Behöver hjälp med mitt gymnasiearbete!

Permalänk

Behöver hjälp med mitt gymnasiearbete!

Hej. Jag håller på med ett gymnasiearbete i teknik och behöver hjälp att komma igång. Själva uppgiften är att skapa ett program som kan generera midi toner, och det ska vara skrivet i c#. Har tyvärr inte någon vidare kunspap i c#och jag vet inte hur jag ska börja. Har någon nått tips på hur man ska ta sig till?

Permalänk
Medlem

Har skolan gett dig en sådan uppgift har ni väl gått igenom C# på lektionerna först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zurfarn34:

Hej. Jag håller på med ett gymnasiearbete i teknik och behöver hjälp att komma igång. Själva uppgiften är att skapa ett program som kan generera midi toner, och det ska vara skrivet i c#. Har tyvärr inte någon vidare kunspap i c#och jag vet inte hur jag ska börja. Har någon nått tips på hur man ska ta sig till?

Låter märkligt att du fått en sådan uppgift utan att du fått lära dig kunskapen till att t ex göra ett enkelt program i C#.

Har du någon erfarenhet av programmering tidigare? Börja med att göra ett Hello World program så är du god väg:

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/programming-gu...

Efter det behöver du definera problemet tidigare. Jag känner inte till någonting om midi toner men är det meningen att du ska generea dem och spela upp dem? Skapa ett diagram över dem? Ska det sparas till fil? Etc.

Permalänk

@tBiorrith: Vi har gått igenom c++ och lite python men det var det första året, går i tredje ring nu så det var ett tag sen. Mentorn tyckte att det var enklast att göra detta i c# så det fick bli det.

Permalänk

@Baxtex: Jag ska göra en midi sequencer, vilket betyder att man generera midi toner vid speciferade tider. Det ska finnas libraries för midi toner.

Permalänk
Medlem

Steg 1: lär dig C#
Steg 2: läs på om midi
Steg 3: ladda ner ett färdigt midi-bibliotek till C# och skriv ditt program med dess funktioner

Känns som om steg 1 är den stora puckeln här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@talonmas: aa det känns som att c# kommer vara jobbigast. Har ju programmerat i c++ och python förut men det är svårt när man glömmer bort alla grunder :(. Ska försöka programmera lite c#o se vad jag kan göra.