Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Stämmer bra att jag bor i Sthlm och har gått högskola.
Har jobbat hårt och mycket för att komma dit jag är idag och får höra ofta att jag jobbar i väldigt högt men också effektivt och noggrant tempo - är lite utav en perfektionist av mig
Har CCNA men inte jobbat med Cisco alls förutom lite L2/L3.
Har cert inom Checkpoint, Juniper, Palo Alto, Infoblox, BlueCoat men jobbar med flera andra produkter också.

Ansvarig för nätverket inom ett stort bolag i Norden

Tat lugnt, så inte den berömda väggen kommer, been there done that, slutade med att jobba heltid i sthlm med tanke på tempo och förväntningarna på tempo gjort att jag flyttade, förvisso var det en viss Dalkulla som lockade också så en 100% enbart pga sthlm att jag flyttade är ju inte hela sanningen.

Visst jag har många kunder i sthlm fortfarande, men de var tempot som tog kol på mig efter 15 år i sthlm inom IT.
Jag tyckte inte häller att de var några problem i din ålder för man känner inte att man bränner mer bränsle än vad man har laddat i de höga tempot.

Plus du har världens bästa anledning att kunna tagga ned, just för att du är petig som fan, svaret du kan ge är "Vill ni ha fort å fel, eller EPIC leverans?"

Säger inte vad du skall göra, vill bara att du reflekterar över mina erfarenheter och kanske kan ta lärdom av dem.
Ja jag har nog lite damp eller nått. De är ju kul å jobba å!

BTW: plugga på Universitetet i sthlm ja

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

Tat lugnt, så inte den berömda väggen kommer, been there done that, slutade med att jobba heltid i sthlm med tanke på tempo och förväntningarna på tempo gjort att jag flyttade, förvisso var det en viss Dalkulla som lockade också så en 100% enbart pga sthlm att jag flyttade är ju inte hela sanningen.

Visst jag har många kunder i sthlm fortfarande, men de var tempot som tog kol på mig efter 15 år i sthlm inom IT.
Jag tyckte inte häller att de var några problem i din ålder för man känner inte att man bränner mer bränsle än vad man har laddat i de höga tempot.

Plus du har världens bästa anledning att kunna tagga ned, just för att du är petig som fan, svaret du kan ge är "Vill ni ha fort å fel, eller EPIC leverans?"

Säger inte vad du skall göra, vill bara att du reflekterar över mina erfarenheter och kanske kan ta lärdom av dem.
Ja jag har nog lite damp eller nått. De är ju kul å jobba å!

BTW: plugga på Universitetet i sthlm ja

Problemet med mig är att jag får lite "panik" om jag inte har något att göra... älskar att ha mycket att göra och jag driver alltid alla möjliga projekt och gräver. Jag är den som vågar att lyfta på stenen och se vad som finns under och rensa upp
Mitt mål är att vi ska vara bäst och att det ska flyta på perfekt

Men jag förstår också vad du menar, jag tror att jag gör såhär nu för att jag har inga barn och jag har mycket energi, så jag passar på att bygga karriären för att jag tycker att det jag gör är verkligen superkul! Men sen har också många av mina vänner sagt att jag måste ha några bokstavskombinationer haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Men sen har också många av mina vänner sagt att jag måste ha några bokstavskombinationer haha

Du ska bara veta hur många av de som gått riktigt långt som har det. Alla ser på ADHD (som jag antar du syftar på) som bara något negativt. Men när det gäller bl a driv hos en person kan det vara en bra sak.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

27 år
5 års erfarenhet (har en del cert)
Nätverk & säkerhet
60000kr före skatt
30 dagar semester (brukar ligga på runt 50/år)
Riktigt bra förmåner
Välja vilken dator jag vill vart 3e år
Välja vilken mobil jag vill vatannat år

Skickades från m.sweclockers.com

27 år och redan 60k före skatt? Här är ett bra exempel på att kunskap styr lönen och inte åldern. Riktigt bra jobbat. Vad läste du på högskolan/universitet?

Permalänk
Skrivet av TheCoLdSniPer:

20 år gammal - Gymnasieutbildning
Systemutvecklare / Systemförvaltare
6 månaders erfarenhet
25k Brutto + Förmåner
20k Netto

20 år gammal - Gymnasieutbildning
Systemutvecklare / Systemförvaltare
1 år och 3 månaders erfarenhet
28500 Brutto + Förmåner
23000 Netto

Från och med årsskiftet.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

27 år
5 års erfarenhet (har en del cert)
Nätverk & säkerhet
60000kr före skatt
30 dagar semester (brukar ligga på runt 50/år)
Riktigt bra förmåner
Välja vilken dator jag vill vart 3e år
Välja vilken mobil jag vill vatannat år

Skickades från m.sweclockers.com

LÅter ju som drömjobbet

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

20 år gammal - Gymnasieutbildning
Systemutvecklare / Systemförvaltare
1 år och 3 månaders erfarenhet
28500 Brutto + Förmåner
23000 Netto

Från och med årsskiftet.

20 år och 23k netto efter 1 år? Låter ju väldigt bra på tanke din ålder samt att du endast har gymnasieutbildning. Känns nästan ibland om det är värt att läsa på högskolan/universitet och slösa sin tid på 3-5 års studier. Men jag antar att du är duktig inom din grej. Har du funderat på att plugga vidare?

Permalänk
Medlem

Fick fast anställning idag efter 2 månader trots att min provanställning skulle vara 6 månader. Har nu 31k innan skatt. Tog examen i våras som systemutvecklare, fick ingångslön på 28k i September.

Skrivet av matte06:

20 år och 23k netto efter 1 år? Låter ju väldigt bra på tanke din ålder samt att du endast har gymnasieutbildning. Känns nästan ibland om det är värt att läsa på högskolan/universitet och slösa sin tid på 3-5 års studier. Men jag antar att du är duktig inom din grej. Har du funderat på att plugga vidare?

Det beror nog på vad man vill. Har flera på jobbet som inte är utbildade (och inte har mycket intresse heller) och har samma lön som mig fast att de knappt kan någonting. (Jag sitter dagligen och utbildar mina kollegor i Git, Notepad++ och andra basic saker som är lite störigt då jag inte hinner göra mitt jobb...) Det är rätt lätt att få jobb inom mjukvarubranchen idag och examen ger dig nödvändigtvis ingen större fördel vid löneförhandling eller möjlighet att få jobb, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick fast anställning idag efter 2 månader trots att min provanställning skulle vara 6 månader. Har nu 31k innan skatt. Tog examen i våras som systemutvecklare, fick ingångslön på 28k i September.

Det beror nog på vad man vill. Har flera på jobbet som inte är utbildade (och inte har mycket intresse heller) och har samma lön som mig fast att de knappt kan någonting. (Jag sitter dagligen och utbildar mina kollegor i Git, Notepad++ och andra basic saker som är lite störigt då jag inte hinner göra mitt jobb...) Det är rätt lätt att få jobb inom mjukvarubranchen idag och examen ger dig nödvändigtvis ingen större fördel vid löneförhandling eller möjlighet att få jobb, tyvärr.

Du lever en bra liv det ska du veta, tacka din smarta hjärna för det. Inte många som är 20 år och blir fastanställda efter två månader. Bor du i en småstad eller?

Men jag blir lite fundersam när du säger att du har kollegor som inte kan så mycket? Hur blev de ens anställda?

Jag själv studerar till nätverksteknik men har alltid tyckt att systemutvecklare låter väldigt roligt. Nu känns det väl onödigt att byta inriktning men men. Vad är just din specifika uppgift? Kodar 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Du lever en bra liv det ska du veta, tacka din smarta hjärna för det. Inte många som är 20 år och blir fastanställda efter två månader. Bor du i en småstad eller?

Men jag blir lite fundersam när du säger att du har kollegor som inte kan så mycket? Hur blev de ens anställda?

Jag själv studerar till nätverksteknik men har alltid tyckt att systemutvecklare låter väldigt roligt. Nu känns det väl onödigt att byta inriktning men men. Vad är just din specifika uppgift? Kodar 24/7?

Jobbar i Malmö men bor utanför, är 24. Får gratis mobil & dator samt andra förmåner såsom feta konferanser med mera.

Jag vet inte. Företaget har ett rekryteringsmål och anställer vem som helst för att uppnå det antar jag. Det värsta är en snubbe som inte kan någonting alls om mjukvaruutveckling men som är 10 år äldre än mig och får ut 35k. Jag var väldigt rädd både under och efter skolan att jag inte lärt mig tillräckligt och satt väldigt mycket på min fritid och pluggade och experimenterade. Visar sig nu att det inte var nödvändigt. Med det sagt finns det såklart folk där som är supergrymma också.

Är ett konsult företag så kan vara olika projekt. Men just nu jobbar jag 100% på system integrationer vilket innebär att designa arkitektur, sätta upp lite servrar/intrastuktur och koda. Men jag jobbar väl egentligen kanske 110-120% då jag oftast svarar på mejl och slack även när jag är ledig. Trivs väldigt bra förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jobbar i Malmö men bor utanför, är 24. Får gratis mobil & dator samt andra förmåner såsom feta konferanser med mera.

Jag vet inte. Företaget har ett rekryteringsmål och anställer vem som helst för att uppnå det antar jag. Det värsta är en snubbe som inte kan någonting alls om mjukvaruutveckling men som är 10 år äldre än mig och får ut 35k. Jag var väldigt rädd både under och efter skolan att jag inte lärt mig tillräckligt och satt väldigt mycket på min fritid och pluggade och experimenterade. Visar sig nu att det inte var nödvändigt. Med det sagt finns det såklart folk där som är supergrymma också.

Är ett konsult företag så kan vara olika projekt. Men just nu jobbar jag 100% på system integrationer vilket innebär att designa arkitektur, sätta upp lite servrar/intrastuktur och koda. Men jag jobbar väl egentligen kanske 110-120% då jag oftast svarar på mejl och slack även när jag är ledig. Trivs väldigt bra förövrigt.

Oj, måste citerat en annan därav trodde jag att du var samma person som svarade mig (trodde att du var den som var 20 år)

Men oavsett så är det faktiskt bra, verkar vara ett väldigt roligt jobb du har men jag får väl hålla mig inom min bransch helt enkelt, får vara nöjd som sagt! Längtar redan ut till arbetslivet, verkar som att det här med gratis telefoner eller datorer är väldigt förekommande haha, alltid trevligt med gratis )

Även det som du nämner att plugga på högskolan eller universitet är ändå värt. Sen finns det de som är superbegåvade och inte ens pluggat på universitet men ändå framgångsrika.

Jag är helt och hållet i precis samma situation som du var när du pluggade. Att vara rädd för att man känner att man inte lärt sig. Det känner jag också, är rädd att man kanske inte passar in i jobbet pga man känner inte att man har just den kompetensen. Det leder ju dessutom till att man inte vågar söka till de där roliga jobben :/

Sen är ju jag iofs inte klar med min utbildning ännu men det närmar sig. Sen vet jag att man tar ju de ”skit” jobben för senare
att klättra sig uppåt i karriären och samla på sig massor av kunskap. Jag antar att man får mycket kunskap av att jobba än att bara läsa i boken? Hur var det för dig? Lärde du dig mycket mer av att jobba eller lärde du dig mer på universitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av matte06:

20 år och 23k netto efter 1 år? Låter ju väldigt bra på tanke din ålder samt att du endast har gymnasieutbildning. Känns nästan ibland om det är värt att läsa på högskolan/universitet och slösa sin tid på 3-5 års studier. Men jag antar att du är duktig inom din grej. Har du funderat på att plugga vidare?

Att plugga eller inte är ett dilemma för mig just nu då jag fick såpass bra löneökning. Om jag ska vara ärlig så är jag intresserad av plugga något men jag vet inte vad tyvärr. Det skulle också vara trevligt att umgås med folk som är runt min ålder, de flesta på mitt jobb har familj och så vidare. Så den sociala biten efter jobbet saknar jag.

Jag skulle vilja säga att jag har blivit duktig på det relativt till hur länge jag har jobbat, jag kan bara säga att jag är tacksam över att jag har ett bra minne och att jag lär mig snabbt.

Skrivet av Baxtex:

Fick fast anställning idag efter 2 månader trots att min provanställning skulle vara 6 månader. Har nu 31k innan skatt. Tog examen i våras som systemutvecklare, fick ingångslön på 28k i September.

Det beror nog på vad man vill. Har flera på jobbet som inte är utbildade (och inte har mycket intresse heller) och har samma lön som mig fast att de knappt kan någonting. (Jag sitter dagligen och utbildar mina kollegor i Git, Notepad++ och andra basic saker som är lite störigt då jag inte hinner göra mitt jobb...) Det är rätt lätt att få jobb inom mjukvarubranchen idag och examen ger dig nödvändigtvis ingen större fördel vid löneförhandling eller möjlighet att få jobb, tyvärr.

Där jag jobbar så är de äldre oftast utbildade traditionellt det vill säga 3-5 års universitet eller högskola typ medan de som är runt 20-40 har kanske gått 1-2 års utbildning max utöver de interna utbildningarna i företaget. Även fast jag inte har någon utbildning som sagt så upplever jag samma sak som dig att de inte kan liksom Excel särskilt bra exempelvis eller de "modernare" verktygen.

Och ja det är lätt att få jobb inom IT ifall man verkligen vill, utbildning eller ej.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Känns nästan ibland om det är värt att läsa på högskolan/universitet och slösa sin tid på 3-5 års studier.

Det är inte bortslösad tid om du fick glädje av det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det är inte bortslösad tid om du fick glädje av det.

Helt rätt, det är både kul och tråkigt om jag ska vara ärlig. Slippa alla tentor/inlämningsuppgifter osv. Vill börja jobba med de "riktiga" grejerna så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Du lever en bra liv det ska du veta, tacka din smarta hjärna för det. Inte många som är 20 år och blir fastanställda efter två månader. Bor du i en småstad eller?

Men jag blir lite fundersam när du säger att du har kollegor som inte kan så mycket? Hur blev de ens anställda?

Behöver dom utbildning i Notepad++ så finns det nog skäl att undra

Permalänk
Medlem

nästan hel gymnasieutbildning...~90%? 26år, skaffat lastbilskort på det.

jobbar inom sanering 50tim /veckan just nu får ut ca 35k innan skatt, ganska nöjd med det ändå.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nästan hel gymnasieutbildning...~90%? 26år, skaffat lastbilskort på det.

jobbar inom sanering 50tim /veckan just nu får ut ca 35k innan skatt, ganska nöjd med det ändå.

Ganska mycket övertid inräknat där. Vad är din grundlön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ganska mycket övertid inräknat där. Vad är din grundlön?

fick ut ~36 på förra lönen med 2tim övertid, 50tim /v är standard på det jag gör just nu, timlönen i grunden där är väl ca 140 kanske, mycket tillägg / traktamenten och sånt som gör det sista.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nästan hel gymnasieutbildning...~90%? 26år, skaffat lastbilskort på det.

jobbar inom sanering 50tim /veckan just nu får ut ca 35k innan skatt, ganska nöjd med det ändå.

Fy fasen, fick typ krupp när jag stämplade in på 52h förra veckan.
Iofs skillnad på jobb och jobb. Men allt över 40h är knappt värt det.

Nu får jag 1 på 1 tillbaka i komp när jag jobbar över så 1h övertid ger 1h komp, oavsett när jag jobbar.

Så tjänar inte längre på att jobba över. Men ibland behövs det...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

fick ut ~36 på förra lönen med 2tim övertid, 50tim /v är standard på det jag gör just nu, timlönen i grunden där är väl ca 140 kanske, mycket tillägg / traktamenten och sånt som gör det sista.

Ah, ok. Gör ju rätt stor skillnad om man räknar 50h/v.

Permalänk
Medlem

AMT-ledare / teamleader på ett teknikföretag utanför Göteborg.

Jag ansvarar för ett skiftlag på 18 personer inom ytmontering och underfill. Vi tillverkar säkerhetsprodukter till nästan alla bilföretag. Nightvisionkameror, stereo och monokameror samt radarsystem. Totalt har vi sex stycken SMT-linor och fem stycken UF-linor.

Jag har 30'000 i grund + ob.

Jag har ingen eftergymnasial utbildning.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

AMT-ledare / teamleader på ett teknikföretag utanför Göteborg.

Jag ansvarar för ett skiftlag på 18 personer inom ytmontering och underfill. Vi tillverkar säkerhetsprodukter till nästan alla bilföretag. Nightvisionkameror, stereo och monokameror samt radarsystem. Totalt har vi sex stycken SMT-linor och fem stycken UF-linor.

Jag har 30'000 i grund + ob.

Jag har ingen eftergymnasial utbildning.

Ja, undrar hur många företag som stämmer med den beskrivningen i "Vårgårda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja, undrar hur många företag som stämmer med den beskrivningen i "Vårgårda"

haha

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:
Skrivet av Dalton Sleeper:
Skrivet av Dalton Sleeper:

35k - mjukvaruutvecklare/programmerare (40t/v)

44k + en hel del annat - mjukvaruutvecklare/programmerare (38.5t/v)

51k + en hel del med aktier och bonus, 30 dagar semester - samma jobb

Permalänk
Medlem

38 år, jobbat som utvecklare sedan 2005, utb civing. Tjänar 45k före skatt för tillfället och bor utanför Malmö på landet.

Har bränt ut mig två gånger så är nöjd med att tjäna lite mindre och jobba max 40h i veckan, antingen på kontoret eller på distans från hemma, sommarstuga eller utomlands.

Pengar är inte allt, för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av Delight:

Det där visste jag inte! Inte för att jag räknar med omtentor men det kom ändå som en chock och kan vara bra att ha i bakhuvudet. På tal om sånt, är det nån som vet hur csn resonerar om man har bränt alla sina terminer och har en eller två terminer kvar på sin utbildning. Är dom hårda eller kan man få kosing ändå?

Jag kollade det då jag ville plugga utomlands en termin. Informationen jag fick var atr det är kört om man inte har Väldigt goda skäl. Typ utbildade sig men kunde inte använda utbildningen på grund av sjukdom. Bagare som blir glutenintolerant eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Jag kollade det då jag ville plugga utomlands en termin. Informationen jag fick var atr det är kört om man inte har Väldigt goda skäl. Typ utbildade sig men kunde inte använda utbildningen på grund av sjukdom. Bagare som blir glutenintolerant eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerade du precis ett inlägg från 2008 eller du använder internet Explorer?

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Skrivet av falconr:

Citerade du precis ett inlägg från 2008 eller du använder internet Explorer?

Chrome på mobilen, egenförfattad. Förstår inte riktigt varför du undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Chrome på mobilen, egenförfattad. Förstår inte riktigt varför du undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte bara det var skoj. Lekte med tanken att någon dåre läste tråden från start hehe

Visa signatur

Glad Sommar