Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra framtidssäker dator med enklare grafikkort runt 16-18 tusen

Permalänk

Bra framtidssäker dator med enklare grafikkort runt 16-18 tusen

Jag tänkte införskaffa en ny dator för både jobb och spel, vill ha en dator som håller ett antal år och även kan gå att uppgradera framöver vid behov.
Jag behöver den i första hand för jobb just nu så jag kan ta ett enklare/prisvärt grafikkort och köpa ett betydligt bättre lite senare, övriga delar får gärna vara så bra som möjligt utan att man för den sakens skull bara plockar ihop det absolut dyraste man kan hitta. Jag kan bygga själv men för enkelhetens skull skulle jag föredra att få den ihopbyggd.
Amd eller Intel är det jag är mest osäker på för vad som är bäst inte bara nu utan för några år framöver.
Själva lådan får gärna vara hyfsat smidig i storlek.
Skärm behöver inte vara med.

Budgeten är inte huggen i sten men runt 16-18 tusen känns rimligt sen får ett dyrare grafikkort tillkomma senare.

Tacksam för tips!

Mvh

Permalänk
Medlem

@Mangetrader: klarar du dig på 16GB ram och ett "enklare grafikkort" så finns det ingen anledning att lägga över 16000:- på en dator. Just nu ser det rätt dystert ut för intel måste jag säga. Dom har slagit i väggen rätt rejält. AMD lovar kompatibilitet för kommande cpuer fram till 2020, så jag skulle satsa på AM4 Ryzen 7 2700 om du har nytta av mångs trådar i ditt arbete? Förutsätter att du inte är ute efter hög framerate spelande? Om du mot förmodan är det så är väl i7 8700K ett bättre val. Min gissning är att i7 8700K kommer åldras bättre än i7 9700K med sina 6 kärnor 12 trådar vs 8 kärnor, 8 trådar.
Z390 och i9 9900K känns rörigt just nu. Vissa moderkort klarar inte av att leverera och pushas verkligen till max. Ska bli intressant att se hur länge ett överklockat i9 system med 9900K håller innan dom brakar ihop totalt. :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Svårt att avgöra vad du behöver utifrån vad du skrivit. Skulle vara bra att veta vad för typ av jobb du gör på datorn och vad dina krav och förväntningar är i form av prestanda. Det är viktigt att veta exakt vad man ska göra med datorn och vad personen vill få ut. Stor skillnad om du ska använda program som kör tunga CPU-uppgifter eller inte alls. Eller om du vill spela nya spel på 60FPS på medium eller maxgrafik och 90+ FPS. Om du måste ha 32GB ram eller om 16 räcker mer än väl för dig.

Jag slänger ändå ut ett förslag och tolkade ditt ”enklare grafikkort” på mitt eget sätt.

Med nedan får du en väldigt bra och framtidssäker CPU som skiner bäst vid multitrådade arbetsuppgifter men är bra även för gaming. Kort och gott framtidssäker.

Alla delar är enligt mig av hög kvalite, kommer hålla över tid och duga för ditt ändamål. Jag valde en CPU kylare endast av den anledningen att det ska låta mindre. Vet inte om du tänkt överklocka, isåfall är en dyrare kylare rekommenderad. Det följer dock med en kylare till den processorn men tror den kan låta en del.

Som du ser behöver du inte lägga 16000kr. (Förutsatt att jag tolkat dig någorlunda rätt). Se nedan som något att utgå ifrån så kan man justera det utifrån dina specifika behov.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Tack för era svar, jag kör flera handelsapplikationer samtidigt ihop med analysprogram och webläsare (plus en del nöjessurf vid stunder av långtråkighet).
Kollar även på streamad TV (både jobb o nöje).

Permalänk
Medlem

tilted0113's förslag ser väldigt bra ut, om du föredrar en lite tystare låda före temperatur kan du byta mot define c.

Att tänka på är att pure rock kylaren bara kan monteras på am4 med fläktarna pekande uppåt. Ett alternativ till denna är som går att montera både uppåt & bakåt är https://www.inet.se/produkt/5320174/arctic-cooling-freezer-33...

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk

Lade ihop allt på Inet så jag kunde lägga till montering, sen fick jag byta lite för att få ihop så allt fanns på lager. Gick utmärkt att komma upp i 16 tusen trots allt.
Kommer det funka bra ihop och är det några delar man kanske kan uppgradera lite till? Typ kylare, räcker den?

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11908632/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11908632/

Permalänk

Om du inte tänkt överklocka så räcker kylaren som ingår långt och sedan har du valt ett lite väl dyrt moderkort, det skulle räcka med ett som kostar cirka 1500kr. Sedan om du inte har an massa hårddiskar och vill ha en lite mindre maskin så kan du byta till ett fractal design define c.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Hurtfulspring:

Om du inte tänkt överklocka så räcker kylaren som ingår långt och sedan har du valt ett lite väl dyrt moderkort, det skulle räcka med ett som kostar cirka 1500kr. Sedan om du inte har an massa hårddiskar och vill ha en lite mindre maskin så kan du byta till ett fractal design define c.

Tack, moderkortet kanske är lite onödigt men vill gärna ha med Wifi och det fanns få alternativ som inte var beställningsvara.

Permalänk
Medlem

Noctua NH D15 är väl en bättre ersättare som också kan blåsa bakåt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetrader:

Jag tänkte införskaffa en ny dator för både jobb och spel, vill ha en dator som håller ett antal år och även kan gå att uppgradera framöver vid behov.
Jag behöver den i första hand för jobb just nu så jag kan ta ett enklare/prisvärt grafikkort och köpa ett betydligt bättre lite senare, övriga delar får gärna vara så bra som möjligt utan att man för den sakens skull bara plockar ihop det absolut dyraste man kan hitta. Jag kan bygga själv men för enkelhetens skull skulle jag föredra att få den ihopbyggd.
Amd eller Intel är det jag är mest osäker på för vad som är bäst inte bara nu utan för några år framöver.
Själva lådan får gärna vara hyfsat smidig i storlek.
Skärm behöver inte vara med.

Budgeten är inte huggen i sten men runt 16-18 tusen känns rimligt sen får ett dyrare grafikkort tillkomma senare.

Tacksam för tips!

Mvh

Det du ska satsa på då för att få det prisvärt är en Ryzen 5 2600/2600x på rea tillsammans med ett rejält moderkort och snabba minnen från början (minst 3000mhz) som är Ryzen certifierade.

Ryzen 7 2700/2700x är väl inte riktigt prisvärd just nu för 2 extra kärnor men känner du för att punga ut det för att slippa uppgradera senare så kör på det annars finns ju alternativet i #framtiden oftast att köpa den vassaste cpu'n en sockel har att erbjuda (AM4) efter en bios uppdatering av moderkortet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetrader:

Tack, moderkortet kanske är lite onödigt men vill gärna ha med Wifi och det fanns få alternativ som inte var beställningsvara.

ett dyrt moderkort är aldrig onödigt, ju bättre kvalitet desto längre klarar sig dina andra komponenter det är liksom grunden i hela bygget och inget man vill köpa det billigaste av.

AM4 är extremt framtidssäker om man kollar tillbaka föregångarna där både AM2 och AM3 sockeln fick stöd för flera generationers CPU'er och även både DDR2 och DDR3 minnen osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ett dyrt moderkort är aldrig onödigt, ju bättre kvalitet desto längre klarar sig dina andra komponenter det är liksom grunden i hela bygget och inget man vill köpa det billigaste av.

AM4 är extremt framtidssäker om man kollar tillbaka föregångarna där både AM2 och AM3 sockeln fick stöd för flera generationers CPU'er och även både DDR2 och DDR3 minnen osv.

Det var väl lite så jag tänkte om moderkortet. Ett Ryzen 2700X har jag inga problem med att köpa redan nu så slipper jag byta sen.

Permalänk
Skrivet av Mangetrader:

jag kör flera handelsapplikationer samtidigt ihop med analysprogram

Där hade jag hellre valt en Intel med hög klockfrekvens. Jag har Ryzen 7 1700 på 3,75ghz och i7 5820k på 4,3ghz. Intel känns bättre. Även en 8600k på 4,9ghz kan vara värd att tänka på. Cmc markets verkar gilla hög klockfrekvens. Hitta kursvinnare är inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Där hade jag hellre valt en Intel med hög klockfrekvens. Jag har Ryzen 7 1700 på 3,75ghz och i7 5820k på 4,3ghz. Intel känns bättre. Även en 8600k på 4,9ghz kan vara värd att tänka på. Cmc markets verkar gilla hög klockfrekvens. Hitta kursvinnare är inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

2X00 kör utan problem i 4300MHz på alla kärnor

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Där hade jag hellre valt en Intel med hög klockfrekvens. Jag har Ryzen 7 1700 på 3,75ghz och i7 5820k på 4,3ghz. Intel känns bättre. Även en 8600k på 4,9ghz kan vara värd att tänka på. Cmc markets verkar gilla hög klockfrekvens. Hitta kursvinnare är inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör mest Meta Trader, tror dock inte att det är särskilt krävande. Det jag mest upplever saggar ner är när man samtidigt har alltför många browserfönster igång med en massa automatiska uppdateringar och stream igång.

Efter att ha kollat mer noga verkar Ryzen 2700X ändå vara det vettigaste. Enda Intel CPUn som är av intresse är 9900K men dels är den dubbelt så dyr och dels lär den aldrig kunna gå att uppgradera utan att byta ut hela moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetrader:

Efter att ha kollat mer noga verkar Ryzen 2700X ändå vara det vettigaste. Enda Intel CPUn som är av intresse är 9900K men dels är den dubbelt så dyr och dels lär den aldrig kunna gå att uppgradera utan att byta ut hela moderkortet.

Det enda som verkligen fungerar att investera i för framtiden är ett bra chassi och en bra PSU.
CPU kylare kan ibland överleva ett generationsbyte om man handlar rätt märke, och även lagring kan i vissa fall flyttas över.

Att AM4 skulle vara mer framtidssäkert stämmer ju bara för själva sockeln, det är ju t.ex. massor av gen1 Ryzen moderkort som inte klarar gen2 CPU'er.
Det ligger ju inte direkt i tillverkarnas intresse att hjälpa konsumenterna att inte byta moderkort

Så satsa på bra chassi, PSU och kylare.
Med resten av hårdvaran lägger du dig på "PRO" nivå, d.v.s. skippa alla "gaming" och värsting modeller.
T.ex. 1500:- bör ett B450 istället för 2000-3000 på ett X470 gör det inte lika tråkigt att uppgradera nästa gång

Samma sak med grafikkort, värstingmodeller med 5% bättre prestanda men som kostar 50% mer gör det ju bara så mycket surare när nästa generation kommer med bättre prestanda till ett lägre pris.
Ofta så är korten med referens PCB fast bättre kylare dom vettigaste i längden.

Permalänk
Medlem

Detta moderkort är väldigt trevligt. Vänta på att det kommer in på lager så sparar du in 1500kr jämfört med ditt X470.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C