Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

tröttsamt gammal och omogen syn på spel. Kan klistra in följande från en modeblogg jag brukar läsa

"Enligt samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen har själva spelbranschen fördubblats på bara tre år, och siffror från undersökningsföretaget Reflect visar att hela 81 % av svenskar i åldrarna 15 till 60 spelar regelbundet"

Dock inkluderar det mobilspel, att ha en stor stationär dator med kringutrustning i hemmet är inte lika socialt accepterat vilket vi ser i OP men även i många andra trådar om sambos, flickvänner och fruar som inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Dock inkluderar det mobilspel, att ha en stor stationär dator med kringutrustning i hemmet är inte lika socialt accepterat vilket vi ser i OP men även i många andra trådar om sambos, flickvänner och fruar som inte gillar det.

Ja där håller jag med. MEN även detta tyder ju på en ganska omogen syn på datorer överlag faktiskt känner jag. Men men detta kan nog diskuteras i oändlighet.

Permalänk

Som en inbiten gamer hittade jag på frugan för drygt 8 år sedan.
Jag klargjorde att gaming är en del av mitt liv och att det inte är någon ide att försöka ändra på den saken.

Idag har vi två barn och varit gifta i 6.

Vad vill jag få sagt med detta?
Jag vet inte men man lär iaf kompromissa och såklart så ska man ju få tid över till sin hobby oavsett om man har barn eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Rent objektivt tycker jag spel är mindre omoget än att glo på tv-serier t.ex. Beror såklart på spel men till skillnad från passivt tv-tittande måste man faktiskt aktivt göra saker i ett spel. Är det avancerade spel eller kluriga spel måste man använda hjärnan betydligt mer än att glo på en skärm eller hänga på facebook på mobilen !

Permalänk
Medlem

Hur tänker din sambo kring när hon ska jobba och du vara föräldraledig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

3h på en vecka låter som väldigt lite och helt godtagbart för vilken situation som helst. Känns som det är något annat underliggande problem snarare än spelandet? Ibland handlar ju sånt också om ren och skär avundsjuka. Att du "hellre" snackar med kompisar och lirar på kvällen än att umgås med barnet och/eller henne. Det som behövs förklaras här är väl kanske att mixen av allt detta skapar välmående.

Permalänk
Medlem

nu är det kanske inte detta som är trådskaparens egentliga problem men det är nog viktigt att ha en diskussion hemma hur man förhåller sig till skärmar och skärmtid. det finns studier gjorda nyligen som visar att det kan vara skadligt för små barn om föräldrar väljer att kolla på skärmar istället för att interagera med sina barn.

https://metromode.se/halsa/forskning-darfor-bor-du-som-forald...

hos oss (jag har 2 små barn) så är det skärmtid på kvällen dvs efter middagen. Detta är nog ännu viktigare för oss vuxna än barnen. Det blir lätt att man slösurfar på mobilen eller något annat när man kommer hem från jobbet. Min fru har det varit jobbigare för och ibland måste hon gå till sovrummet och ta med dator eller mobil. Det viktiga är att man inte berövar barnen möjligheten till ett samspel som dom hade kunnat ha om man inte satt med en skärm framför sig.

Själv spelar jag enbart när ungarna har somnat. Då kan jag rikta hela min uppmärksamhet på spelandet utan att behöva känna att jag försummar något. Detta ser jag som egentid och är något man måste ha i alla förhållanden. Speciellt när man har små barn.

Måste också tillägga att första året kan vara väldigt tufft för småbarnsföräldrar. men det blir bättre när ungarna sover på nätterna, äter mat och ev går i förskola på dagarna. så döm inte föräldralivet efter hur första året funkar.

Permalänk

Om det är något här som är så kallat"omoget" så är det väll ändå att värdera eller gradera andra människors hobbys och intressen. Finns få beteende jag tycker är så patetiskt som detta.

En att få en ny familjemedlem är alltid stort projekt som kräver uppoffring och kompromissande av både parterna. Från din beskrivning så låter det ju tyvärr inte är beredd att göra enedera tyvärr, då hon varken låter dig ta hand om barnet eller göra det du är intresserad av.

Jag anser att det bästa, i nästan alla fall, är att försöka prata om det. Det är viktigt att inte anklaga den andra person utan få den att förstå dels hur man själv känner och om möjligt få henne/honom att se sina egna tillkortakommanden. För att komma fram till hur ni kan göra det bättre.

Personligen har jag en sambo som är väldigt tolerant och tycker det är viktigt att jag får göra det jag är intresserad av, om jag itne får göra det så är jag inte den personen som hon blev kär i. Sen har det krävts en del dialog för att vi ska hitta balansen mellan egentid/egna intressen och att spendera tid tillsammans. Jag kan inte sätta mig och spela så fort jag kommer hem från jobbet eller träningen alla dager för då skulle vi knappt umgås alls. Jag måste också göra uppoffringar ta några kvällar i soffan med" bonde söker fru" istället.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk

Jag har också haft mycket diskussion med min Sambo, hon stör sig mycket på att jag spelar och tittar på hockey ca 2-3 gånger per vecka. Jag satte ner foten för ca 2 månader sedan, då sa jag rent krasst det här är mitt intresse och passar det inte så vet hon vart dörren är. Nu har det inte varit något gnäll alls under dessa 2 månader

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag har också haft mycket diskussion med min Sambo, hon stör sig mycket på att jag spelar och tittar på hockey ca 2-3 gånger per vecka. Jag satte ner foten för ca 2 månader sedan, då sa jag rent krasst det här är mitt intresse och passar det inte så vet hon vart dörren är. Nu har det inte varit något gnäll alls under dessa 2 månader

Så gör man!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The man swe 90:

Jag har också haft mycket diskussion med min Sambo, hon stör sig mycket på att jag spelar och tittar på hockey ca 2-3 gånger per vecka. Jag satte ner foten för ca 2 månader sedan, då sa jag rent krasst det här är mitt intresse och passar det inte så vet hon vart dörren är. Nu har det inte varit något gnäll alls under dessa 2 månader

exakt så gör man.
gjorde samma sak fast dag 1 mer eller mindre.
funkat bra i 7 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Rent objektivt tycker jag spel är mindre omoget än att glo på tv-serier t.ex. Beror såklart på spel men till skillnad från passivt tv-tittande måste man faktiskt aktivt göra saker i ett spel. Är det avancerade spel eller kluriga spel måste man använda hjärnan betydligt mer än att glo på en skärm eller hänga på facebook på mobilen !

Jag håller med rent generellt men frugan tycker eventuellt det är mysigare när du sitter bredvid henne i tv soffan och myser jämfört med när du stänger in dig på rummet och spelar dataspel i ex antal timmar i ett sträck. För att lösa konflikter och problem måste man förstå sin "motståndare".

Permalänk
Medlem

@HandSolo:
Något som jag tog fasta på i ditt inlägg var att ni har familj i närheten. Be dem att komma och ta hand om barnen så att ni kan få tid tillsammans utan barnen. Både för närhet och för att kunna prata om hur ni gör med egentid, föräldratid och familjetid.

Jag har själv barn på 4 och 2,5 år och då båda förlossningarna följdes av förlossningsdepressioner så kan jag rekommendera att ni kontaktar BVC och familjeenheten på kommunen. Om det är tungt kan det vara bra att ha ett bollplank när ni diskuterar hur ni ska göra och vad ni kommer överens om.

Vidare tänkte jag ge några tips om hur jag löste spelande och att min fru inte fick sova då hon skulle amma på nätter. Som många har sagt är promenader ett bra sätt och det ger din sambo tid att vila. Ring även upp hennes kompisar och be dem att ta ut henne på fika eller liknande men hon får inte ta med er dotter. Då får du ta hand om henne som du vill och din sambo får utlopp för sin hobby som är hennes vänner. För att jag skulle få spela så köpte vi en Babybjörn som mina söner fick sova i medan jag spelade (dem kunde inte sova annat än på mig eller min fru).

Jag och min fru har ett fantastiskt förhållande men vi går fortfarande och pratar med familjeenheten regelbundet och ser till att prata igenom egentid, föräldratid och familjetid minst en gång i veckan för att det inte ska bli sämre igen. Hjälp finns så ta den. Familj, vänner och rådgivare kan lasta av. Om din sambo till exempel inte har sovit så kan alla klagomål komma från det. Jag vet att jag är sån. Om jag inte får sova så vill INGEN vara i min närhet. Det har gjort att jag har fått be många om ursäkt i efterhand. De flesta förstår. Alla har dåliga dagar men det som skiljer är att när barn kommer blir det lätt många dåliga dagar som dock vägs upp av fenomenala stunder.

Permalänk
Medlem

Jag spelar sporadiskt, ibland flera timmar per dag och ibland ingenting på flera veckor. Kan få syrliga kommentarer av frun, att hon själv undantagslöst spenderar många timmar varenda dag framför instagram är tydligen inte jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.

Just det där känner jag väldigt väl igen från många andra förhållanden. Dvs "skärmtiden" man har ihop, där ofta ena parten även sitter fokuserad på mobilen räknas som "gemensam" tid.

Testa att sitta mindre vid tv, äter ni middag framför tv:n? Sluta med det?

Se till att spendera mer kvalitativ med varandra, och sedan om din tjej vill kolla på tv-serier så går du och sätter dig och spelar dator.

Hela nyckeln till detta är såklart att prata om det. Annars kommer ingenting någonsin att lösa sig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag håller med rent generellt men frugan tycker eventuellt det är mysigare när du sitter bredvid henne i tv soffan och myser jämfört med när du stänger in dig på rummet och spelar dataspel i ex antal timmar i ett sträck. För att lösa konflikter och problem måste man förstå sin "motståndare".

i detta fallet så handlar det om egentid i ett förhållande med ett spädbarn. hade man tittat på tv eller spelat eller vad som helst tillsammans med sin partner är det ju inte egentid.

Skrivet av oobum:

Just det där känner jag väldigt väl igen från många andra förhållanden. Dvs "skärmtiden" man har ihop, där ofta ena parten även sitter fokuserad på mobilen räknas som "gemensam" tid.

Testa att sitta mindre vid tv, äter ni middag framför tv:n? Sluta med det?

Se till att spendera mer kvalitativ med varandra, och sedan om din tjej vill kolla på tv-serier så går du och sätter dig och spelar dator.

Hela nyckeln till detta är såklart att prata om det. Annars kommer ingenting någonsin att lösa sig.

detta känner jag mycket väl igen. jag stör mig något enormt på min fru eller andra vuxna som håller denna jävla smartphone som en sköld framför sig i tid och otid. efter att ha diskuterat med frugan så har vi skrämtid för vuxna och barn enbart efter middagen. vilket har visat sig vara lätt för mig och barnen att hålla men frugan får gå ifrån till ett annat rum och stänga in sig med sin telefon för hon inte kan hålla på reglerna. men det är ok för mig då det är hennes egentid och hon gör det utom synhåll för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

i detta fallet så handlar det om egentid i ett förhållande med ett spädbarn. hade man tittat på tv eller spelat eller vad som helst tillsammans med sin partner är det ju inte egentid.

Jag håller med men för att se försöka se det hela ur hennes perspektiv, jag tror det kan uppfattas så här (i värsta fall scenario):

Man är borta hela dagen och jobbar, man kommer hem, kastar i sig maten och sedan är det dags för egentid.

När man spelat klart har frugan somnat och tiden man fått tillsammans på hela dagen blir kanske 30-60 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

This.
Missförstå mig rätt, du har skrivit av dig lite grann om än i affekt, bra! Nu har du fått ur dig det ur systemet. Här är lite perspektiv från min sida. Jag har 1 barn på 1.5 år och nästa barn inom snart framtid.

De inledande veckorna för nyblivna småbarnsföräldrar är oftast väldigt omtumlande. Kommunikation är oerhört viktigt men också väldigt svårt. Allting är väldigt nytt för er, även om hon har en 9 årig son sedan innan. Du måste förklara för henne att bland dina största intressen du har är att spela, förklara för henne vad det betyder för dig. När jag läser lite mellan raderna så verkar det som att hon har levt i tron om att du skall sluta spela när ni får barn vilket betyder att du inte har kommunicerat dina behov. Delar av att det har blivit så som det verkar vara nu, kan du bara skylla på dig själv.

Om hon inte förstår ditt intresse så är det inte hennes fel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har bara läst ditt första inlägg- vill inte påverkas av andras kommentarer. Hon verkar lite Egocentrisk och en aning dominerande. Förklara för henne att vartannat TV program serie eller film ni skall skall vara ditt val om det så är Kanonerna på Navarone eller annan krigsfilm och hon vill se någon Love motions. Gå på ditt gym mindre än förut, ha överseende med hennes telefontid - den är så kvinnligt viktig. Kan motsvara din gym tid. Berätta att barn i alla tider klarat sig utan att ha blivit ÖVERCURLADE. Dock är det viktigt med kärlek och omsorg både till henne och barnet. Plocka sen ut EGENTID både till dig och henne. För dig kanske när hon sover. Ett förhållande bygger på ÖMSESIDIG respekt. Gubben på 71 år! Har själv spelat sen 1987 Mac SE -MS Flight sim 400 kb diskett och Nu The Crew & Far Cry 5 minst 3-4 tim/dag och min hustru gör keramik på sin tid. Man kan få till det men båda måste vilja ärligt och se bjälken i sitt eget öga utan att kritisera grandet i den andres. Lycka till !!!

Permalänk
Medlem

Vad den stora majoriteten som skriver här verkar missa är att deras bäbis är 6 veckor. Just det, 6 veckor gammal. Alltså precis nyligen född. De är nyblivna föräldrar. För 6 veckor sedan. Ingen av vare sig mamman eller pappan har fattat ännu vad det innebär att vara förälder. Så det där tjafset om att man ska ha egentid är bara bullshit. Du har ingen egentid just nu och för ett bra tag framöver.

Man har skaffat barn och då är det som så att i början så har man ingen egentid utan då är allt tid barnets tid. Sedan verkar ytterst få förstå vilken påfrestning det är att vara hemma och själv ta hand om ett barn hela dagarna. Man har ingen att prata med, diskutera hur vädret är, vad man ska göra imorgon eller i slutet av veckan. Så när man då egentligen får kontakt med en vuxen person så blir det nog gärna att den som då är hemma vill ha kontakt med den vuxna som kommer hem för att få lite mental stimulans istället för att konstant passa upp på en liten bäbis. Som åter igen, enbart är 6 veckor gammal.

Så känns ärligt talat lite omoget att börja prata om att man ska ha egentid redan nu. Och det där som att man ska ha "rätt" att träna för att det är bra. Nä, det har du inte. Den enda rätten du har är att göra allt för din dotter. Förslaget som du har fått att du kan gå ut och gå med din dotter är ett bra sätt för dig att röra på dig. Att få för sig att man ska ha rätt till att träna på gym ett visst antal timmar i veckan är något som inte existerar just nu. Din dotter är 6 veckor. Inse det. 6 veckor. Och att sätta sig och spela är något som du får roa dig med när dottern är äldre.

Och möjligen är din tjejs problem just det att hon har aldrig någon egentid där hon får träffa andra vuxna. Du är på jobbet 8+ timmar varje dag och där träffar och umgås med andra vuxna. Hon är hemma med er dotter som är 6 veckor. Du har fått en hel del ledtrådar att det här kan ha med det hela att göra. Hon nämnde väl något om att hon bor ute i skogen, eller hur? Hon känner sig alltså isolerad. Får inte umgås med andra vuxna. Och kom nu inte med att hon kan ju visst göra det. Är ju bara att ge sig ut och träffa sina föräldrar eller vilka det nu kan vara. Så fungerar det inte.

Och åter igen. Er dotter är 6(sex) veckor. Ni är ju för f*n precis nyblivna föräldrar. Dags att börja kommunicera nu om ni inte har gjort det innan. Klarar ni inte av det själva så sök hjälp. Och som någon/några andra skrivit redan. Ditt vanliga liv är slut nu för ett bra tag framöver. Det är 2 andra som är betydligt viktigare just nu. Din tjej och framför allt din dotter.

Permalänk

Jag känner igen mig, det jag brukar göra när min sambo börjar gnälla är att visa mitt mellersta finger, slutar med att jag får en örfil sen går hon. Men de är glömt dagen efter som tur är. Fast hade vi nyss fått bebis så hade jag avstått från att spela iaf några veckor

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

heter din sambo Katrin Zytomierska?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

heter din sambo Katrin Zytomierska?

Skulle vara försiktig med inlägg som det här då det kan bryta mot reglerna gällande vad som är personligt/outning m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Skulle vara försiktig med inlägg som det här då det kan bryta mot reglerna gällande vad som är personligt/outning m.m.

Jag antar att du inte har den blekaste aning om vem hon är och inte förstod att det var ett skämt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag spelar sporadiskt, ibland flera timmar per dag och ibland ingenting på flera veckor. Kan få syrliga kommentarer av frun, att hon själv undantagslöst spenderar många timmar varenda dag framför instagram är tydligen inte jämförbart.

Tror det är bättre ju yngre fru man har (den yngre generationen) men relativt vanligt att de tycker det är lek och larv, de verkar uppfatta det ungefär som att en vuxen man sitter och bygger lego eller leker med bilar, verkar provocera dem.

En del kvinnor kan nog ha lite omedvetna grottendenser i att mannen ska jaga, arbeta (dra in stålar) och sätta på dem.

Jag tror att det mesta gå att lösa med kommunikation, försöka förklara hur oerhört komplicerade och bra gjorda dagens spel är samt att det är avslappnande att spela ibland, man får förhandla sig till egentid helt enkelt.

Självklart är det bäst att reda ut sådant här innan man skaffar barn eller gifter sig men ibland blir det inte så av olika anledningar. Dessutom går man ju igenom olika faser själv, ibland spelar man mycket, ibland inte ett skit.

Problemet jag själv ser med spelande är ungefär som med golf, det är roligt men blir lätt extremt tidsslukande. Undvek faktiskt att spela i många år eftersom jag är medveten om att jag har tendenser att bli besatt i saker jag blir intresserad av men hade väl också spelat av mig rätt mycket i yngre dar, ja, jag är från 70-talet.

Permalänk
Medlem

Ha gärna lite överseende då ungen är såpass nykläckt. Håll ut och var närvarande samt stödjande i hennes nya roll. Uppmuntra henne till att få lite egentid (laga mat, tvätta, städa) så hon kan koppla bort hjärnan medans du tar ungen ut på promenad eller leker ute i skogen.

Tråden har många bra tips, men ett vill jag tillägga.
Efter middagarna försök ha tv - telefon förbud, inga samtal, Instagram eller dylikt. Familjetid är att prioritera fram tills ungen har somnat SEN kan ni ta fram mobilerna och dataspelen samt tv och unna er den tid som finns kvar tills det är dags för er att sova.

Håll ut det blir bättre.

ps: tycker frugan din att du inte skall ha nåt med din unge att göra så tycker jag gott och väl att du kan fortsätta som du har gjort hittils tills hon ändrar sätt. Ungen är hälften din hälften hennes. Börjar hon käbbla så säg att du ringer polisen i vad som kan vara partner barnarov / kidnappning.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem

Min fru blir väldigt sur om jag försvinner och hon hittar mig spelandes. Vi löste det genom att jag säger till i förväg, typ "Imorgon/ikväll/fredag kväll efter [insert_valfritt_hushållsarbete] så tänkte jag spela ett par timmar".

Hon bjuder till och försöker förstå att spelandet har ett värde för mig och jag bjuder till genom att förstå att det har ett värde för henne att vi sitter i soffan tillsammans ibland.

I övrigt försöker jag göra mitt yttersta för att se till att vi delar på uppgifterna hemma. Blir det skevt så säger jag till henne att jag noterat det och tackar för att hon tar det. Försöker visa att jag uppskattar henne och respekterar henne.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad den stora majoriteten som skriver här verkar missa är att deras bäbis är 6 veckor. Just det, 6 veckor gammal. Alltså precis nyligen född. De är nyblivna föräldrar. För 6 veckor sedan. Ingen av vare sig mamman eller pappan har fattat ännu vad det innebär att vara förälder. Så det där tjafset om att man ska ha egentid är bara bullshit. Du har ingen egentid just nu och för ett bra tag framöver.

Man har skaffat barn och då är det som så att i början så har man ingen egentid utan då är allt tid barnets tid. Sedan verkar ytterst få förstå vilken påfrestning det är att vara hemma och själv ta hand om ett barn hela dagarna. Man har ingen att prata med, diskutera hur vädret är, vad man ska göra imorgon eller i slutet av veckan. Så när man då egentligen får kontakt med en vuxen person så blir det nog gärna att den som då är hemma vill ha kontakt med den vuxna som kommer hem för att få lite mental stimulans istället för att konstant passa upp på en liten bäbis. Som åter igen, enbart är 6 veckor gammal.

Så känns ärligt talat lite omoget att börja prata om att man ska ha egentid redan nu. Och det där som att man ska ha "rätt" att träna för att det är bra. Nä, det har du inte. Den enda rätten du har är att göra allt för din dotter. Förslaget som du har fått att du kan gå ut och gå med din dotter är ett bra sätt för dig att röra på dig. Att få för sig att man ska ha rätt till att träna på gym ett visst antal timmar i veckan är något som inte existerar just nu. Din dotter är 6 veckor. Inse det. 6 veckor. Och att sätta sig och spela är något som du får roa dig med när dottern är äldre.

Och möjligen är din tjejs problem just det att hon har aldrig någon egentid där hon får träffa andra vuxna. Du är på jobbet 8+ timmar varje dag och där träffar och umgås med andra vuxna. Hon är hemma med er dotter som är 6 veckor. Du har fått en hel del ledtrådar att det här kan ha med det hela att göra. Hon nämnde väl något om att hon bor ute i skogen, eller hur? Hon känner sig alltså isolerad. Får inte umgås med andra vuxna. Och kom nu inte med att hon kan ju visst göra det. Är ju bara att ge sig ut och träffa sina föräldrar eller vilka det nu kan vara. Så fungerar det inte.

Och åter igen. Er dotter är 6(sex) veckor. Ni är ju för f*n precis nyblivna föräldrar. Dags att börja kommunicera nu om ni inte har gjort det innan. Klarar ni inte av det själva så sök hjälp. Och som någon/några andra skrivit redan. Ditt vanliga liv är slut nu för ett bra tag framöver. Det är 2 andra som är betydligt viktigare just nu. Din tjej och framför allt din dotter.

Vad du verkar missa är att mamman har haft barn i nio år, således bör nog hon han ganska bra koll på hur det är att vara förälder.
Skämt åsido..

Dina synpunkter är intressanta, men väldigt subjektiva. För min och min frus del behövde vi inte ta bort våra intressen, mer utföra dem i mindre skala. Min fru kunde sätta sig och spela när jag tog hand om barnet redan vi 2 veckors ålder utan problem och vice versa, men så har vi också ett väldigt lättskött barn. Av din text att döma verkar ni ha haft det lite mer kärvare med långa nätter och svårt med ammning etc, men det behöver inte vara så för alla =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad den stora majoriteten som skriver här verkar missa är att deras bäbis är 6 veckor. Just det, 6 veckor gammal. Alltså precis nyligen född. De är nyblivna föräldrar. För 6 veckor sedan. Ingen av vare sig mamman eller pappan har fattat ännu vad det innebär att vara förälder. Så det där tjafset om att man ska ha egentid är bara bullshit. Du har ingen egentid just nu och för ett bra tag framöver.

Man har skaffat barn och då är det som så att i början så har man ingen egentid utan då är allt tid barnets tid. Sedan verkar ytterst få förstå vilken påfrestning det är att vara hemma och själv ta hand om ett barn hela dagarna. Man har ingen att prata med, diskutera hur vädret är, vad man ska göra imorgon eller i slutet av veckan. Så när man då egentligen får kontakt med en vuxen person så blir det nog gärna att den som då är hemma vill ha kontakt med den vuxna som kommer hem för att få lite mental stimulans istället för att konstant passa upp på en liten bäbis. Som åter igen, enbart är 6 veckor gammal.

Så känns ärligt talat lite omoget att börja prata om att man ska ha egentid redan nu. Och det där som att man ska ha "rätt" att träna för att det är bra. Nä, det har du inte. Den enda rätten du har är att göra allt för din dotter. Förslaget som du har fått att du kan gå ut och gå med din dotter är ett bra sätt för dig att röra på dig. Att få för sig att man ska ha rätt till att träna på gym ett visst antal timmar i veckan är något som inte existerar just nu. Din dotter är 6 veckor. Inse det. 6 veckor. Och att sätta sig och spela är något som du får roa dig med när dottern är äldre.

Och möjligen är din tjejs problem just det att hon har aldrig någon egentid där hon får träffa andra vuxna. Du är på jobbet 8+ timmar varje dag och där träffar och umgås med andra vuxna. Hon är hemma med er dotter som är 6 veckor. Du har fått en hel del ledtrådar att det här kan ha med det hela att göra. Hon nämnde väl något om att hon bor ute i skogen, eller hur? Hon känner sig alltså isolerad. Får inte umgås med andra vuxna. Och kom nu inte med att hon kan ju visst göra det. Är ju bara att ge sig ut och träffa sina föräldrar eller vilka det nu kan vara. Så fungerar det inte.

Och åter igen. Er dotter är 6(sex) veckor. Ni är ju för f*n precis nyblivna föräldrar. Dags att börja kommunicera nu om ni inte har gjort det innan. Klarar ni inte av det själva så sök hjälp. Och som någon/några andra skrivit redan. Ditt vanliga liv är slut nu för ett bra tag framöver. Det är 2 andra som är betydligt viktigare just nu. Din tjej och framför allt din dotter.

Även om bebisen är mycket liten så är det viktigt i det långa loppet att se till att båda föräldrarna har energi att ta hand om denna bebis. Hur olika personer tillser att de har energi är olika men att få lite egen tid är viktigt för de flesta. Mängden får givetvis vara mycket mindre än tidigare. Jag spelade kanske 30 minuter 2 gånger i veckan när mina var riktigt små men det behövdes. Det gav mig energi att vara den bästa pappa och make jag kunde vara övriga 167 timmar den veckan. Prioriteringen att fru och dotter är viktigare nu har du rätt i men om han inte prioriterar sig själv också kommer det inte sluta väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säg till henne att lämna sin vita iPhone hemma om du ska inte få lira på datorn då och då. Sätt lite krav tillbaka.

Detta handlar om ren och skär illvilja, du får helt enkelt inte ha roligt. Tyvärr brukar ett sånt här beteende eskalera med tiden. Till slut har hon inskränkt hela ditt liv. Hon tar bort dina vänner och gud så trött hon är, "nu måste du städa färdigt". Långsamt för hon över allt fler av hennes göromål till dig så att hon hela dan kan ägna sig åt hennes vänner och tv-tittande.
När min exhustru började att försöka inskränka det lilla vindsurfandet jag gjorde (40 tim per säsong) så var det droppen som orsakade vår skillsmässa.......Men men men Pröva som skrivs ovan att ställa lite (orimliga) krav på henne. Är hon hemmafru så ska hon naturligtvis ta hand om allt i hemmet.

Alternativet är att du låter henne vinna, räddar förhållandet, samtidigt frågar du henne vad är hon beredd att offra för dig. Två-tre år går fort och det kanske inte är så himla viktigt att hävda sin rätt när man har ett barn ihop.

Kom på ett råd till. Låt henne läsa denna tråd.