Köpråd 34” widescreen. X34P vs aw3418 vs ?

Permalänk

Köpråd 34” widescreen. X34P vs aw3418 vs ?

Har beslutsångest inför köp av ny skärm, goda råd uppskattas.

Har suttit framför en Dell 3014u(30” IPS 60Hz) sista 4 åren, dags för uppgradering. Spelar väl mest när jag sitter framför datorn, så en högre uppdateringsfrekvens vill jag ha. Är även sugen på widescreen nu när jag ändå ska byta.
Datorn är rätt gammal med en i7 4770 @ 4,2, men skaffade ”ny” gpu, ett 1080ti för nån månad sen.

Hade tänkt mig en 34” widescreen. G-sync känns givet. Alltid haft IPS, TN går väl bort, VA har jag aldrig haft.

Acer x34P och alienwares aw3418dw är dom nyaste skärmarna som kvalar in. Känns som aw3418dw fått överlag lite bättre kritik, men är svår att få tag på i Sverige för stunden. Finns bara på dell för 13500 riksdaler, ouch!
Plus för 3 års garanti.

X34P är betydligt billigare, 11000.-, finns på många ställen. Sämre garanti, 1 år. Även sämre kvalitet? Sämre färgåtergivning?
Vi har ju även Asus gamla 348q, kostar som x34P ungefär. Äldre panel, inte givet att den klarar 100Hz problemfritt. Större risk för flimmer.

Aw3418dw finns för övrigt att beställa på Dell i tyskland(tror jag?) för 1070 euro vilket blir 11000:-, dvs samma som en x34P här. Vet inte om någon beställt därifrån, eller det ens går?

Tankar och råd? Jag har läst och läst en massa reviews, men det känns som åsikterna går isär en hel del och nu snurrar det bara i huvudet på mig. Jag blir kanske toknöjd vad jag än väljer.

Sen håller ju LG på o lanserar en ny skärm, 34GK950G, men där har det varit en hel del kritik redan, så jag vet inte.....

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

@Firebird 455: Asus PG348Q är den skärm jag kommer passa dig bäst i mitt tycke. Jag kan inte tala för alienware skärmen för jag har inte set den irl. Men har provat asus och jag tyckte om den mycket. Acer:n är dyr och du vinner inte mycket på att köpa den.
100Hz mot 120Hz är inte mycket. Och du kommer att få skruva mycket på kvaliteten för att få ut den fps:en

Permalänk
Medlem

@Firebird 455: Överlag upplever jag att det är mycket religion i detta, där folk hyllar något märke/produkt på rätt oklara meriter. X34P och AW3418DW har exakt samma panel från LG så skillnaderna är nog minimala och begränsar sig mer till design. Sen påståts det att Dell skulle ha bättre QC men några fakta som stödjer det har jag aldrig sett, och sett till QC på Dells datorer har jag svårt att tro det. Samtidigt ansers Dell överlag göra riktigt bra monitorer och har riktigt bra kundtjänst ifall det blir problem. Rekommenderar hur som helst att handla på ett ställe med öppet köp osv för risken att du får en skärm som har problem (oavsett märke) verkar tyvärr ganska hög. På Acern kan man även ändra gammainställningar på monitorn, vilket man inte verkar kunna på AWn av oklar anledning. Om det sen är viktigt eller inte får väl var och en avgöra, men X34P verkar överlag vara lite risigt inställd från fabrik så där är det nog bra att man kan ändra gamma.

Asus PG348Q är väl en äldre generation jämförbar med X34(A) som jag förstått det, så riktigt varför man skulle köpa den istället för någon av de andra 2 vet jag inte, men var och en får väl avgöra det själv. Man kanske helt enkelt vill ha just en skärm från Asus.

Kan även vara värt att hålla koll på denna även om skillnaderna mot X34P och AW3418DW tycks vara rätt små i praktiken vilket kanske inte är så konstigt då detta är rätt mogen teknologi som väl inte rör på sig så mkt (fram till dess att det rör på sig rejält, men det verkar inte vara aktuellt för denna LG monitor).

#17673234

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Firebird 455: Asus PG348Q är den skärm jag kommer passa dig bäst i mitt tycke. Jag kan inte tala för alienware skärmen för jag har inte set den irl. Men har provat asus och jag tyckte om den mycket. Acer:n är dyr och du vinner inte mycket på att köpa den.
100Hz mot 120Hz är inte mycket. Och du kommer att få skruva mycket på kvaliteten för att få ut den fps:en

Acern är väl klart billigare än Alienware skärmen med exakt samma spec? Dvs om man räknar bort fantasipriserna på Prisjakt från ÅFar med tveksamt rykte och oklar leveransförmåga. Med ett 1080ti lär OP får ganska bra prestanda ändå, så klart beronde på spel och inställningar. Om man sen kan se skillnad på 100 hz och 120 hz är väl mer oklart, däremot är det väl inte givet att skärmen i Asusen kan överklockas upp till 100 hz (om jag minns rätt är det eg en 60 hz panel i den mot en äkta 100 hz i de andra, kan minnas fel dock).

Permalänk
Medlem

Finns redan flera såna här trådar om samma grej...
Acern har hög input lagg
Asus har högst chans för mkt blb o att skärmen inte ens konmer upp till 100hz då den är native 60
Aw har sämst färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Finns redan flera såna här trådar om samma grej...
Acern har hög input lagg
Asus har högst chans för mkt blb o att skärmen inte ens konmer upp till 100hz då den är native 60
Aw har sämst färger

Tvivlar på att Acern skulle ha märkbart högre input lag då de använder samma GSync modul och samma panel, har du nån källa på det? Däremot vet jag att det var lite diskussioner om det men som jag förstod det så berodde de snarare på missförstånd, dvs att man jämförde olika siffror med varandra. Om det sen skulle skilja någon ms mellan dom gör ju i praktiken ingen som helst skillnad.

Att AWn skulle ha sämre färger känns också märkligt, det är väl snarare att den behöver ställas in via ICC än skärminställningar, X34P ur kartong var inte direkt någon succé färgmässigt heller. Om Asusen har skulle ha mer anlag för BLB så gissar jag att det är kopplat till den äldre panelen, dvs att även X34(A) hade samma problem (minns inte om det fanns nån tidigare generation av AW monitorn).

Du har absolut helt rätt i att denna diskussion förekommit många gånger tidigare och svaret på vad man ska köpa nog är detsamam som tidigare

Permalänk
Medlem

@improwise: Är väldigt säker på att asus skärmen kommer med 100hz direkt. Tror det bara är acer som ska överklockas manuellt

Permalänk

Tack för input. Joo, det har ju diskuterats förr, men svårt hitta någon given rekommendation. Kan hålla med om att Acern borde vara likvärdig Alienware, men sen har vi kvalitetsfrågan också. Hade prisen varit samma hade jag valt Alienware, nu är jag mer osäker. Går väl iofs kanske att beställa från Dell i Tyskland, men det känns onödigt meckigt.

Jaja, jag får väl fundera vidare

Tack iaf för alla råd.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@improwise: Är väldigt säker på att asus skärmen kommer med 100hz direkt. Tror det bara är acer som ska överklockas manuellt

Enligt Inet:

"Uppdateringsfrekvens 100 Hz, (överklockat via DisplayPort. (60Hz by default och upp till 50Hz via HDMI))"

https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Om det sen kan ha ändrat sig vet jag inte men som jag förstått det är det inte givet alla når upp i 100 hz stabilt. För egen del ser jag ingen anledning att köpa Asusen då dom av okänd anledning inte verkar läppt nån uppdaterad version med LGs nya skärm men det är min personliga åsikt. X34P levereras iaf default som 100 hz men båda mina kunde utan problem överklockas till 120 hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firebird 455:

Har beslutsångest inför köp av ny skärm, goda råd uppskattas.

Har suttit framför en Dell 3014u(30” IPS 60Hz) sista 4 åren, dags för uppgradering. Spelar väl mest när jag sitter framför datorn, så en högre uppdateringsfrekvens vill jag ha. Är även sugen på widescreen nu när jag ändå ska byta.
Datorn är rätt gammal med en i7 4770 @ 4,2, men skaffade ”ny” gpu, ett 1080ti för nån månad sen.

Hade tänkt mig en 34” widescreen. G-sync känns givet. Alltid haft IPS, TN går väl bort, VA har jag aldrig haft.

Acer x34P och alienwares aw3418dw är dom nyaste skärmarna som kvalar in. Känns som aw3418dw fått överlag lite bättre kritik, men är svår att få tag på i Sverige för stunden. Finns bara på dell för 13500 riksdaler, ouch!
Plus för 3 års garanti.

X34P är betydligt billigare, 11000.-, finns på många ställen. Sämre garanti, 1 år. Även sämre kvalitet? Sämre färgåtergivning?
Vi har ju även Asus gamla 348q, kostar som x34P ungefär. Äldre panel, inte givet att den klarar 100Hz problemfritt. Större risk för flimmer.

Aw3418dw finns för övrigt att beställa på Dell i tyskland(tror jag?) för 1070 euro vilket blir 11000:-, dvs samma som en x34P här. Vet inte om någon beställt därifrån, eller det ens går?

Tankar och råd? Jag har läst och läst en massa reviews, men det känns som åsikterna går isär en hel del och nu snurrar det bara i huvudet på mig. Jag blir kanske toknöjd vad jag än väljer.

Sen håller ju LG på o lanserar en ny skärm, 34GK950G, men där har det varit en hel del kritik redan, så jag vet inte.....

/Johan

På vilket sätt har 34GK950G fått en hel del kritik? De recensioner jag har läst har den fått relativt bra betyg. Bland annat på tftcentral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tvivlar på att Acern skulle ha märkbart högre input lag då de använder samma GSync modul och samma panel, har du nån källa på det? Däremot vet jag att det var lite diskussioner om det men som jag förstod det så berodde de snarare på missförstånd, dvs att man jämförde olika siffror med varandra. Om det sen skulle skilja någon ms mellan dom gör ju i praktiken ingen som helst skillnad.

Att AWn skulle ha sämre färger känns också märkligt, det är väl snarare att den behöver ställas in via ICC än skärminställningar, X34P ur kartong var inte direkt någon succé färgmässigt heller. Om Asusen har skulle ha mer anlag för BLB så gissar jag att det är kopplat till den äldre panelen, dvs att även X34(A) hade samma problem (minns inte om det fanns nån tidigare generation av AW monitorn).

Du har absolut helt rätt i att denna diskussion förekommit många gånger tidigare och svaret på vad man ska köpa nog är detsamam som tidigare

Hm, saken är den att paneler i grund är likadana men dem tweakas lite hit o dit för varje aktör.
T.ex har Aw tagit bort ”gamma” inställningen på skärmen och det är typ helt omöjligt o få en perfekt gamma på den skärmen. Även efter kalibrering.
Perfekt gamma är 2.2 vilket asusen tex oftast har out of the box.
Bland alla gsync ultra wide skärmar har asusen bäst färger out of the box men Aw kan du inte ens fixa till 2.2 i gamma. Svart o vit är helvete på den skärmen men. På mitt exemplar blev den vita färgen gulaktig. Dock är Aw den snabbaste skärmen. Acer har bättre färger o gamma inställningen är kvar men lider av en ms på runt 15, fortfarande bättre än x34 som låg vid 20 men ändå lågt ifrån perfekt. Syns mer vid överklock.

Här är ett exempel på färg o så. Jämnförelse
Den jämförelsen är tagen med LGs senaste ultra wides som många ink, mig väntar på.
Gsync o freesync varianten finns med för o nackdelar. Dock enligt de reviews som finns är den riktigt enkelbiljett kalibrera till perfektion.
34gk950g heter gsync varianten o samma med ”f” i slutet är för freesync.
Obs att Aw färgerna märks inte i spel.. för spel är det en grym skärm.

Permalänk
Medlem

Har beställt AWn via elgiganten. Baserade mitt val främst på designen, sjukt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

På vilket sätt har 34GK950G fått en hel del kritik? De recensioner jag har läst har den fått relativt bra betyg. Bland annat på tftcentral.

Gissar att OP kanske menar att den vid tester visat sig ha ung samma svagheter (och styrkor) som de redan befintliga skärmarna. Jag sre det mer som att LG ger sig in på marknaden mer tydligt med produkter i eget namn snarare än att det skulle vara så att skärmen i sig var revolutionerande. Dessa paneler lär väl snart leta sig in i kommande produkter från Asus, Acer, Alienware etc. antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hm, saken är den att paneler i grund är likadana men dem tweakas lite hit o dit för varje aktör.
T.ex har Aw tagit bort ”gamma” inställningen på skärmen och det är typ helt omöjligt o få en perfekt gamma på den skärmen. Även efter kalibrering.
Perfekt gamma är 2.2 vilket asusen tex oftast har out of the box.
Bland alla gsync ultra wide skärmar har asusen bäst färger out of the box men Aw kan du inte ens fixa till 2.2 i gamma. Svart o vit är helvete på den skärmen men. På mitt exemplar blev den vita färgen gulaktig. Dock är Aw den snabbaste skärmen. Acer har bättre färger o gamma inställningen är kvar men lider av en ms på runt 15, fortfarande bättre än x34 som låg vid 20 men ändå lågt ifrån perfekt. Syns mer vid överklock.

Här är ett exempel på färg o så. Jämnförelse
Den jämförelsen är tagen med LGs senaste ultra wides som många ink, mig väntar på.
Gsync o freesync varianten finns med för o nackdelar. Dock enligt de reviews som finns är den riktigt enkelbiljett kalibrera till perfektion.
34gk950g heter gsync varianten o samma med ”f” i slutet är för freesync.
Obs att Aw färgerna märks inte i spel.. för spel är det en grym skärm.

Det besvärliga i sammanhanget tycker jag är att det tycks som panellotteriet är den mest avgörande faktorn. Dvs det kan mkt väl vara så att 2 olika skärmar från 2 olika tillverkare är mer lika än 2 av samma märke och modell. AWn behöver väl "kalibreras" via datorn primärt som jag förstått det, är dock inte själv nån direkt färgperfektionist som så utan vill mer att det ska "kännas" bra vid användning. Förbjudna reglage som Saturation är bland det första jag pillar på

Har du hittat någon bra jämförelse som tydligt visar att någon display/input lag på skärmarna som diskuteras? Jag har kollat lite på det tidigare och kom då fram till att det var rätt mkt spekulation och missförstånd och att de faktiska skillnaderna var väldigt små. Vilket också kändes rimligt utifrån samma panel och samma GSync modul. Kanske vår visuella husgud @Laxpudding vet mer?

Permalänk
Medlem

@improwise: Sant men tänk också på att Asus skärm har funnits ute ett bra tag vilket har gjort att kvalitetskontrollen på denna skärm har förbättrats avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@improwise: Sant men tänk också på att Asus skärm har funnits ute ett bra tag vilket har gjort att kvalitetskontrollen på denna skärm har förbättrats avsevärt

Skillnaderna mellan dessa skärmar är väl egentligen väldigt små som jag upplever det, inte direkt som att jämföra typ Intel vs AMD (oasvett vilket man nu tycker är bäst). GSync modulen (v1) har väl inte rört på sig på evigheter och X34P är väl i stort sett samma produkt som X34(A) men med en annan panel. Sen har jag ingen aning om ifall något bolag skulle vara bättre än andra på QC, båda mina X34P hade lysande pixlar vilket väl iaf antyder att Acer har viss förbättringspotential.

Jag upplever fortfarande marknaden för spelskärmar som lite guldgrävarvarning, där produkter som ärligt talat känns så där säljs till i mina ögon överpriser och med ytterst varierane kvalité. Lite som när TV leverantörer målar ut typ 720p sändningar som nån slags premiumprodukt när det i själva verket borde vara minst acceptabla kvalité i budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det vore trevligt med någon slags hybridskärm, typ 4K@60 hz men QHD@165hz? Iaf min uppfattning är att när man jobbar så är upplösning viktigare men 60 hz är helt ok, medan när man spelar är det tvärt om, högsta upplösningen är inte så viktigt men däremot vill iaf jag gärna ha minst 120 hz. Då kommer man ju runt problemet med "pixelklockan" så länge man lyckas göra en 4K@XXX hx panel. Och kan förhoppningsvis göra spelskärmar i vuxenstorlekar.

Om det sen går att tillverka är mer än jag vet, men uppenbarligen finns ju 4K@144 hz men då i microskopiska storlekar där 4K känns helt meningslöst (för spel iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det besvärliga i sammanhanget tycker jag är att det tycks som panellotteriet är den mest avgörande faktorn. Dvs det kan mkt väl vara så att 2 olika skärmar från 2 olika tillverkare är mer lika än 2 av samma märke och modell. AWn behöver väl "kalibreras" via datorn primärt som jag förstått det, är dock inte själv nån direkt färgperfektionist som så utan vill mer att det ska "kännas" bra vid användning. Förbjudna reglage som Saturation är bland det första jag pillar på

Har du hittat någon bra jämförelse som tydligt visar att någon display/input lag på skärmarna som diskuteras? Jag har kollat lite på det tidigare och kom då fram till att det var rätt mkt spekulation och missförstånd och att de faktiska skillnaderna var väldigt små. Vilket också kändes rimligt utifrån samma panel och samma GSync modul. Kanske vår visuella husgud @Laxpudding vet mer?

Jo, såg lite videos förr när jag själv letade ultra wides såg jag den. Kan inte hitta dem videosen nu men vet iaf att jag personligen inte hade tagit x34p. Fast än lotteriet stämmer bra som du nämner det

Ska försöka hitta videosen då jag lovat en annan person samma sak i en annan tråd. Men bara för att va säker, ta inte mina argument till 100% gällande just lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo, såg lite videos förr när jag själv letade ultra wides såg jag den. Kan inte hitta dem videosen nu men vet iaf att jag personligen inte hade tagit x34p. Fast än lotteriet stämmer bra som du nämner det

Ska försöka hitta videosen då jag lovat en annan person samma sak i en annan tråd. Men bara för att va säker, ta inte mina argument till 100% gällande just lag

Och det säger du nu när jag precis slängt ut mina X34P genom fönstret?

Permalänk

@improwise:

Ungefär så, hamnade i en tråd där det var mycket dividerande kring färgerna etc, men jag har läst så många trådar senaste dygnen så allt börjar flyta ihop🤪. Sen ligger ju priset fortfarande så högt så det blir inte rimligt att betala mellanskillnaden för något som egentligen inte verkar bättre. Nu ligger iofs Alienwares aw3418dw också högt i pris i förhållande till x34P, så det blir kanske en x34P iaf. Verkar överlag svårt få tag på en aw3418dw för stunden, möjligen har Dell den i lager, annat blir det till o vänta.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och det säger du nu när jag precis slängt ut mina X34P genom fönstret?

Hahaha förlååååt

Permalänk

Som en liten uppföljning; Blev en beställning av en Acer X34P från Inet, dom sänkte priset lite påpassligt med en tusenlapp. Hoppas nu på tur i panellotteriet, och tror säkert jag blir nöjd i övrigt med skärmen.
Tack för råd och input.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Som en liten uppföljning; Blev en beställning av en Acer X34P från Inet, dom sänkte priset lite påpassligt med en tusenlapp. Hoppas nu på tur i panellotteriet, och tror säkert jag blir nöjd i övrigt med skärmen.
Tack för råd och input.

/ Johan

Blev du nöjd? Jag funderar på att köpa en av dessa två.

Visa signatur
Permalänk

@maxxxx:

Paketet har kommit, men har inte hunnit packa upp än, fullt upp med annat. Inte det att jag är osugen på att prova skärmen direkt, men jobbet o familjen kräver sitt. Återkommer med vad jag tycker om en dag eller två.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

So far so good. Skärmen upppackad och uppstartad. Inga döda pixlar som jag kan finna vid testkörning med avsett program, skönt. Ska leka lite med inställningarna nu.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P