Ersättare till mini-PC för filmtittande i sängen

Permalänk
Medlem

Ersättare till mini-PC för filmtittande i sängen

Tjena!

Jag har sedan ungefär 6 år tillbaka avnjutit film- och serietittande i sängen (ja gud så skönt, eller hur....) med en Toshiba Mini-Pc jag köpte i samband med On-Offs konkurs. Efter hand har jag uppgraderat till SSD disk och 2>4Gb ram. Datorn har en 9-10" skärm (uppskattat) och Harman Kardon högtalare (så mkt bra ljud). Jag kör Windows 10 32bit, underhåller konstant med Advanced System Care mm, men hårvaran är inte- och har aldrig varit enastående.

Att spela upp film med Kodi funkar fortfarande helt Ok, men surfandet (t ex via olika serie-sajter (sidereel), imdb mm) som absolut också behövs i sammanhanget, går extreeeeemt långsamt. Jag har insett att min lilla juvel börjar bli gammal.

Nu är frågan - vad ska man ersätta den med? Jag har letat och letat men inte hittat något som passar mina behov. De är:

Liten skärm (avstånd till ögon är 30-40cm). Tycker 9-10" är perfekt, max 11-12"
Bra ljud (många plattor o dyl faller här då ljudet är kass!)
Tillräcklig GPU för film, SD-HD.
Riktigt tangentbord
Stabil på magen (och får inte bli för varm så klart) och inte i olika delar som faller isär när man rör sig
Disk (SSD) på helst 128-256Gb
Windows 10 (inte chromebook eller Linux, även om jag kör det i många andra sammanhang)

Får kosta? Helst inte över 6000:-

Någon som vet märke och modell på denna potentiella ersättare?
Jäkligt trist man ersatte mini-pc med plattor, istället för att utveckla konceptet tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget konkret tips på produkt här, men har du funderat på att använda hörlurar för ditt serietittande? Det blir mycket bättre ljud oavsett. Mindre socialt, men också inte lika distraherande för andra.

Om du inte behöver tänka på högtalarna så tänker jag att du har lite mer att välja på.

Permalänk
Medlem

Hörlurar...

@pv2b:

Jo, jag har funderat på det. Jag har flera olika proffsmodeller, men det blir lätt varmt och svettigt om öronen ändå (alternativt kliar), efter bara någon timme. Jag är alltså inte förtjust i att använda lurar om jag inte måste. Då kan jag hellre tänka mig sänka kraven något på ljudet i högtalarna. Dock inte till vissa plattors nivå, där det är en plåga att lyssna i mer än 10 min på det dåliga ljudet.

Permalänk
Medlem

Bästa kompromiss

Då jag jobbat med datorer sedan 80-talet, är jag såklart inte novis på området, även om hårdvara bara periodvis intresserat mig (det är väl när man köper något nytt roligt, framförallt). Så därför tror jag det finns många där ute som har full koll på vad som finns att få tag i, utöver utbudet på Net-on-net, MediaMarkt och El-Giganten.

Jag resonerar som så att det kan ju inte bara vara jag som ligger i sängen och kollar serier, eller... WTF... är jag helt ensam? Ligger alla soffpotatisar i sängen med en 17" 3 kilos gaming laptop, friterar magen och svettas om öronen???

Ha ha... Om det är så är det nog fler än jag som behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Ligger i sängen och skickar till TVn från mobilen via chromecast.

Kanske läge att du skaffar en TV istället för en sovrums-dator? *host* blackfriday *host*

Permalänk
Medlem

Inte en chans

@ormey:

Det verkar inte som du har en fru Ormey, eller i a f inte en fru jag har, som helt blockerar TV:n med serier som Glamour, The Good Doctor, Grace Anatomy o dyl mm mm. Enda chansen att få TV:n är när hon jobbar. Men alla har väl fler än en TV? Jo visst, ungarna använder de andra två till PS4 gaming. Nu har vi inte fler ställen att placera en TV på - och inte fler rum jag kan uppehålla mig i, så det är rätt kört på den fronten.

Dessutom... streama på kvällen, utan några avbrott med Kodi... tja, det händer väl då och då. Men att återuppta en stream när det hänger sig på Tv:n är mer jobb än en dator i sängen, tycker iaf jag.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till frågan tycker jag

Nu skulle ju inte det här handla om hur och när man tittar på film och serier, utan om vilken liten laptop som kan ersätta den långsamma Mini-PC:n jag redan har.

Ibland har jag fått använda en annan laptop att surfa med och min Toshiba att kolla film/serier med, men jag tycker inte det funkar så bra. Enda fördelen är väl att jag kan ssh:a och jobba med mina Raspberry Pi:s samtidigt som jag kollar film, vilket då såklart är bättre med två laptops.

Men tillbaka till frågan - vilken laptop rekommenderar ni som också "säng-tittar" precis som jag (men inte streamar till TV)?

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag inte kommer med något förslag på enhet, men skulle det inte kunna vara vettigt att skaffa en blåtandshögtalare att koppla datorn/plattan till? Då försvinner problemet med att hitta bra ljud ur en liten enhet + att högtalarna inte behöver trassla med sladd från datorn osv.

Permalänk
Rekordmedlem

En Surface kanske passar dig, de har snurrat i en del erbjudanden idag och de går ju att se som en klen pc eller övergödd surfplatta och de kör ju win 10.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ClubT:

Det kan säkert funka alldeles utmärkt. I brist på en laptop/platta som faktiskt kan producera ett acceptabelt ljud så kan det vara en lösning. Jag har flera bra bluetooth högtalare. Jag skulle dock helst slippa hålla på med att para ihop enheter, se till högtalaren (också) är laddad... En enda enhet som förser mig med film/serier är det optimala.

På er låter det som att alla lösningar har uruselt ljud.... nog måste det väl ändå finnas några små laptops som har hyfsat ljud?

Ett annat problem jag stött på är de små "diskar" på 16/32/64 som plattorna har. Jag vill inte ha SD-minnen utan en riktig SSD-disk.
Har haft tillräckligt med strul med mina sd-minnen på Raspberry Pi. De håller helt enkelt inte speciellt bra för skrivning (har provat både billiga och de dyraste varianterna).

Permalänk
Medlem

Surface?

@mrqaffe:

Kollade snabbt på Surface datorer och såg dels 30000:- laptops och dels surfplattor.

Någon svindyr laptop är inte av intresse och jag är tveksam till plattor, då de dels inte har riktigt tangentbord och dels oftast bara Sd-kort. Ljudet brukar vara helt kass också. Nej nej nej till en vanlig surfplatta. Jag har redan en sådan och den funkar inte till att kolla på film i flera timmar.

Datorn måste ju kunna balansera fint på min runda ölmage... och en vanlig laptop med mindre skärm verkar göra jobbet bättre än de alternativ jag hört så här långt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oby1:

@ClubT:

Det kan säkert funka alldeles utmärkt. I brist på en laptop/platta som faktiskt kan producera ett acceptabelt ljud så kan det vara en lösning. Jag har flera bra bluetooth högtalare. Jag skulle dock helst slippa hålla på med att para ihop enheter, se till högtalaren (också) är laddad... En enda enhet som förser mig med film/serier är det optimala.

På er låter det som att alla lösningar har uruselt ljud.... nog måste det väl ändå finnas några små laptops som har hyfsat ljud?

Ett annat problem jag stött på är de små "diskar" på 16/32/64 som plattorna har. Jag vill inte ha SD-minnen utan en riktig SSD-disk.
Har haft tillräckligt med strul med mina sd-minnen på Raspberry Pi. De håller helt enkelt inte speciellt bra för skrivning (har provat både billiga och de dyraste varianterna).

Dåligt ljud beror på att enheterna är för små för att ha fysiska förutsättningar att låta bra men det är väl inget som hindrar dig att ha ett nätanslutet ljudsystem som du strömmar till stående i sovrummet, para enheterna behöver du bara göra en gång.
Du kan nog också casta till en CC audio som du ansluter till valfritt ljudsystem från de flesta mjukvaror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En kandidat hittad

Såg att Elgiganten har en Acer 13.3" med Harman kardon högtalare för 6990:- under helgen. Åker dit och kollar in den tror jag. Inte så liten jag skulle önska men som sagt så får man nog kompromissa lite.

Skickades från m.sweclockers.com