mening att köra över samma bios?
Testade nyss att återställa drv för ethernet kortet i enhetshanteraren men Näh samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

Hej

Idag har jag börjat felsöka igen, just nu kör jag på datorn i felsäkert läge och då fungerar nätverket.
Vad ska jag göra? Vill inte installera om, så mycket skit som ska på och konfigureras. Vad kan det vara som strular om det fungerar i felsäkert läge? Om jag kör en ominstallation med att behålla mina filer hur blir det? Inga program installerade utan alla mina filer ligger bara kvar?

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

Här kommer lite info:

On Mon 2018-10-22 21:52:41 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\102218-95296-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1A9490)
Bugcheck code: 0x7F (0x8, 0xFFFFE20106429FF0, 0xFFFF8B859D920000, 0xFFFFF802AB6DD9A2)
Error: UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that the Intel CPU generated a trap and the kernel failed to catch this trap.Double Fault, indicates that an exception occurs during a call to the handler for a prior exception. Most often this is caused by a software problem (kernel stack overflow) but this can also be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Vad gör man?

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToddeSwe:

Hej

Idag har jag börjat felsöka igen, just nu kör jag på datorn i felsäkert läge och då fungerar nätverket.
Vad ska jag göra? Vill inte installera om, så mycket skit som ska på och konfigureras. Vad kan det vara som strular om det fungerar i felsäkert läge? Om jag kör en ominstallation med att behålla mina filer hur blir det? Inga program installerade utan alla mina filer ligger bara kvar?

Prova systemåterställning till en tidpunkt då det funkade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova systemåterställning till en tidpunkt då det funkade.

Tyvärr har jag valt bort det då jag har acronis, MEN detta har fått mig att tänka efter lite och ska nog ändra på ett par saker.

Idag så fungerar burken igen efter jag har, scannat minnet efter fel, hårddisk koll. Först efter det så startade jag igen i felsäkert läge och då fungerade nätverket. Testade då att starta om i normal-läge och sedan dess har den fungerat. Lite orolig för att detta ska hända igen är man ju. MEN jag har upptävkt en sak med Firefox, f.n har den 7 processer igång och en av dom ligger på ca 50-60% i CPU användning... vad är det för processer och varför använder några av dom så mycket processorkraft? Ingen av dom spelar någon film eller ljud.

Vad jag har förstått på den där dumpen så var det något som kördes och datorn blev för varm.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToddeSwe:

Tyvärr har jag valt bort det då jag har acronis, MEN detta har fått mig att tänka efter lite och ska nog ändra på ett par saker.

Idag så fungerar burken igen efter jag har, scannat minnet efter fel, hårddisk koll. Först efter det så startade jag igen i felsäkert läge och då fungerade nätverket. Testade då att starta om i normal-läge och sedan dess har den fungerat. Lite orolig för att detta ska hända igen är man ju. MEN jag har upptävkt en sak med Firefox, f.n har den 7 processer igång och en av dom ligger på ca 50-60% i CPU användning... vad är det för processer och varför använder några av dom så mycket processorkraft? Ingen av dom spelar någon film eller ljud.

Vad jag har förstått på den där dumpen så var det något som kördes och datorn blev för varm.

Det är knappast Firefox i sig självt som drar cpu utan nån sida/tillägg du har.
Hursomhelst är det nått fel på din kylning för datorn ska inte krascha oavsett belastning och att den överhettar vid 50% last är definitivt inte ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är knappast Firefox i sig självt som drar cpu utan nån sida/tillägg du har.
Hursomhelst är det nått fel på din kylning för datorn ska inte krascha oavsett belastning och att den överhettar vid 50% last är definitivt inte ok.

Bytte till Edge bara för att testa och den låg på 9% i väntläge när jag inte använde den. Något är lurt med Firefox tror jag.

Den kraschade inte pga av att den låg på 50% för den fungerade utan nätverkskabel men så fort den sattes i så kraschade den.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk

@ToddeSwe: Det är ingen miningware då som hoppar igång när du har nätverk ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToddeSwe:

Bytte till Edge bara för att testa och den låg på 9% i väntläge när jag inte använde den. Något är lurt med Firefox tror jag.

Den kraschade inte pga av att den låg på 50% för den fungerade utan nätverkskabel men så fort den sattes i så kraschade den.

Det skulle kunna vara nått hårdvarufel också, är det nån potentialskillnad mellan datorn och nätverkskabeln ?
Det kan även vara en esd skada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja.
Min Asus-laptop började tappa nätverket med jämna mellanrum(flera ggr dagligen), både trådat och via wifi.
Windows drivrutiner funkade inte.
Kolla på Realteks hemsida(eller vilken tillverkare av nv-kort du har?) och ladda ner drivrutinerna därifrån.
Även om vi inte har samma problem kan det vara värt att testa, funkade för mig

Med vänlig hälsning Tomas

Permalänk
Sötast

Det absolut första du bör göra råkar också vara det absolut enklaste.

Gå in i enhetshanteraren ( start + skriv devmgmt.msc )
Hitta ditt nätverkskort, högerklicka välj avinstallera, sedan sök efter ny maskinvara och låt det installeras på nytt.

9/10 gånger räcker detta för att lösa liknande problem som jag stöter på dagligen i arbetet

Steg2:
Om problem kvarstår så välj istället att inaktivera nätverkskortet och testa åter med usb-kortet.

Steg3:
Testa lägga valfri linux dist (för att göra det enkelt om du inte är van vid linux så dra ner t.ex ubuntu - välj att boota från USB och testa sedan nätverket i Linux.

Om allt fungerar som det ska, så formatera burken och installera om windows - om problem kvarstår så är det sannolikt ett hårdvarufel.

//Såg att det för närvarande ser ut att fungera - om problem uppstår igen, vare sig det är nätverk, ljud eller annat så håll till godo med guiden ovan ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det absolut första du bör göra råkar också vara det absolut enklaste.

Gå in i enhetshanteraren ( start + skriv devmgmt.msc )
Hitta ditt nätverkskort, högerklicka välj avinstallera, sedan sök efter ny maskinvara och låt det installeras på nytt.

9/10 gånger räcker detta för att lösa liknande problem som jag stöter på dagligen i arbetet

Steg2:
Om problem kvarstår så välj istället att inaktivera nätverkskortet och testa åter med usb-kortet.

Steg3:
Testa lägga valfri linux dist (för att göra det enkelt om du inte är van vid linux så dra ner t.ex ubuntu - välj att boota från USB och testa sedan nätverket i Linux.

Om allt fungerar som det ska, så formatera burken och installera om windows - om problem kvarstår så är det sannolikt ett hårdvarufel.

//Såg att det för närvarande ser ut att fungera - om problem uppstår igen, vare sig det är nätverk, ljud eller annat så håll till godo med guiden ovan ^^

Tack, denna guide ska jag ha i minnet om det kraschar igen. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+