Permalänk

Död pixel

Tjenare!
Beställde i början av September en MSI MAG24c från Komplett. När den efter en försenad frakt på 15 dagar kommer hem så har den en död pixel. Jag beställde retur och fick ett bra pris på en MSI MAG27c som jag idag hämtade ut. När jag sätter på skärmen ser jag att även denna skärm har en död pixel långt ner till höger...
Min fråga är: Vad tycker ni jag ska göra med denna skärm?
Ska jag lämna tillbaka denna på retur också? Fick den till ett bra pris som jag inte lär hitta på andra ställen. Är risken stor att det lär komma fler döda pixlar? Denna döda pixel är inget som stör mig något enormt men den existerar fortfarande. Åtminstone lärt mig att inte köpa skärmar över nätet utan i fysisk butik. Vad hade ni gjort?
Tack på förhand!

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte accepterat en död pixel.

Hade frågat Komplett och försöka få en ny skärm bara. Om du inte får en ny skärm returnerar du den, det förlorar dem mer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Personligen hade jag inte accepterat en död pixel.

Hade frågat Komplett och försöka få en ny skärm bara. Om du inte får en ny skärm returnerar du den, det förlorar dem mer på.

Döda pixlar är per automatik en defekt produkt. Förstår inte varför företag sitter och tjafsar över detta.. De tappar ju kunder pga. detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Köpa från butik gör ingen skillnad såvida man inte packar upp den och testar den i butiken innan köp. I övrigt så är nån död pixel inget som går på garanti, då dom flesta tillverkare har X antal pixelfel i ett kluster innan det räknas som "defekt", men det går såklart att diskutera.
Som konsument vill man självklart ha en felfri produkt levererad oavsett tillverkarens pixel policy.
Jag hade nog skickat tillbaka den.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Döda pixlar är per automatik en defekt produkt. Förstår inte varför företag sitter och tjafsar över detta.. De tappar ju kunder pga. detta.

Nej det är oftast en variation inom skärmens toleransklass, det är en defekt först om du beställt en skärm där det inte får finnas döda pixlar. (klass 1, de flesta konsumentskärmar är däremot klass 2) eller om för många pixlar är döda.
Döda pixlar är ofta inte heller särskilt störande till skillnad från lysande pixlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är oftast en variation inom skärmens toleransklass, det är en defekt först om du beställt en skärm där det inte får finnas döda pixlar. (klass 1, de flesta konsumentskärmar är däremot klass 2) eller om för många pixlar är döda.
Döda pixlar är ofta inte heller särskilt störande till skillnad från lysande pixlar.

Håller inte alls med dig. Man köper en produkt som ska fungera. Om en pixel ger fel ljus (aka är död) så är det en defekt i produkten. Att sedan lagstiftningen inte hängt med alls i utvecklingen är en hel annan femma. Och jo.. lysande pixlar är störande som tusan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Det är inget problem att köpa sådana skärmar. Men då får du betala för det. På precis samma sätt fungerar det med ditt bredband. Vill du ha garanterad hastighet så köper du ett företagsabb och kan få alldeles ypperlig service och får då självklart betala för det eller så köper du konsumentversionen av det hela och då får du upp till och kan få vänta flera dagar innan de orkar göra något åt det. Vilket då är billigare. Vill man ha en premiumprodukt så får man betala för det. Gällande skärmar så står det klart och tydligt vad som gäller och då kan man få en skärm som har någon form av pixel-fel men håller sig inom de ramar som tillverkaren klart och tydligt innan har talat om gäller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Håller inte alls med dig. Man köper en produkt som ska fungera. Om en pixel ger fel ljus (aka är död) så är det en defekt i produkten. Att sedan lagstiftningen inte hängt med alls i utvecklingen är en hel annan femma. Och jo.. lysande pixlar är störande som tusan.

Det är ingen lagstiftning det handlar om utan om olika klasser som tillverkarna enats om och standardiserat och det finns som sagt redan klass 1 som inte tillåter några pixelfel alls för de som har höga krav, personligen så tycker jag nog det finns andra saker typ kass bildkvalitet i allmänhet som har högre prioritet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar!
Verkar som majoriteten hade lämnat tillbaka den?
Blir bara så mycket tjafs hit och dit...
Tänker att skulle det vara så att den får mer problem kommer det åtminstone gå på garantin. Tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmermans:

Tack för alla svar!
Verkar som majoriteten hade lämnat tillbaka den?
Blir bara så mycket tjafs hit och dit...
Tänker att skulle det vara så att den får mer problem kommer det åtminstone gå på garantin. Tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Här verkar vara MSI's pixel garanti.
https://www.msi.com/page/warranty/#w-monitor
Står dock att regionala skillnader kan förekomma så jag har ingen aning om det är samma i Sverige. Borde iaf vara något liknande.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Har ju möjligthet att returnera den gratis. Tänker bara att det blir massa jobb. Får man väl säkert ännu en med död pixel... Vad gör man då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Kan du leva med det hade jag inte brytt mig om det, du fick den ju till bra pris.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

2790 kr för en MSI MAG27C är väl ändå ett hyggligt pris? Tänker att det blir svårt att matcha...

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Måste bara instämma om att absolut stå på dig. En sak är förbannat säker. Den energi det kostar dig att returnera skärmen är mindre, än den energi du kommer ägna dig åt att störa dig på skärmen.
Jag har haft så många olika skärmar från olika tillverkare och aldrig råkat ut för detta så det låter ju onekligen som du har otur eller att det är en skit skärm?
Kräv reklamation av köpet om det sker en tredje gång och välj ett annat märke
STÅ PÅ DIG!! Vi står på din sida!
Säg att du kommer posta på facebook och Sweklocker och alla sociala medier om du inte får det reklamerat och byta, cca det till deras marknadchef så kommer du se att det händer saker och att de blir medgörliga. Min erfarenhet av komplett är dock bara bra så jag tror det löser sig
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemaan:

Måste bara instämma om att absolut stå på dig. En sak är förbannat säker. Den energi det kostar dig att returnera skärmen är mindre, än den energi du kommer ägna dig åt att störa dig på skärmen.
Jag har haft så många olika skärmar från olika tillverkare och aldrig råkat ut för detta så det låter ju onekligen som du har otur eller att det är en skit skärm?
Kräv reklamation av köpet om det sker en tredje gång och välj ett annat märke
STÅ PÅ DIG!! Vi står på din sida!
Säg att du kommer posta på facebook och Sweklocker och alla sociala medier om du inte får det reklamerat och byta, cca det till deras marknadchef så kommer du se att det händer saker och att de blir medgörliga. Min erfarenhet av komplett är dock bara bra så jag tror det löser sig
Lycka till!

Du har nog missförstått ärendet, det är ingen reklamation, det var ångerrätt.

Sen hoppas jag innerligt att ingen följer ditt råd om att härja på sociala medier när butikerna bara följer lagar och regler, det skapar en extremt osund kultur som med stor sannolikhet skulle skicka upp priserna för att ta höjd nog att överleva alla returer etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du har nog missförstått ärendet, det är ingen reklamation, det var ångerrätt.

Sen hoppas jag innerligt att ingen följer ditt råd om att härja på sociala medier när butikerna bara följer lagar och regler, det skapar en extremt osund kultur som med stor sannolikhet skulle skicka upp priserna för att ta höjd nog att överleva alla returer etc.

Vad har ditt inlägg med tråden att göra?

Om du inte vill reklamera din produkt efter tre försök till att laga den för att byta till en annan produkt / modell som sannolikt har helt annan fabrikskonstruktion är det ingen som tvingar dig.
Och hur sammankopplar du att företag som i de fall inte följer konsumentköplagen mot sina kunder, om kunder "outar" det i olika sociala medier skapar en osund kultur?
Tvärt om skulle jag vilja säga, att storbolag tack vare sociala medier inte kan uppföra sig hur som helst.

Låt oss nu inte kapa tråden och sätta punkt här. Bådas åsikt finns att läsas och är helt oväsentliga för tråden.

Permalänk
Medlem

Hur vansinnigt drygt det än är att skicka hit o dit samt vänta-vänta-vänta; kriga på. Du kommer gråta av lycka och lättnad när det väl löst sig. Den där pixelfan kommer sitta som en nål i ögat i alla år.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd

Jag hade lämnat tillbaka skärmen.

Det är som att köpa en ny bil och upptäcka en stor repa på sidan och sedan fråga om man ska behålla eller lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemaan:

Vad har ditt inlägg med tråden att göra?

Om du inte vill reklamera din produkt efter tre försök till att laga den för att byta till en annan produkt / modell som sannolikt har helt annan fabrikskonstruktion är det ingen som tvingar dig.
Och hur sammankopplar du att företag som i de fall inte följer konsumentköplagen mot sina kunder, om kunder "outar" det i olika sociala medier skapar en osund kultur?
Tvärt om skulle jag vilja säga, att storbolag tack vare sociala medier inte kan uppföra sig hur som helst.

Låt oss nu inte kapa tråden och sätta punkt här. Bådas åsikt finns att läsas och är helt oväsentliga för tråden.

Läs mitt inlägg igen, det är ingen reklamation (vilket inte skulle vara giltigt, det är inget "fel" på skärmen), det är en kund som funderade på att använda ångerrätten.

Resten av ditt inlägg är byggt på missförståndet så det är ingen större mening att svara på.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW