Permalänk

Trasig USB 3.0

Jag hade sönder en pin på usb 3.0, närmare bestämt USB3+5V enligt manualen. Jag kan inte kröka tillbaka den. Går det att laga eller är det nytt moderkort som gäller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta kontakt om DU kan det, men jag tror inte du hade frågat i så fall så låt helt enkelt bli att använda kontakten för du har väl 10 andra du inte förstört ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta kontakt om DU kan det, men jag tror inte du hade frågat i så fall så låt helt enkelt bli att använda kontakten för du har väl 10 andra du inte förstört ?

Alla andra är normala. Hur vet jag vilken kontakt jag inte ska använda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gheyrippir:

Alla andra är normala. Hur vet jag vilken kontakt jag inte ska använda?

Den du hade sönder pinnen på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den du hade sönder pinnen på.

Det är totalt 19 pins. Jag vet inte vad usb3+5v betyder eller hur jag inte använder den. Du menar att jag inte ska använda någon front port?

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du lägger upp en bild på vad du hade sönder så ser vi mer exakt vad du pratar om

Permalänk
Medlem

Det borde vara så enkelt som att testa sig fram till vilken port som inte fungerar. Var dock noga med att se till att den inte kortsluter mot någon annan pin om det är så att den inte är helt av.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det är totalt 19 pins. Jag vet inte vad usb3+5v betyder eller hur jag inte använder den. Du menar att jag inte ska använda någon front port?

det han menar är att du inte ska koppla usb3 kontakten i uttaget du hade sönder på moderkort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det är totalt 19 pins. Jag vet inte vad usb3+5v betyder eller hur jag inte använder den. Du menar att jag inte ska använda någon front port?

Nu blev det underligt för usb brukar aldrig vara 19 pinnar/poler/kontakter så posta en bild

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar att det är USB 3 kontakten på moderkortet.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Ja det är exakt den jag menar. Sorry för otydlighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gheyrippir:

Ja det är exakt den jag menar. Sorry för otydlighet.

Då är det väl bara att låta bli att koppla in en kabel i den ? Sätt en tejp över den i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan absolut låta bli att koppla in. Det jag undrar över är om det går att reparera, t ex via en firma? Är det värt det? Eller ska man istället fundera på ett nytt kort i sådana fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gheyrippir:

Jag kan absolut låta bli att koppla in. Det jag undrar över är om det går att reparera, t ex via en firma? Är det värt det? Eller ska man istället fundera på ett nytt kort i sådana fall

Det går att reparera men det är inget du lämnar in ett moderkort för eftersom det troligen kostar med i arbete än moderkortets pris.
Varför låter du bara inte bli att koppla in den ? Jag tror inte att du har slut på portar eller bandbredd via andra usbkontakter, skulle du ha slut på anslutningar på datorn så använd en hubb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att den inte går att kröka tillbaka? Är det en pin som är böjd som du kan se?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att reparera men det är inget du lämnar in ett moderkort för eftersom det troligen kostar med i arbete än moderkortets pris.
Varför låter du bara inte bli att koppla in den ? Jag tror inte att du har slut på portar eller bandbredd via andra usbkontakter, skulle du ha slut på anslutningar på datorn så använd en hubb.

Tack för input. Nu verkar det dock som om moderkortet har något annat fel. Är ett begagnat z97i. Så jag kommer nog tänka om helt.

Skrivet av johanruda:

Vad menar du med att den inte går att kröka tillbaka? Är det en pin som är böjd som du kan se?

Jag kan se pin. Men att böja tillbaka den är svårt. 1 timmes försök räckte för mig.

Permalänk
Hjälpsam

Leta rätt på ett USB kontrollerkort som har USB 3.0 intern header på sig och koppla frontpanelen till den, till exempel DeLock 89315.

Eller en USB 3.0 till internal header så du kan använda två USB 3.0 portar på baksidan och koppla dem till frontpanelen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir: Förstår inte varför du inte börjar tråden med en bild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dom flesta gånger jag byggt dator har det funnits fler än 1 stycken USB3-kontakt på moderkortet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8