Extra router för andra halvan av huset

Permalänk

Extra router för andra halvan av huset

Ena halvan av huset har riktigt kass täckning så tänkte införskaffa en till router så att jag kan fixa nätverk till alla wifi-enheterna och de trådbundna som i nuläget kämpar med kass uppkoppling. vad för router bör man satsa på?

Permalänk
Medlem

En router är inte vad du tror en router är. Du letar efter en accesspunkt. Ett populärt alternativ är Ubiquitis UniFi AP AC-serie.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: En router har ju ethernet portar och delar ut wifi, det är exakt vad jag letar efter? eller är jag helt fel ute? har haft flera AP's men de fungerar aldrig riktigt..

Permalänk

@SmilesRising: du ska egentligen bara ha en enda router i nätverket sedan kan du ha switchar och accesspunkter inkopplade i switchen.

Så unifi switch och unifi ap ska du ha och inte en till router.

Permalänk

@ZalamanderRelic: men skulle man inte kunna skaffa en router och omvandla den till en ap/switch? känns som att man kan komma undan billigare på det sättet? eller kanske har fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

@ZalamanderRelic: men skulle man inte kunna skaffa en router och omvandla den till en ap/switch? känns som att man kan komma undan billigare på det sättet? eller kanske har fel...

Jo, det går oftast jättebra. T ex ASUS routrar brukar alltid ha en särskild inställning som gör om den till accesspunkt.

Permalänk

@teejee: Behöver man koppla in den nya routern/ap:n i routern man har eller kan man koppla in den i ett jack i väggen? testade att koppla in en ubiquiti ap i nätverksuttaget i väggen men gick inte alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

@LemonIllusion: En router har ju ethernet portar och delar ut wifi, det är exakt vad jag letar efter? eller är jag helt fel ute? har haft flera AP's men de fungerar aldrig riktigt..

En router är en brygga mellan två nätverk (tex internet och ditt lokala nätverk). Så kallade "hemmaroutrar" brukar ha en inbyggd accesspunkt och switch, men är inget måste.

Om dina accesspunkter inte fungerar riktigt har du inte konfigurerat dem riktigt eller fått defekta exemplar.

Skrivet av SmilesRising:

@teejee: Behöver man koppla in den nya routern/ap:n i routern man har eller kan man koppla in den i ett jack i väggen? testade att koppla in en ubiquiti ap i nätverksuttaget i väggen men gick inte alls..

Det spelar ingen som helst roll att kabel går genom en vägg. Är nätverksuttaget inkopplat i andra ändan (patchpanelen)?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: När dom installerade fiber här så kunde vi välja till att få nätverksuttag lite här o var i huset så vet inte riktigt hur de är kopplade.. men tänker mig att man kopplar in accesspunkten via de jacket eller via en nätverks-switch då.. kanske får ge mig på ap igen isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

@LemonIllusion: När dom installerade fiber här så kunde vi välja till att få nätverksuttag lite här o var i huset så vet inte riktigt hur de är kopplade.. men tänker mig att man kopplar in accesspunkten via de jacket eller via en nätverks-switch då.. kanske får ge mig på ap igen isåfall.

Då får du vackert ta reda på hur det är kopplat. Det vanligaste är att alla nätverksuttag är kopplade till en central patchpanel i något nätverksskåp där även fiberkonverter och annan nätverksutrustning sitter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: Något bra tips på hur man kollar det? vet att det var telefonjack innan de blev ethernet-jack om det är till någon hjälp.. men skulle ju anta att de är kopplade till fiberdosan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmilesRising:

@LemonIllusion: Något bra tips på hur man kollar det? vet att det var telefonjack innan de blev ethernet-jack om det är till någon hjälp.. men skulle ju anta att de är kopplade till fiberdosan

Du kan posta bilder på hur det ser ut runt de delar där din inkommande anslutning finns och nätverksuttag i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: https://imgur.com/xIkSRbD såhär ser det ut vid routern och där alla fiber-saker är

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmilesRising:

@mrqaffe: https://imgur.com/xIkSRbD såhär ser det ut vid routern och där alla fiber-saker är

Är inte uttagen märkta i "andra änden" ? Det är väl annars inte så bökigt att testa sig fram om det bara handlar om 3 uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: i mitt rum har jag ett uttag likt det på bilden där det står "pc" som jag får internet ifrån men jag kopplade ubiquiti acesspunkten i uttaget och det verkade inte fungera? så frågan är ju varför det inte fungerade? kanske fick ett måndags-ex? eller att det jacket inte ger tillräckligt med kraft för AP:n?

Permalänk

@SmilesRising: Du får väl kolla om det är PoE port, annars funkar det ju inte, det följer ju med ström adapter annars så koppla in den o testa. Sen får du väl logga in i controllern o se vad den säger.

Unifi grejerna styrs av controllern,kommer inte ihåg vilket läge dom skeppas i så logga in o kolla, du måste antagligen skapa ett nätverks id för det trådlösa osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmilesRising:

@mrqaffe: i mitt rum har jag ett uttag likt det på bilden där det står "pc" som jag får internet ifrån men jag kopplade ubiquiti acesspunkten i uttaget och det verkade inte fungera? så frågan är ju varför det inte fungerade? kanske fick ett måndags-ex? eller att det jacket inte ger tillräckligt med kraft för AP:n?

Det intressanta är var du har kopplat in routern, det går ju inte att se var den är på bilden du postade så kan du rit upp hur det sitter ihop eller posta bilder som gör att det går att se hur deet hänger ihop ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: https://imgur.com/a/G6wyPbP det här är alla saker som tillhör wifi/router/internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

@mrqaffe: i mitt rum har jag ett uttag likt det på bilden där det står "pc" som jag får internet ifrån men jag kopplade ubiquiti acesspunkten i uttaget och det verkade inte fungera? så frågan är ju varför det inte fungerade? kanske fick ett måndags-ex? eller att det jacket inte ger tillräckligt med kraft för AP:n?

Du kan ju inte bara koppla in AP'n. Den ska ha ström via POE och sedan måste du konfigurera den.

Permalänk
Avstängd

Favoritguide i repris....

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/teman/snabbguide-install...

En liten bit ner på sidan så ser man då en skiss och även POE-injektorn som borde följt med om du köpt Ubiquiti. Injektorn fixar då strömförsörjningen till AP'n.

Sen i guiden i länken så ser man då också hur enkelt man konfigurerar mha appen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Du kan ju inte bara koppla in AP'n. Den ska ha ström via POE och sedan måste du konfigurera den.

Skrivet av plunn:

Favoritguide i repris....

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/teman/snabbguide-install...

En liten bit ner på sidan så ser man då en skiss och även POE-injektorn som borde följt med om du köpt Ubiquiti. Injektorn fixar då strömförsörjningen till AP'n.

Sen i guiden i länken så ser man då också hur enkelt man konfigurerar mha appen.

jag är medveten om att den måste konfigureras och allt sådant. själva problemet jag hade var att den fungerade kopplad direkt i routern men inte i "jacket" jag hade i väggen vilket gjorde den i princip värdelös för mig..