Garanti ärende: ca en och en halv Månad

Permalänk
Medlem

Garanti ärende: ca en och en halv Månad

Hej, vid slutet av september så skickad jag in min Philips 4k TV till Inet som senare skickade TVn vidare till extern verkstad. Det har nu gått ca 1 månad sen de skickade Tvn vidare till en extern verkstad och jag har väntat i mer än 1 månad.

Enligt hemsidan så kan det ta "upp till 20 dagar". Jag kontaktade kundsupporten den 23 oktober och han sa att han har ringt tillverkaren och bett om mer information.

Det har nu gått en vecka och jag undrar verkligen vad som händer. Det skulle ju ta upp till 20 dagar.

Hur länge till måste man vänta?

Permalänk

skulle säga att har du inte fått något svar från dem om leverans på måndag morgon skulle jag kräva ersättning eller omleverans. de sa ju trots allt 20 dagar och på måndag är det ju antar jag närmre 30 iaf.

Citat:

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

[S2]Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

[S3]Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

hur länge "skälig tid" är är ju lite luddigt men i mina ögon så är 10 dagar efter utsatt datum att ett svar skulle getts (speciellt när de redan haft den i 20 dagar) är utanför skälig tid för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Du bör ha rätt att börja ställa krav, men laglig rätt tror jag ej. Men troligen kan de ersätta dig flr att slippa dålig PR.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ärendet är löst!
Inet ringde och jag kunde få en ersättning.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för TS!

Skrivet av Esseboy:

Du bör ha rätt att börja ställa krav, men laglig rätt tror jag ej. Men troligen kan de ersätta dig flr att slippa dålig PR.

Jag undrar lite hur du tänker här. Du säger att man "bör ha rätt" att ställa krav, men att man inte har "laglig" rätt. Hur kan man ha rätt samtidigt som man inte har rätt?

Jag vill minnas att olika instanser nämner 3 veckor som ett mått på "skälig tid" gällande reparation av en vanlig elektronikprodukt. Sedan kan det finnas olika undantag som kortar ner, respektive förlänger denna tidsram. Detta då det rör sig om individuell bedömning beroende på produkt och omständigheter. Men i normalfallet bör alltså felet vara åtgärdat inom 3 veckor.

Permalänk
Medlem

Hade samma trubbel med en Philips TV för ett gäng år sedan, slutade med att återförsäljaren krediterade den.
Verkar vara en svår nöt att knäcka för Philips, att reparera sin egna produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Hade samma trubbel med en Philips TV för ett gäng år sedan, slutade med att återförsäljaren krediterade den.
Verkar vara en svår nöt att knäcka för Philips, att reparera sin egna produkter.

Philips brukar ha rätt bra garanti dock, och när jag hade problem en gång så hade dom on-site tekniker på plats så man slapp skicka in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Philips brukar ha rätt bra garanti dock, och när jag hade problem en gång så hade dom on-site tekniker på plats så man slapp skicka in

Min erfarenhet är: Första TVn dog efter 2 dagar, fick den ersatt direkt av butiken, andra TVn levde tre månader, skickades på service, kom aldrig tillbaks. Så personligen är jag inte jätteimponerad.