Jag ser att en del bra tips redan har kommit i tråden men eftersom jag har samma budget ungefär så kan jag ju mina tankar kring det.
Först och främst så behöver du inte låsa dig vid Inet. Jag gillar dem men tycker generellt att de är lite dyrare än andra.
Har du tänkt att bygga den själv? Isåfall är det inget som hindrar dig från att köpa från olika butiker om de inte lägger på en masa frakt såklart
Först och främst. Vänta tills på.måndag. Då kommer du kunna föreställa nya processorfamiljen från Intel
Med den här budgeten tycker jag du ska satsa på 9900k. Kommer antagligen gå för 5-6k. Om du inte vill det så köp 9700k. Nya moderkorten kommer också att gå att föreställa nästa vecka. De vet vi ju inget om. Men köp inte det billigaste iaf. Kolla vad de olika erbjuder och bestäm vad du vill ha. Asus Maximus serien tenderar att vara bra köp. 8700k är på tok för överprisade nu. Minst 4k. Väldigt dyrt.
Personligen tycker jag du ska köpa Intel även om de inte idag kommer ge högre FPS så kommer de antagligen leverera högre FPS när du köper nästa GPU. Vilket man kan se på tester där GPUn inte är flaskhals. Fördelen med AMD är att du inte behöver köpa nytt moderkort nästa gång du köper ny processor så det är lite smaken som baken ändå. Men räkna spontant med att Intels processorer kommer prestera längre.
Ram. Om du inte ska överklocka så hade jag tagit 3200Mhz Gskill Trident 16cl. Finns med och utan RGB. Kan funka fint med Corsairs LPX 3200mhz också om du hittar dem för bra pris.
SSD. 1TB Samsung 970 EVO m.2 kostar runt 3200kr tror jag.
PSU 750W Corsair RM750x v2 kommer räcka fint. Annars är allt gjort av seasonic bra med minst Guld Cert. Även EVGAs Supernova PSUer är bra.
Chassi tycker jag du kan behålla som du valt. Bra chassi. Själv gick jag in på ett NZXT chassi efter jag har provat R5 och Define S. Gillar FD, de gör kvalité men ville testa på något nytt.
2080 ti. Det som är billigast. Skillnaden mellan dessa kort är minimal. Om du inte ska klocka det så spelar det inte jättestor roll.
CPU-kylare. Själv köpte jag NZXT X62. AIO vattenkylning. Tycker det blir snyggare än en luftlösning. Men jag tror att typ D15 levererar samma kylning för mindre peng. Men jag hade ändå satsat lite på Cpukylare. Bättre kylning betyder lägre ljudnivå också. Corsair har bra AIO också. Typ h110i v2 och liknande. Du har ju ett stort chassi så där får du plats med det mesta.
DVD har jag inget att säga om. Inget jag har tagit med de tre senaste datorerna jag köpt. Har du användning av det så förstår jag dock. Om du inte köper en DVD så rekommenderar jag att ta ur burarna inne i chassit för bättre luftflöde. Minimalt kanske men känna bättre.
Skärm
Själv väntar jag på LGs nya Ultrawide. 34GK950G som släpps i November. En uppdaterad variant av AW3418DW och X34P. Med ny panel och nano-ips(bättre färger). 950g har även mer neutral design så man slipper den gaming-design som de andra har. Alla dessa har 120Hz och kommer vara runt där du ligger med ett 2080 TI på Ultra grafikinställningar i AAA-spel(idag).
950g kommer gå för £1100 så landar väl på runt 13k här i Sverige.
De andra två ligger på runt 11-12k. Dell är populär utomlands för Dells utmärkta support men X34p är populär i Sverige. Vet inte varför det skiljer.
Vill du inte ha Ultrawide så är jag inte lika insatt. Tror det finns några givna skärmar om du är beredd att lägga säg 7k eller så. Men har de inte i huvudet. Den GSync 1440p 165Hz(OC) vad den nu kan heta.
Med denna dator hade jag inte valt en billigare skärm. Skärmen är nästa. Det viktigaste på en dator.
Jag köpte en UW och älskar det. Kanske inte är för alla dock. Jag tror vi som kör med UW är en extrem minoritet på Steam tex. Några enstaka procent bara. Så lite efter preferens men inlevelsen är fantastisk.
Jag ska gå igenom vad jag skrivit för att se om jag missat något men annars lycka till. Har du frågor svarar jag gärna på dem.