Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Stjäls en del på PostNord antar jag?

Beställde en sadel till hojen värde cirkus 3500 kr under Black Friday och fick ett mejl av PostNord igår att paket inte kan hittas!

Det stjäls nog ganska friskt hos alla fraktföretag och deras underleverantörer.

Skrivet av 900-Mange:

Dra en repa längs E18 o kolla i diket

Nu verkar det iof. bero på idiotiska förare snarare än tjuvaktiga sådana eftersom det verkar som burarna åkt ur i fart.

Skrivet av Aktsu:

Mitt paket med högtalare ”tappades bort” i lastbilen som skulle hemleverera dem. PostNord försökte frenetiskt hävda att det var ett fullt rimligt scenario att de scannats in i bilen och sen markerat att ”mottagaren inte var hemma” för att sen aldrig scannas någonstans igen. Att någon knyckt dem fanns inte på kartan enligt dem...

Vadå? Det stjäls ju aldrig på PN. Förutom de fallen som hamnat på kamera dvs som PN fortfarande förnekar att ha hänt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mitt senaste paket firar 5 dagar på Toftanäs, den effektivaste hubben i PostNords logistikkedja. Toftanäs ligger bakom sådana PostNord-klassiker som "totalt krossade paket" och min personliga favorit: "en liten bit avriven kartong med fraktlapp på".

Några fler Toftanäs-fans här?

Permalänk
Hedersmedlem

För mig har PostNord skött sig klart bättre senaste månaderna, hoppas detta håller i sig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beställde en pump/res-kombo till mitt bygge från inet i tisdags. Har bara fått en elektronisk bekräftelse (inet har garanterat att det gick iväg samma dag). Beställde idag lite fittings och fick bekräftelse samt en första inskanning. Så less på postnord.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Beställde en pump/res-kombo till mitt bygge från inet i tisdags. Har bara fått en elektronisk bekräftelse (inet har garanterat att det gick iväg samma dag). Beställde idag lite fittings och fick bekräftelse samt en första inskanning. Så less på postnord.

Du tror inte att PostNord har lite mycket att göra nu?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du tror inte att PostNord har lite mycket att göra nu?

Jo givetvis ^^ men haft sån otur med postnord senaste tiden bara. Behövde bara få klaga lite

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk

Jag har återigen nyttjat postens tjänster även om jag inte hade möjligt att välja leverantör den här gången.

Hursomhelst: den 9 december beställde jag en dock från Disney's brittiska webbshop.
De skickades påföljande tisdag från Hayes i Storbritannien. Tre dagar senare på fredagen
i förra veckan plingade det till i telefonen. Paketet hade ankommit Sverige, närmare bestämt
till den i tråden påstått ökända terminalen Toftanäs. Tidigt på måndag morgon hade paket
kommit till Örebro och senare samma dag fanns paket att hämta hos mitt postombud.

Jag tycker att det är bra jobbat av både Royal Mail och Postnord att leverera ett paket
från Storbritannien på en knapp vecka.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Mr_Lazy:

Du tror inte att PostNord har lite mycket att göra nu?

Vad synd det är om PostNord som har ett jobb att sköta. Klarar de inte av det borde de lämna över till någon som gör. Men PostNord är väl ett av få företag som gnäller på att de har förmycket att göra.

Snart sitter jag nog fast i den här smörjan med PostNord med, har ett paket ifrån Amazon (USA) på väg.
Beställde ett Bloody b945 tangentbord. Det skulle komma fram till mig 2dre Januari 2019. Men det är nog bara att glömma, Amazon har väl inte räknat med inkompetensen hos PostNord.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Det har ju åtminstone gått betydligt bättre än förra året för dom, har inte sett nån artikel med upprörda kunder osv. Bara nån enstaka lastbil som kört med öppen dörr och spillt ut paket på vägen, men annars så
Om man bortser från ovan nämnda missöden som ju får klassas som enskilda misstag, och förhoppningsvis har dessa personer fått det agerande dom förtjänar. Men mycket av besvären har ju kunnat undvikas främst genom att dom har (vad jag vet i alla fall) nästintill full bemanning på helger sen black friday, vilket inneburit att man kunnat få sina paket på helgen även om man beställer ex på en torsdag eller fredag. Har hämtat ut 2 paket som blivit färdighanterade och som anlänt till mitt ombud under helgen.
Riktigt trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bara nån enstaka lastbil som kört med öppen dörr och spillt ut paket på vägen, men annars så

Bara?
Haha fatta vilken nivå vi har blivit vana vid nuförtiden...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Bara?
Haha fatta vilken nivå vi har blivit vana vid nuförtiden...

Vi är alltför bortskämda med lastbilar med stängd dörrar uppenbarligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera att det här har hänt även andra åkerier, kört med öppen dörr i bak i lastbilen. Men bara för att det är postnord så skrivs det om det. Så tagga ner lite. Om ni tänker efter lite så borde de flesta inse att med tanke på hur jäkla många paket som de har hanterat under de här veckorna så har det gått jäkligt bra. Finns alltid folk som lipar för att de fått sitt paket en dag senare än de hoppats. Men det är säkerligen betydligt fler som har fått sitt paket snabbare än de har räknat med.

Permalänk
Medlem

PostNord är under all kritik. Har vänner som jobbar på deras utlämningsställe. Allt ifrån bildelar, stora Trademax soffor helpallar med elektronisk utrustning försvinner. Kriminella har tagit sig in i bolaget och stjäl rejält. Det är betydligt mer än 0.1% felmarginal.

Trademax har jag jobbat på och de ville ett tag stämma PostNord för oaktsamhet. Trademax har knappt egna lagervaror utan beställer direkt ifrån deras grossister runt om i Europa(lång leveranstid). PostNord gör de inte bättre genom att lyckas "slarva bort" paket som de mörkar. Och då skickas de på nytt ifrån leverantörer. Samt så skadar truckaförarna ofta varor. Som i sin tur levereras ändå.

Var inte allt för länge sedan media rapporterade om dolda kameror i lastbilsutrymmen, som visade ett flertal anställda som stal helpallar med mobiler. Detta är bara ett fåtal då mörkertalet är enormt.

Nä DHL är det enda jag kan lita på. Postnord är minst sagt ett inkompetent bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men, levererar dom i mellandagarna, 27-28 osv? Eller är det helt stilla fram tills nästa år eller så?

Permalänk

Jag råkade ut för en ny grej med Postnord.

För cirka en månad sedan så köpte jag en kartong till en öl från en kille jag känner i England. Han skickade kartongen rekommenderat. Jag hade nästan glömt bort kartongen när han skickar mig ett mail och frågar om det har löst sig? Löst sig undrade jag? Då hade han sett på sin tracking att Postnord hade försökt att lämna ett paket till mig, men att ingen var hemma. Det stod också att Postnord hade lämnat en lapp med instruktioner om hur och var jag kan hämta mitt paket.

Nu kommer kruxet. Jag hade inte fått någon som helst indikation på att paketet inte hade nått mig. Inget på mailen, inget på telefonen, inget i brevlådan. Och när jag försökte söka på kollinumret så dök det inte upp på Postnords hemsida.

Då testade jag att söka med kollinumret på Royal Mails hemsida. Där kunde jag se att paketet hade nått Sverige och jag kunde från deras hemsida klicka mig vidare till en Postnord-sida på Engelska. DÄR kunde jag söka på mitt kollinummer, men alltså inte på den svenska sidan.

Där stod det mycket riktigt att Postnord hade försökt lämna paketet till mig Fredagen den 14:e, klockan 08:34 och att ingen var hemma och att de därmed att lämnat en lapp på att jag kan hämta ut paketet vid mitt postombud. Kruxet är att jag var hemma vid påstådd tid - ingen postnord. Inte heller någon lapp.

Hade säljaren inte kontaktat mig så hade jag alltså inte vetat att paketet ens fanns i Sverige. Jag lyckades via den engelska postnord-sidan scanna in mitt paket så det hamnade i postnord-appen och där kunde jag då få fram en digital avi. Äntligen tänkte jag. Begav mig till Coop för att hämta ut paketet. Paketet var dock registrerat på en Jonas ****mann och jag heter Leif Bäckman, så knappt en bokstav rätt. Fick ändå hämta ut paketet.

Det visade sig alltså att Postnord hade råkat registrera mitt paket i ett annat namn, något som tydligen är "lätt hänt när det bor massa människor på samma gata". Postnord sa dock att man hade skickat ut en avi till mig om att paketet nu fanns att hämta på coop. Men det hade jag alltså inte fått det heller. Så jag ställde frågan till Postnord: Finns det en risk att ni skickat den avin till den här Jonas ***mann? "eh...ja alltså...så kan det vara".

Hade säljaren alltså inte vart snäll nog att kontakta mig om detta, så är risken stor att mitt paket åter att hamnat i England.

Nu sitter jag i alla fall med mitt paket, men var tvungen att återberätta denna historien lite

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kanske en dum fråga men, levererar dom i mellandagarna, 27-28 osv? Eller är det helt stilla fram tills nästa år eller så?

Med tanke på att det är vanliga vardagar så bör väl maskineriet rulla som vanligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med tanke på att det är vanliga vardagar så bör väl maskineriet rulla som vanligt.

Tack! det är ju många (på mitt jobb iaf) som väljer att vara lediga även dom dagarna, så jag kände att det var bäst att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack! det är ju många (på mitt jobb iaf) som väljer att vara lediga även dom dagarna, så jag kände att det var bäst att fråga

Vet inte riktigt ur det funkar, men posten är väl en del av det man skulle kunna kalla för att "vardagslivet inte skulle fungera om ingen fick sin post" företag, om du förstår hur jag tänker? Jag menar, visst finns det garanterat folk som tar ut extra ledighet i klämdagarna. Men hela posten kan ju inte stanna upp liksom, då skulle ju vissa företag och organisationer inte kunna utförs sina jobb korrekt.
Är så ser jag ser det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet inte riktigt ur det funkar, men posten är väl en del av det man skulle kunna kalla för att "vardagslivet inte skulle fungera om ingen fick sin post" företag, om du förstår hur jag tänker? Jag menar, visst finns det garanterat folk som tar ut extra ledighet i klämdagarna. Men hela posten kan ju inte stanna upp liksom, då skulle ju vissa företag och organisationer inte kunna utförs sina jobb korrekt.
Är så ser jag ser det.

Jo, det låter definitivt vettigt... men samtidigt så är ju Postnord ett speciellt exemplar xD
Vi får väl hoppas helt enkelt!

Permalänk
Medlem

@matlo: DHLs system ligger nere så att ingen i hela Sverige kan hämta ut DHL-paket. Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Jag fick nyss meddelande om att ett paket som skulle ha kommit efter jul nu finns att hämta. Det verkar som om de jobbar mer än vanligt.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Ett paket inlämnat i Malmö på eftermiddagen passerar Toftanäs- och Örebro-terminalerna och finns att hämta ut på en liten ort i Västmanland dagen därpå just efter lunch. Det tycker jag är tillräckligt.

Jag blir alltid misstänksam mot skribenter som säger att allt är skit. Det finns ett uttryck som säger "tomma tunnor skramlar mest".

För det mesta så tar det uppåt en vecka för oss att få paket inom Sverige till oss på en liten ort på Upplandskusten men ibland briljerar Postnord, beställde en ny telefon från Telenor vid fyratiden i torsdags och strax efter två på fredagen plingade det till i appen, då hade telefonen passerat två terminaler och kunde hämtas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Det är ännu inte känt om chauffören märkte att dörrarna öppnades.

– Det är så klart väldigt olyckligt det här, säger Niklas Franck"

Ska det vara så jävla svårt att se till o hålla koll på om dörr j*vlarna är stängda o inte "äh de håller nog"... chaffören borde få sparken,.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Bara?
Haha fatta vilken nivå vi har blivit vana vid nuförtiden...

Ser lastbilar köra omkring med öppna dörrar/luckor någon gång per vecka (olika firmor) så skulle nog säga att det är mer pga stress inom yrket än hur ett företag sköts.

Hur många kan det vara som jobbar med detta, 30000 pers kanske (transport har 62k~ medlemmar iaf). Det är oundvikligt att någon av dessa inte har en dålig dag på ett helt år i högstress yrken. Ett paket ska nog hanteras av 10-20 pers innan det når din låda också vilket ökar antalet ställen något kan gå fel.

Skrivet av ToddTheOdd:

Men det är säkerligen betydligt fler som har fått sitt paket snabbare än de har räknat med.

Kring hälften av paketen jag delar ut är oftast några dagar innan leveransdatumet som står på paketet
Så det lär helt klart hända om inte kunderna har orimliga förväntningar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Postnord strikes again:
Leveransförsök #1 - "Vi kom inte in". Väldigt märkligt, jag var hemma, porten var trasig så den stod till och med öppen.

Leveransförsök #2 - "Vi kom inte in". Nej, det är för att ni inte förstår hur man använder en porttelefon.

Leveransförsök #3 - Här har jag säkrat upp och ringt in och lämnat mitt telefonnummer, och kundtjänst lovar dyrt och heligt att chauffören ska ringa om han inte kommer in i porten. Tror ni chauffören ringde? Nope. "Vi kom inte in". När jag pratar med dom i telefon nu så dillas det något om "strul med datasystemet så instruktionerna om att ringa gick inte fram till chauffören". Jättebra, verkligen jättebra.

Sitter nu allvarligt och överväger att låta paketet gå åter till avsändaren och skaffa mig varan på annat sätt, verkar hopplöst att få Postnord att lyckas komma in i en port där dom inte har portkod.

Och hur jävla svårt ska det vara att ringa kunderna?
"Vi hade inte ditt nummer". Nähä, men såhär:
1) Jag har en "konto" hos postnord, via appen.
2) Där har jag, trumvirvel, registrerat mitt telefonnummer, det är bl a så som paketen "automatiskt" läggs till
3) Paketets kollinummer är knutet till mitt konto

1+2+3 ovan i kombination, bör ju rimligen göra att Postnord / Chaufför utifrån trackingnummret på mitt paket kan ta reda på mitt telefonnummer.
Frågan är då t ex varför postnords it-system inte automatiskt gräver fram mitt telefonnummer vid bokning av utkörning av mitt paket, och bifogar telefonnummret både i handdatorn och i "körschemat, hur fan det nu än fungerar (antar att det är ett papper eller i handdatorn, på nått sätt måste dom ju få reda på vart dom ska köra med paketen)?

Och argumentet "vi hinner inte ringa" köper jag inte. Är det bättre att det 3 gånger går åt tid att sortera paketet, lasta paketet, köra paketet, köra tillbaka paketet, scanna in paketet, maganisera paketet?

Herregud alltså, det är inte lätt när det är svårt... ?

Permalänk
Medlem

Postnord skickar tillbaka paket till ursprungslandet samtidigt som man skickar till tull och avgift till en... så att tiden går så långt att ärendet blir kallt även om man betalar till Postnord direkt!

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/flera-ica-handl...

Får hopps att det inte blir någon trend, lär inte göra situationen bättre direkt.

Vore intressant med lite djupare insyn i hur avtalen ser ut, hur handlarna blir ekonomiskt kompenserade.

Jag har bara surrat som hastigast med en innehavare av en tobaksaffär, och han menade på, utan att vilja nämna siffror, att ersättningen är så dålig att han enbart har paketköret för att driva kunder som förhoppningsvis köper något annat. Då förstår man ju att dom fimpar paketen så fort det blir ohållbart.

Tyvärr går vi ju mot ökade och inte minskade volymer, så det är i min mening extremt märkligt att PostNord inte gör mer för att lösa detta.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Du verkar veta vad Postnord gör för att lösa situationen. Kan du berätta för oss också?

Permalänk

@BasseBaba:

Ombuden får en schablonsumma per paket de lämnar ut. Kommer inte ihåg hur mycket men det är ett par kronor. Vet inte om det skiljer mellan paket / rek etc.

Problemet är väl att Kina paketen subventioneras av Postnord så då kan de inte betala skäligt till ombuden utan att gå med stor förlust.

Själv hämtar jag mycket paket på närmaste ICA, och brukar alltid köpa något när jag är där för att sponsra .