970 Evo Slö och osynlig [LÖST]

Permalänk

970 Evo Slö och osynlig [LÖST]

Jag har nyligen inhandlat en Samsung 970 evo till min dator men läs och skriv hastigheterna är väldigt låga. Ligger runt 880 read. Dessutom verkar inte mitt moderkort visa SSD:n i bios när jag kollar på boot drives (Det står att M2 socket är tom) vilket hindrar mig från att installera Windows på den. Dock funkar den annars som vanligt och jag kan lagra filer på den.

Mitt moderkort är asus z97-p. Det är uppdaterat till senaste versionen.

Hur löser jag dessa problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du BIOS 2801 eller bättre?
Anledningen till att den är långsam kan vara för att M2 porten på det moderkortet inte använder 4x PCIe lanes utan bara 2x.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Har själv Z97-AR & köpte 960 Evo M.2 från cdon för 2 år sen snart. Packade nyligen just upp den: Ohittbar. 😬 M.2 är djävulens påfund.

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Z97 Gene VII moderkort.
Fungerar perfekt med 970evo i den. Det blir iofsig bara 880mb/s read då z97 moderkort inte kan hantera mer i befintlig m.2 plats på moderkortet.

Permalänk

@giplet: Jo jag har version 2907. M.2 porten säger att den ska klara upp till 6 gbit/s, fast nu när du nämner det så är 6 gbit ungefär lika med 880 MB. Ajdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe Labbe:

Jag har nyligen inhandlat en Samsung 970 evo till min dator men läs och skriv hastigheterna är väldigt låga. Ligger runt 880 read. Dessutom verkar inte mitt moderkort visa SSD:n i bios när jag kollar på boot drives (Det står att M2 socket är tom) vilket hindrar mig från att installera Windows på den. Dock funkar den annars som vanligt och jag kan lagra filer på den.

Mitt moderkort är asus z97-p. Det är uppdaterat till senaste versionen.

Hur löser jag dessa problem?

Skrivet av Gabbe Labbe:

@giplet: Jo jag har version 2907. M.2 porten säger att den ska klara upp till 6 gbit/s, fast nu när du nämner det så är 6 gbit ungefär lika med 880 MB. Ajdå.

För att kunna boota på M.2 NVME måste du ha NVMe stöd i BIOS. De flesta moderkorttillverkare släpte ny BIOS för detta, men inte alla.

Från ASUS sida:
Version 2801 2015/04/225.35 MBytes

Z97-P BIOS 2801
Improve system stability.
*Support NVMe
*Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download ”BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors”to update the BIOS.

Har du nyare än denna, borde NVMe boot fungera.
Frågan är om det är något som stör den från att hittas korrekt?

Ang din prestanda... ja du får exakt den prestanda som första gen M.2 kontakten hade. Usel
Vissa moderkort har ett 4x 2.0 PCI-E uttag som man kan använda för att få lite bättre prestanda (med adapter kort), och då får du ca 50% av 4x 3.0, vilket är runt 1600MB/s prestanda, och räcker långt. Kör den lösningen själv.

Av vad jag kan se dock, har tyvärr inte ditt kort det:
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16äge, grå)
1 x PCIe 2.0 x16 (x2äge, svart )
2 x PCIe x1
2 x PCI

Istället har de satt en massa PCI portar från 1900-frös-ihjäl...

Så ditt enda alternativ är att ta den undre PCI-E 16x platsen. Du kommer då tvinga ner GPUn i 8X läge, som kan ge 1-2 FPS lägre prestanda (är minimal påverkan iaf) och sedan behöver du adapter kort från PCI-E till M.2. Du har dock 8X 3.0 i den porten, så du kan få full prestanda på SSDn och med rätt adaptern tom två st M.2 SSDer med full prestanda. De med dual brukar kosta mer dock, och det går bra med 4x och single för ditt nuvarande behov iaf.