Uppgradering Lenovo ideacentre 710

Permalänk
Medlem

Uppgradering Lenovo ideacentre 710

Hej!

Sitter just nu på en cirka två år gammal Lenovo Ideacentre 710-90FB 25ISH som känns trött. Börjat spela PUBG (på low) men spelet krashar varje dag... Frustrationen tilltar.

- Intel i5-6400, 2.7 GHz

- 8 GB DDR4 RAM, 1066 MHz (eller 2133?) CL 15

- MSI NVIDIA GTX 960 2GB

- Okänt nätagg, antagligen 400 W ?

- Moderkort: Vet inte om detta hjälper något men enligt CPU-Z
Lenovo Model: 3642, 40700 WIN 32580607
Chipset: Intel Skylake Rev 07
Southbridge: Intel H170, Rev 31
LPCIO: Nuvoton NCT6683

Lenovo kundtjänst sa att det är ett custombuilt moderkort.
Bör gå med SLI och finns 3 extra slots för RAM.

Spontant tänker jag fixa en extra sticka 8GB RAM, men osäker på om resten håller måttet samt vad jag borde uppgradera till om det inte gör det. Kan tillägga att jag för tillfället är student och har en begränsad ekonomi.

Om någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut detta blir jag väldigt tacksam!

Lagt till info om moderkort
Permalänk
Avstängd

@hb89: SLI på en märkesdator? Knappast. Möjligtvis lär du hitta det på en 30k "Dell" Alienware dator men inte på en billig Lenovo dator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Enligt Lenovo kundservice skulle det gå. Men antagligen lär jag fixa ett nyare grafikkort istället för att köra SLI.

Permalänk
Medlem

@hb89: H170 har inte stöd för SLI vad jag vet, och även om det hade det så har H170 inte stöd för att dela på processorns PCIe-banor. Vilket betyder att det andra grafikkortet skulle få dela på DMI-länken (motsvarande x4 PCIe 3.0) mellan H170 och processorn tillsammans med allt annat som hårddiskar, USB, nätverk, etc. D.v.s. även om H170 faktiskt hade stöd för SLI så skulle man troligtvis inte vilja använda det.

Sen är väl inte ett GTX 960 2GB den bästa kandidaten för SLI heller, med dess begränsade minnesmängd. Så att byta till ett bättre grafikkort är bättre som du är inne på.

Men innan du gör någon uppgradering så skulle det nog vara bra att göra lite grundläggande felsökning för att försöka ta reda på varför PUBG kraschar. Spel kraschar ju inte p.g.a. för låg prestanda, utan för att det är något fel på datorn. Så börja med att kolla att temperaturerna är ok (med t.ex. HWMonitor), CPUn bör ligga under ~70°C och GPUn under ~90°C vid hög belastning. Det kan också vara en bra idé att köra en runda Memtest86 för att kontrollera att minnena är ok.

Permalänk
Medlem

@perost:
Tack för utförligt svar! Förstod knappt hälften av ditt första stycke men kontentan kom fram iallafall.
Har du något förslag på lämpligt grafikkort?

Jag har GPU-Z och Afterburner men vet inte hur jag ska kolla temperaturerna medan jag spelar? Ska försöka återskapa en crash och ha en logg-fil som tickar i bakgrunden kanske? :/

Edit: Jävligt enkelt att få det att krasha, bara att landa i bootcamp XD
GPU temp max 75 & CPU temp max 53.

temperaturcheck vid krash av pubg
Permalänk
Medlem
Skrivet av hb89:

Tack för utförligt svar! Förstod knappt hälften av ditt första stycke men kontentan kom fram iallafall.
Har du något förslag på lämpligt grafikkort?

GTX 1060 och RX 580/590 är ungefär dubbelt så snabba som ditt GTX 960 och finns från runt 2500-3000kr beroende på modell. Det är väl en rimlig minsta nivå att lägga sig på för att det ska vara riktigt värt att uppgradera. Sen är din processor inte direkt något prestandamonster heller, så det kan nog vara bra att lägga undan pengar för en framtida uppgradering av den också, snarare än att köpa det dyraste grafikkortet du har råd med.

Skrivet av hb89:

Jag har GPU-Z och Afterburner men vet inte hur jag ska kolla temperaturerna medan jag spelar? Ska försöka återskapa en crash och ha en logg-fil som tickar i bakgrunden kanske? :/

Jag har inte riktigt koll på hur just de programmen fungerar, men HWMonitor visar högsta temperaturerna som uppmätts medan programmet varit igång. Så du kan köra igång det, spela en stund, och sen kolla vad HWMonitor visar. Du behöver inte vänta på att spelet kraschar, om problemet är överhettning så bör det synas på temperaturerna ganska snabbt (säg 15-30 min).

Tillägg:

Skrivet av hb89:

Edit: Jävligt enkelt att få det att krasha, bara att landa i bootcamp XD
GPU temp max 75 & CPU temp max 53.

Ok, då kan vi nog utesluta överhettning, de där temperaturerna är helt normala.

Permalänk
Medlem

@perost:
Tack igen perost för snabba och informativa svar!

Jag börjar ju inse att det inte är någon större poäng med att försöka bygga vidare på den här skrotburken så jag får väl bygga en från scratch (med ett moderkort som faktiskt har ett namn) när ekonomin tillåter det.

Någon särskild modell av GTX 1060 som är att föredra för gaming? Har du någon känsla för vad en bra processor skulle vara för det grafikkortet?

Ska köra ett memtest nu! Tack igen!

Permalänk
Medlem

@hb89: När det gäller GTX 1060 så är 6GB att föredra framför 3GB, eftersom 3GB redan börjar bli aningen för lite i nya spel. 6GB-modellen presterar även ~10% snabbare även om man bortser från minnet, eftersom 3GB är lite strypt hårdvarumässigt.

I övrigt är den största skillnaden mellan olika 1060-kort mest kylningen, och eftersom 1060 är hyffsat strömsnålt så fungerar även de billigare korten oftast rätt bra. Jag har inte direkt något specifikt kort att rekommendera, utan det beror på hur priserna ser ut för dagen. Det är ju heller inte så långt kvar till mellandagsrean, just grafikkort brukar det gå att göra en del fynd på då.

När det gäller processor så beror det väldigt mycket på budget. Om vi pratar om att köpa nytt så är Intel över lag bättre än AMD i just spelprestanda, men p.g.a. Intels tillverkningsproblem så är de också väldigt dyra. AMD Ryzen 2600 är därför ett väldigt populärt val just nu eftersom den är väldigt prisvärd (kostar ~1800 kr just nu).

Permalänk
Medlem

Pubg är väl ganska krävande för cpu? En icke k-modell på 2.7 ghz låter lite klent..

Edit: även om det inte borde crasha..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost:

Tack för tipsen. Jag har inga superkrav på att datorn ska klara Crysis med 546 fps... vill bara kunna spela med lagom grafik utan att spelet krashar. Samtidigt vill jag slippa behöva byta upp mig kort därefter - så att köra på 6 GB låter inte alls orimligt.

Om jag skulle vilja ta i lite mer, är det värt att satsa på ett 1070/1080 eller inte? (förutsatt att CPUn är up to par, alltså).

Är moderkort något jag borde uppgradera eller går det bra att slänga på ny processor och grafikkort på det jag redan har?

@Frisell

Jo visst, det har jag både hört och fått erfara. Har spelat massor av spel där upplevelsen dippat lite men aldrig att spelen krashat helt.

Funderar på om det kan ha något att göra med strömförsörjningen? Förutom att ha satt in en extra hårddisk och snott SATA kabeln från CD-spelaren har jag inte gjort några andra hårdvaruändringar. Kan det påverka något eller är jag ute och cyklar? Jag kan verkligen inte mycket om sånt här så all hjälp uppskattas! >.<

Permalänk
Medlem

Kör memtest över natten eller så. Billigast och enklast först!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hb89:

Om jag skulle vilja ta i lite mer, är det värt att satsa på ett 1070/1080 eller inte? (förutsatt att CPUn är up to par, alltså).

Det beror helt på hur mycket du är villig att spendera, och vilka krav du har. Ett 1060 klarar av att köra i stort sett alla spel i 1080p@60Hz med höga inställningar, men vid högre upplösning eller uppdateringsfrekvens brukar man vilja ha lite mer kraft.

Skrivet av hb89:

Är moderkort något jag borde uppgradera eller går det bra att slänga på ny processor och grafikkort på det jag redan har?

Att byta moderkort till ett annat moderkort med samma sockel är ingen större idé. Grafikkort kan du däremot byta utan problem, och processorn skulle du kunna uppgradera till t.ex. en begagnad i7 6700/6700K om du kan hitta någon. En begagnad i7:a skulle vara en stor uppgradering jämfört med din nuvarande.

Problemet är att du har en märkesdator, så det är svårt att säga vilka processorer moderkortet faktiskt har stöd för. En vanligt H170-moderkort har garanterat stöd för hela 6000-serien, och oftast stöd för 7000-serien med en BIOS-uppdatering. Ditt moderkort har troligtvis stöd för hela 6000-serien, men troligtvis inte 7000-serien eftersom datortillverkarna inte brukar släppa såna BIOS-uppdateringar till deras egna moderkort.

Skrivet av hb89:

Funderar på om det kan ha något att göra med strömförsörjningen? Förutom att ha satt in en extra hårddisk och snott SATA kabeln från CD-spelaren har jag inte gjort några andra hårdvaruändringar. Kan det påverka något eller är jag ute och cyklar? Jag kan verkligen inte mycket om sånt här så all hjälp uppskattas! >.<

Det kan absolut ha något med nätaggregatet att göra. Det behöver inte vara att det är för klent, utan kan även vara att det helt enkelt är slitet och inte klarar av att ge ren ström vid lite högre belastning. Men det kan också vara i stort sett allt annat i datorn också, inklusive ett mjukvaruproblem. På så sätt är det synd att det inte är överhettning, för det är ju enkelt att felsöka och åtgärda.

Permalänk
Medlem

@perost
Låter som att 1060 borde duga för mig då Är inte superkräsen men vill som sagt slippa behöva köpa ett nytt på ett bra tag 1080p upplösning duger gott för mig medan jag pluggar iaf, när jag tjänar big bucks är det en annan femma

Sammantaget borde jag helt enkelt ordna helt färska komponenter och lappa ihop skiten själv med tanke på moderkortets kassa kompatibilitet. Fan vad jag blir förbannad på den lilla jäveln på webhallen som lurade i mig att alla komponenterna skulle gå att uppgradera... men samtidigt taggad och ser fram emot att få snickra ihop en egen burk!

@Frisell
körde ett memtest tidigare idag i ca 2 timmar (3 passes) utan att hitta några problem, sen blev jag rastlös. Ska lira lite innan sovdags så kan jag köra ett till test över natten... lär antagligen formatera eller "factory reset" windows när jag ändå är i farten och se om det hjälper något.

Tack som fan för hjälp och info grabbar!
Om ni har några förslag på snygga/praktiska delar jag kan kika på uppskattas alla tips (ex snygga chassin, vilken Intel processor som kan gå bra ihop med GTX1060?)

Go kväll!

Permalänk
Medlem

Update!
Körde en reset igår och installerade om Steam. Helt klart bättre prestanda numera!

Är dock fortfarande sugen på att bygga egen så skulle någon ha koll på vad som är en bra mid-range build med en GTX 1050 uppåt är jag tacksam för all hjälp