Uppdatera datorn en smula för barnen.

Permalänk
Medlem

Uppdatera datorn en smula för barnen.

Tjena. Nu vill barnen ha en dator att spela lite på. Tänkte att min gamla dator får räcka änsålänge.
Behöver hjälp med vad jag ska uppgradera för att den ska hänga med lite.
Vet inte vilka spel det kommer bli men det skadar inte om den klarar lite större spel.
Testade pubg på den och den orkar inte riktigt.

500w psu
Intelcore i5 2310
Msi h61mu e35 b3, socket 1155
Corsair 2x4 GB ram
Gtx 660
120gb ssd

Rx580 strix kan jag köpa billigt, fungerar de eller moderkortet är för gammalt?

Tack

Permalänk

Grafikkortet fungerar till moderkortet så ingen fara där, men jag hade nog letat efter ett gtx 970 istället för ett rx 580 om du inte får ett väldigt bra pris på rx 580 då såklart och om du kanske har en freesync monitor. Ett gtx 970 är ungefär lika kraftfullt som ett rx 580 men gtx 970 brukar man kunna hitta för runt 1200-1700 så de är ju rätt bra pris. Sen hade jag uppgradera din processor till en i7 2600. Finns på tradera eller om du gör en annons här så finns de säkert någon som har en. Sälj din nuvarande processor och grafikkort så blir de inte mycket pengar i slutändan som du behöver lägga ut. Så hade jag gjort iaf, eventuellt uppgradera ram till 2x8GB också

Edit : Jag ljög lite, rx 580 är rätt mycket mer kraftfullare än ett gtx 970 beroende på spel, så du skulle eventuellt kunna hitta ett gtx 980 istället, men de beror ju på vad du måste ge för ett rx 580

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Grafikkortet fungerar till moderkortet så ingen fara där, men jag hade nog letat efter ett gtx 970 istället för ett rx 580 om du inte får ett väldigt bra pris på rx 580 då såklart och om du kanske har en freesync monitor. Ett gtx 970 är ungefär lika kraftfullt som ett rx 580 men gtx 970 brukar man kunna hitta för runt 1200-1700 så de är ju rätt bra pris. Sen hade jag uppgradera din processor till en i7 2600. Finns på tradera eller om du gör en annons här så finns de säkert någon som har en. Sälj din nuvarande processor och grafikkort så blir de inte mycket pengar i slutändan som du behöver lägga ut. Så hade jag gjort iaf, eventuellt uppgradera ram till 2x8GB också

Edit : Jag ljög lite, rx 580 är rätt mycket mer kraftfullare än ett gtx 970 beroende på spel, så du skulle eventuellt kunna hitta ett gtx 980 istället, men de beror ju på vad du måste ge för ett rx 580

Hej tack för svaret.
Under 1000kr för rx 580 strix. Begagnat av en jag inte känner men spelar med förr.
Vet inte hur vanligt det är att grafikkorten går sönder?

Blir det ett stort kliv att sätta dit i7 2600?
Blir det massa config o så i bios med?
Byta delar är inga problem men i bios har jag inte rört mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrrobbs:

Hej tack för svaret.
Under 1000kr för rx 580 strix. Begagnat av en jag inte känner men spelar med förr.
Vet inte hur vanligt det är att grafikkorten går sönder?

Blir det ett stort kliv att sätta dit i7 2600?
Blir det massa config o så i bios med?
Byta delar är inga problem men i bios har jag inte rört mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj ja det var en bra deal för ett rx 580, kör på de om du vågar lita på han. Det är inte så vanligt att grafikkort går sönder så fungerar kortet som det ska nu så är de höjden av otur om de skulle gå sönder. Ja det blir ett rätt stort kliv i cpu krävande spel och om de är tänkt att de ska spelas i 1080p upplösning. Du behöver inte röra bios något, de ställer in av sig själv. Om du uppdaterar bios innan du säljer din gamla cpu så kan du även försöka hitta en i7 3770.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Oj ja det var en bra deal för ett rx 580, kör på de om du vågar lita på han. Det är inte så vanligt att grafikkort går sönder så fungerar kortet som det ska nu så är de höjden av otur om de skulle gå sönder. Ja det blir ett rätt stort kliv i cpu krävande spel och om de är tänkt att de ska spelas i 1080p upplösning. Du behöver inte röra bios något, de ställer in av sig själv. Om du uppdaterar bios innan du säljer din gamla cpu så kan du även försöka hitta en i7 3770.

Där börjar det låta för avancerat för mig med bios :/ kanske är enkelt att uppdatera, trodde moderkortet var för gammalt för att uppdatera.

Ska försöka prova grafikkortet innan jag köper det.
Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrrobbs:

Där börjar det låta för avancerat för mig med bios :/ kanske är enkelt att uppdatera, trodde moderkortet var för gammalt för att uppdatera.

Ska försöka prova grafikkortet innan jag köper det.
Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kommer ju bli en bra skillnad i spel bara genom att byta ut grafikkortet, är ni endå inte nöjd då så kan ni ju leta efter en i7 2600 då behöver ni inte hålla på något med bios, och sen eventuellt uppgradera ram till 2x8GB beroende på spel men man klarar sig rätt bra idag på 8GB ram, speciellt om de är 2x4GB

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Missade ett i7 2600 innan. Verkar inte finnas så många till salu.
Får grafikkortet om några dagar men jag ska köpa i7 med. Tack.
Om någon har ett köper jag gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag nu hittar en i7 3770 är det svårt att uppdatera bios innan jag bytar lr?
Finns det ens uppdateringar som fungerar till ett så gammalt kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Finns det ens uppdateringar som fungerar till ett så gammalt kort?

Du kan ladda ner det senaste BIOS:et från MSIs sida för moderkortet, version 12.3 är det senaste.

Däremot är jag lite osäker på hur själva uppgraderingen går till, MSI tillhandahåller endast en .exe-fil istället för den traditionella BIOS-filen. Lite fult gjort eftersom man då måste använda Windows. Men det verkar som att man ska lägga .exe-filen på ett USB-minne och köra den, efter det antar jag att man får ytterligare instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan ladda ner det senaste BIOS:et från MSIs sida för moderkortet, version 12.3 är det senaste.

Däremot är jag lite osäker på hur själva uppgraderingen går till, MSI tillhandahåller endast en .exe-fil istället för den traditionella BIOS-filen. Lite fult gjort eftersom man då måste använda Windows. Men det verkar som att man ska lägga .exe-filen på ett USB-minne och köra den, efter det antar jag att man får ytterligare instruktioner.

Jag uppdaterade BIOS på ett av mina MSI-moderkort på det sättet. Erinrar mig att det kom upp en meny, man tryckte på uppdatera, sen något i stil med att den förbereder minnet, startar om datorn automatiskt och uppdaterar automatiskt när BIOS-loggan vanligtvis syns.

Annars finns ju även Liveupdate, som jag dock är säker på flashar direkt från Windows.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Lyckades hitta beg i butik för 500kr. Toppen. Ska testa ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm. Monterade nya processorn. Startade upp och sparade bios.
internet tog en liten stund för att komma igång(kabel)
Testade starta insurgency sandstorm som jag testade häromdagen på samma dator.
Innan hackade till lite då och då men nu kan jag knappt röra mig utan att jag hoppar fram?
Kan jag gjort något fel?
Andra inställningar?

Internet är som det ska enl tptest

Edit.
Kan ha och göra med att det är beta spel.
Pubg flöt på mycket bättre än förr men lite knas är de.
Hänger sig lite ibland i Windows.

Permalänk
Medlem

Fick rätt på i7:an och nu har jag fått mitt rx570 som inte går att använda för att bios e för gammal.
Använde msi live update men nu när datorn startar om kommer valen
Starta Windows normalt eller reparera.
Inget av det hjälper. Jag har lyckats döda min data verkar de som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kommer en ny bild när jag startar upp med msi top quality... men fortfarande valen starta normalt eller reparera. Kan komma in i bios fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrrobbs:

Har du testat att trycka reparera Windows ? Det kan funka ibland men fick lägga om Windows helt på en dator nyligen pga att Windows vägrade komma igång, eftersom du kommer in i bios har du kollat om den bios versionen som du uppdaterade till fungerade ? (Det står i bios vilken version den kör) eller om det fortfarande står samma som innan du uppdaterade dvs att uppdateringen av bios inte har lyckats ?

Har du testat att ta ut grafikkortet och starta datorn med kabeln från skärmen kopplad till baksidan på moderkortet ,eller med det gamla grafikkortet ?

Dock så verkar det inte vara problemet för du får ju bild, men dina Windows filer verkar ju ha blir korrupta (så att storm inte kan starta Windows för att det har blivit något strul med filerna)

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

@mrrobbs:

Har du testat att trycka reparera Windows ? Det kan funka ibland men fick lägga om Windows helt på en dator nyligen pga att Windows vägrade komma igång, eftersom du kommer in i bios har du kollat om den bios versionen som du uppdaterade till fungerade ? (Det står i bios vilken version den kör) eller om det fortfarande står samma som innan du uppdaterade dvs att uppdateringen av bios inte har lyckats ?

Har du testat att ta ut grafikkortet och starta datorn med kabeln till skärmen i baksidan på moderkortet (dvs om din processor har en igu och att ditt moderkort stödjer det) eller med det gamla grafikkortet ?

Reparera gick inte och jag använder de integrerade grafikkortet nu för att få bild.
Lyckades komma in i felsäkert läge men har ingen återställning..
Laddade ner bios till USB men får inte rätt fil typ. Lät USB sitta i och starta om datorn då fungerar det att starta som vanligt fast den använder usbn som boot disk. Shit vad rörigt detta blev.

Står på liveupdaten att första uppdateringen misslyckats men andra är lyckad.
Fast i bios är det v.10. Skulle ha 12.3 så det stämmer inte.

Den biosfilen jag hittar att ladda ner blir fel filtyp.
Till h61mu-e35 b3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, Vad händer om du inte har usb'et i och plockar ut grafikkortet och startar datorn med skärmen fortfarande kopplad till moderkortet då alltså?

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat bios så många gånger tyvärr så är inte jättehemma där, men misslyckas en bios uppdatering så ska det ju inte påverka så Windows inte kan läsas in från hårddisken (utan om de misslyckas och går illa så brukar ju moderkortet pajja och inte ge bild eller att man inte kommer in i bios alls eller datorn inte startar) därför jag tycker det är lustigt

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Okej, Vad händer om du inte har usb'et i och plockar ut grafikkortet och startar datorn med skärmen fortfarande kopplad till moderkortet då alltså?

Samma problem att det inte går att starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Har inte uppdaterat bios så många gånger tyvärr så är inte jättehemma där, men misslyckas en bios uppdatering så ska det ju inte påverka så Windows inte kan läsas in från hårddisken (utan om de misslyckas och går illa så brukar ju moderkortet pajja och inte ge bild eller gå att komma in i bios alls eller inte starta)

Jag har ingen aning. Googlade som en tok innan jag gjorde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrrobbs:

Men du får upp att du kan starta Windows normalt eller välja reparation ? Blinkar det till någon blåskärm med vit text innan den bilden med de valen kommer upp (kan blinka till snabbt som fan)

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17626263" userid="255775" name="Smegmer"]
@mrrobbs:

Men du får upp att du kan starta Windows normalt eller välja reparation ? Blinkar det till någon blåskärm med vit text innan den bilden med de valen kommer upp (kan blinka till snabbt som fan)
[/

Ja det är samma med valen.
Nä inte vad jag kan se iaf. Blir knäpp på detta. Låter det vara tills imorgon och tar nya tag. Kanske ska prova att reparera Windows?
Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrrobbs:

Okej, ja jag förstår det, lungt inte mycket till hjälp, de är svårt att hjälpa när man inte har det framför sig svårt att få helhetsbilden, du bor inte i närheten av Västervik för skulle kunna titta på det i så fall?

Testa att reparera Windows, går inte det så i värsta fall får du installera Windows på nytt borde lösa det så du kommer in i datorn iallfall (dock försvinner ju allt på disken då ifall du har bilder å annat du vill ha kvar så du tänker på det) om du inte har fler diskar eller att Windows ligger på en egen partion på hårddisken.

Lycka till å någon annan kan förhoppningsvis sprida lite ljus på problemet.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

@mrrobbs:

Okej, ja jag förstår det, lungt inte mycket till hjälp, de är svårt att hjälpa när man inte har det framför sig svårt att få helhetsbilden, du bor inte i närheten av Västervik för skulle kunna titta på det i så fall?

Testa att reparera Windows, går inte det så i värsta fall får du installera Windows på nytt borde lösa det så du kommer in i datorn iallfall (dock försvinner ju allt på disken då ifall du har bilder å annat du vill ha kvar så du tänker på det) om du inte har fler diskar eller att Windows ligger på en egen partion på hårddisken.

Lycka till å någon annan kan förhoppningsvis sprida lite ljus på problemet.

Nä tyvärr 40mil bort.
Men nåt e knas med biosen så nytt Windows borde inte hjälpa. Men vad vet jag, värt att prova.

Jag kan iaf använda datorn som förr med gamla grafikkortet om USB sitter i som boot.

Har separat hårddisk för Windows.

Får googla mer om någon haft samma problem. Moderkortet e ju gammalt om gatan 2012 har jag för mig.

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skrev till msi och fick till svar att filerna på deras downloadsida inte fungerar längre men fick en länk till dom nya och instruktioner.
Kunde dom kanske skrivit så man sparat nån timme. Får hoppas de fungerar nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag uppdaterade BIOS på ett av mina MSI-moderkort på det sättet. Erinrar mig att det kom upp en meny, man tryckte på uppdatera, sen något i stil med att den förbereder minnet, startar om datorn automatiskt och uppdaterar automatiskt när BIOS-loggan vanligtvis syns.

Annars finns ju även Liveupdate, som jag dock är säker på flashar direkt från Windows.

Tjo. Jag uppdaterade bios igår. Allt gick bra och det stod att det var klart.
Nu startar inte datorn. Eller fläktar o hdd startar men inget pip och ingen ström till tangentbord/mus ingen bild. Har jag bränt de?:(

Vet inte hur lägger upp bild.
Det kom upp att flashen var färdig och om jag ville starta om nu y/n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dra ur nätsladden,sedan ta ur batteriet i 5 minuter o se om det hjälper.
En annan sak är att w7 gillar inte att byta hårdvara,om man inte först avinstallerar den gamla,i det här fallett hade du nvidia o satte i ett amd,då kraschar det. Sätt i nvidiat igen eller iaf testa utan amd kortet .
Att det inte startar utan usbt beror nog på att boot ordningen i bios ändrats,välj disken du har w7 på som första alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Dra ur nätsladden,sedan ta ur batteriet i 5 minuter o se om det hjälper.
En annan sak är att w7 gillar inte att byta hårdvara,om man inte först avinstallerar den gamla,i det här fallett hade du nvidia o satte i ett amd,då kraschar det. Sätt i nvidiat igen eller iaf testa utan amd kortet .
Att det inte startar utan usbt beror nog på att boot ordningen i bios ändrats,välj disken du har w7 på som första alternativ.

Tyvärr har jag redan provat med att ta ur batteriet utan nån skillnad.
Har Windows 10 på denna datan.
Inte ens gpun på moderkortet ger nånting.
Datorn bootar inte. Den piper inte till heller.

Har hittat en länk som jag ska prova.
Göra en ny usbsticka med andra filer för att testa boots upp med:/

Det skumma är att allt gick som det skulle med uppdateringen och bilden som ska komma fram om det lyckades kom upp med.

Kan inte lägga in bilder från mobilen här?

Tack för hjälpen o tipsen

Skickades från m.sweclockers.com