Permalänk
Medlem

Låg FPS vid spel. Två skärmar.

Tjena, frågar åt en polare som har problem med sin fps när han spelar. Spelen han spelar är framförallt Fortnite och LoL, inte särskilt krävande spel alltså. Han kan spela dessa spel med lägsta inställningarna och då ligger han på runt 100-120 fps. Kör han på högsta inställningarna droppar det till 50-60.
Han har även två skärmar.

Problemet kom helt plötsligt och innan dess spelade han utan problem med 200+fps

Här kommer hans specs, som ni ser så är det mesta hyfsat bra och ska klara dessa spel på högsta inställningar utan problem.

CPU: Intel i7-4790 3,6ghz
Kylare: Random coolermaster
Grafikkort: Asus gtx 1060 6gb gddr5 ram
Nätagg: Coolermaster b500 v2 500w
Moderkort: Asus B85M-G, S-1150 (minimoderkort om jag inte minns fel?)
HDD: Seagate 1tb
SSD: Kingston 240gb (här är fortnite och LoL installerade)
RAM: HyperX Fury DDR3 1600mhz 2x8gb
Skärm där spelen spelas: Acer 24" LED XB240H 144hz ansluten med displayport
Andra skärmen: Random 60hz skärm ansluten med HDMI

På andra skärmen där han inte spelar har han på sin höjd uppe nån chromeflik och spotify, men fps:en är låg även om han inte gör något på andra skärmen.

Temperaturen är bra i burken. Alla drivrutiner är uppdaterade.

Nu blev det mycket här men hoppas någon kunnigare än jag kanske kan se vad som skulle kunna vara problemet. Tack och hej!

Permalänk

Jag är inte megakunnig om sånt här och är säkert ute och cyklar, men kan det vara så att den ena skärmen bara kör i 60hz?

Själv har jag irriterat mig på att min framerate i spel (bland annat LoL) låser sig till 60hz om jag startar min 4k-skärm som alltså går i 60hz. Samma sak händer om jag spelar en youtubevideo eller en twitchstream (videor som går i 60hz) på sidoskärmen (som annars också klarar 144hz) i fullskärm, antagligen fungerar en 60hz video i fullskärm som en "virtuell 60hz-skärm" och då har jag för mig att det finns nån inbyggd windowsfunktion som VSyncar samtliga skärmar till 60hz eller nåt sånt.

Rörigt blev det nu, hoppas det har löst sig vid det här laget!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyllr:

Tjena, frågar åt en polare som har problem med sin fps när han spelar. Spelen han spelar är framförallt Fortnite och LoL, inte särskilt krävande spel alltså. Han kan spela dessa spel med lägsta inställningarna och då ligger han på runt 100-120 fps. Kör han på högsta inställningarna droppar det till 50-60.
Han har även två skärmar.

Problemet kom helt plötsligt och innan dess spelade han utan problem med 200+fps

Här kommer hans specs, som ni ser så är det mesta hyfsat bra och ska klara dessa spel på högsta inställningar utan problem.

CPU: Intel i7-4790 3,6ghz
Kylare: Random coolermaster
Grafikkort: Asus gtx 1060 6gb gddr5 ram
Nätagg: Coolermaster b500 v2 500w
Moderkort: Asus B85M-G, S-1150 (minimoderkort om jag inte minns fel?)
HDD: Seagate 1tb
SSD: Kingston 240gb (här är fortnite och LoL installerade)
RAM: HyperX Fury DDR3 1600mhz 2x8gb
Skärm där spelen spelas: Acer 24" LED XB240H 144hz ansluten med displayport
Andra skärmen: Random 60hz skärm ansluten med HDMI

På andra skärmen där han inte spelar har han på sin höjd uppe nån chromeflik och spotify, men fps:en är låg även om han inte gör något på andra skärmen.

Temperaturen är bra i burken. Alla drivrutiner är uppdaterade.

Nu blev det mycket här men hoppas någon kunnigare än jag kanske kan se vad som skulle kunna vara problemet. Tack och hej!

Vad händer om han kopplar bort Skärm #2, blir det bättre?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Jag är inte megakunnig om sånt här och är säkert ute och cyklar, men kan det vara så att den ena skärmen bara kör i 60hz?

Själv har jag irriterat mig på att min framerate i spel (bland annat LoL) låser sig till 60hz om jag startar min 4k-skärm som alltså går i 60hz. Samma sak händer om jag spelar en youtubevideo eller en twitchstream (videor som går i 60hz) på sidoskärmen (som annars också klarar 144hz) i fullskärm, antagligen fungerar en 60hz video i fullskärm som en "virtuell 60hz-skärm" och då har jag för mig att det finns nån inbyggd windowsfunktion som VSyncar samtliga skärmar till 60hz eller nåt sånt.

Rörigt blev det nu, hoppas det har löst sig vid det här laget!

Exakt, skärmen han spelar på är 144hz och den andra skärmen är bara 60hz. Så du menar alltså att eftersom ena skärmen är 60hz så gör vSync att 144hz skärmen körs i 60hz också? Och därav låg fps? Kan man stänga av det eller måste man ha 2 144hz skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Vad händer om han kopplar bort Skärm #2, blir det bättre?

Yep, som sagt så blir det mycket bättre med bara 1 skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns ingen anledning att spela med Vsync på. Stäng av det och se till så att skärmen med 144hz är kopplad till grafikkortet och inte till eventuell CPU-Integrerat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av zyllr:

Exakt, skärmen han spelar på är 144hz och den andra skärmen är bara 60hz. Så du menar alltså att eftersom ena skärmen är 60hz så gör vSync att 144hz skärmen körs i 60hz också? Och därav låg fps? Kan man stänga av det eller måste man ha 2 144hz skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, det är så jag har förstått det som att det fungerar.

Jag gjorde en snarlik post för ett par år sedan och enligt mitt sista inlägg kom jag fram till att det hade med windows "forced vsync" i DWM att göra. Hittade ett flertal trådar då minns jag där folk var upprörda över att Windows 10 inte låter användaren stänga av det beteendet. Huruvida det är möjligt nu för tiden låter jag vara osagt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1415520-twitch-youtube...

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Ja precis, det är så jag har förstått det som att det fungerar.

Jag gjorde en snarlik post för ett par år sedan och enligt mitt sista inlägg kom jag fram till att det hade med windows "forced vsync" i DWM att göra. Hittade ett flertal trådar då minns jag där folk var upprörda över att Windows 10 inte låter användaren stänga av det beteendet. Huruvida det är möjligt nu för tiden låter jag vara osagt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1415520-twitch-youtube...

Hm. Ta en titt här: https://i.imgur.com/am73KKc.png

Står ju att båda skärmarna är kopplade till grafikkortet, kan det vara ett problem? Han har stängt av vsync i spelen men det blir inte bättre för det.