Permalänk
Medlem

Ta betalt för program

Hej,

Har under ca. en månads tid utvecklat ett windowsprogram i C# (med script i PHP, bash/linux kommandon) för att automatisera skapandet och konfigurering av siter på en VPS med Wordpress, installation / aktivering av certifikat och domäner med hjälp av ett API som tillhandahålls. Det mesta händer på serversidan så ur användarens perspektiv ser allting ganska simpelt ut. Då till min fråga, vad skulle ni säga är en rimlig kostad att debitera för programmet? Utvecklat detta för ett extrajobb jag har vid sidan om för att de ordinarie anställda ska kunna sköta siterna på egen hand, utan att behöva göra något tekniskt och för att jag inte har möjlighet att flera gånger om året ställa upp på att hantera alla siter det rör sig om manuellt.

Permalänk
Medlem

En månad säger ju inte så mycket, beror ju på hur många timmar du lagt. Dessutom, har ni inte kommit överens om pris innan du satte igång & utveckla?

Klassiskt upplägg för att båda parterna skall bli missnöjda

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Om det inte finns ett avtal, 0 kronor. Se det som marknadsföring och föreslå andra hjälpmedel. Och gör ett avtal i förväg. Tänk också på att någon skall betala sociala avgifter och skatter. Se till att starta en firma så att du kan fakturera och redovisa/skatta korrekt. Eller utför programmering som en del av ordinarie arbetsuppgifter åt en arbetsgivare.

Jag vill att du betalar mig 250:- för denna rådgivning. Kontakta mig för detaljer om hur du kan föra över pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

@adboy tolkade det som att han skulle sälja mjukvaran vidare till företag som inte är kunder / uppdragsgivare för detta projekt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomy:

Då till min fråga, vad skulle ni säga är en rimlig kostad att debitera för programmet?

Vad kostar en motsvarande konkurrerande lösning? Har du ett bolag sedan tidigare med god historik så att eventuella kunder kan lita på support och utveckling? Om inte, räkna med att behöva gå in mycket lägre prismässigt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Skulle ta en månad för min mormor att skriva ett "hello world" program.. betyder inte att det är värt något!

Permalänk
Medlem

Det rätta priset är alltid det högsta kunden är beredd att betala.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av JesperA:

En månad säger ju inte så mycket, beror ju på hur många timmar du lagt. Dessutom, har ni inte kommit överens om pris innan du satte igång & utveckla?

Klassiskt upplägg för att båda parterna skall bli missnöjda

Skrivet av Adoby:

Om det inte finns ett avtal, 0 kronor. Se det som marknadsföring och föreslå andra hjälpmedel. Och gör ett avtal i förväg. Tänk också på att någon skall betala sociala avgifter och skatter. Se till att starta en firma så att du kan fakturera och redovisa/skatta korrekt. Eller utför programmering som en del av ordinarie arbetsuppgifter åt en arbetsgivare.

Jag vill att du betalar mig 250:- för denna rådgivning. Kontakta mig för detaljer om hur du kan föra över pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skrotnisse92:

Skulle ta en månad för min mormor att skriva ett "hello world" program.. betyder inte att det är värt något!

Nu är ni väl ändå lite onödigt nedslående på en helt befogad fråga kan man väl tycka. Det finns ju inget att förlora i att prova. Är det något som tillför ett värde så kan ju TS alltid sälja det som en färdig produkt.

Man märker att de flesta här är cementerad i någon slags tim och avtalsmodell, men om vi tar det ur TS perspektiv då... Varför skulle man inte kunna sälja program som en färdig produkt till högstbjudande, precis som andra tjänster och varor?

Permalänk
Medlem

Grejen är att detta inte var en "beställning" i den bemärkelsen som chefen önskade utan det var jag som själv kom på idén att det vore praktiskt att vi har ett program så att "vem som helst" på det lilla företaget kan fixa dessa saker utan att jag ska behöva göra detta varje gång manuellt. Detta är också anledningen till att vi inte har pratat om pris och så eftersom jag byggt på det vid sidan om mitt ordinarie jobb och inte riktigt visste omfattningen av det från början, men ser man slutprodukten borde man väl kunna uppskatta ett pris tänker jag, är därför jag frågar.

@Gräs-Mannen @Linus Programmet är ju rätt nischat för företaget (t.ex skapas det upp en mer eller mindre färdig WP-installation med färdigt tema och plugins) så ser ingen poäng i att sälja det till andra i det här fallet.

Permalänk
Medlem

@zoomy: Är det byggt på ordinarie arbetstid så skulle jag tro att företaget äger det du har skapat. Om du har suttit hemma och knåpat ihop allting så skulle jag räkna på hur många arbetstimmar ditt program skulle spara företaget och på så sätt räkna ut vad det skulle vara värt för företaget att betala för det.

Edit: Jag kanske ska tillägga att om du nu har utvecklat det på arbetstid så kanske du inte har rätt att sälja det men det borde väga ganska tungt vid nästa löneförhandling

Permalänk
Avstängd

@zoomy: Klassikern är ju när IBM vägrade ge Gates procent och tvingade honom att acceptera 25 cent per kopia DOS. Det slutade med att IBM bundlade DOS gratis och 2.4 miljarder kopior senare så hade Gates 600 miljoner dollar på banken

Räkna på hur mycket Arbetstid x Lön = Kostnad programmet spar, dela summan på antalet kopior och sen halvera den så att företaget halverar sina kostnader - samtidigt som du får en bra summa. Var inte dum och debitera dina timmar som OB och engångskostnad - debitera vad det är värt för kunden (=arbetgivaren i det här fallet) som hyrmodell (typ årlig utbetalning) med ett vagt löfte om att uppdatera/underhålla mjukvaran du skrivit.

Se HP och andra kålsupare som förebild - dom suger ut hur mycket pengar som helst ur företagen med serviceavtal, garantiförlängningar och allt trams så det slutar med att kunden betalar skrivaren 3 ggr om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@zoomy: Är det byggt på ordinarie arbetstid så skulle jag tro att företaget äger det du har skapat. Om du har suttit hemma och knåpat ihop allting så skulle jag räkna på hur många arbetstimmar ditt program skulle spara företaget och på så sätt räkna ut vad det skulle vara värt för företaget att betala för det.

Edit: Jag kanske ska tillägga att om du nu har utvecklat det på arbetstid så kanske du inte har rätt att sälja det men det borde väga ganska tungt vid nästa löneförhandling

Precis. Om du har utvecklat något som är till nytta för bolaget du redan är anställd i kan du med sannolikhet inte sälja någonting. Kika på ditt anställningsavtal, om det är ett vanligt ingenjörsavtal täcks detta in under det och vad du byggt tillhör redan din arbetsgivare.

Använd istället detta för att visa din chef att du är framåt, drivande och genererar mervärde vilket kommer gagna dig mycket mer.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Det ända rimliga i det här faller är att du skulle kunna få betalt för tiden du lagt ned. Du får prata med chefen.

Permalänk
Avstängd

Märks ju vilka som kan löneförhandla högre löner och vilka som inte kan. Givetvis ska du ha ut £$$£ för din tid. Det är, utöver vanligt jobb något som sticker ut från dagligt arbete. Dvs kompetens på fritid. Är företaget villiga att betala och få en fungerande produkt dag 1? Förhandla helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Märks ju vilka som kan löneförhandla högre löner och vilka som inte kan.

Detta är inte ens i närheten av att ens likna det man gör vid löneförhandling, detta har ingen som helst relation till varandra, så hur du kan interpolera fram till den slutsatsen är lite märkligt, folk som kan regelverken = dåliga på att löneförhandla enligt dig (i verkligheten är det tvärt om, folk som kan ens rättigheter & skyldigheter & kan utnyttja dessa till sin fördel = bra på att löneförhandla, inte dåliga som du påstår).

Dessutom verkar du & flera andra inte känna till regelverken, som några redan har påpekat, är något utvecklat på arbetstid så går det inte sälja (enbart om chefen är väldigt generöst) MEN även om man utvecklat på egen tid, utan att bli ombedd att utveckla det eller ingå avtal så kan chefen, om denne vill vara ett arsle, åberopa att OP har använt sig av företagets IP & därmed begått brott, har man inte kommit överens innan så brukar företag inte vara överdrivet imponerande att man använt företagets tillgångar på sin egna fritid (även om det är som en tjänst/positivt för företaget, finns folk som fått sparken för att "tagit hem" arbetsgivarens IP). Företaget kan även ganska enkelt yrka på att eftersom OP har använt företagets IP att utveckla det han gjort så har företaget rättigheten till produkten trots att det är utvecklat helt på fritiden vid sidan av.

Företaget har ingen skyldighet att betala något, kanske inte vill betala alls. OP får endast betalning om chefen är en vettig människa; i en perfekt värld eller har dålig koll på regelverken.

Så detta borde sett ut såhär:
1) Fråga chefen om denna vill att OP skall utveckla produkten
2) Fråga om chefen godkänner att utvecklingen sker vid sidan om (chefen kommer troligen kräva att det görs på arbetstid)
3) Om chefen godkänner, ingå avtal INNAN man börjar utveckla
4) Logga timmar
5) Ta betalt

Superenkelt, varför OP krånglat till det framgår dock inte av denna tråden.

Hade jag varit OP hade jag lämnat över detta projektet till företaget & som andra förslagit använt det vid nästa löneförhandling istället.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Detta är inte ens i närheten av att ens likna det man gör vid löneförhandling, detta har ingen som helst relation till varandra, så hur du kan interpolera fram till den slutsatsen är lite märkligt, folk som kan regelverken = dåliga på att löneförhandla enligt dig (i verkligheten är det tvärt om, folk som kan ens rättigheter & skyldigheter & kan utnyttja dessa till sin fördel = bra på att löneförhandla, inte dåliga som du påstår).

Dessutom verkar du & flera andra inte känna till regelverken, som några redan har påpekat, är något utvecklat på arbetstid så går det inte sälja (enbart om chefen är väldigt generöst) MEN även om man utvecklat på egen tid, utan att bli ombedd att utveckla det eller ingå avtal så kan chefen, om denne vill vara ett arsle, åberopa att OP har använt sig av företagets IP & därmed begått brott, har man inte kommit överens innan så brukar företag inte vara överdrivet imponerande att man använt företagets tillgångar på sin egna fritid (även om det är som en tjänst/positivt för företaget, finns folk som fått sparken för att "tagit hem" arbetsgivarens IP). Företaget kan även ganska enkelt yrka på att eftersom OP har använt företagets IP att utveckla det han gjort så har företaget rättigheten till produkten trots att det är utvecklat helt på fritiden vid sidan av.

Företaget har ingen skyldighet att betala något, kanske inte vill betala alls. OP får endast betalning om chefen är en vettig människa; i en perfekt värld eller har dålig koll på regelverken.

Så detta borde sett ut såhär:
1) Fråga chefen om denna vill att OP skall utveckla produkten
2) Fråga om chefen godkänner att utvecklingen sker vid sidan om (chefen kommer troligen kräva att det görs på arbetstid)
3) Om chefen godkänner, ingå avtal INNAN man börjar utveckla
4) Logga timmar
5) Ta betalt

Superenkelt, varför OP krånglat till det framgår dock inte av denna tråden.

Hade jag varit OP hade jag lämnat över detta projektet till företaget & som andra förslagit använt det vid nästa löneförhandling istället.

Om han gjort ett program på fritiden och det avtalats att allt som involverar skapande av liknande tillhör företaget så skulle TS troligtvis inte ställt frågan då det hade varit självklart.

I detta fall får vi ju anta att det inte finns några regler som säger att arbete utfört hemma tillfaller företaget. Således är det fritt fram att förhandla.

Permalänk
Medlem

@zoomy Precis det som @Paralog nämnde, räkna ut värdet på vad ditt program ger kunden i form av kostnadsbesparingar och därefter halvera kundens kostnader från år 1 med ditt pris, eller ge större besparingar till kund. I ditt pris är även service inkluderat från din sida.

Se till att kontakta jurist innan för att se om ditt program är ditt och inte tillhör företaget du jobbade hos under den tid dem skapases, skapa bolag (AB) och sälj.
Testa och se vad din entreprenörsanda tar dig

Skrivet av Xcm:

Märks ju vilka som kan löneförhandla högre löner och vilka som inte kan. Givetvis ska du ha ut £$$£ för din tid. Det är, utöver vanligt jobb något som sticker ut från dagligt arbete. Dvs kompetens på fritid. Är företaget villiga att betala och få en fungerande produkt dag 1? Förhandla helt enkelt

Märks tydligt vilka som har ett entreprenörstänk menar du
Inget fel med att välja vara anställd och få ersättning för all tid man lägger på arbete MEN det är heller inget fel på att testa sina entreprenörsvingar med egna bolag för att få ersättning i form av en tjänst... istället för tid.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte är utcecklat på arbetstid så bör du fundera på hur mycket företaget sparar på det här verktyget.
(är det utvecklat på arbetstid så har du redan fått betalat )
Dvs value based pricing än cost based. Tänk så här, om du är en bra programmerare som kanske bara spenderar 10 timmar på att skapa det här verktyget, men sen så finns även Pelle som är väldigt dålig på att programmera och det tar han 100 timmar att göra samma sak. Inte är det då rimligt att företaget ska betala Pelle 10ggr så mycket för samma sak som till dig? Företaget är beredd att betala en summa som är strax under det värde de får utav verktyget.

Du säger att du själv behöver göra detta idag så det låter som att programmet ersätter dig (till viss del iaf.) Fundera på hur mykcet du kostar företaget per år för den här tjänsten. Det är typ din lön x2 då det är arbetsgivaravgifter etc också. Sen så är en bra payback period ofta ca 3 år. Om det blir en rimmlig summa så kör på det, men du har även den mänskliga faktorn. Chefen kanske tycker att det inte är värt några hundra tusen även om du kan visa det. Han kanske tycker att det är bättre att ha dig där då du kan koka kaffe åt han också

Sen så ska du givetvis lyssna på de andra i tråden som nämnt att det kan vara bättre för dig att prata med chefen innan du utvecklar något och eventuellt göra det på arbetstid istället. Sparar en del potentiell huvudvärk för dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

@zoomy Precis det som @Paralog nämnde, räkna ut värdet på vad ditt program ger kunden i form av kostnadsbesparingar och därefter halvera kundens kostnader från år 1 med ditt pris, eller ge större besparingar till kund. I ditt pris är även service inkluderat från din sida.

Se till att kontakta jurist innan för att se om ditt program är ditt och inte tillhör företaget du jobbade hos under den tid dem skapases, skapa bolag (AB) och sälj.
Testa och se vad din entreprenörsanda tar dig

Märks tydligt vilka som har ett entreprenörstänk menar du
Inget fel med att välja vara anställd och få ersättning för all tid man lägger på arbete MEN det är heller inget fel på att testa sina entreprenörsvingar med egna bolag för att få ersättning i form av en tjänst... istället för tid.

Det var precis det jag menade med att förhandla. Problemet här ligger i att företaget kan få exakt den tjänsten utförd under arbetstid genom att sätta en person i arbete.

I detta fall finns en färdig produkt nu och det kan ha ett mervärde i att slippa vänta, samt att inte behöva assigna folk till att göra det.

För er som sett breaking bad så kan vi referera till när dom säljer metamfetamin till Tuko. Varför? För att det finns ett mervärde utöver att dom kan skapa det själva.

Finns inte utrymme för jättemycket förhandling i form av pengar rakt av skulle jag tippa på, men nog för att täcka upp din arbetstid + att du får plus hos chefen för inovativt tänk.