PLEX 4k - Hjälp kring optimering utav mitt biorum

Permalänk
Avstängd

PLEX 4k - Hjälp kring optimering utav mitt biorum

Hej!

Sökte lite i trådarna som fanns, men då mina frågeställningar är direkt riktade mot min situation så tänkte jag göra en ny tråd.

Intro:
Jag har använt plex i säkert 3 år nu och är grymt nöjd. Dock känner jag att jag har varit relativt "lat" och nöjt mig med en simpel setup som inte fungerar optimalt. Det vill jag ändra på nu!
Jag kör min egna speldator som server där jag sedan streamar filmer till min Xbox one X i biorummet som sedan skickar bilden till min TV.

Jag har relativt ofta delay på 1080p filmer & speciellt på 4k filmer där den kan fastna i "buffring". Detta beror med största förmodan på mitt nätverk, då förut när jag testade kabel så funkade det bra, dock vill jag absolut undvika kabeldragning om jag verkligen inte måste..

Lite bakgrund kring min setup och situation.

Nätverk: 250/100 mbit/s till huset genom fiber. Kopplat till min fiberlåda kör jag i dagsläget Google WIFI mesh. 3-pack spritt lite överallt.

Förutsättningar bostad: Bor i hus med inredd källare med relativt tjocka väggar, i källaren finns fiberlådan och en google wifi puck. Har cirka 30-70mbit/s nedladdningshastighet i "biorummet". Vill inte dra sladd till biorummet & jag har testat powerline och det fungerade ej, så min förhoppning är att mesh systemet ska räcka.

Hårdvara "server":
I dagsläget kör jag min gaming PC som PLEX server, som har denna hårdvara;

8700k @5ghz/kärna
1080GTX TI
16GB DDR4
250GB m.2 EVO SSD
1000GB SSD

Där jag lägger allt material på 1000GB SSD som plex sedan hämtar data ifrån.

Uppspelningsenheter:

Har en Philips 65 tums, 4k tv (7120)
Xbox one X

Nu till mina funderingar;

1) Då jag har relativt "långsamt" internet i biorummet, går det att "kringgå" hastigheten på nätverket för att ändå kunna spela 4k titlar i biorummet? Eller måste jag ha tillräckligt snabbt internet?
2) När jag streamar 1080p/4k filmer till min Xbox sedan till TV. Hur mycket prestanda behövs i mediaspelaren så att säga? Behöver jag verkligen en Xbox one X för att spela upp 4k filmer? Har funderat på att köpa mig en Nvidia Shield 4k istället, och är osäker om det finns någon typ av bottleneck eller prestandakrav på själva uppspelande enhet, eller om allt ligger på servern?
3) Finns en "Optimize" knapp att trycka på i Plex som jag aldrig använt. Vad innebär detta i praktiken för mig?
4) Om jag Transcodar filmer, sätter det extra högt krav på mitt nätverk? Om det gör det, så kanske ett svar till fråga 1 är att jag ser till att filmerna är i rätt format innan uppspelning?
5) Vilket blir det absolut lättaste sättet för mig att få 4k uppspelning på min tv utan något lagg eller stuttering, är det att bygga någon HTPC burk och ha den direkt kopplat i HDMI till TVn? Jag undviker gärna att bygga en HTPC om jag inte måste då jag annars är nöjd med nuvarande setup

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fraction_91:

Hej!

Sökte lite i trådarna som fanns, men då mina frågeställningar är direkt riktade mot min situation så tänkte jag göra en ny tråd.

Intro:
Jag har använt plex i säkert 3 år nu och är grymt nöjd. Dock känner jag att jag har varit relativt "lat" och nöjt mig med en simpel setup som inte fungerar optimalt. Det vill jag ändra på nu!
Jag kör min egna speldator som server där jag sedan streamar filmer till min Xbox one X i biorummet som sedan skickar bilden till min TV.

Jag har relativt ofta delay på 1080p filmer & speciellt på 4k filmer där den kan fastna i "buffring". Detta beror med största förmodan på mitt nätverk, då förut när jag testade kabel så funkade det bra, dock vill jag absolut undvika kabeldragning om jag verkligen inte måste..

Lite bakgrund kring min setup och situation.

Nätverk: 250/100 mbit/s till huset genom fiber. Kopplat till min fiberlåda kör jag i dagsläget Google WIFI mesh. 3-pack spritt lite överallt.

Förutsättningar bostad: Bor i hus med inredd källare med relativt tjocka väggar, i källaren finns fiberlådan och en google wifi puck. Har cirka 30-70mbit/s nedladdningshastighet i "biorummet". Vill inte dra sladd till biorummet & jag har testat powerline och det fungerade ej, så min förhoppning är att mesh systemet ska räcka.

Hårdvara "server":
I dagsläget kör jag min gaming PC som PLEX server, som har denna hårdvara;

8700k
1080GTX TI
16GB DDR4
250GB m.2 EVO SSD
1000GB SSD

Där jag lägger allt material på 1000GB SSD som plex sedan hämtar data ifrån.

Uppspelningsenheter:

Har en Philips 65 tums, 4k tv (7120)
Xbox one X

Nu till mina funderingar;

1) Då jag har relativt "långsamt" internet i biorummet, går det att "kringgå" hastigheten på nätverket för att ändå kunna spela 4k titlar i biorummet? Eller måste jag ha tillräckligt snabbt internet?
2) När jag streamar 1080p/4k filmer till min Xbox sedan till TV. Hur mycket prestanda behövs i mediaspelaren så att säga? Behöver jag verkligen en Xbox one X för att spela upp 4k filmer? Har funderat på att köpa mig en Nvidia Shield 4k istället, och är osäker om det finns någon typ av bottleneck eller prestandakrav på själva uppspelande enhet, eller om allt ligger på servern?
3) Finns en "Optimize" knapp att trycka på i Plex som jag aldrig använt. Vad innebär detta i praktiken för mig?
4) Om jag Transcodar filmer, sätter det extra högt krav på mitt nätverk? Om det gör det, så kanske ett svar till fråga 1 är att jag ser till att filmerna är i rätt format innan uppspelning?
5) Vilket blir det absolut lättaste sättet för mig att få 4k uppspelning på min tv utan något lagg eller stuttering, är det att bygga någon HTPC burk och ha den direkt kopplat i HDMI till TVn? Jag undviker gärna att bygga en HTPC om jag inte måste då jag annars är nöjd med nuvarande setup

Tacksam för hjälp!

Nätverket bör alltid vara kablat.
Mesh kan försämra nätet om du bor så det redan finns många andra radioanvändare eftersom det innebär att man länkar ihop "accesspunkter" via radio, trafiken ökar alltså men med kabel och riktiga accesspunkter med kortast möjliga räckvidd så minskar man trafiken och får upp hastigheten.
Du bör alltså dra kabel oavsett om du ska köra radio sista metrarna via accesspunkter eller än bättre helt undvika radio.
4k klarar många prylar av från typ en Chromecast ultra och uppåt och din tv kanske kan anslutas till lanet och spela upp helt i sig självt ?
Transcodning påverkar inte lasten på nätverket särskilt mycket såvida du inte "förstorar" filmerna typ skalerar upp lågupplösta filmer för då ska du ju överföra mer data än filmen hade från början, det belastar ju däremot det som transcodar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

Hej!

Tack för svar.
Jag har ju trådat till min server (gamingpcn)
Men iom att jag har olika nivåskillnader mellan golv, en hall emellan samt dörrar som behövs stängas ibland så har jag verkligen försökt undvika att dra kabel. Men det kanske är enda vägen att gå för att eliminera stuttering..

Ang prestandakraven på uppspelande enhet > då kan jag ju lika gärna köra på en Nvidia Shield 4k än Xboxen. Spelar liksom aldrig på Xboxen utan använder den endast som uppselningsenhet.

Varför jag inte vill köra direkt via TVN är för att jag vill ha Dolby atmos stöd samt är Philips android rejält segt och buggigt...

Visa signatur

-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fraction_91:

@mrqaffe:

Hej!

Tack för svar.
Jag har ju trådat till min server (gamingpcn)
Men iom att jag har olika nivåskillnader mellan golv, en hall emellan samt dörrar som behövs stängas ibland så har jag verkligen försökt undvika att dra kabel. Men det kanske är enda vägen att gå för att eliminera stuttering..

Ang prestandakraven på uppspelande enhet > då kan jag ju lika gärna köra på en Nvidia Shield 4k än Xboxen. Spelar liksom aldrig på Xboxen utan använder den endast som uppselningsenhet.

Varför jag inte vill köra direkt via TVN är för att jag vill ha Dolby atmos stöd samt är Philips android rejält segt och buggigt...

Kabel drar man inte genom nån dörr utan man borrar genom väggen.
Vad du spelar upp på väljer du själv för det finns ganska många enheter som klarar grundkraven men som har olika finesser

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

Absolut, problemet är att det blir flertal väggar jag behöver borra igenom och vissa är väldigt tjocka, så har försökt undvika det

Visa signatur

-

Permalänk

funkar det att lägga kablarna på vinden? Då blir det bara ett hål upp och ett hål ner.

Permalänk
Medlem

Vad mäter du för hastighet över wifi i tvrummet? Har inte sett många 4k filmer som ligger på över 90Mbps. De kan såklart ha högre peaks. Om du transkodar ställer det mindre krav på nätverket.

Chromecast ultra stödjer Plex, 4k och HDR. Vet ej hur det är med atmos. Nvidia shield 4k vet jag inte heller hur det är med atmos.

Servern + htpc i signatur har fixat allt jag slängt på den förutom en 900Mbps 4k fil.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

För att börja enkelt och gratis, se över var du placerar dina Google Wifi.
De är ju inga fartmonster men de klarar högre hastigheter än du mätt upp under rätt förhållanden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Försök att optimera placeringen av dina Google wifi och din dator samt Xbox. Annars får du dra kabel. Genom vinden är ett tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tack alla för svaren, testade med en ny Powerline och då funkade det. Verkar som den första var defekt.

Så genom Powerline fick jag upp till 80-90mbit/s och testade Warcraft i 4k och funkade utan någon stutter alls

mvh

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@Fraction_91: Glöm inte köra "Direct play" på Plex, annars blir det inte som originalet. Är det inte bränd sub i filmen så spelar det ingen roll eftersom den kommer transcoda iaf och bränna in texten.