Permalänk

iPad alternativ

Hej!

Har tänkt köpa mig en surfplatta igen. Använder sambons iPad Pro 9,7tum för mycket tydligen.

Senaste jag hade själv var en iPad 4 innan Air. och innan det någon av samsungs värstingar. Är det fortfarande Apple som gäller angående surfplattor? Minns när jag gick över då att jag kastade Samsungen i sjön.

Kör Windows 90% och Android på luren men ska väl gå synka lite bröt mellan enheterna via Googlekonto antar jag.

Min fråga är egentligen, finns det någon motsvarighet till en iPad som kostar lika eller mindre (3700kr)?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung telefon och föredrar Android i alla lägen MEN..

iPad är enligt mig bästa surfplattan både sett till prestanda och allmän kvalité.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Huaweis Mediapad M5 skulle jag titta på, köpte en till min pappa och den är grym. Många nöjda användare på Swedroid. https://swedroid.se/forum/threads/huawei-mediapad-m5-allmaent...

Permalänk
Medlem

Beror på vad man gör på sin padda.

Ska man bara ha ex för kolla media är Ipad verkligen inget bra val, billigare ipad har mindre skärm + 4:3 aspect ratio vilket är värdelöst för media + högtalare på ena sidan bara.

I det läget är android paddor som Huawei M5 eller Samsung Tab 10.5 betydligt bättre, båda med 16:10, quad speakers.

Bryr man sig inte alls om media kan man lika gärna köpa en Ipad 9.7" antar jag dock.
Sen ska man ju såklart tänka på att har man ingen ios enhet utan Android mobil så får man köpa appar på 2 olika system.

Personligen kollar jag mycket media på min padda, jag var sugen på en Ipad pro. Men kan inte motivera det störda priset för "console performance" som man aldrig kan eller kommer använda
Samt föredrar så nära 16:9 som det går för allt jag gör.

Kvaliteten är inget fel på gällande Samsung eller Huaweis ex Mediapad M5 10.
Däremot får man vara medveten att uppdateringar till nyare Android version är långsökt.
Samsung är bäst på detta överlag, men knappast något man kan förvänta sig mer än 1 version (Kanske 2 för topmodellen S4)

Sen för mig ex som använder paddan för mycket media är Android överlägset då man kan köra adblock osv.