Permalänk

Speldator max 10k

Halloj, efter att ha lurkat här i över 10 år, så kände jag att det var dags att skapa ett konto för att rådfråga er om detta bygget; https://www.inet.se/produkt/b1039925/hej
Jag tänker spela spel så som wow/dota/BF/PubG, och tror att detta bygge ger mig mest kräm för pengarna?
Skulle uppskatta all typ av feedback, även om ni kommer med bättre byggen/uppgraderingar på detta bygge.
Har iallafall förstått det som så att detta grafikkortet är mest värt för vad man får ut av det, just nu, så ett 1060 kort är inte värt att byta till?
Tack på förhand!

Permalänk

Ser bra ut bra balans av komponenter, dock en del problem.

Nätaggregat, du behöver inte ens nära 600w och den har ingen 80+ rating. Hitta en 400+ Med bronze-guld rating istället.

Moderkortet är Mini ATX, inget större fel på det men är svårare att konfigurera, lite mindre portar och funktioner t.e.x.

Inget windows 10, går att använda gratis version dock eller få tag på för ca 300kr.

RAM minnet är lite för svagt 2400 cl16. 2666+ rekommenderas för Ryzen processorer men helst 3000 då de kostar nästan exakt lika eller t.o.m billigare.

Rekommenderar annars denna färdigbyggda från komplett : https://www.komplett.se/product/11282/datorer/komplett-pc/kom...

3000kr mer. Troligen bättre chassi, snabbare ram, Windows, bättre strömsnålare nätagg, snabbare bättre SSD, inte mini ATX moderkort, 6-8% bättre processor med bättre kylare. Men störst av allt 1070 TI kommer ge dig ca 40-50% bättre FPS eller så? (1070 TI är riktigt nära 1080 i prestanda)

RX590 är bäst för priset om man tänker på värdet av spelen, men även utan är det betydligt bättre värde än 1060(speciellt om man har Freesync skärm). Näst bäst värde är RX580 som går för 2.2 just nu på Computersalg.

Permalänk
Medlem

@CrepSek69: Jag har kollat på den datorn du länkade och är riktigt sugen på att köpa den, tänkte bara fråga. Tror du jag kan få något bättre om jag väntar på inets blackfriday (jag vill ha den monterad och med garantin som medföljer, har bara sett komplett och inet som har det). Tror du det kan finnas något prisvärdare om man väntar några dagar, med samma garanti och montering alltså?

Permalänk
Skrivet av thwag:

@CrepSek69: Jag har kollat på den datorn du länkade och är riktigt sugen på att köpa den, tänkte bara fråga. Tror du jag kan få något bättre om jag väntar på inets blackfriday (jag vill ha den monterad och med garantin som medföljer, har bara sett komplett och inet som har det). Tror du det kan finnas något prisvärdare om man väntar några dagar, med samma garanti och montering alltså?

Ärligt talat tror jag det inte men vänta till fredag den kommer rätt säkert finnas kvar. Se på fredag om Inet/Elgiganten/Netonnet kommer med nå bättre eller någon prisklass du föredrar mer. Har haft rätt bra koll på priser stabilt tag nu och denna är svår att slå.

Gjorde ett snabb test och kom upp i 11900 för delarna utan montering, windows, 3 års garanti av komplett. Skulle blivit mer än 11900 om inte Samsug 970 evo(väldigt lik SSD'n i den färdigbyggda) var på bra rea t.e.x. Så jag tycker detta är ett riktigt bra val. Gillar inte att ha grafikkort som på gränsen duger vilket är vad som skulle hända i ditt fall med RX580/90/1060 med spelen du spelar om du inte bara planerar på att sitta på 60FPS.

Redigering: Insåg att jag la till en 2070 ist för 1070 TI på mitt prisjakts list exempel. Exakt 12,900 när priset är 13,000 för alla delar på billigaste pris+montering+windows+garanti osv borde jag insätt inte kunde stämma. Fortf väldigt väldigt prisvärt dock.

Insåg att jag la till 2070 och inte 1070 TI i mitt exempel.