Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

@Leffe-:
Postnord ska inte hantera importer från Japan som är deklarerade, det gör Tullverket och enbart Tullverket. Förmodligen har ditt brev slängts i en Kina-container och skeppats till Kina med båt blandat med alla returnerade outlösta Kinapaket/brev.

Det vet Postnord om, eftersom deras hantering är en logistisk katastrof. Förmodligen därför de ber dig reklamera det.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Skulle ju inte förvåna mig

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

@Leffe-
Är ju minst sagt sjukt att höra. Beställer själv en hel del ifrån Japan, och hade något sånt hänt mig så hade jag blivit minst sagt irriterad.
Jag håller tummarna för att det löser sig på något sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Flutters: Tack! Brukar också beställa en hel del därifrån och detta är första gången jag stöter på patrull.
Men mailade Mandarake och fick detta som svar så hoppas det löser sig.

Thank you for your purchase from MANDARAKE SAHRA,

We are sorry to hear that your purchase was not delivered to you after more than 2 months.
I believe the shipping weight must be stated on the shipping label and invoice as it is the essential information for international shippings.

We willl file an investigation request to Japan Post today, so please wait as I will get back to you as soon as we get any feedback.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att man dagliger påminns om vilken katastrof PN är.
Fick idag en försändelse med DHL som innehåller film. Trots ganska dålig förpackning så kom den hel utan skador. I måndags fick jag ett par st med posten; krossade fodral och allt innehål var lös. Otroligt hur detta äckliga företag får fortsätta finnas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TutenStain:

Min historia är att vi köpte klösträd för katter med hemleverans. Helt plötsligt så får jag notis om att paketet har blivit signerat och utlämnat. Självklart så lämnar de paketet till någon annan på helt fel gata flera kilometer bort och hen tar emot det. Som tur i oturen så var det misstag och de som tog emot paketet omedvetet var snälla och kontaktade oss och körde ut det också Men ändå, de kollade leg samt signerade...

Säker på att de kollade leg? Jag har aldrig visat leg för att ta emot paket, även om det är saker värda över 20k.
Gäller posten, dhl och flera andra mindre firmor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

min historia:

Jag köper en pryl privat av en kille. Jag betalar vara+ frakt och han skickar varan. han skickar även ett foto på inlämningskvittot med kollinummer, mottagare (mitt namn och adress).

Jag får en för-avi från Postnord att om 3 dagar finns varan att hämta på mitt utlämningsställe.

efter 4 dagar finns inte varan på mitt ica-nära och då går jag in i postnordappen och ser att varan är levererad till en X Xsson i en helt annan stad. Som tur var hade personen ett ovanligt efternamn så med hjälp av första bokstaven i förnamnet och hela efternamnet lyckas jag spåra försändelsen och få tag på killen i fråga som är ärlig och vi gör upp att jag ska hämta paketet. Jag får åka 8 mil till en annan stad för att hämta paketet.

Jag kontaktar postnord som har mage att påstå att de levererat paketet rätt. Kan klargöra att de levererat hem paketet till personen i fråga, inte att han fått hämta ut det.

Jag påpekar att i appen står det mitt postnummer som mottagare. De menar att så är fallet men att han som skickade varan också skrivet en separat leveransadress som överrider mottagare.
Jag frågar då varför de i så fall skickar en avi hem till mig med info att varan finns att hämta på 3 dagar på min ica-nära om de nu ändå tänkt skicka paketet till en helt annan stad dessutom så svär säljaren på att han inte angivit någon annan adress än min. Inget svar från postnord på den frågan.

jag försökte få ersättning för att jag behövde åka 8 mil för att hämta paketet men nej, avsändaren måste reklamera och han har ju noll intresse att bråka med dem..han har ju fullgjort sin plikt och skickat paketet till mig och fotat kvitto och det är ju inte han som fått åka och hämta paket.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ett paket (postnord) flera dagar sen, men enligt postnords system så ligger det fortfarande på Årsta postterminal, sedan den 29/8.
Dom har koll på grejerna må jag säga.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Någon som vet hurvida Postnords loggar i spåra paket stämmer?

Jag väntar paket och tycker det verkar lite skumt att Postnords utkörning skulle ha kört hem till mig, 15 mil, snabbare än en personbil.

Permalänk
Medlem

Börjar inte detta bli lite pinsamt?

Det är ju inte som att det ens är särskilt svårt att vidarebefordra paket och brev från punkt A till punkt B. Man borde relativt enkelt kunna skapa ett optimalt flöde för detta.

Vad är egentligen problemet? Nu pratar jag inte om tusen miljarder kinapaket med subventionerad frakt, de är ju numera minimala efter straffavgiften, utan om vanliga paket. Har inte Postnord råd att dela ut? Då får de väl bara höja priserna, det är väl fritt fram iom att det är en konkurrensutsatt och avreglerad marknad.

Någonting är seriöst fel när ett företag klagar på att de har för mycket att göra (nu handlar alltså detta inte om subventionerade kinapaket), då är ju deras affärsmodell totalt feluträknad. Annars skulle man ju kunna tro att företaget i fråga borde jubla att de har en stor orderingång.

Jag hoppas att DHL/Schenker/Amazon ser sin chans att ta över stora delar av den svenska inhemska transporten. Jag hade gärna sett lite fler alternativ som att få det levererat till dörren med en exakt tidsangivelse (Vi kommer mellan 17-18 på torsdag, sedan får man SMS när det börjar närma sig med närmare tid, t.ex. beräknad leveranstid är nu 17:43. Sådant borde inte vara svårt att ordna med automatiserade utskick baserade på utkörningsschema och GPS-position.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

ja posten är ett stort skämt, ge oss fler alternativ för dom kan verkligen sen länge inte sköta sitt jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

ja posten är ett stort skämt, ge oss fler alternativ för dom kan verkligen sen länge inte sköta sitt jobb.

Finns ju fler alternativ, varför använder du inte dem istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Börjar inte detta bli lite pinsamt?

Det är ju inte som att det ens är särskilt svårt att vidarebefordra paket och brev från punkt A till punkt B. Man borde relativt enkelt kunna skapa ett optimalt flöde för detta.

Vad är egentligen problemet? Nu pratar jag inte om tusen miljarder kinapaket med subventionerad frakt, de är ju numera minimala efter straffavgiften, utan om vanliga paket. Har inte Postnord råd att dela ut? Då får de väl bara höja priserna, det är väl fritt fram iom att det är en konkurrensutsatt och avreglerad marknad.

Någonting är seriöst fel när ett företag klagar på att de har för mycket att göra (nu handlar alltså detta inte om subventionerade kinapaket), då är ju deras affärsmodell totalt feluträknad. Annars skulle man ju kunna tro att företaget i fråga borde jubla att de har en stor orderingång.

Jag hoppas att DHL/Schenker/Amazon ser sin chans att ta över stora delar av den svenska inhemska transporten. Jag hade gärna sett lite fler alternativ som att få det levererat till dörren med en exakt tidsangivelse (Vi kommer mellan 17-18 på torsdag, sedan får man SMS när det börjar närma sig med närmare tid, t.ex. beräknad leveranstid är nu 17:43. Sådant borde inte vara svårt att ordna med automatiserade utskick baserade på utkörningsschema och GPS-position.)

/hulle.

Finns ju många andra att välja från så bara byta eller klaga till företagen du handlar av så de byter.

PostNord fungerar överlägset bäst för mig. Betalade extra för kvällsleverans hos DHL en gång, de ringde då 07 och fråga om det går bra (hade betalt extra för leverans efter 18..). Sista möjliga tid de kunde komma var 15:00. Tar sen flera veckor att köra ett paket genom sverige för dem. Ett komplett kök tappade de bort en gång, fyra lastpallar med saker var tydligen svårt att hålla koll på, tog en månad att hitta efter det skulle varit levererat (de ringde och sa att leverans var på väg, tog ledigt från jobbet och sen visade det sig att de inte ens visste var sakerna var.

PostNord har dock aldrig klantat sig än, samma med Bring och JetPak. Resten klantar sig nästan hela tiden för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr:

Samma här. Postnord funkar inte lika bra som Posten gjorde när jag var liten men konkurrenterna är sällan bättre. Mardrömmen är när något skickas med UPS, där kan man snacka om värdelöst transportföretag.

Permalänk
Medlem

Nu vill danskarna dela upp Postnord igen. Var det inte de som hade röda siffror så den svenska verksamheten blev tvungen att dra ner för att klara verksamheten?

https://omni.se/dansk-folkeparti-vill-dra-sig-ur-postnord-ski...

Sedan är det visst otidsenligt att vilja ha post 5 dagar i veckan. Misstänker visserligen att de redan anammat den ändringen här.

https://www.svd.se/postnord-vill-sluta-dela-ut-brev-fem-dagar...

Permalänk

Som ovan inlägg nämde, här med en intervju av Annemarie Gardshol som är Postnords Sverigechef:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3071&art...

Sen kan man ju tycka att 3 års leverans är lite väl att ta i...
https://www.expressen.se/dinapengar/markliga-brevet-till-nikk...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Nu vill danskarna dela upp Postnord igen. Var det inte de som hade röda siffror så den svenska verksamheten blev tvungen att dra ner för att klara verksamheten?

https://omni.se/dansk-folkeparti-vill-dra-sig-ur-postnord-ski...

Sedan är det visst otidsenligt att vilja ha post 5 dagar i veckan. Misstänker visserligen att de redan anammat den ändringen här.

https://www.svd.se/postnord-vill-sluta-dela-ut-brev-fem-dagar...

Det är det ju också fast på ett helt annat sätt. Det är snart 2019. Vi borde ha postutdelning sju dagar i veckan. På vardagar kanske två gånger om dagen. Och riktiga postkontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Det är det ju också fast på ett helt annat sätt. Det är snart 2019. Vi borde ha postutdelning sju dagar i veckan. På vardagar kanske två gånger om dagen. Och riktiga postkontor.

Undrar om svensson är redo att betala närmare dubbelt för post dock. Och vi snackar dubblering i utsläpp från detta då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Undrar om svensson är redo att betala närmare dubbelt för post dock. Och vi snackar dubblering i utsläpp från detta då.

Jag vet inte heller. Det är inte så att jag suttit och räknat på det. Jag tänker mer ur ett samhällls/framstegs-perspektiv. Det är märkligt om servicen ska behöva bli sämre istället för bättre. Ungefär som att satsa på långsammare tåg. Nu snackar vi ju ändå en grundläggande samhällsfunktion.

Tror det mesta handlar om systemfel och problem att vara effektiva. Det känns som att de anser det vara besvärligt att behöva hålla på att hantera post...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag vet inte heller. Det är inte så att jag suttit och räknat på det. Jag tänker mer ur ett samhällls/framstegs-perspektiv. Det är märkligt om servicen ska behöva bli sämre istället för bättre. Ungefär som att satsa på långsammare tåg. Nu snackar vi ju ändå en grundläggande samhällsfunktion.

Tror det mesta handlar om systemfel och problem att vara effektiva. Det känns som att de anser det vara besvärligt att behöva hålla på att hantera post...

Efterfrågan sjunker ju nå enormt på post vilket gör att man kanske inte behöver dela ut så ofta.

Jag får inte ens tio brev per år. Jag är dock tacksam att folk verkar älska att få räkningar för jobbar med att dela ut det =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Precis som hon säger så får ju fler och fler sin post digitalt, det är åt det hållet utvecklingen går. Det som återstår är paketleveranser och enstaka brev som måste skickas fysiskt eller brev från stenåldersföretag som inte anammat ny teknologi.
En ändring till brevutdelning Mån-Ons-Fre hade i praktiken knappast märkts av för majoriteten av alla privatpersoner och företag. Företag som måste ha brevutdelning dagligen kan få betala extra för det eller hämta ut det på någon terminal, postbox eller liknande.

Permalänk
Medlem

@phedd: Problemet är snarare att de har väldigt lite post att hantera. Hur många brev skickar du per år?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Varubrev och varor skickade med vanligt post upp till 2 kg räknas som brev också, oavsett om de levereras till lådan eller ombud. Direktreklam som inte är adresserad som de delar ut räknas inte som brev/post heller. Blir lite konstigt att bara titta på en volym, det säger inte nödvändigtvis vad de sysslar med eller vad de levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@phedd: Problemet är snarare att de har väldigt lite post att hantera. Hur många brev skickar du per år?

Har slutat skicka brev, då jag känner att det är ett opålitligt sätt att meddela sig. Man vet ju inte om brevet kommer fram eller inte...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Väntar på hemleverans imorgon 13-15 (Mypack Home)
Får jag avisering innan dom kommer eller får jag hoppas på att dom ringer på lägenhetshuset elektroniska portsystem för att nå mig?
Har inte direkt möjligheten att släpa på en TV från ett ombud heller....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Beror på vad leverantören valt för typ av avisering. Detta kan du dubbelkolla med antingen PostNord själva (kolli-id redo!) eller kundsupport.

Permalänk
Medlem

Liten fundering!

Varför blev det såhär? varför sålde posten sitt företag till postnord? vad var tanken bakom det hela? varför är det så mycket strul med postnord? är det besparingar eller ren nonchalans från postnords sida?

Efter all kritik varför blir det inte bättre? varför går inte staten in och ordnar upp sveriges en gång så bra postgång?

Ja det var lite funderingar vad tycker ni andra? har ni några svar eller funderingar ni med? nån lite mer insatt kanske kan svara på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Väntar på hemleverans imorgon 13-15 (Mypack Home)
Får jag avisering innan dom kommer eller får jag hoppas på att dom ringer på lägenhetshuset elektroniska portsystem för att nå mig?
Har inte direkt möjligheten att släpa på en TV från ett ombud heller....

Det står i Postnord appen vila tilläggstjänster som avsändaren valt. Så vilken sorts avisering som gäller står där. Står det inte telefonavisering så har de inga krav på sig att ringa i förväg. Generellt om din portkod inte står på paketet så kommer de inte in då de som delar ut paket till skillnad från brevbärarna inte har tillgång till portkoder.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det står i Postnord appen vila tilläggstjänster som avsändaren valt. Så vilken sorts avisering som gäller står där. Står det inte telefonavisering så har de inga krav på sig att ringa i förväg. Generellt om din portkod inte står på paketet så kommer de inte in då de som delar ut paket till skillnad från brevbärarna inte har tillgång till portkoder.

Har ju ingen portkod nämligen, vill man in så ringer man mig på displayen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar