Är det värt att bygga om kontorsdator till speldator?

Permalänk
Avstängd

Är det värt att bygga om kontorsdator till speldator?

Jag har möjlighet att få en sådan här dator:
https://support.hp.com/sg-en/document/c03808397
Den har 8GB ram , SSD och en i7 4770.
Tror ni att det skulle gå att sätta in antingen ett nytt grafikkort typ 1050/60 eller ett begagnat Asus GTX 670? Bild
Som det är nu har den bara intern grafik tydligen.

Jämförde prollen med min nuvarande AMD 4100 och i7an är typ 183% snabbare enligt Google.

Folk säger ofta "märkes datorer går inte att uppgradera" för att dom tydligen hellre vill att man köper nytt.
Tacksam för svar

Permalänk

Står ju att det finns en PCIe x16! så det borde väl gå utmärkt! Och det händer att märkesbyggen har konstiga nätdelar osv. som gör att det är lite mer komplicerat att uppgradera, men vad fan om det är gratis är det väl bara att testa!

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Folk säger ofta "märkes datorer går inte att uppgradera" för att dom tydligen hellre vill att man köper nytt.

Folk säger att märkesdatorer inte går att uppgradera för de har ofta specialanpassade moderkort som inte alltid har standardkontakterna vi är vana vid. Även brukar de valda nätaggen vara med minsta möjliga marginal som kan göra det svårt att sätta i ett grafikkort, om du ska sätta i ett grafikkort får du välja ett i budgetklassen som inte kräver en extern strömsladd för det kan du i 99% av fallen räkna med saknas.

Ta datorn, kolla hur många watt nätagget kan leverera, mät nuvarande strömförbrukning i load och se hur mycket marginal du har att jobba med.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vad du har för anslutningar från nätdelen innan du ger dig på att byta grafikkort för det kan ju bli lite surt om du inte kan koppla in det utan att byta nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Folk säger att märkesdatorer inte går att uppgradera för de har ofta specialanpassade moderkort som inte alltid har standardkontakterna vi är vana vid. Även brukar de valda nätaggen vara med minsta möjliga marginal som kan göra det svårt att sätta i ett grafikkort, om du ska sätta i ett grafikkort får du välja ett i budgetklassen som inte kräver en extern strömsladd för det kan du i 99% av fallen räkna med saknas.

Ta datorn, kolla hur många watt nätagget kan leverera, mät nuvarande strömförbrukning i load och se hur mycket marginal du har att jobba med.

320W enligt HP

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Hittar ingen info på infosidan om mad Nätagget heter så har svårt att googla fram några bilder:
Det står bara "320 W active PFC" och på google finns det massor av nätagg som ser väldigt olika ut, vissa är kubiska och andra är platta.

Det som vore intressant att veta är annars om själva lådan är stor nog för ett annat nätagg (har ett cx500 liggande redan).

Permalänk
Avstängd

@skengetronic: Alltså ordet gratis är kanske lite missvisande, det tar mig ungefär en arbetsdag att hämta åbäket, så om man räknar in avsaknad av inkomst så kostar den ungefär 2000Kr

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer (businessdatorer som i det här fallet) går inte att uppgradera därför att det inte finns någon vinning i det. Man köper in x antal HP EliteDesk för ett visst syfte och sedan, efter 3-4 är de avskrivna. Det finns ingen mening med att uppgradera dem helt enkelt. Visst man kan bygga ut minne m.m. men ofta så körs de bara på grundkonfigurationen utefter vad man valt från början.

Sen om det i praktiken går att uppgradera eller ej beror på vilka möjligheter det finns för t.ex. kylning och hur mycket nätaggregatet klarar och vilken formfaktor det har. Det finns kanske helt enkelt inga fläktplatser i fronten, vilket kan krävas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jopp<3:

@mrqaffe: Hittar ingen info på infosidan om mad Nätagget heter så har svårt att googla fram några bilder:
Det står bara "320 W active PFC" och på google finns det massor av nätagg som ser väldigt olika ut, vissa är kubiska och andra är platta.

Det som vore intressant att veta är annars om själva lådan är stor nog för ett annat nätagg (har ett cx500 liggande redan).

Du får öppna lådan och titta vad du har för kablar till ett grafikkort, finns det inget passande så får du välja ett kort som inte har separat strömanslutning utan helt drivs av kortplatsen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du får öppna lådan och titta vad du har för kablar till ett grafikkort, finns det inget passande så får du välja ett kort som inte har separat strömanslutning utan helt drivs av kortplatsen

Kallas dessa kort för något speciellt?
Alltså kort som inte behöver extern strömkabel.
Bra att veta när jag letar efter begagnade kort

Permalänk

@Jopp<3: Har för mig att just den modellen använder en 8 pins kontakt istället för 24pin (är dock inte säker), så det är inte bara att sätta i ett nytt nätagg, utan du behöver någon form av adapter, om det nu finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag har möjlighet att få en sådan här dator:
https://support.hp.com/sg-en/document/c03808397
Den har 8GB ram , SSD och en i7 4770.
Tror ni att det skulle gå att sätta in antingen ett nytt grafikkort typ 1050/60 eller ett begagnat Asus GTX 670? Bild
Som det är nu har den bara intern grafik tydligen.

Jämförde prollen med min nuvarande AMD 4100 och i7an är typ 183% snabbare enligt Google.

Folk säger ofta "märkes datorer går inte att uppgradera" för att dom tydligen hellre vill att man köper nytt.
Tacksam för svar

Står att nätagget är på 320W.... räcker nog inte så långt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Snabbaste kortet just nu som inte behöver extern matning från nätagg GTX 1050Ti
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12102929/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jopp<3:

Kallas dessa kort för något speciellt?
Alltså kort som inte behöver extern strömkabel.
Bra att veta när jag letar efter begagnade kort

Nej men mellanklasskort och uppåt har separata kontakter för ström som du ska koppla till nätdelen, det finns adaptrar av olika typer så om du inte har rätt kontakt men tex Molex så lär det gå att lösa med adaptrar.

Skrivet av daskedennis:

Står att nätagget är på 320W.... räcker nog inte så långt.

Effekten bör räcka då det är få datorer som ens drar mer än 300 W mätt i vägguttaget, det bör inte vara nått verkligt problem om du inte köper nått äldre grafikkort som drar dubbelt så mycket ström som ett nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men mellanklasskort och uppåt har separata kontakter för ström som du ska koppla till nätdelen, det finns adaptrar av olika typer så om du inte har rätt kontakt men tex Molex så lär det gå att lösa med adaptrar.

Effekten bör räcka då det är få datorer som ens drar mer än 300 W mätt i vägguttaget, det bör inte vara nått verkligt problem om du inte köper nått äldre grafikkort som drar dubbelt så mycket ström som ett nytt.

Visst, om det är att agget klarar 320W kontinuerligt. Kan ju vara så att de speccar det som vad det klarar max under korta intervaller om man har otur...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Folk säger ofta "märkes datorer går inte att uppgradera"

Den enda märkesdator (jag tror det var en HP) jag någonsin varit med om att uppgradera hade problemet att moderkortet bara godtog tillverkarföretagets egna minnen. Försökte man med minnen från andra tillverkare så fick man bara ett ljudligt pip och datorn vägrade starta.

Moderkorten brukar generellt vara specialtillverkade underligheter i märkesdatorer, som kan leda till diverse problem. Nätaggen kan också vara "speciella".

Men så behöver det förstås inte vara i just ditt fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ram kan du uppgradera, finns undantag som ger kompabilitetsfel men det är sällan.
GPU kan du uppgradera fritt till 1050/1050ti utan externa strömkontakter.

Det är bara att köra och testa, i värsta fall så får du stoppa in 1050ti och ram-minnet i din gamla dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Ram kan du uppgradera, finns undantag som ger kompabilitetsfel men det är sällan.
GPU kan du uppgradera fritt till 1050/1050ti utan externa strömkontakter.

Det är bara att köra och testa, i värsta fall så får du stoppa in 1050ti och ram-minnet i din gamla dator.

Jag har två gamla Grafikkort hemma GTX 670 och GTX 650 Ti.
Båda dom har jag kört utan någon extern sladd i min vanliga dator.
Har 670 där nu.

Anledningen till att kontorsdatorn lockar mig är att Processorn känns väldigt mycket bättre än min nuvarande FX-4100, dock fungerar den inte på mitt Moderkort så det är ingen ide att hämta datorn bara för att ta CPU'n.

Vad tror du, kommer nätagget med sina 320W klara av en i7-4770 och ett gtx 650ti ellr 670?
(eftersom inget av dom behöver extern ström).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Behöver ett nytt 1050 Ti mer ström än ett begagnat 650 Ti?
Eller är det så att dom nya korten behöver mindre ström?
Rent teoretisk så räcker det begagnade kortet för mig eftersom jag inte spelar mer avancerade saker än typ LoL och CS 1.6
Gissar att effekten av en 2 år nyare CPU (i7-4770 vs FX-4100) med 8 trådar istället för 4 kan få datorn att kännas snabbare totalt sett ändå

Permalänk
Avstängd

Ska försöka ändra rubriken på tråden.
Det är för mig inte så intressant att datorn är "gratis" det som är intressant är om den kan bli bättre än min nuvarande burk:
Den nya har förutom 4770, intern grafik HD 4600, 8GB ram och en liten SSD (med Windows 10 nyinstallerat).

Gamla datorn:

Citat:

Asus M5A78L-M LX3
AMD FX-4100
Nvidia GeForce GTX 670
Samsung EVO 850
Corsair ddr3 (12GB)
Windows 7

MVH Jopp<3

Permalänk
Medlem

Vissa av de där märkesdatorerna har begränsning i hur många watt man kan/rekommenderas plocka ut från pci-e porten.

Jag hade liknande tankar förut när en släkting behövde en mycket enkel speldator och på en liknande dator då var det max 35W (mot "vanliga" 75W) man fick belasta porten med så kan vara värt att kolla upp.

Vet dock inget om varför det var så, om det var beräknat mot nätagget eller om det var av nån annan anledning.

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: GTX650Ti drar 110W och alla kort som drar mer än 75W behöver extra strömmatning via en kontakt på kortet.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

320W enligt HP

320W är väldigt lite för en speldator. För lite vill jag påstå, om du inte har komponenter med väldigt låg energiprofil. Jag hade snarare kollat om ett nytt PSU skulle få plats och göra det till en del av uppgraderingen. Ett budget PSU skulle nog leverera bättre än det nuvarande, särskilt om det nuvarande har ett okänt antal år på nacken.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag har två gamla Grafikkort hemma GTX 670 och GTX 650 Ti.
Båda dom har jag kört utan någon extern sladd i min vanliga dator.
Har 670 där nu.

Anledningen till att kontorsdatorn lockar mig är att Processorn känns väldigt mycket bättre än min nuvarande FX-4100, dock fungerar den inte på mitt Moderkort så det är ingen ide att hämta datorn bara för att ta CPU'n.

Vad tror du, kommer nätagget med sina 320W klara av en i7-4770 och ett gtx 650ti ellr 670?
(eftersom inget av dom behöver extern ström).

650ti bör funka om du har en modell utan 6/8pin kontakter. 670 borde inte ens finnas utan 6/8pin kontakter.. 320w är en hel del.

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Jag har två gamla Grafikkort hemma GTX 670 och GTX 650 Ti.
Båda dom har jag kört utan någon extern sladd i min vanliga dator.
Har 670 där nu.

Anledningen till att kontorsdatorn lockar mig är att Processorn känns väldigt mycket bättre än min nuvarande FX-4100, dock fungerar den inte på mitt Moderkort så det är ingen ide att hämta datorn bara för att ta CPU'n.

Vad tror du, kommer nätagget med sina 320W klara av en i7-4770 och ett gtx 650ti ellr 670?
(eftersom inget av dom behöver extern ström).

Men GTX 670 kräver ju separat strömmatning, räcker inte med några 75W från moderkortet för att det skall fungera.

Permalänk

330w räcker mer än väl till en låst i7'a och en budget-gpu. Kasta 670't till skogs och köp ett 1060, borde dra typ 250w tillsammans, så du klarar dig nog på den där originalnätdelen så länge du inte klockar. Man kan ju byta nätdelen vid ett senare skede om så krävs också. Slå till nu, FX-4100 har nog gjort sitt.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket längre så jag köpte en sån här och stoppade i ett 1050ti lowprofile.

Dell Optiplex 7010 (SFF)

Med det grafikkortet och 3st SSDer men ingen cd så funkar den fint, nöter igenom witcher3 för tillfället.
Med 240w nätdel (enligt manualen)

Jag skulle rekommenderar att göra en google/youtube sökning på om någon gjort det tidigare. Problemen som andra har skrivit är om grafikkortet fysiskt får plats och om du har tillräckligt med ström ur nätaggregatet och PCIE platsen

Edit:
jag fick komplettera med en sata power splitter när jag stoppade tredje SSDn eftersom det inte fanns fler kontakter ut från nätagget.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Franzenmannen:

Men GTX 670 kräver ju separat strömmatning, räcker inte med några 75W från moderkortet för att det skall fungera.

Oj fel av mig!
Det sitter faktiskt en liten sladd upptill
Tack för tillrättavisande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skengetronic:

330w räcker mer än väl till en låst i7'a och en budget-gpu. Kasta 670't till skogs och köp ett 1060, borde dra typ 250w tillsammans, så du klarar dig nog på den där originalnätdelen så länge du inte klockar. Man kan ju byta nätdelen vid ett senare skede om så krävs också. Slå till nu, FX-4100 har nog gjort sitt.

Kasta fungerade hårdvara känns inte så 2018.
Om den nya datorn kan bli bättre än den gamla så kommer delarna från den gamla att hamna på bortskänkes @Sweclockers.
Du verkar insatt, kan du se på chassit jag länkade i originalposten om det ryms ett vanligt PSU i det?

Permalänk
Avstängd

@mikgus:
Det var en billig dator, synd att den bara har en i3 och inte i7 som datorn jag tittar på
Den ser även mindre ut så det borde vara svårare att hitta exempelvis en PSU (om man måste uppgradera) som får plats