Hjälp! Win 10 - Förbereder automatisk reparation loop

Permalänk
Medlem

Hjälp! Win 10 - Förbereder automatisk reparation loop

Hej! Jag har haft ett problem under de senaste dagarna. Först. Datorn går inte att boota in i windows. Att komma åt alla inställningar i Bios går helt utmärkt.

Min dator har gått utan några problem sedan inköpet, möjligvis någon freez ibland men inte så att det varit något mönster om att det tilltagit den senaste tiden.

När jag startar upp datorn så går den direkt till "förbetreder automatisk reparation". Det lyckas dock inte starta utan den blinkar till med ljusblå skärm (ibland fastnar den där och den liknar inte det som är mer känt som en klassisk bluescreen) för och startar om hela processen, dvs, den loopar utan att komma loss. Ibland dock så står den till och "laddar" med en ensam tom windows logga på startskärmen men detta har enbart hänt ett par gånger under de senaste dagarna med otaliga reeboots.

Ibland så får jag dessa felsignaler från moderkortet
2 beeps - Parity error - bad memory
3 beeps - Base 64K memory failure - bad memory
4 beeps - Timer not operational - bad motherboard

Men dessa kommer inte alltid, och blir förvirrad eftersom datorn tillsynes går stabilt i bios, och framför allt när jag kör memtest86

Felsökning som har gjorts:
1: Har försökt att boota windows med hjälp av flashminnen (olika) och orginal CD (dock windows 8.1)
2: Tagit ur alla "onödiga" sladdar ur datorn (även mus och tangentbord)
3: Bytt plats på och provat Ram minnen i olika kombinationer. (Får samma fel med alla kombinationer)
4: Provat olika Hårddiskar (dvs, kopplat ur SSD diskar, framför allt den som har OS på, men windows lyckas inte boota från varesig flashminnet eller CD
5: Först kört en reset på bios innefrån bios för att sedan även kört en full reset på hela CMOS (urplockning av batteritet)
6: Kört memtest86 under 90 minuter utan att den har hittat några fel på RAM minnen. Dock bara testat med en core (av fyra) då det buggade och frös förstagången jag körde testet med alla cores

Det jag inte har gjort är egentligen att köra ett riktigt stresstest av CPU och göra någon felsökning på mina HDD (men samtidigt känns med konstigt att alla 3 HDD skulle ha pajat samtidigt, dessutom syns dem i BIOS (liksom all annan hårdvara jag har)

Jag har slut på idéer nu och skulle vilja ha någon input/förslag på ev. åtgärder andra ideér på fel det skulle kunna vara då jag är väldigt nära nu på att beställa hem nytt moderkort, CPU och minnen.

Nuvarande Specc
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, 6MB, Socket 1151
MSI Z170 KRAIT GAMING
be quiet! Pure Power L8 730W 80+ Bronze Modulär
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX
ADATA SSD SX900-series 64GB
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

Nvidia 1060 grafik kort (har inte koll just nu på tillverkare (tror msi)
och ytterliggare en hybrid 1 Tb HDD för lagring av foto och annat

Permalänk
Medlem

@Pb91:
När det står "förbetreder automatisk reparation" tryck på reset knappen för att starta om datorn, gör detta tills Windows startar upp i "advanced startup options" (brukar behövas 3-4 tvångs omstarter innan det kommer upp) och välj "troubleshoot" sedan felsäkert läge för att se om det går att starta Windows i det.

Om Windows gör det stäng av automatisk omstart How to disable BSOD auto restart in Windows 10 när den då får BSOD kommer den att stanna där istället för att starta om, och även om Win 10 inte ger någon felkod som Win 7, så får man ändå lite information varför det inte startar upp som det skall.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.