Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av Dice, men ändå, ett 2070 med DXR off är snabbare än ett 2080ti med DXR på som kostar typ 3 gånger mer (?). Jag ställer mig högst tveksam till om det är värt pengarna för det ögongodis man får...

Skulle vara kul att göra en uppställning i prestanda per/kr med DXR på vs AV

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur mycket mjukvaran gör för FPS. Antar med en bra spelmotor, optimerat etc så får vi redan 144hz 4k med samma grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej sett till hur marginellt bättre grafiken blir i nuläget så är det inte ett alls prisvärt. Men det är i nuläget, som sagt. Tänk på att detta är raytracing 1.0 på 1st gen hårdvara. Det finns enorm förbättringspotential precis som det har varit för övriga 3D-tekniker som idag är standard.

T.ex. så hade jag en hyfsad speldator när jag tidigt 2000-tal spelade Grand Theft Auto III och Unreal Tournament men jag fick ändå spela med "kornig" 16-bitars färg för att hålla uppe flytet. 32-bitars färg hade mycket snyggare och mjukare färgtoningar men det var inte värt prestandatappet. Då.

Det tog inte många år innan grafikkorten klarade 32-bitars färg lika bra och det blev en icke-fråga förutom för de allra sämsta budgetkorten på marknaden.

Edit: Ah, minns när jag första gången provade nyheten antialiasing i Counter-Strike. Noterade att kanterna blev mjukare men att det inte var värt typ halverad fps. Känns bekant.

Permalänk
Medlem

MS Kan börja med att släppa Windows update 1809 update. Så man kan testa raytracing.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@aholman: Så har det väl alltid varit, speciellt när det rörde sig om "giant leap".
Extra kort i form av 3dFX
Extra Kort i form av PhysX
SLI för att ge mer kraft år PhysX
Tessilering va inte lätt för första grafikkorten med stöd
RT

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av macbang:

MS Kan börja med att släppa Windows update 1809 update. Så man kan testa raytracing.

Varför uppdaterar du inte till 1809 med windows update assistant så slipper du vänta, jag gjorde det för ett par veckor sedan och det fungerade jättebra.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Tydligen så har vissa aspekter degraderats (se 3:13) medan andra förbättrats. Tycker det är iallafall bra att de får förbättringar på prestandan som var det största problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och AMD är relevanta här exakt hur...?

Don't feed the troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Man har dragit ner hur mycket ray tracing man gör och det genererar bättre fps... ehhh... ja.
Precis som om man stänger av ray tracing så får man ännu mera.
Det kvarstår fortfarande att så som de sålde in ray tracing, utan att ange fps alls, säga att "man måste prata om en ny typ av prestanda... giga rays bla bla bla" och sa att det var "dedikerad hårdvara" som tog hand om ray tracing så bäddade man för något som lät som att man fick allt man haft tidigare och ray tracing ovanpå.

Med det färskt i minnet så suger ray tracing fortfarande på tok för mycket prestanda för vad man betalar för korten. Nvidia och hela branshen har under årtionden sålt in konsumenter på att fps är viktigt. Den med mest fps vinner i alla spel. Har AMD 120 fps i ett spel men Nvidia kort 150 och kostar dubbelt så mycket så är det värt det för man kommer vinna! Köp skärmar med hög refresh rate också.

Sedan nu försöker man säga "ja, men fps är liksom inte så tokviktigt. Det viktiga är hur realistisk reflektionen är".

Det kommer nog vara svårt att omvända marknaden efter att ha drillat dem så länge.

Ray tracing blir en grej medelgamern har när instegskort i 2-3000kr klassen ger dig 1080p med ray tracing i 60 fps. Inte kosrt för 13.000kr. Så vi är i början av denna resa. Hur länge vi befinner oss i början och om folk kommer hinna tröttna innan vi rör oss framåt kommer bero väldigt mycket på just detta.

Precis som åtta kärniga CPU:er var något Intel erbjöd för många år sedan till priser som fick en att kippa efter luft så blev åtta kärnor inte något "vanligt folk" köpte innan AMD bestämde sig för att erbjuda det till mycket lägre priser.

Det är inte Intels fel att AMD varit frånvarande sista 6 åren. Samma gäller med Nvidia, visst suger det när företag får monopolliknande roller men det är ju ett resultat av att motståndarna gjort något fel.

AMD hade precis som Nvidia och Intel tagit mer betalt, hållit längre på nya produkter om man legat långt före motståndaren. Företags skyldigheter är gentemot aktieägarna och de som arbetar på företaget.

Med det sagt så finns det naturligtvis nackdelar med att leda som Intel gjort. Vad som nu verkar ske är att Intel legat på latsidan och sovit medans AMD dragit på allt dom kan för att hinna ikapp och det ser minst sagt ut som Intel blivit tagna på sängen. Det är mycket ovist vem som går ut som segrare när båda förbrukat sina resurser. Men det ser minst sagt ut som AMD kommer ta tillbaka stora marknadsandelar även 2019 med tanke på läckan som AdoredTV släppte om deras kommande processorer.
---------------------------------------------------------

Efter att ha spelat igenom BF5 enormt PK/fabricerade hitte på historia singleplayer så vill jag ändå säga att DXR är jäkligt snyggt!! Värt pengarna? Jaao jag är en sucker för ögon godis och kanske är detta som behövs för att leda industrin framåt. DX12 rätade ut mycket av problemen med begränsningen på drawcalls, detta känns faktiskt som en liknande milstolpe. Med tiden så blir detta också billigare för konsumenter för en dag släpps 3080>4080 och har vi tur! Så släpper AMD något som faktiskt kan starta konkurrens på marknaden.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det är inte Intels fel att AMD varit frånvarande sista 6 åren. Samma gäller med Nvidia, visst suger det när företag får monopolliknande roller men det är ju ett resultat av att motståndarna gjort något fel.

AMD hade precis som Nvidia och Intel tagit mer betalt, hållit längre på nya produkter om man legat långt före motståndaren. Företags skyldigheter är gentemot aktieägarna och de som arbetar på företaget.

Med det sagt så finns det naturligtvis nackdelar med att leda som Intel gjort. Vad som nu verkar ske är att Intel legat på latsidan och sovit medans AMD dragit på allt dom kan för att hinna ikapp och det ser minst sagt ut som Intel blivit tagna på sängen. Det är mycket ovist vem som går ut som segrare när båda förbrukat sina resurser. Men det ser minst sagt ut som AMD kommer ta tillbaka stora marknadsandelar även 2019 med tanke på läckan som AdoredTV släppte om deras kommande processorer.
---------------------------------------------------------

Efter att ha spelat igenom BF5 enormt PK/fabricerade hitte på historia singleplayer så vill jag ändå säga att DXR är jäkligt snyggt!! Värt pengarna? Jaao jag är en sucker för ögon godis och kanske är detta som behövs för att leda industrin framåt. DX12 rätade ut mycket av problemen med begränsningen på drawcalls, detta känns faktiskt som en liknande milstolpe. Med tiden så blir detta också billigare för konsumenter för en dag släpps 3080>4080 och har vi tur! Så släpper AMD något som faktiskt kan starta konkurrens på marknaden.

"Det är inte Intels fel att AMD varit frånvarande sista 6 åren"...
Du verkar missuppfatta vad jag pratar om. Vad jag säger är att även om något FINNS så blir det inte något stort genomslag i marknaden förrän kriterier där pris är ett av dem fylls på rätt sätt. Det visade processorer med flera kärnor tydligt och jag tror samma sak gäller för ray tracing.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Det är inte Intels fel att AMD varit frånvarande sista 6 åren"...
Du verkar missuppfatta vad jag pratar om. Vad jag säger är att även om något FINNS så blir det inte något stort genomslag i marknaden förrän kriterier där pris är ett av dem fylls på rätt sätt. Det visade processorer med flera kärnor tydligt och jag tror samma sak gäller för ray tracing.

Läste om ditt inlägg en eller 2 ggr och det stämmer nog att jag initialt kände av att du var lite salty över prissättningen, att tekniken inte var för gemene man osv. Men jag tror mig förstå din poäng bättre nu.

Såklart behöver både låg och medelklass också få ta del av tekniken för att alla ska omfamna den. Det är ju ändå stora massan PC spelare och konsoler som styr vad utvecklarna gör för spel. Men ibland knuffar även speltillverkarna på och jag minns när Crysis 1 släpptes. Fanns ärligt talat inte någon som hade hårdvaran för att driva det med högt uppskruvade inställningar. Dröjde säkert 1,5 år innan det fanns system som mäkta med.

Det verkar som AMD har en egen version av DXR på gång, det man får hoppas är att de kan enas om en standard som implementeras i DX12 men som vi har sett förut så brukar det vara rätt kyligt mellan dem 2 bolagen så det lär dröja.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag är mest nöjd med min egen egen gissning:

Citat:

Kanske är det lätt att implementera ray tracing med hjälp av Direct X. Men om dagens grafikkort inte kan köra det fullskaligt så måste det begränsas till områden i bilden och helt plötsligt har man kanske massor av optimeringar som man som spelutvecklare själv måste bidra med?

Att begränsa var man skickar ut strålar och hur mycket strålar man skickar i olika områden av bilden kan lyfta prestandan avsevärt. Konsekvenserna behöver dessutom inte innebära en särskilt märkbar försämring i bildkvalitet.

Det är i alla fall inte konstigt att Nvidia hamrat på den stora trumman om hur bra och enkelt detta är. Visst verkar det som det var enkelt att implementera det snabbt, men resultatet blev ju knappt användbart. Så nu får spelutvecklarna istället lägga in "hax" om man så vill för att strypa ray tracing i delar av bilden.

Men överlag är allt detta ändå positivt. Nu verkar det som att 2080 och 2080 Ti är dugliga alternativ i 1440p för att i alla fall delvis kunna använda ray tracing. Det bådar gott för kommande generationer och spel.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det verkar som AMD har en egen version av DXR på gång, det man får hoppas är att de kan enas om en standard som implementeras i DX12 men som vi har sett förut så brukar det vara rätt kyligt mellan dem 2 bolagen så det lär dröja.

Jag tror du kan ha missuppfattat en del saker. DXR är ett ramverk för raytracing , dvs ett gäng instruktioner som du kan exekvera. Vad du ska ge för input och vad de ska returnera är definierat, men på vilket sätt det ska göras på är upp till var och en att bestämma själv. Det gäller NVIDIA, AMD, Intel eller vem som helst som är villig att implementera det.

At the highest level, DirectX Raytracing (DXR) introduces four, new concepts to the DirectX 12 API:

1. The acceleration structure is an object that represents a full 3D environment in a format optimal for traversal by the GPU. Represented as a two-level hierarchy, the structure affords both optimized ray traversal by the GPU, as well as efficient modification by the application for dynamic objects.
2. A new command list method, DispatchRays, which is the starting point for tracing rays into the scene. This is how the game actually submits DXR workloads to the GPU.
3. A set of new HLSL shader types including ray-generation, closest-hit, any-hit, and miss shaders. These specify what the DXR workload actually does computationally. When DispatchRays is called, the ray-generation shader runs. Using the new TraceRay intrinsic function in HLSL, the ray generation shader causes rays to be traced into the scene. Depending on where the ray goes in the scene, one of several hit or miss shaders may be invoked at the point of intersection. This allows a game to assign each object its own set of shaders and textures, resulting in a unique material.
4. The raytracing pipeline state, a companion in spirit to today’s Graphics and Compute pipeline state objects, encapsulates the raytracing shaders and other state relevant to raytracing workloads.

DXR spec

Nej, AMD har inte en egen version av DXR. De har en egen implementation av DXR (med egna accelerationsstrukturer, egna sätt att utföra instruktionerna).
En standard har redan enats om, då standarden är DXR. Och denna är redan i DX12.
NVIDIA och AMD behöver inte direkt enas om någonting, då de redan har enats om det. Sedan spelar det inte en så stor roll om de har enats eller inte. Microsoft väljer själva vad de ska ha för definitioner, men det vore inte så bra att inte lyssna på feedback från de stora grafikkortstillverkarna. Men om Nvidia skulle komma skulle komma med en definition som de tyckte var jättebra, Microsoft tyckte var jättebra, och AMD tyckte var hemsk så skulle Microsoft ha makten att köra över AMD. Samma sak skulle kunna ske om det var NVIDIA som tyckte det var dåligt och AMD som tyckte det var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Oj, från 20/26 fps till 48/56 fps.

RTX 2080 levererar ju nästan spelbar prestanda med DXR Ultra med en gång, och i 1440p no less.

Ja märklig, trots "raytracing = 1080p30 med 2080Ti" som många här på Swec hävdade så bestämt? Tänka till innan nästa profetia görs kanske?

Permalänk

Techpowerup har lite märkliga siffror efter updaten. Speciellt för 2080 korten https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Batt...

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Sten som ligger genom ett träd som fallit.
Eldslågor i vatten som orimligt kan vara en reflektion då på motsvarande sida inte finne någon eld.
Däck som brinner sidledes så det bör rimligt vara "storm", men styrks inte utav träden som står stilla. Några löv flyger sidledes men inte i samma riktning som elden pekar mot.
Däcket som brinner avger ingen som helst rök.
Lastbilen är en typisk kapell lastbil, men kapellet har tydligen flygit iväg.
Ramkonstruktionen har onaturliga bristning i överkant å ingen ingen som helst verklighet vilket är mycket korkat då det är ett statiskt objekt o lite mer tid på objektet hade tydligt åtgärdat detta.
Metallbalken som vilar på sidan om lastbilen bör rimligt ha varit en del av lasten eller kommit från ett hus. Men då inget runt omkring tyder på detta så är det bara ett idiotiskt objekt som är lagt där utan någon som helst verklighetsförankring.
Vattnet som ligger på vänster kant ligger i lutande mark mer utav vattnet att döma så är det plan yta. Liknande urskiljning får man på fler ställen på bilden.
I överlag en mycket overklig bild å att bedöma den högra mot vänstra bara för 1sek så ställer man sig frågan om mer klutter å högre ljus (gamma) är optimeringen?

Btw såg hela klippet å det faller mig verkligen inte i smaken när man är så långt ifrån verkligheten.

Ps. Ni som väljer å hata detta inlägg med nonchalans gör er ingen möda att skriva.
Kom med konkret som direkt motbevisar eller era egna bedömningar med sund retorik.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Men om Nvidia skulle komma skulle komma med en definition som de tyckte var jättebra, Microsoft tyckte var jättebra, och AMD tyckte var hemsk så skulle Microsoft ha makten att köra över AMD. Samma sak skulle kunna ske om det var NVIDIA som tyckte det var dåligt och AMD som tyckte det var bra.

G-sync och Freesync...
Den ena är betald å har låsta värden å låst marknad medans andra är öppen å gratis.
Vilken väljs?
I min lilla värld är bägge 2 overlay´s å bara en akut lösning för icke spelbar prestanda som absolut aldrig ska köras med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

http://www.bilddump.se/bilder/20181206214501-81.8.201.54.jpg
Sten som ligger genom ett träd som fallit.
Eldslågor i vatten som orimligt kan vara en reflektion då på motsvarande sida inte finne någon eld.
Däck som brinner sidledes så det bör rimligt vara "storm", men styrks inte utav träden som står stilla. Några löv flyger sidledes men inte i samma riktning som elden pekar mot.
Däcket som brinner avger ingen som helst rök.
Lastbilen är en typisk kapell lastbil, men kapellet har tydligen flygit iväg.
Ramkonstruktionen har onaturliga bristning i överkant å ingen ingen som helst verklighet vilket är mycket korkat då det är ett statiskt objekt o lite mer tid på objektet hade tydligt åtgärdat detta.
Metallbalken som vilar på sidan om lastbilen bör rimligt ha varit en del av lasten eller kommit från ett hus. Men då inget runt omkring tyder på detta så är det bara ett idiotiskt objekt som är lagt där utan någon som helst verklighetsförankring.
Vattnet som ligger på vänster kant ligger i lutande mark mer utav vattnet att döma så är det plan yta. Liknande urskiljning får man på fler ställen på bilden.
I överlag en mycket overklig bild å att bedöma den högra mot vänstra bara för 1sek så ställer man sig frågan om mer klutter å högre ljus (gamma) är optimeringen?

Btw såg hela klippet å det faller mig verkligen inte i smaken när man är så långt ifrån verkligheten.

Dold text

Ps. Ni som väljer å hata detta inlägg med nonchalans gör er ingen möda att skriva.
Kom med konkret som direkt motbevisar eller era egna bedömningar med sund retorik.

Vad har dina punkter med ray-tracing att göra?
Det enda du skriver i texten som berör det är punkt 2 (eldslågor i vattnet).
Att en designer har tillgång till en mer realistisk ljussättning har rimligtvis väldigt låg påverkan på om de kommer/är kapabla att designa en realistisk miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vad har dina punkter med ray-tracing att göra?
Det enda du skriver i texten som berör det är punkt 2 (eldslågor i vattnet).
Att en designer har tillgång till en mer realistisk ljussättning har rimligtvis väldigt låg påverkan på om de kommer/är kapabla att designa en realistisk miljö.

Så om jag förstår dig rätt...
Realistiskt ljussättning så behövs inte realistisk miljö å vice versa?

Min kritik är i det närmaste hela konceptet å inte bara "ray" tracing.
Kan tyckas att ett spel som nichar sig för top entuiaster av hårdvara ska inte ge falsk ögon godis utan verkligen vara en ren A+ titel med något unikt å nytt.
Säg vad det nya är? Reflektioner? Tråkigt å säga det, men det är inte nytt.
Banbrytande grafik? Nja, det erbjuder förvisso lite bättre än många sjabbiga titlar men långt ifrån nåt som får ögonen å gråta.
Realism? Statiska rörelser, modeller som står där som stenar som du inte kan ändra på. Fel saker på fel plats osv.

Sen att det har ökat med "upp till 50%", jäkla aftonblaskan.... lura kunder är rent av vidrigt.
Och gör spelet fortfarande ospelbart. Ingen som lägger ens vikt av SweClockers FPS "guide" medel fps å "99% procentilen"
Dom 2 värdena är inte ens i närheten å därför skall inte ens medel fps anges då det ger en falskhet.
Mer korrekt vore å presentera LOW fps å 99% som medel.
Kan ge tämligen fult blanka f.a.n om ett spel ger 144fps men var 20´s får jag micro lagg ... antingen så åtgärdar speltillverkaren det eller så åker det i soptunnan.

Tycker faktiskt folk ska vakna upp ordentligt å ställa krav på speltillverkare att om de vill ha våra pengar så ska dom tametusan göra rätt för sig.
Att lansera med flit buggiga titlar för att nån kräver det är densamma som att en elektronik kedja säljer en dator med falska recensioner/innehåll. Spelet är inte lanseringsdugligt än!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nVidia är ju i en unik position just nu med DXR.
Vi har ju ingenting att jämföra med när det gäller bildkvalitet.
Så i princip kan dom ju ratta sina inställningar hur dom vill och kalla det för en "förbättring".

Ja må vara en cyniker, men det vore ju i så fall inte första gången nVidia möter prestanda kritik med "optimeringar"

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det är inte Intels fel att AMD varit frånvarande sista 6 åren.

Jo. Det är precis vad det är. Det är ju ett faktum att Intels olaglig taktik att frysa ute AMD satte AMD i stora ekonomiska svårigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så om jag förstår dig rätt...
Realistiskt ljussättning så behövs inte realistisk miljö å vice versa?

Min kritik är i det närmaste hela konceptet å inte bara "ray" tracing.
Kan tyckas att ett spel som nichar sig för top entuiaster av hårdvara ska inte ge falsk ögon godis utan verkligen vara en ren A+ titel med något unikt å nytt.
Säg vad det nya är? Reflektioner? Tråkigt å säga det, men det är inte nytt.
Banbrytande grafik? Nja, det erbjuder förvisso lite bättre än många sjabbiga titlar men långt ifrån nåt som får ögonen å gråta.
Realism? Statiska rörelser, modeller som står där som stenar som du inte kan ändra på. Fel saker på fel plats osv.

Sen att det har ökat med "upp till 50%", jäkla aftonblaskan.... lura kunder är rent av vidrigt.
Och gör spelet fortfarande ospelbart. Ingen som lägger ens vikt av SweClockers FPS "guide" medel fps å "99% procentilen"
Dom 2 värdena är inte ens i närheten å därför skall inte ens medel fps anges då det ger en falskhet.
Mer korrekt vore å presentera LOW fps å 99% som medel.
Kan ge tämligen fult blanka f.a.n om ett spel ger 144fps men var 20´s får jag micro lagg ... antingen så åtgärdar speltillverkaren det eller så åker det i soptunnan.

Tycker faktiskt folk ska vakna upp ordentligt å ställa krav på speltillverkare att om de vill ha våra pengar så ska dom tametusan göra rätt för sig.
Att lansera med flit buggiga titlar för att nån kräver det är densamma som att en elektronik kedja säljer en dator med falska recensioner/innehåll. Spelet är inte lanseringsdugligt än!

Vad jag vet är det fortfarande frivilligt att köpa hårdvara och spel.
Och att ett nytt spel inte flyter på i 150+ FPS med max inställningar (när blev det standarden ?) gör ju ingen förvånad.

Jag håller ju med om att spel numera verkar släppas i beta stadiet.
Men att förvänta sig att helt nya och fortfarande experimentella funktioner skall fungera perfekt vid release är ju kanske lite naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

nVidia är ju i en unik position just nu med DXR.
Vi har ju ingenting att jämföra med när det gäller bildkvalitet.
Så i princip kan dom ju ratta sina inställningar hur dom vill och kalla det för en "förbättring".

Ja må vara en cyniker, men det vore ju i så fall inte första gången nVidia möter prestanda kritik med "optimeringar"

Saken är ju bara den att om Nvidia säger att det är en förbättring så kommer folk sitta och försöka motbevisa det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger:
Folks ögon som har sett raytracing räcker fint för min del,
Jag ska själv testa det sen.är väl den där 1809 uppdateringen jag saknar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Svensktiger:
Folks ögon som har sett raytracing räcker fint för min del,
Jag ska själv testa det sen.är väl den där 1809 uppdateringen jag saknar.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Testa ikväll och återkom med vad du tycker.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood:
Tackar Clintan.
Ska lägga in det direkt:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Började först läsa nyheten innan jag insåg att det var en repostad nyhet. :/

Finns det verkligen INGENTING annat än BF V när det gäller DXR? Jag har testat detta och insåg snabbt att det var långt ifrån spelbart i 4K.

Permalänk
Medlem

Jag struntar faktiskt i hur mycket prestanda det ger. Jag köper inte ett kort för dom pengarna.. Detta handlar mer om att sätta ned foten nu. Folk som pröjsar dessa vansinnes summor för ett kort är det som dödar marknaden för en vanlig spelare.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag struntar faktiskt i hur mycket prestanda det ger. Jag köper inte ett kort för dom pengarna.. Detta handlar mer om att sätta ned foten nu. Folk som pröjsar dessa vansinnes summor för ett kort är det som dödar marknaden för en vanlig spelare.

Hur gör dem det?
Upplöses övrig efterfrågan att existera?
Går det inte längre att sälja prisvärda grafikkort som är bättre än förra generationens toppsegment?
Varför skulle Nvidia/AMD helt ignorera de som "bara" vill betala 3-5k för grafikkort? Det är garanterat en jättestor marknad med massor av pengar att tjäna.

Det är uppenbart att det finns en stor efterfrågan på kraftfulla grafikkretsar där man är villig att betala 10 000 kronor eller t.o.m. mer. Men det tar inte bort andra segment bara för att.

En klassisk bilreferens vore att de som tidigare köpt en fullutrustad Volvo V70 för 500k blir arga för att den nya V90 fullutrustad kostar 900k. Då kan man fråga sig varför? Är det för att de inte längre kan vara "bäst" för X kronor? Det skulle passa in på jantelagen i Sverige i alla fall

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Strålspårning?

Tycker den svenska översättningen låter så ful

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR