Boosta ljudet i windows, går det?

Permalänk
Medlem

Boosta ljudet i windows, går det?

Tycker jag har för lågt ljud i speelen, bf1, pubg, har max i windows, max i realtek om jag kollar där, och max på lurarna... ett par corsair som jag köpte på netonnet för ca 1 år sen, kommer ej ihåg betäckningen på dom tyvärr, men det är såna man kan använda till handkontroll på konsoller också...
Finns det nåt enkelt program där man kan få högre ljud? Eller är det nya lurar som gäller..?

Permalänk

en hörlursförstärkare?

t.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346

dock måste det va riktigt dåligt ös i lurarna... jag kör oftast med lurar men har typ 50% i windows, och typ 10-25% master volume i spelen drar ja på mer så blir ja bra nära döv...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Swennis Troligen har du dåliga drivare på moderkortet. Chippet (Realtek) gör ju bara ljudet, inte volymen i sig. Utan detta hänger enormt på hur bra moderkortets design av ljud-delen är, och många sämre orkar inte driva 30-60Ohms hörlurar. Vet inte exakt vilka dina är/har, men 32Ohm är rätt vanligt.

Så inget program kan eg hjälpa... ja tekniskt sett kan du höja volymen med ett program, men det kommer bara klippa och förstöra ljudet, då kretsarna ändå inte orkar driva det.

Bästa du kan göra är vad som föreslogs ovan... en förstärkare (vilken tänker jag överlåta till de som kan vilka som är bra idag). Men med denna lösning kan du sänka datorns ljud, få bra dynamik i ljudet igen, och sedan låta förstärkaren i sig driva hörlurarna ordentligt.

Permalänk

Ett annat alternativ är att köpa ett par lurar som kopplas in via USB (dom har inbyggt ljudkort), det beror kanske på vilka lurar du har nu och om du har annan användning av en hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen... hade varit smidigast med nya lurar, tänk om det inte blir högre bara, det är ju det... Isåfall får det väl bli som packswe skrev, hörlurar med USB...
Moderkortet är ett MSI Z370-A PRO, och senaste drivrutinerna till den ska vara där, testade uppd drivisar till ljudet också, realtek integrerat, men hjälpte inte...

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat koppla hörlurarna till line out istället för hörlursutgången?
Eller om moderkortet skall ställa om automatiskt att det verkligen fungerar.

Permalänk
Medlem

Har du hörlurarna över öronen eller hänger de kring din hals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Du har inte råkat koppla hörlurarna till line out istället för hörlursutgången?
Eller om moderkortet skall ställa om automatiskt att det verkligen fungerar.

Nä, testat hörlursutgångarna både fram och bak... och varje gång jag sätter i lurarna, kommer frågan upp om det är hörlurar, och då trycker jag ok.

Permalänk
Medlem

Nedsatt hörsel kanske?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

Nedsatt hörsel kanske?

Nä, icke, gjorde alldeles nyss hörseltest för nån månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, tack för tipsen... hade varit smidigast med nya lurar, tänk om det inte blir högre bara, det är ju det... Isåfall får det väl bli som packswe skrev, hörlurar med USB...
Moderkortet är ett MSI Z370-A PRO, och senaste drivrutinerna till den ska vara där, testade uppd drivisar till ljudet också, realtek integrerat, men hjälpte inte...

Hmm. Kortet har ju dedikerad ljud-plats, så du kan säkert få ett hyfsat ljud, men där är väldigt snålt med drivning i ljudsektionen vad jag kan se och 4 ynka kondingar som ska filtrera och balansera och ingen dedikerad amp, så lär det inte gå bra med 32Ohm lurar direkt.

Om vi jämför ett av MSIs kort där de satsat på ljud-sidan: (titta på den zonen nere till vänster på respektive).

vs ditt:

... så ser man rätt snabbt att de satsat lite mer på att kunna driva ljudkretsarna och tom 6.35mm hörlurar

Köper du USB lurar kommer du ju koppla bort moderkortets krets ur bilden, och köra på USB hedsetets interna krets både på gott och ont. Så du kan mao inte "snåla" på headsetet i sig själv då.

Efter att själv ha hört hur bra en hörlursförstärkare kan driva enklare lurar, så är det ett alternativ du behöver köpa en enda gång, som löser problemet även i framtida lurar. Den kräver inga drivare, bara ström, och fungerar med vilka hörlurar du än kör.

Båda alternativen bör fungera bra dock

EDIT: Dum miss...
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skulle säga att du behöver en hörlursförstärkare, inte nya lurar.

En enkel sådan borde fungera för dig då ljudet kommer bli bra mycket bättre oavsett vad du tar egentligen.

Antingen drar du till teknikmagasinet och hämtar en FiiO A1

Eller till netonnet och hämtar en Nuforce uDac 3

Värt att notera är att uDacen är ett komplett "ljudkort" då det har DAC och AMP i samma låda.
FiiO är en ren förstärkare, så du måste dra ljudet från ditt moderkort till FiiOn och sedan koppla lurarna till FiiO.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Och om man ser lite snett till höger så ser man att livslinjen på MSI kortet är ovanligt starkt. Och att TS kommer att möta en snygg främling idag. Men seriöst! Bedömma förstärkarens drivningsförmåga baserat på antalet kondingar?! Padda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Paddanx: Och om man ser lite snett till höger så ser man att livslinjen på MSI kortet är ovanligt starkt. Och att TS kommer att möta en snygg främling idag. Men seriöst! Bedömma förstärkarens drivningsförmåga baserat på antalet kondingar?! Padda!

Baah.. skulle ju skriva 4 ynkliga kondingar som ska filtrera och balansera och ingen dedikerad amp. Så går det när man avbryts mitt i en mening.

Kritiska är ju att han saknar någon vettig drivning, inte kondensatorer i sig (även om detta faktiskt kan göra lite skillnad det med om du har något som "drivs")

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på högtalar volymsymbolen och går in på "Open volume mixer" eller motsvarande om du kör på svenska. Är alla reglar maxade?

Jag har problem när jag kör discord att reglagen får spunk och volymen sänks då lite hip som happ på andra saker.
Tänk på att ha lurarna som vald ljudkälla när du kollar detta.

Permalänk
Medlem

Ja, discord tjofsade till det för mig också. Sänkte ner all volym, fixade detta genom att sänka master volymen till 0 och dra upp igen så ordnade det sig. Nu har det funkat bra ett bra tag dock. Kanske var moderkortet för jag uppdaterade uefi/bios på detta för en månad sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Om du högerklickar på högtalar volymsymbolen och går in på "Open volume mixer" eller motsvarande om du kör på svenska. Är alla reglar maxade?

Jag har problem när jag kör discord att reglagen får spunk och volymen sänks då lite hip som happ på andra saker.
Tänk på att ha lurarna som vald ljudkälla när du kollar detta.

Ja, dom är på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ja, dom är på max.

Provat med "ljudstyrke-eq", bara kryssa i den. Det är typ som "boost" i MPCHC osv.
Jag måste sätta på det ibland för vissa twitch streamers är extremt låga i ljudet.
Det är dock mest till för att höja ljudet om det är lägre än det borde vara på en viss källa. Men prova kan man ju

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Swennis: Vad är det egentligen för lurar? Det kan ju vara så att det är extremt tungdrivna lurar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tycker jag har för lågt ljud i speelen, bf1, pubg, har max i windows, max i realtek om jag kollar där, och max på lurarna... ett par corsair som jag köpte på netonnet för ca 1 år sen, kommer ej ihåg betäckningen på dom tyvärr, men det är såna man kan använda till handkontroll på konsoller också...
Finns det nåt enkelt program där man kan få högre ljud? Eller är det nya lurar som gäller..?

det är inte denna inställning som är boven?

https://imgur.com/a/3r1lI7K

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd

@Swennis: Man brukar stava ordet beteckning med "e" såvidare man inte är stammis på LRF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provat med "ljudstyrke-eq", bara kryssa i den. Det är typ som "boost" i MPCHC osv.
Jag måste sätta på det ibland för vissa twitch streamers är extremt låga i ljudet.
Det är dock mest till för att höja ljudet om det är lägre än det borde vara på en viss källa. Men prova kan man ju

https://i.imgur.com/9QJIJzg.png

Testat det, men ljudet blir urfuckat på vissa vapen etc i pubg när den är på, tyvärr, men ljudet blev lite ghögre ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Swennis: Man brukar stava ordet beteckning med "e" såvidare man inte är stammis på LRF

Hahaha, så sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Swennis: Vad är det egentligen för lurar? Det kan ju vara så att det är extremt tungdrivna lurar

Han sa att det var Corsair ju. Spelheadset är i allmänhet riktade till folk som bara stoppar in lurarna rätt i. Sällan tungdrivna.

Köp en billig hörlursförstärkare bara typ https://www.thomann.de/se/behringer_ha400.htm alternativt en extern DAC. Men den hörlursförstärkaren kommer driva de där hörlurarna gott och väl. Jag har ett par lurar som inte heller är särskilt tungdrivna men inte heller i mitt moderkort får man någon riktig volym ens på max. Det är endast på finare moderkort de stoppar i en riktig förstärkare. Jag håller på med en del studiogrejer så jag har ett stort interface med 18 kanaler som jag kör mickar och hörlurar i, riktigt så extremt behöver ju inte du göra dock. Det räcker gott med en enkel stärkare.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Tack för inputs...
Skulle det inte räcka med ett billigt ljudkort tilldatorn?