Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 2060 får officiella specifikationer och prestandasiffror

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2060 får officiella specifikationer och prestandasiffror

Den senaste tiden har Geforce RTX 2060 varit på tapeten och nu skriver Videocardz att de kommit över material för recensenter, som innehåller kortets prestanda, pris och specifikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur många olika modeler det blir, som alla heter samma sak.

Permalänk
Medlem

Priset och minnesbussen gör mig lite ledsen, faktiskt. Jag förstår att det är dyr teknik att utveckla som de försöker frontloada, samtidigt som GTX 10-serien har lager kvar.

Men om vi jämför med hur exempelvis GTX 460 positionerade sig på marknaden och priset den hade, så har x60-modeller rusat i pris. Är det kemikalieskatt? Dollarkurs? Nvidias ohotade dominans i prestandasegmentet?
Jag vill gärna ha ett nytt grafikkort. Amd finns inte längre, och jag vill inte betala gtx x80-priser för ett mellanklasskort. Där är vi inte än, men priserna ovanför x60 är onåbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Priset och minnesbussen gör mig lite ledsen, faktiskt. Jag förstår att det är dyr teknik att utveckla som de försöker frontloada, samtidigt som GTX 10-serien har lager kvar.

Men om vi jämför med hur exempelvis GTX 460 positionerade sig på marknaden och priset den hade, så har x60-modeller rusat i pris. Är det kemikalieskatt? Dollarkurs? Nvidias ohotade dominans i prestandasegmentet?
Jag vill gärna ha ett nytt grafikkort. Amd finns inte längre, och jag vill inte betala gtx x80-priser för ett mellanklasskort. Där är vi inte än, men priserna ovanför x60 är onåbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Kemikalieskatten kan du stryka för den läggs inte på komponenter.
Det är dom två sistnämnda punkterna samt satsningen på ray tracing.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Töntar som inte tillåter sli.

Permalänk
Medlem

Så priset på 4k uppåt stämmer. Vilket skämt. Och ett ännu större skämt är att folk kommer var tillräckligt dumm att köpa det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

Så priset på 4k uppåt stämmer. Vilket skämt. Och ett ännu större skämt är att folk kommer var tillräckligt dumm att köpa det.

Kommer sälja som smör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mainman:

Töntar som inte tillåter sli.

Eller hur.

Nästan så att man protestköper ett till GTX1070 och kör SLI bara för att..

Även om SLI/CF tar mer än vad det ger i de flesta spel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så priset på 4k uppåt stämmer. Vilket skämt. Och ett ännu större skämt är att folk kommer var tillräckligt dumm att köpa det.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforc...
Prestandan på RTX 2060 uppges ligga i klass med 1070 Ti men för $349 + ray-tracing.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforc...
Prestandan på RTX 2060 uppges ligga i klass med 1070 Ti men för $349 + ray-tracing.

Vilket betyder att priset i Sverige kommer var 4k och uppåt. Your point?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Priset och minnesbussen gör mig lite ledsen, faktiskt. Jag förstår att det är dyr teknik att utveckla som de försöker frontloada, samtidigt som GTX 10-serien har lager kvar.

Men om vi jämför med hur exempelvis GTX 460 positionerade sig på marknaden och priset den hade, så har x60-modeller rusat i pris. Är det kemikalieskatt? Dollarkurs? Nvidias ohotade dominans i prestandasegmentet?
Jag vill gärna ha ett nytt grafikkort. Amd finns inte längre, och jag vill inte betala gtx x80-priser för ett mellanklasskort. Där är vi inte än, men priserna ovanför x60 är onåbara.

AMD har utmärkta produkter i mellansegmentet, där har nVidia bara sålt på sitt namn ett tag nu. Om de nu kan leverera raytracing i spelbar prestanda i det segmentet (vilket återstår att se) så har de ju något som AMD inte har, men hittills har det varit så.

Det som primärt händer är att nVidia än en gång knuffar sina modellbeteckningar uppåt i prislistan. En 2060 kommer att kosta $350 enligt den läckan (med förbehållet att priset är något sådana siter ofta missar på), vilket är mer än vad 970 kostade. Misstänktes att de vill ha fler produkter längst upp i spannet, och att siffrorna tar slut. Sen blir det ju ännu värre av dollarkursen för oss svenskar.

NVDA har tappat ungefär hälften av sitt värde de senaste tre månaderna, så något behöver de göra för att få tillbaka investerarnas förtroende. Jag vet inte om jag tror på att ännu fler svindyra grafikkort kommer att räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Skulle varit fräckt om AMD eller Nvidia hade släppt ett 1X PCI-E kort med Strålspårning..

Likt PhysX-kort förr.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Dyrare, större, drar mer ström. Snacka om att den här generationen varit helt ointressant förutom de nya teknologierna. Nästa generation RTX blir säkert nice dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Priserna och prestandan ligger som förväntat, nvidia bedriver inte välgörenhet som "alla" andra företag heller ej gör. Så tycker man priset är för högt, klaga på andra tillverkare att de ej konkurrerar.

Men med Nvidia 2000 serien blir det Ai kraftiga gpuer till vanligt folk och jag ser redan framför mig 10åringar som diskuterar och testar olika Ai algoritmer för att se vilka som bäst för olika spel.
https://www.youtube.com/watch?v=qv6UVOQ0F44

*edit*
Meningsbyggnadsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Priserna och prestandan ligger som förväntat, nvidia bedriver ingen välgörenhet som "alla" andra företag. Så tycker man priset är för högt, klaga på andra tillverkare att de ej konkurrerar.

Men med Nvidia 2000 serien blir det Ai kraftiga gpuer till vanligt folk och jag ser redan framför mig 10åringar som diskuterar och testar olika Ai algoritmer för att se vilka som bäst för olika spel.
https://www.youtube.com/watch?v=qv6UVOQ0F44

Bara att 10-åringar och studenter en bit upp över 20 normalt inte har råd med dessa kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bara att 10-åringar och studenter en bit upp över 20 normalt inte har råd med dessa kort.

Ja de är dyra nu. Sedan tror jag en stor andel skaffar dem fast de ej egentligen "har råd". Men vi kommer till en utveckling där vanligt folk snart har både strålspårning, Ai, fysik beräkningskraftiga datorer emot förr..

Att köpa ny teknik först är smart om man är en utvecklare och vill lansera sina produkter först. Är man en ren konsument så kommer det dock att kosta.
RTX, samsungs vikbara mobil, google glass etc. De konsumenter som vill vara först får vara beredd för att betala för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bara att 10-åringar och studenter en bit upp över 20 normalt inte har råd med dessa kort.

Flesta som köper teknik tar på Klarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Flesta som köper teknik tar på Klarna.

Pratar du av egen erfarenhet eller? Mycket snack här om vad andra människor har råd med eller inte.. svenska avundsjukan i ett nötskal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Pratar du av egen erfarenhet eller? Mycket snack här om vad andra människor har råd med eller inte.. svenska avundsjukan i ett nötskal.

Ja? Jag kan väl erkänna att jag köper på Klarna.

Som sagt, de flesta köper teknik via Klarna, och delbetalning i sig. Mobiltelefoner m.m.

Jag tycker det inte är fel att köpa teknik via Klarna så länge man kan betala det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Ja? Jag kan väl erkänna att jag köper på Klarna.

Som sagt, de flesta köper teknik via Klarna, och delbetalning i sig. Mobiltelefoner m.m.

Jag tycker det inte är fel att köpa teknik via Klarna så länge man kan betala det.

Jag tycker det beror av orsak för alla bör ha ett sparkapital. Är man ung är det tufft att ha detta. Men säg att man är 30år bor i en hyresrätt och sedan lånar för att kunna köpa en mobil för nästan 20 000kr, en dator för runt 30 000kr, kanske en resa för lika mycket.
Så prioriterar man fel och detta bör man göra något åt.

Permalänk
Medlem

Lånar man på Klarna för att köpa grafikkort så har man problem IMO.
Hur som att det presterar som 1070 Ti är ungefär vad jag väntade mig. Lite bättre än 1070 sade jag.
1070 Ti är väl ca 10% bättre än 1070? Stämmer rätt bra då iaf.

Det verkar dock bli för dyrt. Hade gärna sett ray tracingen skippad på detta kort o sålts för 500+ kr billigare. Hade varit rätt nice. Vet det kommer kort utan ray tracing förmodligen men eftersom detta är det lägsta kortet i serien.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Priserna och prestandan ligger som förväntat, nvidia bedriver ingen välgörenhet som "alla" andra företag. Så tycker man priset är för högt, klaga på andra tillverkare att de ej konkurrerar.

Intressant. Jag skulle vilja veta vilka andra företag bedriver "välgörenhet" tack. Nvidia och Intel har kunnat sätta sina priser pga avsaknaden av konkurrens. AMD har spänt bågen hårt och tagit tillbaka marknadsdelar på CPU-sidan. Priserna på GPUer har även sjunkit kraftigt vilket gjort att Vega 56 och 64 och till viss del RX590 har blivit riktigt konkurrenskraftiga. Runt hörnet kommer AMDs nästa generation och även snart Intel. Förhoppningsvis får detta Intel att som du har sagt, börja bedriva välgörenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Intressant. Jag skulle vilja veta vilka andra företag bedriver "välgörenhet" tack. Nvidia och Intel har kunnat sätta sina priser pga avsaknaden av konkurrens. AMD har spänt bågen hårt och tagit tillbaka marknadsdelar på CPU-sidan. Priserna på GPUer har även sjunkit kraftigt vilket gjort att Vega 56 och 64 och till viss del RX590 har blivit riktigt konkurrenskraftiga. Runt hörnet kommer AMDs nästa generation och även snart Intel. Förhoppningsvis får detta Intel att som du har sagt, börja bedriva välgörenhet.

Meningsbyggnadsfel av mig. Bedriver inte välgörenhet som inget annat företag menade jag. Varvid jag och du delar syn på prisnivån.

Permalänk
Medlem

Beställde precis hem ett GTX 1070 från EGs rea 3699:-

Värt att avvakta för denna? Skiter helt i ray tracing då det känns oanvändbart på ett rtx 2060 men tänker prestandan kontra priset på rtx2060 vs gtx1070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Beställde precis hem ett GTX 1070 från EGs rea 3699:-

Värt att avvakta för denna? Skiter helt i ray tracing då det känns oanvändbart på ett rtx 2060 men tänker prestandan kontra priset på rtx2060 vs gtx1070

Skickades från m.sweclockers.com

Nää inte värt att vänta på.
Kan dock ej säga att 1070 är värt 3.7k idag.
Det är ett bra kort men köp ett beggat ist. Köpte själv ett halvår gammalt 1070 Ti för 3200kr.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Lånar man på Klarna för att köpa grafikkort så har man problem IMO.
Hur som att det presterar som 1070 Ti är ungefär vad jag väntade mig. Lite bättre än 1070 sade jag.
1070 Ti är väl ca 10% bättre än 1070? Stämmer rätt bra då iaf.

Det verkar dock bli för dyrt. Hade gärna sett ray tracingen skippad på detta kort o sålts för 500+ kr billigare. Hade varit rätt nice. Vet det kommer kort utan ray tracing förmodligen men eftersom detta är det lägsta kortet i serien.

Du menar 1160 kortet som de ryktats om en hel del senaste tiden?

CES är snart så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Allt pekar i mina tankar mot att 2050 blir ett högintressant kort. 160W var inte bara en käftsmäll utan riktigt dåligt. Den levererar ungefär lika mkt som ett 1070. Drar ungefär lika mkt ström och kostar ungefär lika mkt.
Luktar väldigt dyr rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Allt pekar i mina tankar mot att 2050 blir ett högintressant kort. 160W var inte bara en käftsmäll utan riktigt dåligt. Den levererar ungefär lika mkt som ett 1070. Drar ungefär lika mkt ström och kostar ungefär lika mkt.
Luktar väldigt dyr rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska tro på det som står i artikeln att RTX2060 med ett lägre TDP värde(160w) håller jämna steg med ett 1070ti(180w), hur kan det då vara en käftsmäll?

https://www.sweclockers.com/nyhet/24645-nvidia-avtacker-gefor...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av anCOOL:

Om man ska tro på det som står i artikeln att RTX2060 med ett lägre TDP värde(160w) håller jämna steg med ett 1070ti(180w), hur kan det då vara en käftsmäll?

https://www.sweclockers.com/nyhet/24645-nvidia-avtacker-gefor...

GTX 1060 presterade som ett GTX 980 men hade samma TDP som GTX 960 vid lansering, Det är väl en sån utveckling vi vill se, Eller?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Så om vi kan lita på ryktena kring Navi så har vi:

Nvidia RTX2060 160W 12nm för ca 4000kr = ~GTX1070Ti
AMD RX3080 150W 7nm för ca 3000kr = ~RTX2070 (Överklockat)

Ray tracing är framtiden, men tekniken är inte mogen än för spel. Valet är enkelt, 25%(+) mer prestanda för 1000kr mindre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u