Uppgraderingar för att inte flaskhalsa 2080 Ti?

Permalänk

Uppgraderingar för att inte flaskhalsa 2080 Ti?

Hejsan!

Jag sitter med riggen i signaturen och siktar på att införskaffa ett 2080 Ti inom kort. Då min dator mer eller mindre har sett likadan ut sen GTX 980 släpptes så misstänker jag att det är dags att uppgradera fler delar för att undvika flaskhals, och jag är mycket tacksam för tips på nya delar som kompletterar varandra bra!

Jag kommer i stort sett bara använda datorn till spel och har hittills spelat i 1080p men vill ta steget upp till 1440p. Jag har även en 4k TV jag skulle vilja spela på. Som 1440p-skärm har jag tänkt skaffa den här:
https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Mina främsta frågor är:
1, Behöver jag uppgradera min CPU? Borde jag i så fall slå på stort med en 8700k eller räcker det med något billigare?
2, Behöver jag även ett nytt moderkort om en nyare CPU krävs?
3, RAM minnen kostar ju relativt lite, lär jag märka nån skillnad om jag köper snabbare minnen?
4, Borde jag oroa mig över att 650W inte räcker till? Jag tycker mig ha läst att det är den rekommenderade gränsen för 2080 Ti men kan det bli för klent i kombination med övriga uppgraderingar?

Budgeten för uppgraderingen ligger runt 25-30K men är flexibelt.

Jag förutspår en del välmenade "köp det här istället som är mycket billigare, det är mer värde för pengarna" och tackar er, men jag gillar att med några års mellanrum slänga pengar på min dator och njuta av det stora lyftet. Kanske inte det mest ekonomiska tänket men förbaskat roligt tycker jag :).

Tack!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem

@Kaninstek: Hej, såg specifikationerna längst ner på ditt inlägg och jag håller med att det är dags för en uppgradering. Med den budget som du har bestämt så kan du utan tvekan skaffa ett monster av ett PC. Mina svar till dina frågor är:

1. Ja. i7-8700k är en bra processor men det är inget måste ha. Det är vissa som nöjer sig med en i5-8600k eller AMD processor som är på liknande nivå men om CPU:n ska vara på jämn nivå med ett GTX 2080 Ti så skulle jag satsa på en i7-8700k. Det går också med en i7-8086k (tror det är inte så stor skillnad mellan i7-8700k och i7-8086k).
2. Om du ska skaffa ny CPU så måste du ha ett moderkort med samma processorsocket som själva processorn har. i7-8700k har processorsocket Intel 1151 så det är bra att ha ett moderkort med samma processorsocket. Intel ska släppa ut nya processor senare denna månad så kanske vänta med ditt köp tills de kommer ut.
3.Jag är inte så insatt på hur stor skillnad det är mellan de olika minnesfrekvens som ramminnen har. Vad jag vet att det blir skillnad när det kommer till FPS (frames per second). Vissa har ramminne på 3000MHz eller snabbare men det beror också på de andra komponenter som de har. Jag tycker att 2666MHz räcker för ramminnen.
4. 650W nätaggregat ska räcka för ett GTX 2080 Ti grafikkort och de andra komponenter. i7-8700k har en strömförbrukning på 95W och ett GTX 2080 TI har en strömförbrukning på 250W (tillsammans blir det 345W). De övriga komponenter behöver inte så mycket W så som sagt så ska 650W räcka.

Här är ett förslag:

https://www.inet.se/produkt/b1030880/29-2k

Fractal Design Define S chassi som är ljuddämpad, i7-8700k processor, 16GB 2666Mhz RAM, 500GB SSD, 2TB HDD, 650W +80 Gold certifierad nätaggregat och Noctua processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Hejsan!

Jag sitter med riggen i signaturen och siktar på att införskaffa ett 2080 Ti inom kort. Då min dator mer eller mindre har sett likadan ut sen GTX 980 släpptes så misstänker jag att det är dags att uppgradera fler delar för att undvika flaskhals, och jag är mycket tacksam för tips på nya delar som kompletterar varandra bra!

Jag kommer i stort sett bara använda datorn till spel och har hittills spelat i 1080p men vill ta steget upp till 1440p. Jag har även en 4k TV jag skulle vilja spela på. Som 1440p-skärm har jag tänkt skaffa den här:
https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Mina främsta frågor är:
1, Behöver jag uppgradera min CPU? Borde jag i så fall slå på stort med en 8700k eller räcker det med något billigare?
2, Behöver jag även ett nytt moderkort om en nyare CPU krävs?
3, RAM minnen kostar ju relativt lite, lär jag märka nån skillnad om jag köper snabbare minnen?
4, Borde jag oroa mig över att 650W inte räcker till? Jag tycker mig ha läst att det är den rekommenderade gränsen för 2080 Ti men kan det bli för klent i kombination med övriga uppgraderingar?

Budgeten för uppgraderingen ligger runt 25-30K men är flexibelt.

Jag förutspår en del välmenade "köp det här istället som är mycket billigare, det är mer värde för pengarna" och tackar er, men jag gillar att med några års mellanrum slänga pengar på min dator och njuta av det stora lyftet. Kanske inte det mest ekonomiska tänket men förbaskat roligt tycker jag :).

Tack!

Förstår att det är lockande att köpa det värsta, nu när du ändå ska gå all in och köpa ett 2080 Ti. MEN... det är som regel pengar i sjön att köpa det värsta och dyraste. Spelar du i höga upplösningar så är det ALLTID grafikkortet som är begränsingen om inte cpun är typ 10 år gammalt eller något extremt. Läs i Sweclockers tester så ser du att det kanske göre 1-2 frames per sekund i höga upplösningar, detta förändrar inte upplevelsen alls. Jag spelar i 4k, med ett 1080 och har 5 år gammal budget processor. Det är bara grafikkortet som sätter begränsningen ändå.

När det gäller nätdel så räcker det med 650 W med råge om det är 650 W som rekommenderas. Men ska du köpa ny nätdel så kan man köpa en 750W... men som jag förstod hade nätdel, så du har inget behov lägga pengar på att uppgradera.

Lägg de 10-15000 kr du sparar på köpa en vettig en ryzen eller mellanklass intel processor och inte extra allt i någon aktiefond eller något, så kan du köpa ny dator eller något annat oftare istället.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11857058/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av MAB576:

@Kaninstek: Hej, såg specifikationerna längst ner på ditt inlägg och jag håller med att det är dags för en uppgradering. Med den budget som du har bestämt så kan du utan tvekan skaffa ett monster av ett PC. Mina svar till dina frågor är:

1. Ja. i7-8700k är en bra processor men det är inget måste ha. Det är vissa som nöjer sig med en i5-8600k eller AMD processor som är på liknande nivå men om CPU:n ska vara på jämn nivå med ett GTX 2080 Ti så skulle jag satsa på en i7-8700k. Det går också med en i7-8086k (tror det är inte så stor skillnad mellan i7-8700k och i7-8086k).
2. Om du ska skaffa ny CPU så måste du ha ett moderkort med samma processorsocket som själva processorn har. i7-8700k har processorsocket Intel 1151 så det är bra att ha ett moderkort med samma processorsocket. Intel ska släppa ut nya processor senare denna månad så kanske vänta med ditt köp tills de kommer ut.
3.Jag är inte så insatt på hur stor skillnad det är mellan de olika minnesfrekvens som ramminnen har. Vad jag vet att det blir skillnad när det kommer till FPS (frames per second). Vissa har ramminne på 3000MHz eller snabbare men det beror också på de andra komponenter som de har. Jag tycker att 2666MHz räcker för ramminnen.
4. 650W nätaggregat ska räcka för ett GTX 2080 Ti grafikkort och de andra komponenter. i7-8700k har en strömförbrukning på 95W och ett GTX 2080 TI har en strömförbrukning på 250W (tillsammans blir det 345W). De övriga komponenter behöver inte så mycket W så som sagt så ska 650W räcka.

Här är ett förslag:

https://www.inet.se/produkt/b1030880/29-2k

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1030880/29-2k

Fractal Design Define S chassi som är ljuddämpad, i7-8700k processor, 16GB 2666Mhz RAM, 500GB SSD, 2TB HDD, 650W +80 Gold certifierad nätaggregat och Noctua processorkylare.

Skrivet av Vasadu:

Förstår att det är lockande att köpa det värsta, nu när du ändå ska gå all in och köpa ett 2080 Ti. MEN... det är som regel pengar i sjön att köpa det värsta och dyraste. Spelar du i höga upplösningar så är det ALLTID grafikkortet som är begränsingen om inte cpun är typ 10 år gammalt eller något extremt. Läs i Sweclockers tester så ser du att det kanske göre 1-2 frames per sekund i höga upplösningar, detta förändrar inte upplevelsen alls. Jag spelar i 4k, med ett 1080 och har 5 år gammal budget processor. Det är bara grafikkortet som sätter begränsningen ändå.

När det gäller nätdel så räcker det med 650 W med råge om det är 650 W som rekommenderas. Men ska du köpa ny nätdel så kan man köpa en 750W... men som jag förstod hade nätdel, så du har inget behov lägga pengar på att uppgradera.

Lägg de 10-15000 kr du sparar på köpa en vettig en ryzen eller mellanklass intel processor och inte extra allt i någon aktiefond eller något, så kan du köpa ny dator eller något annat oftare istället.

Skrivet av CyberNerd:

Tack!!

Det var precis den typen av tips och förslag jag hoppades på!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Tack!!

Det var precis den typen av tips och förslag jag hoppades på!

Det är bra tips.

Vill du har "roligt" så köp en Threadripper 2950X, är väl den som kan göra mest skillnad... kanske inte i spelen, men på annat. Men svaret på frågan är att du behöver en mellanklassprocessor för att inte flaska, och ingen ny nätdel eller ramminne med högre frekvens.

Och vill du ha ett lyft som faktiskt gör skillnad... med samma budget... köp ljud, skärm och ev tangentbord/mus... eller välgörenhet för all del. Har ingen intention att hindra dig från att göra av med pengar. Men mitt råd är att köpa något som gör skillnad och inte elda med pengarna på sånt som inte märks, syns eller känns.

Som man frågar får man svar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Hej igen!

Jag tänker att det är bäst att plocka upp samma tråd istället för att skapa en ny.
Som sagt i första posten så funderar jag över uppgradering för min dator (som listas i signaturen) och grafikkortet kommer förmodligen bli ett RTX 2080 Ti.
(Har inte gjort några inköp än, kommer eventuellt kunna avvakta ända tills Black Friday.)

Hur som helst så tänker jag mig nåt sånt här i uppgraderingsväg:
(Försöker klämma ner föregående budget till 25k eller mindre inkl. grafikkortet.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11903301/

Har lite nya frågor:

  1. Som jag förstår det så ska det moderkortet vara kompatibelt för såväl 8700k, 9700k och 9900k. (Osäker på vilken processor det blir, ingen verkar finnas i lager.) Vore 9700k ett bättre val än 8700k och har ni någon åsikt om kylaren?

  2. I moderkortets specifikationer står det att minneshastigheten har en standard på 2666mhz, är det lätt gjort att överklocka till RAM-minnenas hastighet och har det några nackdelar? Vore det bättre att köpa ett kort som har rätt hastighet som standard?

  3. Som @MAB576 påpekar så borde strömförsörjningen från min nuvarande PSU vara tillräckligt och jag fortsätter gärna använde den tills det ger upp. Behöver jag oroa mig för att det ska vara ett föråldrat antal eller typ av strömkablar från PSUn?

  4. Har ingen aning om vilka RAM-minnen som är "bäst", men vill ha 3000mhz+. Har mer eller mindre bara sorterat efter pris på inet och då låg dessa högt upp med 4 bra betyg. Åsikter?

Tacksam för svar!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Som jag förstår det så ska det moderkortet vara kompatibelt för såväl 8700k, 9700k och 9900k. (Osäker på vilken processor det blir, ingen verkar finnas i lager.) Vore 9700k ett bättre val än 8700k och har ni någon åsikt om kylaren?

Skillnaden mellan 9700K och 8700K är rätt liten, 9700K är oftast lite snabbare i spel medan 8700K kan vara aningen snabbare i andra tillämpningar där HyperThreading ger en fördel. I dagsläget handlar det väl ganska mycket om vilken av dem man ens kan få tag på.

Kylaren är däremot ingen höjdare, både figurativt och bokstavligt talat. D.v.s. det är en kylare som är gjord för att få plats i små chassin där det inte finns så mycket plats på höjden, vilket påverkar dess kylförmåga. Om du har ett normalstort chassi så bör du välja en större kylare, som t.ex. Noctua NH-U14S.

Skrivet av Kaninstek:

I moderkortets specifikationer står det att minneshastigheten har en standard på 2666mhz, är det lätt gjort att överklocka till RAM-minnenas hastighet och har det några nackdelar? Vore det bättre att köpa ett kort som har rätt hastighet som standard?

Oftast behöver man bara gå in i BIOS och välja minnets X.M.P.-profil, som talar om för moderkortet vilka inställningar som ska användas. Det är alltså automatisk överklockning av minnen som är gjorda för att klara den hastigheten, så det finns inga större nackdelar med att göra det. Se Sweclockers recension för att se vilken skillnad högre minnesfrekvens gör.

Skrivet av Kaninstek:

Som @MAB576 påpekar så borde strömförsörjningen från min nuvarande PSU vara tillräckligt och jag fortsätter gärna använde den tills det ger upp. Behöver jag oroa mig för att det ska vara ett föråldrat antal eller typ av strömkablar från PSUn?

Det har varit samma sorts kablar i bra många år nu, det är inget du behöver oroa dig över.

Skrivet av Kaninstek:

Har ingen aning om vilka RAM-minnen som är "bäst", men vill ha 3000mhz+. Har mer eller mindre bara sorterat efter pris på inet och då låg dessa högt upp med 4 bra betyg. Åsikter?

Minnena du valt är en bra kompromiss mellan prestanda och pris. Vill du ha snabbare minnena så drar oftast priset iväg, och det kan vara svårare att få dem att fungera. DDR4-3200 CL16 är nästan garanterade att fungera bra genom att bara välja deras minnesprofil.

Permalänk

@perost: Toppen, tack för ett bra svar!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk

Börjar glida lite väl långt ifrån trådtiteln nu, men kanske får ett svar ändå:

Hade en NZXT x72(https://www.inet.se/produkt/5320501/nzxt-kraken-x72-360mm) passat i Fractal Design Define S(https://www.inet.se/produkt/6910096/fractal-design-define-s-f...)?

Det står att det finns utrymmen för 3 fläktar (120/140mm) i rad både där fram och i toppen, men om de sitter ihop sådär så kanske det måste vara 140x3 och inte 120x3?

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem

Kommer du spela i 4K och typ 4K DSR på din 1440p skärm, så finns absolut ingen mening med att uppgradera cpun. Ska du spela quake champions och vill undvika drops under 144Hz (neråt 120fps) så behöver du uppgradera cpun.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...