AMD avslöjar fler detaljer om arkitekturen Zen 2 på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

"Better instruction pre-fetching" nämns också

Vilket också står där i varenda ny design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vad är ni villiga att betala för för en 3700x om den är ca 25% snabbare än 2700x? 3000? 5000? 7000?

Hoppas på 3500-4000, så att de riktigt tvålar till intel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vad är ni villiga att betala för för en 3700x om den är ca 25% snabbare än 2700x? 3000? 5000? 7000?

Kommer inte 3700X prestera kring eller förbi Intels processorer så kommer nog AMD inte öka priset något märkbart. Vad skulle jag personligen betala för Zen 2? Allt under 4000:- alltså ungefär där Ryzen legat generellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Max runt 4000 kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de lägger ner tillverkningen av andra generationens Ryzen. Vore värdelöst om de fortsätter samexistera för att kunna hålla priserna uppe på Zen 2.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas bara de lägger ner tillverkningen av andra generationens Ryzen. Vore värdelöst om de fortsätter samexistera för att kunna hålla priserna uppe på Zen 2.

Du menar att dom kör en Nvidia? 😀

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det har de. Det är ett jävla påhitt att de någonsin ska ha sagt att de kan slå Intel i singeltråds-IPC, för det har de alrig sagt. Att vissa är väldigt barnsliga och tycker att AMD är en besvikelse om de inte krossar Intel i spel är ju knappast AMD's fel.

Men med 25% extra prestanda så borde ju Ryzen 2 skåpa ut intel ordentligt eftersom Ryzen 1 är "within 1%" i spel mot intels motsvarighet enligt AMDs grafer. Med all skit som intel fick för sina grafer tidigare i år ska det bli intressant att se hur seriösa AMD är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här bilden får mig på... inte superpositiva tankar. Inför polaris lovade dem 2,5 gånger prestanda/watt. Vi såg ju hur det gick (de var inte ens i närheten i någon släppt produkt). Nu lovar dem 25% högre prestanda/watt. Jag hoppas verkligen de kommer närmare målet denna gång.

(Jag vet att det då var en GPU och nu en CPU, helt olika team som jobbar med det etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Men med 25% extra prestanda så borde ju Ryzen 2 skåpa ut intel ordentligt eftersom Ryzen 1 är "within 1%" i spel mot intels motsvarighet enligt AMDs grafer. Med all skit som intel fick för sina grafer tidigare i år ska det bli intressant att se hur seriösa AMD är.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte 25% högre prestanda. 25% högre prestanda vid samma effektförbrukning. Vilket ärcen helt annan sak.

Skrivet av Xyborg:

Det här bilden får mig på... inte superpositiva tankar. Inför polaris lovade dem 2,5 gånger prestanda/watt. Vi såg ju hur det gick (de var inte ens i närheten i någon släppt produkt). Nu lovar dem 25% högre prestanda/watt. Jag hoppas verkligen de kommer närmare målet denna gång.

(Jag vet att det då var en GPU och nu en CPU, helt olika team som jobbar med det etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Siffrorna förcnoden är desamma för deras presentation av Vega 20. Eftersom det handlar om noden. Även i de slides som handlar om GPU:er så skriver de 50% effekt vid samma prestanda och 1,25 gånger prestandan vid samma effekt.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom får fart på gpu sidan också.

Ska bli kul att se och troligtvis ett köp, bra uppgradering från zen1 som jag är riktigt nöjd med.
Så blir det nog lite priskrig med intels 9000 serie.

Undrar när den lanseras, april?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av lejonhead:

Det finns ju möjlighet Zen 2 kommer slå Intel i både performance och pris, hehe. Det kommer bli en så besvikelse för alla intel fans här i sweclockers.
Kommer vara som julafton, ser fram emot bara den.

Det är lika roligt varje gång man ser dessa spekulationer.

Med tanke på AMDs historia så förvånar det inte om man trillar på målsnöret ännu en gång. Vet inte hur många gånger man hört talas om ”Intel”-dödaren som slutar i besvikelse. Men det vore jätteroligt om Amd kunde konkurrera mot Intel bland gamers på riktigt någon gång

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle vänta på benchmarks, som vanligt?

Jättekul att spekulera, men ja... Jag gissar på 10-15% snabbare från toppen i Zen+ till toppen i Zen 2.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Nu börjar det hetta till ska bli mycket intressant med Zen2

2x transistortäthet, 2x energieffektivitet och minst 25 procent högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning som tidigare.

Bäst Intel hoppar över 10nm o går direkt på 7nm istället

Nåja enligt AMDs egna bild så ser det ju ut som om dem räknar med att intels 10nm ligger väldigt nära TSMC's 7nm så nog skulle man väl kunna lansera 10nm ännu.

Men nu är det fan dags att visa vad man har undanstoppat i garaget. Och om det är tomt ja då är det AMD som är chefen nu.

Permalänk
Medlem

Fortsätter som man tänkt och sagt senaste 6-7åren nu, "nu är det nog dags att byta ut min 2600k"
Men Zen2 ser verkligen intressant ut

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Men med 25% extra prestanda så borde ju Ryzen 2 skåpa ut intel ordentligt eftersom Ryzen 1 är "within 1%" i spel mot intels motsvarighet enligt AMDs grafer. Med all skit som intel fick för sina grafer tidigare i år ska det bli intressant att se hur seriösa AMD är.

Skickades från m.sweclockers.com

"Within 1%" I 720p Är de knappast, men i mer realistiska upplösningar så ligger de ju närmare.

Men hela 720P-grejen känns löjlig. Varför inte lika gärna jämföra prestanda i 320X240 om man ändå ska hålla på med löjligt låga upplösningar som färre och färre spelar i?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Within 1%" I 720p Är de knappast, men i mer realistiska upplösningar så ligger de ju närmare.

Men hela 720P-grejen känns löjlig. Varför inte lika gärna jämföra prestanda i 320X240 om man ändå ska hålla på med löjligt låga upplösningar som färre och färre spelar i?

Du menar att dom har vinklade tester?
Vart har jag läst det förut.......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du menar att dom har vinklade tester?
Vart har jag läst det förut.......

Skickades från m.sweclockers.com

snälla nån....
om man inte förstår skillnaden på hur AMD "vinklar" testerna jämfört med PT så har man inget att göra på ett entusiastforum...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte 25% högre prestanda. 25% högre prestanda vid samma effektförbrukning. Vilket ärcen helt annan sak.

Om dom inte sänker TDP med 25% så är det exakt samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

snälla nån....
om man inte förstår skillnaden på hur AMD "vinklar" testerna jämfört med PT så har man inget att göra på ett entusiastforum...

Nädu det är exakt samma vinkling.
Intel visar 50% skillnad och AMD visar "within 1%", det är båda lika mycket bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nädu det är exakt samma vinkling.
Intel visar 50% skillnad och AMD visar "within 1%", det är båda lika mycket bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du verkar inte förstå vad jag menar... jag ska försöka förklara:
Om AMD säger att man testat Ryzen i cinebench, 7.zip, blender, etc. och säger; "vi ligger inom 1% mot 6950 i de tester vi kört", så är det reproducerbart och alla parametrar är ute i ljuset. Vinklat till den grad att AMD väljer vilka tester som görs

PT (Intel) däremot säger att man testat 9900k mot 2700x i spel och presenterar resultatet "vi ligger 50% före i de tester vi kört", detta var inte helt reproducerbart då resultaten för 2700x OFTA var långt under vad den samlade techpressen fick vid sina tester. Sedan kom det fram att PT (Intel) vinklat genom att stänga av hälften av kärnorna i 2700x.

förstår man inte skillnaden mellan dessa två fall behöver man en grundläggande kurs i vad som kan anses vara "rättvis" testning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Ok, du verkar inte förstå vad jag menar... jag ska försöka förklara:
Om AMD säger att man testat Ryzen i cinebench, 7.zip, blender, etc. och säger; "vi ligger inom 1% mot 6950 i de tester vi kört", så är det reproducerbart och alla parametrar är ute i ljuset. Vinklat till den grad att AMD väljer vilka tester som görs

PT (Intel) däremot säger att man testat 9900k mot 2700x i spel och presenterar resultatet "vi ligger 50% före i de tester vi kört", detta var inte helt reproducerbart då resultaten för 2700x OFTA var långt under vad den samlade techpressen fick vid sina tester. Sedan kom det fram att PT (Intel) vinklat genom att stänga av hälften av kärnorna i 2700x.

förstår man inte skillnaden mellan dessa två fall behöver man en grundläggande kurs i vad som kan anses vara "rättvis" testning

Well, när man slog på alla kärnor kvarstod ändå en skillnad på 48 % i CS:GO, en skillnad jag inte tror någon ifrågasätter då andra fått samma resultat.

Så ursprungliga uttalandet kvarstår, dessa jämförelser vi får från CPU-tillverkarna är totalt värdelösa och de är specifikt designade för att folk ska dra felaktiga slutsatser (på ett sätt som gynnar den egna produkten).

Eller vad sägs om C-ray demo vid Epyc Rome presentationen? Hur är prestanda i någons snabbhack till en CPU-renderare på något sätt relevant för en CPU designad för datacenter?

Detta är vad författaren till programmet säger om varför han gjorde det

"...an extremely small program I did one day to figure out how would the simplest raytracer program look like in the least amount of code lines."

Och detta är vad som sägs om att extrapolera resultaten från C-ray till något annat

"Thus, C-Ray is an interesting fp test, but be careful of extrapolating the results to other situations."

Men låt oss för en stund anta att det ändå är en representativ benchmark, i det läget kan både Intel och AMD hala företagsflaggorna för två ~$800 Cavium Thunder X2 (tillverkad på TSMC 16 nm, man har 7 nm produkter i röret) drar relativt jämnt med dual Xeon Platium 8180 i detta test

Det faktum att ServeTheHome testar datacenter produkter med program som C-ray gör det väldigt svårt att ta dem seriöst. Vilket är väldigt synd då det är rätt tunt med webbplatser som testar sådana produkter (AnandTech gör det till och från, det är nog så bra information man kan få utan att betala rätt stora belopp för beställda tester).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: läste du ens mitt inlägg?
Ja, AMD vinklar givetvis också sina tester, men de gör det INTE genom att förändra hur intels processorer arbetar. Givetvis är det klart att ett företag kommer försöka visa sin egna produkts styrkor i förhållande till konkurrenternas.
Att PT (Intel) "rättat till" resultaten gör det inte till ett bra test på något sätt, även om jag inte ifrågasätter resultatet i CS:GO.

Jag förstår faktiskt inte varför du alltid ska "försvara" PT (Intel) när någon påstår att det de gjorde var "oetiskt" i sammanhanget?

Det de gjorde var som att Koenigsegg testar sin nya bil mot en Bugatti Veyron på en väldigt kurvig bana och påstår att deras bil är bättre då den klarar kurvor/acceleration snabbare.
Bugatti gör sedan sitt test där de kör Veyron mot Koenigsegg på en flygstrip, men de har också plockat bort två hjul från koenigseggen, och sedan hävdar de att deras bil var bättre.

Kort sagt, det PT (Intel) gjorde var mer fel än vad AMD (och andra) brukar göra vid presentationer av nya produkter, och det finns inget sätt att försvara det.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

@Yoshman: läste du ens mitt inlägg?
Ja, AMD vinklar givetvis också sina tester, men de gör det INTE genom att förändra hur intels processorer arbetar. Givetvis är det klart att ett företag kommer försöka visa sin egna produkts styrkor i förhållande till konkurrenternas.
Att PT (Intel) "rättat till" resultaten gör det inte till ett bra test på något sätt, även om jag inte ifrågasätter resultatet i CS:GO.

Jag förstår faktiskt inte varför du alltid ska "försvara" PT (Intel) när någon påstår att det de gjorde var "oetiskt" i sammanhanget?

Det de gjorde var som att Koenigsegg testar sin nya bil mot en Bugatti Veyron på en väldigt kurvig bana och påstår att deras bil är bättre då den klarar kurvor/acceleration snabbare.
Bugatti gör sedan sitt test där de kör Veyron mot Koenigsegg på en flygstrip, men de har också plockat bort två hjul från koenigseggen, och sedan hävdar de att deras bil var bättre.

Kort sagt, det PT (Intel) gjorde var mer fel än vad AMD (och andra) brukar göra vid presentationer av nya produkter, och det finns inget sätt att försvara det.

Herre jösses. Det var inte ett försvar, det var endast att belysa att man kan överhuvudtaget inte dra några slutsatser från tester som kommer från tillverkarna.

Ta C-ray jämförelse mellan två datacenter produkter. För att göra en i raden av alla dåliga biljämförelser, det är som att ställa Bugatti mot Koenigsegg och kolla vilken som kan accelerera snabbast när man kopplat en husvagn efter dem. D.v.s. ett totalt värdelöst test som säger absolut noll om deras relativa prestanda i vad produkterna faktiskt kommer användas till.

I C-ray fallet stängde man inte av CPU-kärnor, men man gör ett noga val som ser till att unvika SIMD och därmed kapa Epycs flyttalsprestanda med ett par heltalsfaktorer, fast man kapar i det läget Skylake SP flyttalsprestanda med ungefär en faktor två mer än man gör det för sin egen produkt.

Nu kan man hävda: tja det är ju så C-ray fungerar. Ja, och slår man på game-mode på 2700X så fungerar den som PT uppmätte. Båda är uppenbarligen nonsens, förklarar gärna hur bara den ena är "oetiskt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

"Within 1%" I 720p Är de knappast, men i mer realistiska upplösningar så ligger de ju närmare.

Men hela 720P-grejen känns löjlig. Varför inte lika gärna jämföra prestanda i 320X240 om man ändå ska hålla på med löjligt låga upplösningar som färre och färre spelar i?

... att folk fortfarande inte förstår varför tester görs i 720p alt. 1080p low förvånar mig. Hela idén med testerna är ju för att jag som köpare ska kunna se: om jag smaskar i ett ännu bättre grafikkort i riggen, kommer jag då att få ut mer FPS eller är det CPUn som sätter gränserna? Om spelet inte kommer upp i 144 fps i 720p med processor A så kommer den inte göra det i någon annan upplösning heller - oavsett hur ballt grafikkort jag har.

Därmed kan jag göra ett informerat val av processor som orkar driva spelen i den uppdateringsfrekvens jag är intresserad av. Sen kan jag köpa så pass bra grafikkort som jag har budget för/som orkar driva spelen i 144 fps med önskad bildkvalitet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

... att folk fortfarande inte förstår varför tester görs i 720p alt. 1080p low förvånar mig. Hela idén med testerna är ju för att jag som köpare ska kunna se: om jag smaskar i ett ännu bättre grafikkort i riggen, kommer jag då att få ut mer FPS eller är det CPUn som sätter gränserna? Om spelet inte kommer upp i 144 fps i 720p med processor A så kommer den inte göra det i någon annan upplösning heller - oavsett hur ballt grafikkort jag har.

Därmed kan jag göra ett informerat val av processor som orkar driva spelen i den uppdateringsfrekvens jag är intresserad av. Sen kan jag köpa så pass bra grafikkort som jag har budget för/som orkar driva spelen i 144 fps med önskad bildkvalitet.

Jo, visst... Men som sagt; varför inte testa i lägsta möjliga upplösning i så fall? Går ju ställa in ännu lägre än 720P om hela poängen är att ta bort grafikkortet som flaskhals.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, visst... Men som sagt; varför inte testa i lägsta möjliga upplösning i så fall? Går ju ställa in ännu lägre än 720P om hela poängen är att ta bort grafikkortet som flaskhals.

Kan man verklogen ställa in lägre i moderna spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Det är lika roligt varje gång man ser dessa spekulationer.

Med tanke på AMDs historia så förvånar det inte om man trillar på målsnöret ännu en gång. Vet inte hur många gånger man hört talas om ”Intel”-dödaren som slutar i besvikelse. Men det vore jätteroligt om Amd kunde konkurrera mot Intel bland gamers på riktigt någon gång

Ungefär som man hör "Ny produkt" från Intel och så är det bara en refresh av deras CPU som lanserades för tre generationer sedan.

Skrivet av Ozzed:

"Within 1%" I 720p Är de knappast, men i mer realistiska upplösningar så ligger de ju närmare.

Men hela 720P-grejen känns löjlig. Varför inte lika gärna jämföra prestanda i 320X240 om man ändå ska hålla på med löjligt låga upplösningar som färre och färre spelar i?

Sweclockers redaktion har varit klara med varför de kör i 720P. Detta är för att göra spelet CPU bundet och inte GPU bundet som det är i högre upplösningar. Detta i sin tur gör att man kan se Svart på vitt vilken CPU som faktiskt ger mer prestanda. Dessutom hur kul är det att se när man typ får se samma siffror gång på gång för att spel är GPU bundna?

Skrivet av sweisdapro:

snälla nån....
om man inte förstår skillnaden på hur AMD "vinklar" testerna jämfört med PT så har man inget att göra på ett entusiastforum...

Korrekt. Det är en offantlig skillnad att framhäva ett test som man presterar bra i gentemot att bokstavligen gimpa sin motståndares produkt så att den egna produkten ser bättre ut än vad den är. Det ena är praxis medan det andra är på gränsen till felaktig marknadsföring.

Skrivet av Maximo:

Nädu det är exakt samma vinkling.
Intel visar 50% skillnad och AMD visar "within 1%", det är båda lika mycket bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är det inte. Om man medvetet eller omedvetet gör så att "motståndarens produkt" presterar sämre för att framhäva sin egna produkt som "Överlägsen" så är det inte samma sak som att säga "Within 1%". Var har du ens fått detta ifrån?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag läste hela ditt inlägg och har inga invändningar mot att du försöker "laborera" lite, däremot gör du ett godtyckligt antagande baserat på noll och ingenting varpå hela inlägget är helt utan substans. Det finns inget som säger att arkitekturen kommer klocka lika bra som föregående arkitektur så att anta att så är fallet enkom för att man vill att det skall vara så är felaktigt. Det blir glädjekalkyler av det hela baserat på hopp och önskningar vilket inte är till någon som helst nytta. Vi kan lika gärna anta att arkitekturen klockar sämre, eller inte alls, och då faller ditt inlägg om förväntad prestanda. Så nej, det antagandet kan du inte göra om du vill försöka få fram en trovärdig potentiellt maximal klockfrekvens. Jag kan lika gärna säga att det kommer vara 24 GHz eller varför inte 1.3 GHz, det är ungefär lika arbiträra siffror som de du presenterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

minst 25 procent högre prestanda (klockfrekvens) vid samma strömförbrukning som tidigare

några exempel

det kan innebära 2.5ghz i stället för 2 vid 30 watt.
det kan innebära 60 watt i stället för 80 vid 4ghz.

även om högsta frekvens nog ökar lite så sjunker åtminstone strömförbrukningen på alla modeller genomgående skulle jag tro. det står inget om höjda maxfrekvenser.
hoppas inte på några 5.25ghz. jag gissar 4.4-4.5.

men vad vet man

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

@Icte: Jag läste hela ditt inlägg och har inga invändningar mot att du försöker "laborera" lite, däremot gör du ett godtyckligt antagande baserat på noll och ingenting varpå hela inlägget är helt utan substans. Det finns inget som säger att arkitekturen kommer klocka lika bra som föregående arkitektur så att anta att så är fallet enkom för att man vill att det skall vara så är felaktigt. Det blir glädjekalkyler av det hela baserat på hopp och önskningar vilket inte är till någon som helst nytta. Vi kan lika gärna anta att arkitekturen klockar sämre, eller inte alls, och då faller ditt inlägg om förväntad prestanda. Så nej, det antagandet kan du inte göra om du vill försöka få fram en trovärdig potentiellt maximal klockfrekvens. Jag kan lika gärna säga att det kommer vara 24 GHz eller varför inte 1.3 GHz, det är ungefär lika arbiträra siffror som de du presenterat.

Oj vad seriös du var. Men låt gå:

Alla mina "uträkningar" baseras helt på det som skrevs i artikeln, som i sin tur togs från AMDs presentation. INGET (notera ordet noga) i mitt inlägg ska tas som ren fakta - detta är enbart spekulation (notera även detta ord) med vissa antagelser härrörande till Zen och Zen+ vars prestanda i diverse applikationer samt överklockningskapabilitet är beprövade och redovisade. Är man dum nog att inte ta det jag skrev med en stora nypa salt och förvänta sig denna prestanda med avseende på informationen vi fått samt hur tidigare CPU:er presterade så kan man likväl logga ut härifrån och gömma sig under en sten.

Absolut inget fel med önsketänkande eller "glädjekalkyler" på detta forum - har man gissat rätt så är det naturligtvis roligt för en, om inte... tough luck. Hursomhelst, slappna av lite - det är inte värt att sitta och argumentera mot varje inlägg som skaver.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII