Vettigt schackprogram till PC

Permalänk
Medlem

Vettigt schackprogram till PC

Tänkte roa mig lite med att bli bättre på schack. Mitt gamla Chessmaster 10th edition visade sig dock omöjligt att installera och köra på min dator (Windows 10 för övrigt).
Kollade runt lite på utbudet, men det verkar ju inte finnas något vettigt. Det finns tydligen vissa avancerade program för proffsspelare som är väldigt icke-användarvänliga. Sedan finns det ett gäng alldeles för tråkiga och enkla Schackprogram med väldigt få inställningar och finesser.

Någon som vet om det finns något skapligt program? Det behöver inte vara något med någon superhög Elo-rating då jag ändå är nybörjare, men vore trevligt med något liknande Chessmaster där man kunde lära sig om olika öppningar, strategier och annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nu är jag absolut ingen schackmästare och har egentligen för lite koll på sånt här för att svara, men, har du kollat något på hemsidor som till exempel https://www.chess.com? Jag hade för mig att den mesta av schackscenen flyttat sig till sådana sidor (återigen jag kan ha otroligt fel här).

Permalänk

Tar gärna rygg på frågeställaren, och har också funderingar på hur man som mycket glad amatör kan förbättra sig i schack med något program.

Permalänk
Medlem

Lichess har mycket gratis material, chess.com har också men har för mig mycket av det är bakom paywall. Sedan finns ju Youtube och twitch, tycker personligen att ben finegold har bra grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim0ntel:

Nu är jag absolut ingen schackmästare och har egentligen för lite koll på sånt här för att svara, men, har du kollat något på hemsidor som till exempel https://www.chess.com? Jag hade för mig att den mesta av schackscenen flyttat sig till sådana sidor (återigen jag kan ha otroligt fel här).

Jo, det är den uppfattningen jag fått också.
Skulle dock vilja ha ett trevligt offline program att lära av på egen hand. Inte bara spela, utan något som också innehåller diverse öppningar, strategier och annat. Gamla Chessmaster var mycket bra på sådant, men serien verkar ha avslutats för ca 10 år sedan.
Känns som det mest finns lite halvplojprogram samt supertekniska och avancerade schackmotorer för de allra främsta proffsen och väldigt få mellanlägen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Chessmaster ska fungera under win 10.

Dock kräver det att du startar installationen med genom att högerklicka setupfilen och välja kör som admin.

Installera inte directx utan den ska kryssas ur om det är ikryssat default.

Sen installera senaste patchen även den genom att köra den som admin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Chessmaster ska fungera under win 10.

Dock kräver det att du startar installationen med genom att högerklicka setupfilen och välja kör som admin.

Installera inte directx utan den ska kryssas ur om det är ikryssat default.

Sen installera senaste patchen även den genom att köra den som admin.

Jag försökte installera. Dock högerklickade jag inte som admin på setup vid installation, men väl när jag skulle starta spelet (run as administrator). Då hände helt enkelt ingenting. Det såg ut som att spelet installerade sig, men startade helt enkelt inte.

Men provade som sagt aldrig att högerklicka och köra som admin vid installation. Tack för tipset, ska prova.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag inte schack, men kan reglerna. Vore det här något intressant?

https://squareoffnow.com/

Kanske inte speciellt vad du frågar efter, men har provat en sån i verkligheten och det är riktigt coolt i början iallafall. Går att köra online på chess.com med den samt på datorn/appen eller vad den använder sig av.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Min bror som spelar lite schack ibland spelar på https://lichess.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Chessmaster ska fungera under win 10.

Dock kräver det att du startar installationen med genom att högerklicka setupfilen och välja kör som admin.

Installera inte directx utan den ska kryssas ur om det är ikryssat default.

Sen installera senaste patchen även den genom att köra den som admin.

Nice! Äntligen funkar det.
Gjorde som, du skrev. Installerade både spelet och patchen som administrator.
Dock var det viktigt att att ta UK patchen 1.03 och inte US patchen 1.03 som jag råkade ta först.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LaRzZa666:

Kollade lite på de där Fritz programmen. Verkar vara något proffsen gillar, men såg em hel del användarrecensioner på steam om att det skulle vara svårt och ointuitivt att använda, så det skrämde mig.
Men man bör ju bilda sig en egen uppfattning, så möjligt att jag testar det längre fram. Nu funkar dock mitt gamla chessmaster som faktiskt är riktigt bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Gillar man schack så kanske det är intressant att snegla på tidigare varianter och plattformar, här ett exempel http://blog.worldofjani.com/?p=3460

Visa signatur

..

Permalänk

Fria & Open source för nerladdning

Det vanligaste "chess userer interface" idag kallas UCI. Äldre varianter är Winboard och Xboard (för Linux).
Arena (för Windows eller Linux) är ett grafikprogram som klarar alla tre. Några motorer ingår men det finns massor att ladda ner.
Man kan spela mot en motor eller låta två "göra upp". Man kan ställa antal trådar och massor av annat.