Seasonic Focus Plus Gold 750w + vega64 = Problem??

Permalänk

Seasonic Focus Plus Gold 750w + vega64 = Problem??

Hej

Har inte haft möjlighet att sätta ihop datorn förrän nu så snacka om att jag fick världens kalldusch när jag läste att Seasonic-PSUn jag har köpt kanske inte går så bra ihop med GPUn...
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/9z50s6/seasonic_focus_plus_having_compatibility_issues/

Vågar jag använda Seasonic Focus Plus Gold 750w tillsammans med Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ eller bör jag byta ut PSUn?
Hur vet jag att min PSU är "drabbad" dvs när är den tillverkad? Vilket serienummer stämmer...den på kartongen eller PSUn?
Vilken PSU bör jag välja istället om jag behöver byta?

Hade tänkt att montera ihop min dator i början av nästa vecka(v.51)...men om detta stämmer lär jag få senarelägga ihopmonteringen.

CPU Ryzen 2700x (+ Noctua NH-D15)
GPU Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+
PSU Seasonic Focus Plus Gold 750 W

RAM G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB (F4-3200C14D-16GVK)
MB ASUS ROG Crosshair VII Hero X470

CHASSI:be quiet! Silent Base 601 orange
- Fläktar: 4xNF-A14 PWM
LAGRING: WD Black WD1003FZEX 64MB 1TB) + SDD:Samsung 860 EVO 500GB
SKÄRM:ViewSonic XG2402 24" FHD

Permalänk
Medlem

Har du inte läst tråden du länkade till? Det står ju vilka serienummer som är drabbade. Det är bara att kolla på agget (lådan kan vara fel, om det nu ens står där).

Permalänk
Medlem

Enligt tråden du själv länkar till så ska exemplar med serienr från och med R1712AB1B122**** vara fixade (källa: någon snubbe på Reddit ). Lite otydligt hur man ska tolka det egentligen, men jag antar att R1712AB1B-delen är samma för hela serien medan siffrorna efter den delen indikerar åldern. D.v.s. leta efter ett serienr som börjar på R1712....

Seasonic verkar ha fixat problemet i början av året, så sannolikheten att just ditt exemplar är fixat är nog rätt stor då det är ett populärt nätagg.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Har du inte läst tråden du länkade till? Det står ju vilka serienummer som är drabbade. Det är bara att kolla på agget (lådan kan vara fel, om det nu ens står där).

Skrivet av perost:

Enligt tråden du själv länkar till så ska exemplar med serienr från och med R1712AB1B122**** vara fixade (källa: någon snubbe på Reddit ). Lite otydligt hur man ska tolka det egentligen, men jag antar att R1712AB1B-delen är samma för hela serien medan siffrorna efter den delen indikerar åldern. D.v.s. leta efter ett serienr som börjar på R1712....

Seasonic verkar ha fixat problemet i början av året, så sannolikheten att just ditt exemplar är fixat är nog rätt stor då det är ett populärt nätagg.

Problemet med "Dr. Google" är att det kan bli för mycket och/eller lite information att man ibland är i behov av en "second opinion" från mer pålästa/erfarna personer som finns i det här forumet...
hmm...jag antar att serienumret är de siffror som finns under streckkoden jag hittade på PSUn...R1809AA19014****, enligt dessa siffror, om jag tolkar dom rätt, är mitt PSU tillverkat september 2018? Jag fann även BFX75GFS3AW men det är väl inte ett serienummer eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streptocarpus17:

hmm...jag antar att serienumret är de siffror som finns under streckkoden jag hittade på PSUn...R1809AA19014****, enligt dessa siffror, om jag tolkar dom rätt, är mitt PSU tillverkat september 2018?

Ja, det verkar ju mycket logiskt, jag tänkte inte på att första delen kunde vara ett datum. Men det är ju lite enklare att se mönster när man har två datapunkter att jämföra Men då borde det inte vara något problem då.

Skrivet av Streptocarpus17:

Jag fann även BFX75GFS3AW men det är väl inte ett serienummer eller...

Det kanske är serienumret för kartongen

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det verkar ju mycket logiskt, jag tänkte inte på att första delen kunde vara ett datum. Men det är ju lite enklare att se mönster när man har två datapunkter att jämföra Men då borde det inte vara något problem då.
Det kanske är serienumret för kartongen

BFX75GFS3AW stod också på själva PSUn men inte under streckkoden det är därför jag antar/gissar att det kanske inte är något "viktigt" serienummer utan ett modellnummer kanske...jag vet inte?

Permalänk
Medlem

Tror också att det finns lite kunskap om detta i tråden "Klubben för ägare av Vega"
#17687523

Permalänk
Medlem

Citerar Seasonic då jag ställt samma fråga tidigare;

Manufacture date can be found on the packaging by checking the serial number. Serial number will start by R follwoed by 4 numbers. The two first is the year of manufature and the 2 last will be the month. For example: R1805AB123456789 = R1805 = May 2018.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av makatech:

Tror också att det finns lite kunskap om detta i tråden "Klubben för ägare av Vega"
#17687523

Skrivet av MoNkeY-05:

Citerar Seasonic då jag ställt samma fråga tidigare;

Manufacture date can be found on the packaging by checking the serial number. Serial number will start by R follwoed by 4 numbers. The two first is the year of manufature and the 2 last will be the month. For example: R1805AB123456789 = R1805 = May 2018.

Inser lite generad att man borde ha sökt lite noggrannare på forumet...så jag tackar er för er info och tålamod!

Har varit i kontakt med Inet och blev rekommenderad att sätta ihop datorn och testa...så jag lär nog återkomma med fler frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streptocarpus17:

Inser lite generad att man borde ha sökt lite noggrannare på forumet...så jag tackar er för er info och tålamod!

Har varit i kontakt med Inet och blev rekommenderad att sätta ihop datorn och testa...så jag lär nog återkomma med fler frågor!

Nja alltså, detta är ju hämtat från min email alltså. Så när det gäller mitt svar behöver du inte skämmas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Går att kontakta seasonic direkt annars så skickar dom ut en ny kabel åt dig som fungerar, hade samma bekymmer med mitt seasonic 750 platinum och mitt gtx970, räcker med att du bifogar serienr och fotobevis på kvitto digitalt så skickar dom en ny kabel gratis till dig, dom gjorde så för mig iaf @Streptocarpus17

kommer inte ihåg hundra vad det berodde på men var något med strömrusningar ifrån dessa kort som triggade aggens säkerhetsbrytare, nya kabeln har en annan sorts in-line-capacitator som dämpar den rusningen så det funkar

Permalänk

Bygget fortsätter i snigelfart...

Hejsan allihopa, nu har jag äntligen återfått tillräckligt med ork och motivation att fortsätta mitt datorbygge som jag pga oplanerade händelser av högre prioritet varit tvungen att pausa...igen.

Dock har det uppstått några funderationer som behöver besvaras innan jag vågar fortsätta...

1. Hur mycket törs man böja den styva "sleevade" Seasonic PSU-kabeldelen? Jag vill nämligen inte råka förstöra "innehållet" i kabeln eller utsätta moderkortskontakterna för onödiga påfrestningar...det är bl.a. CPU-kablarna som ger mig huvudbry...
- Eller är det bättre att man böjer i närheten av kontakterna dvs den del av kabeln som är "osleevad"?

2. Hur är dessa Seasonic PSU-kablar konstruerade egentligen...har de "inline-capacitors" monterade som ett "pärlhalsband" under den svarta "sleeven" eller sitter de ihopsamlade i en "klump/bula" under "gummikrage/krympslangs-delen" på kabeln och resten av "sleeven" är "böjbar"???

3. Kan jag vänta med att sätta fast CPU-kablarna i PSU tills jag har monterat Moderkortet i chassit dvs CPU-kablarna sätts först fast i Moderkortet och SEN I PSU?

---

4. Då "Moderkortsplåten" verkar vara isolerad från resten av chassit undrar jag om man kan skruva dit några extra "distans"skruvar, på "Moderkortsplåten", som fästen för ev. ESD-skydd som tillägg till det ESD-skydd som fästs i den yttre delen av chassit?


edit:Kom på en till fundering! Fundering nr 2 är ny!

Permalänk
Skrivet av Streptocarpus17:

Hejsan allihopa, nu har jag äntligen återfått tillräckligt med ork och motivation att fortsätta mitt datorbygge som jag pga oplanerade händelser av högre prioritet varit tvungen att pausa...igen.

Dock har det uppstått några funderationer som behöver besvaras innan jag vågar fortsätta...

1. Hur mycket törs man böja den styva "sleevade" Seasonic PSU-kabeldelen? Jag vill nämligen inte råka förstöra "innehållet" i kabeln eller utsätta moderkortskontakterna för onödiga påfrestningar...det är bl.a. CPU-kablarna som ger mig huvudbry...
- Eller är det bättre att man böjer i närheten av kontakterna dvs den del av kabeln som är "osleevad"?

2. Hur är dessa Seasonic PSU-kablar konstruerade egentligen...har de "inline-capacitors" monterade som ett "pärlhalsband" under den svarta "sleeven" eller sitter de ihopsamlade i en "klump/bula" under "gummikrage/krympslangs-delen" på kabeln och resten av "sleeven" är "böjbar"???

3. Kan jag vänta med att sätta fast CPU-kablarna i PSU tills jag har monterat Moderkortet i chassit dvs CPU-kablarna sätts först fast i Moderkortet och SEN I PSU?

---

4. Då "Moderkortsplåten" verkar vara isolerad från resten av chassit undrar jag om man kan skruva dit några extra "distans"skruvar, på "Moderkortsplåten", som fästen för ev. ESD-skydd som tillägg till det ESD-skydd som fästs i den yttre delen av chassit?


edit:Kom på en till fundering! Fundering nr 2 är ny!

Insåg lite försent att 4:an var för oprecist formulerad men nu har jag skrivit om den lite...se den nya förbättrade versionen nedan...

4. Då "Moderkortsplåten" verkar vara isolerad från resten av chassit undrar jag om man kan skruva dit några extra "distans"skruvar i skruvhålen för hårddiskvaggorna till höger på "Moderkortsplåten" , som fästen för ev. ESD-skydd som tillägg till det ESD-skydd som fästs i den yttre delen av chassit?