Ska byta skärm, är 22" till 32" stort hopp? Gaming

Permalänk
Medlem

Ska byta skärm, är 22" till 32" stort hopp? Gaming

Idag har jag https://us.hardware.info/product/164617/samsung-syncmaster-s2...
Och den funkar ju inge vidare längre på pubg så måste byta upp mej
kravet är väl 144HZ och 1MS
vill inte gå över 2k om skärmen ligger på 24"-25"
Vill ligga så nära 2.5K som möjligt på en 27"-32" och max 3K
Har tittat på den här https://www.komplett.se/product/1103847/gaming/gamingskarmar/...
men vet inte om det är ett stort snäpp för mej då jag är van en 22"
Sitter på det här grafikkortet https://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-di...

Har inte så stora krav utan vill att dom små stunderna jag inte ser fienden bla ska försvinna och att ja ska vara lite framtidssäker så jag slipper köpa ny skärm om 2 år
Behöver lite tips och åsikter

MVH PJ

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1080p på 32" kommer inte bli najs om du vill ha en bra spelupplevelse, riktigt låg PPI. Vill du stanna på 1080p så håll dig vid 24" annars blir hela skärmen pixelerad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

1080p på 32" kommer inte bli najs om du vill ha en bra spelupplevelse, riktigt låg PPI. Vill du stanna på 1080p så håll dig vid 24" annars blir hela skärmen pixelerad.

Det var ju tråkigt 😞 ska jag gå upp i 1440 och 144hz så finns ingen för under 3.3k just nu vad jag sett....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj87:

Det var ju tråkigt 😞 ska jag gå upp i 1440 och 144hz så finns ingen för under 3.3k just nu vad jag sett....

Skickades från m.sweclockers.com

får jag fråga vad du ska med 144 hz till?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Skrivet av MR Axis:

får jag fråga vad du ska med 144 hz till?

Undrar lite samma sak, varför är 144hz o 1ms ett krav?^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Gick från 24” till 27” och bara det hoppet tycker jag tog ett tag att vänja sig vid med. Dock svårt o hitta dom skärmarna för dom priserna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MR Axis:

får jag fråga vad du ska med 144 hz till?

Skrivet av Christoffer1989:

Undrar lite samma sak, varför är 144hz o 1ms ett krav?^^

När man använt en 144 Hz skärm i 10 sekunder vill man inte tillbaks. Silky smooth.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj87:

Det var ju tråkigt 😞 ska jag gå upp i 1440 och 144hz så finns ingen för under 3.3k just nu vad jag sett....

Skickades från m.sweclockers.com

jag vill inte vara dryg eller så, eller petig eller jobbig på något sätt alls nu, men har du verkligen ett grafikkort som klarar av att pumpa ut 144 bilder i sekunden som du behöver för att använda en sådan skärm fullt?

Jag köpte hem en asus super duper mega ultra skärm för ca 12.000 kr, en liknade för 7000 kr oxå och även den från asus för att se om det var så stor skillnad som alla säger, att man måste ha 144hz och 1 ms.

Kan tala om för dej att jag sitter nu med en skärm som är magisk, 43" äkta 4K och 60Hz samt 4 ms för 6.000 kr.

Denna skärmen är det betydligt bättre bild på än på gamingskärmarna från asus, betydligt skarpare! Låser alla spel i 60fps, just för att matcha skärmens 60hz och det flyter på ruskigt fint.

anledningen till att det är skarpare bild på min nuvarande är nog för att det är en äkta 4K, och inte en 2K som dom andra. gå hellre upp i upplösning och håll dej runt 60hz och få det att flyta på.

60hz är vad som skall till för att bilden skall flyta på riktigt fint. spara dom andra pengarna o lägg på något roligare istället.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Tycker du ska avvakta, spara lite och gå upp till 1440p. Det gör stor skillnad med, i att kunna se fiender som är långt bort.

För att ge dig någon uppfattning om skillnaden mellan 22" och 32" så ser det ut så här:

Tror det kommer upplevas som ännu större skillnad än det ser ut att vara där dock.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När man använt en 144 Hz skärm i 10 sekunder vill man inte tillbaks. Silky smooth.

det är smooth i 60hz oxå... du kan inte få det mer än flytande... däremot kan du få bilden skarpare med snabbare responstid... (edit) vid svepning till höger eller till vänster

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

det är smooth i 60hz oxå... du kan inte få det mer än flytande... däremot kan du få bilden skarpare med snabbare responstid...

Det är stor skillnad, märks redan ute i windows om du kör 60Hz eller 144Hz.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MR Axis:

det är smooth i 60hz oxå... du kan inte få det mer än flytande... däremot kan du få bilden skarpare med snabbare responstid... (edit) vid svepning till höger eller till vänster

Du har aldrig sett en 144 Hz skärm hör jag. Skillnaden är enorm! Sitter vid båda och kan jämföra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Undrar lite samma sak, varför är 144hz o 1ms ett krav?^^

Har tyvärr inget bra svar där, men när jag suttit i disc och snackat när jag lirat så snackar alla om 144hz och att det är en helt annan värld ... 1ms är väl för att jag är rädd att högre siffra gör skärmen omodern så fort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av pj87:

Har tyvärr inget bra svar där, men när jag suttit i disc och snackat när jag lirat så snackar alla om 144hz och att det är en helt annan värld ... 1ms är väl för att jag är rädd att högre siffra gör skärmen omodern så fort..

Skickades från m.sweclockers.com

1ms är under perfekta förhållnaden när en pixel går från grå till grå, det finns fler parametrar som påverkar hur lång tid det tar från att datorn skickar en signal tills att den når skärmen och pixlarna ändras.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

jag vill inte vara dryg eller så, eller petig eller jobbig på något sätt alls nu, men har du verkligen ett grafikkort som klarar av att pumpa ut 144 bilder i sekunden som du behöver för att använda en sådan skärm fullt?

Jag köpte hem en asus super duper mega ultra skärm för ca 12.000 kr, en liknade för 7000 kr oxå och även den från asus för att se om det var så stor skillnad som alla säger, att man måste ha 144hz och 1 ms.

Kan tala om för dej att jag sitter nu med en skärm som är magisk, 43" äkta 4K och 60Hz samt 4 ms för 6.000 kr.

Denna skärmen är det betydligt bättre bild på än på gamingskärmarna från asus, betydligt skarpare! Låser alla spel i 60fps, just för att matcha skärmens 60hz och det flyter på ruskigt fint.

anledningen till att det är skarpare bild på min nuvarande är nog för att det är en äkta 4K, och inte en 2K som dom andra. gå hellre upp i upplösning och håll dej runt 60hz och få det att flyta på.

60hz är vad som skall till för att bilden skall flyta på riktigt fint. spara dom andra pengarna o lägg på något roligare istället.

Är inte så påläst längre så därför jag länkade mitt g-kort, så ni som vet hur det funkar kan se om allt passar.
Sitter du och spelar fps då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Samsung-24-Bildskaerm-CFG7-...

Satsa på en skärm som är bra och titta dig inte blint på storlek och spec, det finns mer än tillverkarens siffror som berättar hur bra en skärm är.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

27" 1440p är vad du ska gå på. Vad du har för hårdvara bestämmer om du ska vara kvar på 60Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Låter som delade meningar om 60 och 144 från alla 🙈 som jag känner så är jag mest sugen på en 27" annars där efter 32".
Där efter verkar böjd panel intressant.
Alla annan teknik vill jag bara att den ska funka med mitt g-kort och att jag ska kunna se fienden snabbare och tydligare i spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gick själv från 24" 144hz 1080p till 27" 165hz 2k och vilken skillnad det blir köpte min från webhallens fyndhörna för ca 5k.

Rekomenderar 2k för en riktigt fin upplevelse plus att det blir lättare att köra arbete på datorn om du gör sådant

Som kommentar till ditt inlägg ovan, min 144hz var VA-panel välvd och jag hade riktiga problem med ghosting 27" skärmen har en vanlig panel

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ska du spela fps, så är 144hz bra/nödvändigt så länge du kommer upp i den fps:en.

Däremot det här med att man måste ha 1ms, är bara en myt/nåt folk fått för sig.
4 ms som många IPS skärmar har fungerar lika bra. Reaktionstiden hos en person
brukar ju ligga runt 250-350ms cirka. Och på en 1ms, och 4ms skärm skiljer det 3ms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MR Axis:

jag vill inte vara dryg eller så, eller petig eller jobbig på något sätt alls nu, men har du verkligen ett grafikkort som klarar av att pumpa ut 144 bilder i sekunden som du behöver för att använda en sådan skärm fullt?

Jag köpte hem en asus super duper mega ultra skärm för ca 12.000 kr, en liknade för 7000 kr oxå och även den från asus för att se om det var så stor skillnad som alla säger, att man måste ha 144hz och 1 ms.

Kan tala om för dej att jag sitter nu med en skärm som är magisk, 43" äkta 4K och 60Hz samt 4 ms för 6.000 kr.

Denna skärmen är det betydligt bättre bild på än på gamingskärmarna från asus, betydligt skarpare! Låser alla spel i 60fps, just för att matcha skärmens 60hz och det flyter på ruskigt fint.

anledningen till att det är skarpare bild på min nuvarande är nog för att det är en äkta 4K, och inte en 2K som dom andra. gå hellre upp i upplösning och håll dej runt 60hz och få det att flyta på.

60hz är vad som skall till för att bilden skall flyta på riktigt fint. spara dom andra pengarna o lägg på något roligare istället.

Tror jag inte en sekund på, då spelar du snarare strategispel än FPS.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robinccc:

Ska du spela fps, så är 144hz bra/nödvändigt så länge du kommer upp i den fps:en.

Däremot det här med att man måste ha 1ms, är bara en myt/nåt folk fått för sig.
4 ms som många IPS skärmar har fungerar lika bra. Reaktionstiden hos en person
brukar ju ligga runt 250-350ms cirka. Och på en 1ms, och 4ms skärm skiljer det 3ms.

180-250 ms är mänskliga reaktionstiden. Sen är reaktionstiden grey to grey värdelöst, säger inget om hur mycket inputlagg skärmen har...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Hej Väldigt enkelt
144hz och även nu 240 hz är endast för FPS Multiplayer, CS GO,Quake etc jag antar även saker som battle royal faller dit tänk "E-Sport"

Allting under 144hz duger hur bra som helst för Singleplayer Blockbuster spel som Assassins Creed,GTA V , eller Far Cry etc där du mera vill ha en trevlig upplevelse med en bra skärmpanel med bra färger och betrakningsvinklar

Spel som fungerar likabra med handkontroll som tagentbord / mus fungerar med allt under 144hz

I dagsläget så är det bara CS GO och andra multiplayer spel som går att driva i 144 FPS

Så när det kommer till skärm behöver du prioritera va du vill ha.
Spelar du enbart CS Go och fortnite och tävlingsinriktade Multiplayerspel så är 144hz att rekommendera med en TN panel och 144hz

Vill du ha en bättre bildskärm med bättre bildkvalitet kör på en bra IPS panel med 60hz

Har du budget så går det att kombinera samtliga med t.ex. ASUS skärmarna ROG Swift som är väldigt populära t.ex.

https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

Det handlar helt enkelt om va du prioriterar och vilka spel du vill spela och vad du har för krav

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

180-250 ms är mänskliga reaktionstiden. Sen är reaktionstiden grey to grey värdelöst, säger inget om hur mycket inputlagg skärmen har...

Vet inte varför folk alltid drar in inputlag när någon nämner responstider... Responsen har allt att göra med hur skärmen ser ut i rörelse, lägre är bättre, dvs mindre ghosting, eftersläp, "motionblur" alltså allt är skarpare.

Du har säkert märkt när du panorerar höger/vänster att saker och ting tappar fokus.

Skrivet av Robinccc:

Ska du spela fps, så är 144hz bra/nödvändigt så länge du kommer upp i den fps:en.

Däremot det här med att man måste ha 1ms, är bara en myt/nåt folk fått för sig.
4 ms som många IPS skärmar har fungerar lika bra. Reaktionstiden hos en person
brukar ju ligga runt 250-350ms cirka. Och på en 1ms, och 4ms skärm skiljer det 3ms.

Läs ovan.

Finns anledningar till varför OLED på 60hz är skarpare än en TN vid snabba rörelser. ~0.1ms tar det för pixlarna att vrida sig fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

jag vill inte vara dryg eller så, eller petig eller jobbig på något sätt alls nu, men har du verkligen ett grafikkort som klarar av att pumpa ut 144 bilder i sekunden som du behöver för att använda en sådan skärm fullt?

Jag köpte hem en asus super duper mega ultra skärm för ca 12.000 kr, en liknade för 7000 kr oxå och även den från asus för att se om det var så stor skillnad som alla säger, att man måste ha 144hz och 1 ms.

Kan tala om för dej att jag sitter nu med en skärm som är magisk, 43" äkta 4K och 60Hz samt 4 ms för 6.000 kr.

Denna skärmen är det betydligt bättre bild på än på gamingskärmarna från asus, betydligt skarpare! Låser alla spel i 60fps, just för att matcha skärmens 60hz och det flyter på ruskigt fint.

anledningen till att det är skarpare bild på min nuvarande är nog för att det är en äkta 4K, och inte en 2K som dom andra. gå hellre upp i upplösning och håll dej runt 60hz och få det att flyta på.

60hz är vad som skall till för att bilden skall flyta på riktigt fint. spara dom andra pengarna o lägg på något roligare istället.

Får man fråga vilken 43” du köpte ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

N.A

Permalänk
Inaktiv

Jag gick från 24" till 31,5", kändes typ för stort i början 😅
Just i skrivande stund sitter jag dock vid en 27" och nu känns den för liten typ 🤔
27" @ 1080p funkar nog om man inte är känslig.
32" vid 1440 är samma PPI som 24" vid 1080 vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning längre hur jag ska göra 🤔 Kan ni droppa tips på skärm 27"-32" som funkar till mitt G-kort och som är bra till PUBG med pris mellan 2-3k så nära 2.5 som möjligt

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pj87:

Har ingen aning längre hur jag ska göra 🤔 Kan ni droppa tips på skärm 27"-32" som funkar till mitt G-kort och som är bra till PUBG med pris mellan 2-3k så nära 2.5 som möjligt

Typ 32" 1440p med nån vettig paneltyp borde du kunna få för det priset

Ett par jag hittade: https://www.dustinhome.se/product/5011064041/d27qo
https://www.webhallen.com/se/product/280203-AOC-Q3279VWF-32-1...

Permalänk
Medlem

Insåg jag fick gå ner på en 24" så blev denna
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-kg241qp-23-6-fhd-t...

Tack för all hjälp

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds