Hjälp - Mesh eller annan lösning i större villa

Permalänk
Medlem

Hjälp - Mesh eller annan lösning i större villa

Jag har fiber och router från Comhem, som fungerar bra. Av olika skäl har jag blivit tvungen att flytta routern till källaren vilket fungerar mindre bra, förstås. Wifi blir klart lidande. Samtidigt var det ändå inte alls bra på våning 2 och 3 tidigare heller.

Situationen, huset nedifrån och upp:
0 Källare, här sitter routern nu
1 Lägenhet 120 kvm, finns kabel dragen hit (routern satt tidigare här)
2 Lägenhet 120 kvm + vån 2 (vill helst inte dra kabel)
3 En lite mindre våning

Min tanke
Mesh? En "bas-enhet" som jag sätter i lägenhet 1 där routern satt tidigare kopplad till routern med kabel, samt en enhet på våning 2 (trådlöst) och en på våning 3 (trådlöst).

Är det rimligt - vad är det jag i så fall ska köpa?
Är det inte rimligt - hur ska jag istället göra?

Tacksam för råd!

Permalänk
Vila i frid

Det som blir bäst i längden, tar längst till att installera initialt, är trådat till varje AP. Det som är enklast och snabbast initialt är mesh, med högst trolig sunkig prestanda och inställningsproblem.

Permalänk
Medlem

Brygga ComHem och sätt en router med lång räckvidd smack i mitten? Borde räcka gott o väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan du inte dra kabel längst skorstenen?
Det verkar som du hyr ut lgh:er, då är det bättre de har vars en router på varje våning med eget lösenord m.m.

Permalänk
Medlem

Håller med om att trådat och AP på varje våning är bäst. Har själv kört på detta sättet tidigare, men bor nu i en stor lägenhet (ca 140 kvm)i ett Comhemhus med 100/10 Mbit/s. Jag har skaffat 2 st Airties från Telia (mesh), och de kör upp till 1 Gbit/s mellan sig, i mitt fall ca 800 Mbit/s mellan sig när de står med ungefär 15 meter mellan varandra. Tidigare var det lite knackigt att köra 5 GHz-nätet i bortersta rummet. Jag får nu ut 110 Mbit/s mot Bredbandskollen längst bort från routern vilket överträffade mina förväntningar. Kostar ca 3000 kr.

Permalänk
Medlem

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

jag läste om alla mesh problem och körde en sådan, fungerar väldigt bra. det man kan tänka på att det inte är något fart monster så behöver du mer än 100mbit får du kolla på kanske pro varianten. jag får ut ca 80mbit som minst i mitt hus som är 2x65kvm. rätt litet men hönsnät och betong i väggarna gör sitt.
den har samma täckning som min gamla asus men den slutade fungera när man tappat 1 eller 2 "bars" eller fungerade ibland om man startade om wifi i telefonen tex. den här fungerar även vid 0 "bars", alltså långt ut på tomten.
lite extra pill att ställa in men är man inte helt ny så går det rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Alltid annan lösning än nått som har med radio att göra om radio inte är det enda möjliga alternativet.
Radio är och förblir en nödlösning, Mesh är bara uppsminkade repeatrar och inte nått som löser alla problem med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på om det är bra eller inte, men jag hade köpt en fetare, och en lite mindre ASUS-router och testat köra asus egna AI-mesh på dem.

Hade satt den fetare på våning 1, och den lite mindre på våning 2. Och som tidigare sagts dragit trådat mellan dem och "hålet i väggen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Jag har fiber och router från Comhem, som fungerar bra. Av olika skäl har jag blivit tvungen att flytta routern till källaren vilket fungerar mindre bra, förstås. Wifi blir klart lidande. Samtidigt var det ändå inte alls bra på våning 2 och 3 tidigare heller.

Situationen, huset nedifrån och upp:
0 Källare, här sitter routern nu
1 Lägenhet 120 kvm, finns kabel dragen hit (routern satt tidigare här)
2 Lägenhet 120 kvm + vån 2 (vill helst inte dra kabel)
3 En lite mindre våning

Min tanke
Mesh? En "bas-enhet" som jag sätter i lägenhet 1 där routern satt tidigare kopplad till routern med kabel, samt en enhet på våning 2 (trådlöst) och en på våning 3 (trådlöst).

Är det rimligt - vad är det jag i så fall ska köpa?
Är det inte rimligt - hur ska jag istället göra?

Tacksam för råd!

Obs. Mina förslag bygger på att du hyr ut resp. våning.
Håller med mrgaffe, undvik wifi som bas. Mesh är wifi och ger samma och troligen mer problem. Om du hyr ut våningarna som enskilda lägenheter med folk som är <60 år så dra en kabel till varje plan. Du gör det en gång sen behöver du aldrig mer bry dig. Tänk på att det kan vara enkelt att dra kabel där du inte tänkt dig egentligen, som ex utanpå huset. Dvs borra ut från källaren och dra efter husväggen in till resp. våning. Tänk på att använda utomhuskabel då. Det är många ggr lättare och billigare. Se över ditt abb om du kan få annan variant så du lagligt kan dela på nätet samt ta betalt för det. Det får man inte göra med privatabb. Om du ändå tänk ha det så, så kan du kolla om du får flera WAN ipn genom att koppla in en vanlig switch i första uttaget och sedan testa koppla in X antal datorer för att se om de alla får en unik ip (wan). Då kan du använda switchen och sedan dra koppla in kablarna för resp.våning där i och låta hyresgästerna ha egen router och avskilt på de sättet.

Skrivet av mrqaffe:

Alltid annan lösning än nått som har med radio att göra om radio inte är det enda möjliga alternativet.
Radio är och förblir en nödlösning, Mesh är bara uppsminkade repeatrar och inte nått som löser alla problem med wifi.

Påpekar det igen. Som mrgaffe skriver: Använd aldrig wifi som basnätet. Det är komplement för laptops, mobiler etc. Eller där du rent Fysiskt Inte kan dra kabel, över sjöar etc. Annars dra alltid kabel. Gör du rätt så gör du det bara en gång och slipper alla problem det medför.

Visa signatur

.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av fragwolf:

Om du hyr ut våningarna som enskilda lägenheter med folk som är <60 år så dra en kabel till varje plan.

Vaf*ndå! Får inte jag kabel? Hatar lagg i spel! Okej, det är drygt ett år dit, dvs 60

Mina päron som är 80+ vägrar befatta sig med WiFi/3G/4G. "Det krånglar ju hela tiden, fixa nåt som funkar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alltid annan lösning än nått som har med radio att göra om radio inte är det enda möjliga alternativet.
Radio är och förblir en nödlösning, Mesh är bara uppsminkade repeatrar och inte nått som löser alla problem med wifi.

Mrqaffe har rätt som alltid, det är sminkade repeatrar, och jag har själv också alltid avskytt dom som pesten, men jag är även pragmatiskt lagd, och provade Airties/mesh för skojs skull (fick dom), och de fungerar faktiskt, men tror, inte förvånande, att den avgörande faktorn är att jag använde dom i en öppen planlösning där det är fri sikt mellan dom. I ditt fall med olika våningsplan, och dessutom olika lägenheter blir trådbundet med AP ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vaf*ndå! Får inte jag kabel? Hatar lagg i spel! Okej, det är drygt ett år dit, dvs 60

Mina päron som är 80+ vägrar befatta sig med WiFi/3G/4G. "Det krånglar ju hela tiden, fixa nåt som funkar!"

T o m gamlingar ratar wifi

Visa signatur

.