Till viss del. Jag anser att man gick för långt från grunderna redan i Fallout 4, medan andra ansåg att man gjorde det i Fallout 3 eller New Vegas. The Elder Scrolls Online är visserligen intressant (inte spelat det direkt) men samtidigt så är det förmodligen inte det de flesta tänker på när man säger The Elder Scrolls. Det finns ett värde i att hålla sig till det man kan, precis som det förstås finns ett värde i att bredda sig. Men man får vara försiktig så att man inte breddar sig såpass mycket att man inte längre har kvar det som gjorde serien unik.
Det vore tråkigt om en speltyp tar över diverse serier, exempelvis om multiplayer på något sätt blir normen för Fallout, The Elder Scrolls, Mass Effect eller The Witcher. Jag förstår varför man vill bredda det och inkludera multiplayer men samtidigt så kan man ju förlora mycket av det som gör spelen unika.
Samtidigt så tror jag inte att det kommer att hända, vi har ju TES VI någorlunda på gång och jag skulle tro att det blir SP. Jag hoppas verkligen att det blir det.
Med det sagt så är inte Fallout 76 särskilt intressant för mig, jag har åtskilliga timmar i Fallout-världen men ett multiplayer-Fallout intresserar mig inte särskilt mycket. Detsamma gäller TES, The Witcher, Mass Effect, XCOM och andra spelserier där singleplayer varit viktigare än multiplayer. Med det sagt så är jag inte emot multiplayer-delar i spel, men när det sker på bekostnad av SP i serier som är tradionellt kända för just singleplayer blir jag lite besviken.