Kan jag byta ut PCIE ssd'n till en Samsung EVO 970 i denna färdigbyggda?

Permalänk

Kan jag byta ut PCIE ssd'n till en Samsung EVO 970 i denna färdigbyggda?

https://support.hp.com/us-en/document/c06100141

Under moderkort > sunflower

Expansion Slots:

One PCIe x16 slot
One PCIe x4 slot
One M.2 socket 1, key A
One M.2 socket 3, key M

Finns det något man behöver tänka på/ oroa sig för när man köper en färdigbyggd med udda unikt moderkort? Osäker på vad som kännetecknar ett bra/dåligt moderkort

Står även : Four DDR4 UDIMM (288-pin) sockets , men kan bara se 2?

Permalänk

@CrepSek69: kan du kolla vilket moderkort du har. Du måste veta vilken formfaktor du kan ha på m2 hårddisken

Permalänk

borde gå osäker på om det är en m.2 på bilden men det är väll bara att öppna förpackning väldigt försiktigt och testa. om det inte funkar lämna tillbaka

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

Enligt bilden på denna sida så ser M.2-porten ut att kunna ta en vanlig 2280-enhet (d.v.s. 80mm lång M.2, som 970 EVO) baserat på att DDR4-socklarna bredvid är ca. 14cm långa. Så det borde fungera. M.2-porten med A-key är för övrigt till för att ansluta ett WIFI-kort, jag tror inte det går att sätta en SSD där. D.v.s. moderkortet har bara en M.2-port för SSD.

När det gäller det ostandardiserade moderkortet så använder det inte ens standard ATX för strömförsörjning, så räkna inte med att kunna byta ut nätagget om du skulle behöva ett kraftigare. Det är med andra ord en slit-och-släng-dator med väldigt begränsade möjligheter till uppgradering.

Och ja, moderkortet har två DDR4-socklar vilket också står under informationen om moderkortet. Informationen som står under sektionen för minnena om att det finns fyra måste vara fel.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem att byta till en annan M.2 NVMe, dock har jag stött på problem med att gå från M.2 NVMe till M.2 SATA i HP-maskiner då de inte verkade ha SATA via M.2