Permalänk
Medlem

Lite hjälp med gamingstol

Hej

Min son är intresserad av att köpa en gamingstol. men han behöver hjälp med att få reda på vad han skall tänka på inför ett köp. VI har varit runt och tittat och provsuttit olika stolar i olika butiker.

Han är 155 väger strax under 46 kg. Så nu behöver jag koll på vad vi skall tänka på.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Hur gammal är han? Yngre tonåren?

Det ska ju vara en med bra stöd för nacke och rygg, och ge en lagom höjd till skrivbordet, där har jag problem att mitt skrivbord är för högt.
Sen ska deb vara så justerbar som möjligt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: Han skall fylla 13 ...

Något förslag på stol som inte kostar skjortan,

Permalänk
Medlem

Markus stolen ifrån Ikea blir nog för hög för nacken.
Men kolla på Kinnarps, det lär vara bra stolar som är ergonomiska.
Då han förmodligen kommer sitta x antal timmar i den så hade jag faktiskt inte varit snål ifall det varit min egen son, men annars någon sådan gamingstol hade funkat eftersom han är i den åldern då han börjar växa och dem håller rätt bra ifall man tar hand om dem.

Jag själv har en Secretlabs Titan som jag personligen tycker är riktigt skön, men den kostar ju också lite.
Så mitt tips är att gå in på Kinnarps och testa er fram, något min far lärde mig var att man ska aldrig snåla på skor och säng men då sitter inte han så många timmar vid datorn heller så jag har börjat räkna in datorstol där också.

Permalänk
Medlem

Jag använder denna:
https://www.webhallen.com/se/product/267589-DXRacer-FORMULA-F...

Är förvisso äldre, tyngre och längre än din son. Men svårt att tro att det skulle påverka stolen allt för mycket. Vid den ålder tenderar man att växa en hel del också. Så stolen jag länkat lär fungera i många år. Det är dx racers instegsmodell om jag förstått rätt, men jag är jättenöjd med min. Verkligen kvalité rakt igenom.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket du väntar dig att grabben ska sitta så vore det nog vettigt att lägga lite mer på stolen, men kolla inte bara på gamingstolar. Gamingstolarna är riktigt sköna att sitta i när man slår sig ner, men om man är lite mer bredaxlad kan det lätt kännas dåligt i axlarna efter ett tag då (iaf för mig) man sitter lite för mycket framåt med axlarna. Beror ju på stol, men många har ganska utmärkta "vingar" som kommer från racing-designen.

Jag har under senaste 10 åren gått igenom 5 stolar, och en efter en kommit fram till att enklare kontorsstolar och gamingstolar inte är tillräckliga om jag ska sitta 5-10h per dygn.

Näst bästa stolen jag haft hittade min far åt mig på soptippen, och så rustade han upp den lite. Var en kasserad ergonomisk stol från något kontor. När den sedan gav upp på riktigt har jag som sagt gått igenom några stycken, 2 gaming-stolar och 2 från Ikea. Ingen av dom riktigt tillfredsställande.

Nu har jag investerat i en från Kinnarps, och tog precis det jag ville ha efter lite testande i deras showroom. Då landade det på strax över 10k, vilket så klart är dyrt för en stol. För mig är det dock värt det med tanke på hur mycket jag faktiskt sitter i den, och önskar att jag gjort det valet tidigare.

Min poäng är väl att kolla på riktiga ergonomiska stolar och inte fastna i stolar som marknadsförs som "gaming".
En begagnad Kinnarps eller annan vettig ergonomisk stol kanske vore bättre i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0_ek:

Beroende på hur mycket du väntar dig att grabben ska sitta så vore det nog vettigt att lägga lite mer på stolen, men kolla inte bara på gamingstolar. Gamingstolarna är riktigt sköna att sitta i när man slår sig ner, men om man är lite mer bredaxlad kan det lätt kännas dåligt i axlarna efter ett tag då (iaf för mig) man sitter lite för mycket framåt med axlarna. Beror ju på stol, men många har ganska utmärkta "vingar" som kommer från racing-designen.

Jag har under senaste 10 åren gått igenom 5 stolar, och en efter en kommit fram till att enklare kontorsstolar och gamingstolar inte är tillräckliga om jag ska sitta 5-10h per dygn.

Näst bästa stolen jag haft hittade min far åt mig på soptippen, och så rustade han upp den lite. Var en kasserad ergonomisk stol från något kontor. När den sedan gav upp på riktigt har jag som sagt gått igenom några stycken, 2 gaming-stolar och 2 från Ikea. Ingen av dom riktigt tillfredsställande.

Nu har jag investerat i en från Kinnarps, och tog precis det jag ville ha efter lite testande i deras showroom. Då landade det på strax över 10k, vilket så klart är dyrt för en stol. För mig är det dock värt det med tanke på hur mycket jag faktiskt sitter i den, och önskar att jag gjort det valet tidigare.

Min poäng är väl att kolla på riktiga ergonomiska stolar och inte fastna i stolar som marknadsförs som "gaming".
En begagnad Kinnarps eller annan vettig ergonomisk stol kanske vore bättre i längden.

Visst Kinnarps i all ära men de är bättre i längden, men grabben är 12-13 år. Jag slår vad om att han absolut INTE vill ha en "vanlig" kontorsstol om han önskar sig en gaming stol. Han kollar på Twitch/Youtube och där har de gaming stolar.

Det finns gaming stolar för juniorer som inte är så "dyra", ett par ex är:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar/stolar/missio...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Visst Kinnarps i all ära men de är bättre i längden, men grabben är 12-13 år. Jag slår vad om att han absolut INTE vill ha en "vanlig" kontorsstol om han önskar sig en gaming stol. Han kollar på Twitch/Youtube och där har de gaming stolar.

Det finns gaming stolar för juniorer som inte är så "dyra", ett par ex är:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar/stolar/missio...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

+1 på detta.

Dessutom kan pojken växa 20cm på ett år i den åldern, då kanske hans preferenser ändrar sig i sittställning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Denna använder jag https://secretlab.eu/collections/throne-series. Funkar klockrent.