Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tycker ni andra om Black Friday?

Permalänk
Medlem

nån annan som får Error-403 om man klickar på Mediamarkt annonsen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

nån annan som får Error-403 om man klickar på Mediamarkt annonsen ?

Yes men går att nå genom deras hemsida
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t530-towe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Beijing:

Black Friday i Sverige är ett skämt, priserna brukar inte ens var speciellt låga jämfört med andra reor.

Svenska konsumenter är ett skämt. Beter sig som om det vore deras rätt att köpa saker till 50% av normalpris.

...Och det summerar ungefär min inställning till Black Friday. Just nu behöver jag en ny hårtrimmer (droppade min nya Moser 1400 i golvet) och om det kommer en sjuhelvetes deal på en OLED kanske jag kan övertalas. Sätter dock inte min fot i ett varuhus frivilligt, shoppa online gör jag om det ska bli något.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Lägg ner Black Friday, är ingenting som vi i Sverige har att göra med men har styrt om det till överdrift med att ha en Black Week.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reor skapar konsumtionshets, och ett släng samhälle alternativt sitter man och hamstrar på skräp som aldrig används och skapar psykisk ohälsa. Köper vid behov, har jag tid att vänta på en rea för en eventuell prisnedsättning så är inte behovet speciellt starkt och ett onödigt köp

https://en.wikipedia.org/wiki/Sheeple
https://www.svtplay.se/video/16125411/vetenskapsstudion/veten...

Permalänk
Medlem

Det som påverkat mig allra mest är postnords avgift och sen momsen på kinapaket. Kunde klicka hem helt sjuka mängder skräp tidigare. När det senare kom fram en månad senare hade jag glömt av hur mycket jag betalat betalat och vad jag skulle ha mycket av sakerna till..

Nu köper jag mest något jag vill ha i en butik i Sverige. Ska hålla utkik efter en tvättmaskin och kanske en spelkonsol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kommer hålla utkik efter en ratt till pc/xbone, är det samma pris som vid mellandagarna väntar jag.

Ska även flytta nästa år, så kanske om man hittar något vettigt till nya lyan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hela kampanjhetsen är så avtändande att jag avstår från köp som jag annars kanske hade gjort. Ju större hets, desto större sannolikhet att jag håller mig borta. Hur mycket mer skräp tål planeten?

Permalänk
Medlem

Skönt att se att miljötänket även hittar till tekniknördar <3

Själv sitter man med så mycket klimatångest att man vill kräkas lite för att man valt att ha två telefoner, en i jobbet och en privat..

Ingen kan göra allt för miljön men vi alla kan göra något!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk
Medlem

Jag brukar kanske hålla ögonen öppna ifall något jag iaf tänkt köpa blir nedsatt. Men jag köper aldrig något helt oplanerat. Samma sak gäller i år.

Vet mycket väl hur stort problem dagens slit-och-släng samhälle är för vår framtid och försöker agera därefter. Dvs jag köper inte onödigt skit höger och vänster utan det är välplanerade köp, saker jag funderat på att skaffa i veckor eller t.om månader innan jag slår till.

Tycker denna inställning till det hela funkar bra faktiskt. Är dessutom väldigt försiktig med alla mina saker, så de håller länge, mer eller mindre oavsett vad det gäller.

Det sista går nog lite hand i hand med att jag planerar köp så pass länge. Det jag i slutändan köper är ingen halvmesyr, utan precis det jag söker och då vill jag att det ska hålla så länge som möjligt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För mig är det blandade känslor. Jag tycker inte om köphets, vilket BF rent av uppmuntrar, men jag tycker heller inte om den marginalnivå som butiker idag har på produkter, och den minskar ju tillfälligt under BF, så för mig är det en blandad känsla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PihraiJA:

Skönt att se att miljötänket även hittar till tekniknördar <3

Själv sitter man med så mycket klimatångest att man vill kräkas lite för att man valt att ha två telefoner, en i jobbet och en privat..

Ingen kan göra allt för miljön men vi alla kan göra något!

Skickades från m.sweclockers.com

Därav man skaffar en Huawei med stöd för dubbla SIM-kort, ypperligt smidigt att slippa bära runt på 2 telefoner!

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
HAr span på en ny skärm och ett gäng HUE-lampor och lär hålla ögonen öppna om något kul dyker upp, överlag rätt otaggad däremot.
2. Skiljer det sig från tidigare år?
Ja, har tidigare handlat rätt mycket men har under senaste året kommit fram til att jag har det mesta jag kan tänkas behöva och alldeles för mycket bra-att-ha-prylar.
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Väldigt dålig på det. Brukar bli att brorsan får ärva eller att jag säljer billigt till vänner.
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Överlag tycker jag hela konsumtionshetsen har gått för långt. Helt okej med att det finns ett par "temadagar" då man shoppar loss men känns som att många har lite den inställningen 365 dagar om året att en deal inte får missas.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem

Gillar det riktigt mycket. Med prisjakt och deras prishistorik är det enkelt att se att dom produkter man köper faktiskt är relativt billigare än tidigare. Har gjort många klipp genom åren på black friday. Skulle säga att det är den dag jag handlar flest nya prylar samt julklappar på varje år.

Ska väl tillägga att jag inte köper saker i onödan utan köper det jag faktiskt vill ha/behöver. Spel jag väntat på ska få bättre rabatter, köks/badrumsutrustning som gått sönder mm. Håller med många andra om att slit och släng kulturen inte är något jag tycker om. Speciellt när det kommer till elektronik och inredning.

Permalänk

Jag måste tyvärr erkänna att jag är en riktig sucker för BF. Jag är den personen butikskedjor vill ha.

På onsdag flyger jag ner till NYC och ska shoppa loss där med min flickvän. Har sparat pengar sedan i sommar och åker med så tom väska som möjligt för att kunna ta med mig så mycket jag kan hem. Känns som att amerikanarna har lite mer vettiga reor jämfört med Sveriges, men återstår att se.

I min telefon har jag Prisjakt öppet i webbläsaren och tabbar med bland annat; Elgiganten, Webhallen, Inet, Sweclockers etc. Kommer även följa Swecs BF-portal och även försöka hitta liknande trådar på andra sidor. (Tips mottages gärna!)

Saker att köpa/hålla koll på: Grafikkort, Sonos, Google home mini, 1440p Ultrawide, SSD, Vinter-skor/jacka. PSN-kort, 8port switch, Galaxy watch, One plus 6t, Sneakers, Kläder, Heminredning, Porslin, Spel, PS4 kontroll, Sovrums-TV (40-50tum), Ethernet-kablar.

Vad behöver jag av det här? - INGET.
Men prylar är kul och jag tror många på SweC håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Vi tjuvstartar Black Friday och kör Black Week så du kan bränna slut på dina pengar till lite sämre rabatterade varor/erbjudanden innan den riktiga rean startar."

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Har span på en TV, vi får se vad som händer, förhoppningsvis sjunker priset på den och inte bara på budget-tvs som de vill bli av med...

@Megagurra: Det har du säkert redan koll på men ifall att... du får ta med dig varor för max 4300 kr skattefritt från USA.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vill man bygga system ska man göra det under denna bf.

Gpu och cpu är visserligen inte billigt, men fan allt annat övrigt krafs kan man spara en ordentlig hacka på

Permalänk
Medlem

1 & 2. Till skillnad från andra år har jag bestämt vad jag är intresserad av (stora köp typ TV, monitor etc.) och satt upp prisbevakning (med fasta priser som jag inte kommer gå över) med prisjakt. Orkar inte sitt och scrolla genom listor och siter hela dagarna längre.
3. Passar du även på att kränga av överflöd? Njae stressigt nog om det är ändå.
4. Finns det något vi alla på swec kan göra? Tror jag ej.

Förövrigt så har jag inget emot Black Friday, jag tycker det är riktigt roligt att jaga deals.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Kommer smurfa runt på olika sidor bara för att se priser, men inte köpa något. Finns inget jag är i behov av.
2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nä.
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej.
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Ingen aning. Tror inte det.

Jag har aldrig varit någon som köpt något "bara för att det är rea", utan jag har alltid ett behov av det jag köper.
Samma sak detta år.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Är det nu på fredag? Skulle det inte vara på en fredag den 13:e ?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PihraiJA:

Skönt att se att miljötänket även hittar till tekniknördar <3

Själv sitter man med så mycket klimatångest att man vill kräkas lite för att man valt att ha två telefoner, en i jobbet och en privat..

Ingen kan göra allt för miljön men vi alla kan göra något!

Skickades från m.sweclockers.com

Klimat "ångest" är en konstruktion.. Man gör vad man kan, man kan ej uppoffra allt. Vi har inte sätt den värsta än.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday? Fel datum, ohederlig
2. Skiljer det sig från tidigare år? neeej
3. Passar du även på att kränga av överflöd? Kan tänka mig att skänka några saker på marknadsforum, har gjört det förr
4. Finns det något vi alla på swec kan göra - Skänka överflöd till varann

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Läsa kommentarer från upprörda nerds som avstår shopping q_q - och köpa sånt som jag har i min lista på prisjakt för bättre priser än tidigare. Då jag personligen inte bryr mig om det är en speciell dag. Är man förnuftig vid inköp handlar det om priser inte om moral och etik.

2. Skiljer det sig från tidigare år?

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Kan ju inte sälja saker på SweClockers marknad iallfall - då av principsak och klimattänket här är alldeles för progressivt jämfört med resterande Sverige.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Skriva långa bersvikna inlägg om hur det är fel men sukta efter billiga grafikkort i smyg?

Permalänk
Medlem

Köper grejer när ajg behöver. Är det någon stor rea kollar man om det är rabatt på något man varit sugen på att köpa. Håller inte på at okynnesköpa massa skit jag inte behöver. Försöker göra mig av med gamla grejer, antingen genom att sälja eller så åker dom till second hand typ.

Folk köper massa skumma prylar man använder en gång, då köper jag heller öl eller pizza eller något för dom pengarna. Spara går ju också såklart ;).

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

...

Därför intressant att veta vad alla här tycker och om man som community (många tillsammans) kan förändra något:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1. Kommer ignorera det helt.

2. Förra året satt jag mycket och kollade runt på alla webshopparna under BF och hoppades kunna köpa ett gtx1080 till billigt pris men det slutade med att jag inte köpte någt alls. När jippot var över så undrade jag vad fasen jag höll på med. Om jag nu så gärna ville köpa ett 1080 så kunde jag köpt ett här inne på marknaden för bättre pris än det som fanns under förra black friday.
Har haft roligt åt videos på nätet där desperata människor som går bananas när det är BF-rea men inser sen att man själv knappast är opåverkad själv. Tragiskt.

3. Nej, men jag borde.

4. Vi (speciellt jag själv) borde sälja ut alla gamla datordelar man har liggande hemma. Tyvärr har min egen lathet varit problemet här. Det är ju bättre att sälja något "för billigt" än att man har det liggande hemma bara för att sedan slänga det 2-5 år senare och då få 0:- istället.
Hade senast nu i helgen en diskussion i helgen där en polare hade fått ett bud på sin biljardkö som han tyckte var för lågt. Jag tror han hade fått ett bud på 6500:- men han ville ha 8000:-. En annan polare sa att han aldrig kommer få ett högre bud. Då säger polare 1 att han hellre behåller den då. (?) Det är alltså en kö han inte använder längre då han köpt en annan och den blir inte värd mer med tiden. Intressant hur vi människor fungerar. Hellre behåller vi något och får ut 0:- av det istället för att sälja något "för billigt" för 6500:-....

Önskemål: Hade varit kul om marknadsplatsen "byggdes ut" med mer funktionalitet för att göra den lite attraktivare. Tänker främst på möjligheten kunna betygsätta varandra efter en genomförd affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Står inför Black Friday med blandade känslor och kanske även viss hopplöshet.

Varför? Det finns väl vettigare saker att känna hopplöshet och subsekevent ångest över, som julrushen?

Skrivet av Edin:

Dels har vi konsumtionshetsen som driver på med oemotståndliga priser och genererar massvis ”onödiga” köp men saker vi knappt kommer nyttja. Butikerna vill sälja så mycket de bara kan, parallellt med många återförsäljare jag pratar med beklagar sig över att detta är rena förlustdagar och där deras lager blir så pass belastat att de måste kalla in extrapersonal som jobbar i skift - där även det kostar dem en massa. Men de hetsar varandra och en butik utan BF riskerar att ta en smäll.

Jag håller inte med, för konsumtionshetsen är ju något som butikerna har aktivt drivit på eftersom de vill trots allt tjäna pengar och ibland så måste du förlora pengar på att tjäna pengar te.x om jag skriver i ett annonsblad att den här 75" TV av något fabrikat som kostar normalt 25,000 kronor kommer gå för 10,000 kronor under Black Friday så handlar det om att få kunder till butiken för då finns det en rätt stor chans att de köper något annat också. Det är inget annat än ren skär manipulation.

Skrivet av Edin:

Dels går det passa på att handla prylar man faktiskt behöver men där de som är prismedvetna väntat på rätt tillfälle - eftersom vi vant oss vid dessa återkommande reor.

Jovisst. Men vad behöver du så pass mycket att du väntar hellre på en rea än att du köper vad-det-nu-kan-vara när du behöver prylen?

Skrivet av Edin:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Antagligen kika och se vad det finns men inte köpa något för jag har nog med prylar.

Citat:

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Skulle väl vara mer prylar man inte behöver som de försöker kränga på dig.

Citat:

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Det enda jag har ett överflöd av är min samling av Xenomorpher i alla möjliga storlekar som liknar mer och mer en fetish.

Citat:

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

En sak man måste vara uppmärksam på iaf i Sverige; fanskapen höjer ibland priserna innan rean och sänker till precis under ursprungliga priset, vilket ser jättebra ut men ger en rabatt som egentligen är rätt ynklig. Är det saker man siktar in sig på redan innan gör man klokt i att notera priserna tidigare och jämföra med dessa i stället för deras tidigare-pris-skyltar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Jag har väldigt lite på vill-ha-listan i år när det kommer till BF. Med senaste tidens besvikelse på sämre rabatter (3% rabatt på propra grejer liksom, varför ens ha det då) så känner jag att mitt köpbeteende inte längre inkorporerar just BF som ett tillfälle där jag köper på mig saker till mig eller andra.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Det har väl varit mer några år tidigare, men rent generellt ser jag inte BF som en dag jag spenderar mina pengar på. Hände väl att man beställde en sous vide på BF för ett par år sen.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Inte direkt. Av någon anledning försvinner mitt överflöd allt eftersom...

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Jag tycker att vi som ett slags kollektiv är bra på att hjälpa varandra hitta de bättre erbjudanden ur den stora massan. Något jag tycker man kan lyfta fram allt mer är ”hur mycket rabatt är det på produkten jämfört med prisbilden för produkten i år”. Det är alltid bra med minst 2 datapunkter när man ska relatera priset till något, och vore trevligt om man underlättade just det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Så här tänker jag och säkert många andra. Att köpa onödiga saker man inte tänkt köpa från början är ALLTID en dålig affär.
Själv hoppas jag hitta ett nytt grafikkort till ett bra pris.

Är det inte alltid en dålig affär att köpa onödiga saker oavsett om det är BF eller inte?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!