Windows 10 har fler användare än Windows 7

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert:
Ville bara meddela att jag sitter på ett system med Ryzen processor och har installerat wufuc vilket har gjort det möjligt för mig att fortsätta få uppdateringar från Windows update utan problem.
Men LTSB kommer nog också bli mitt alternativ efter 2020 när Win7 slutar stödjas helt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Spännande med människor som är stolta över att sitta med system fulla med säkerhetshål

Vilket system är inte fullt med säkerhetshål?

Spännande med människor som är tror nyast är bäst bara för att det är nyast. Beprövat är oftast det man vill föredra då fel etc är kända och går att hantera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Klart man har W10, bara gamlingar och nostalgiker kör med W7.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Vilket system är inte fullt med säkerhetshål?

Spännande med människor som är tror nyast är bäst bara för att det är nyast. Beprövat är oftast det man vill föredra då fel etc är kända och går att hantera.

Det är framförallt äldre ouppdaterade system som blir hackade. Inte uppdaterade nya system...

Hackare älskar gamla ouppdaterade datorer Listan med säkerhetshål för dom på darknet blir ju bara längre!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Alla är olika med olika behov och intressen, har du svårt att se det?

Fast det handlar till största delen om oförmågan att anpassa sig till nya saker. Det ”känns” bättre att köra en gammal Windows-version trots alla tillkortakommanden, men det är ju ingen som erkänner det utan det är oändliga ”det var bättre förr”.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det handlar till största delen om oförmågan att anpassa sig till nya saker. Det ”känns” bättre att köra en gammal Windows-version trots alla tillkortakommanden, men det är ju ingen som erkänner det utan det är oändliga ”det var bättre förr”.

Huvudet på spiken

Skulle därför önska att MS inte ändrade UI stup i kvarten :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag fortsätter att förvånas över vissa individers förmåga att kunna vrida trådarnas innehåll till en politisk diskussion.
Vänligen ta sådana diskussioner i pm eller på en mer passande sida, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Wow. Blev tvingad att sitta ned med en dator med Windows 7 för ett tag sedan. Rent helvete jämfört med 10an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är framförallt äldre ouppdaterade system som blir hackade. Inte uppdaterade nya system...

Hackare älskar gamla ouppdaterade datorer Listan med säkerhetshål för dom på darknet blir ju bara längre!

Tron på att uppdaterade nya system är säkra är det som hackare älskar. För då är folk oförsiktiga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Efter Oktober uppdateringen måste jag nog säga att jag tycker Windows 10 har officiellt blivit bättre än Windows 7. Helt enkelt på grund av att jag älskar att ha dark mode i utforskaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sen att XP's UI är bättre än W10's gör ju inte saken sämre !

Smaken är som baken, men skulle personligen våga påstå att Windows 10 är resor bättre än XP när det kommer till dess GUI.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Hur fixar man windows 7 idag om man vill ha det? Någon som vet?

Man köper en nyckel på Ebay eller bara googlar. Om du väljer en rabattfirma typ kinguin får du en Win7 ultimate nyckel för en hundring eller två, om du väljer en suspekt skumrasksite kan du få den för en femtilapp (men då är det lång näsa om den inte funkar). Sen laddar nu ned ISO'n från Microsoft.

Permalänk

Windows 8 var skräp, mestadels för att det var avsett att tvinga över användare och utvecklare till touchinterface; Windows 10 har backat tillräckligt mycket från den idiotin för att vara acceptabelt men är dels spyware (ja, jag vet att nästan all den spywaren har retro-installerats i Windows 7 också som "kritiska säkerhetsuppdateringar" men där går det att slå ihjäl), dels har fortfarande allvarliga UI problem (t.ex. att det är svårt att veta vad som är en knapp, och att inställningar göms).

Jag gillar inte hur Microsoft går till väga för att få folk att byta till Win 10, med bedrägliga "uppdateringar" och genom att muta hårdvarutillverkare så de inte gör drivrutiner till Windows 7. Genuint osympatiskt skitstövleri.

Men i slutänden är mitt problem med Windows 10+ att jag inte gillar vart Microsoft är på väg med det: allt ska streamas, allt ska vara online, och allt du gör ska vara tillgängligt för Microsofts reklamkunder.

Eftersom det fortfarande inte finns några märkbara handhavande eller säkerhets eller prestandafördelar med att köra Windows 10, så sitter jag därför kvar med Windows 7 så länge jag kan.

Permalänk
Inaktiv

@Awakeruad: Snegla lite på GNU/Linux under tiden så blir övergången lättare sen när du "tvingas" bort från Windows 7 😊

Windows 7:
End of mainstream support, January 13, 2015
End of extended support, January 14, 2020

(någon kommer säkert anklaga mig för att sprida propaganda som vanligt, men hur är det propaganda när det är ett fritt system i ordets alla bemärkelser?)

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@Awakeruad: Snegla lite på GNU/Linux under tiden så blir övergången lättare sen när du "tvingas" bort från Windows 7 😊

Jag har kört Linux (Mint och Ubuntu Server) i flera år, och problemet är samma som det alltid varit: det har sämre bas av spel.

Allt annat funkar Linux till, men spelande är det fortfarande inte bra på, trots att Steam gjort sitt bästa.

Permalänk
Inaktiv

@Awakeruad: Mmm, själv är jag ganska nöjd med den senaste utvecklingen på den fronten, men vi har ju fortfarande det här dilemmat med hönan och ägget. Vilken kom först? Kan användarbasen bli större så kommer spelutvecklarna få upp ögonen för det, men så länge spelutbudet är minsta lilla sämre än M$-monopolet så är majoriteten av användarna inte intresserade. Det är en form av status quo som kommer vara svårt att bryta upp, men jag vill gärna se det hända.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Kan användarbasen bli större så kommer spelutvecklarna få upp ögonen för det

Visst är det så, men early adopters får alltid lida.

Ser f.ö. att Microsoft har hittat ytterligare ett sätt att låsa in och göra livet besvärligt för användare:
https://www.howtogeek.com/fyi/microsoft-wants-to-kill-passwor...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Ser f.ö. att Microsoft har hittat ytterligare ett sätt att låsa in och göra livet besvärligt för användare:
https://www.howtogeek.com/fyi/microsoft-wants-to-kill-passwor...

Läskigt! Ännu läskigare är att många inte bryr sig, eller inte inser vad det innebär och bara blint accepterar det.

Permalänk

inte Konstig!
Först tvingar dom alla win7 användare att uppgradera, sedan när man gör om installation av win10 på sin dator, då funkar inte licens nyckeln, då får man gå och köpa ny licens! (som höjer statistiken ytterligare! )
Sen när allting är klar och datorn är uppdaterat till senaste uppdatering 1809! Så funkar skiten en så som det skall! SUCK!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det handlar till största delen om oförmågan att anpassa sig till nya saker. Det ”känns” bättre att köra en gammal Windows-version trots alla tillkortakommanden, men det är ju ingen som erkänner det utan det är oändliga ”det var bättre förr”.

Det krävs väl ungefär 30 sekunder med en Windows 2000 dator för att inse att Microsofts UI utveckling snudd på gått baklänges.
Och inte nog med det så känns en 20 år gammal maskin oftast lika rapp som moderna maskiner, trots sin mekaniska disk.

Inget tvivel på att det har hänt bra saker "under huven", men själva presentationen har inte blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Med Windows 7 slipper man massa bloatware och annat trams som Microsoft skickat med 10an. Nu kan man visserligen ta bort skiten i 10.. Men det är väldigt mycket extra jobb när man installerar om Windows att hålla på att tweaka runt med settings för att slippa alla möjliga problem som 10an medför. T.ex Xbox-integreringen med game-DVR som sänker ens FPS rejält. Windows 7 är vad Windows 10 bör ha blivit av. Man lärde sig inte mycket från kritiken med Windows 8, utan man fortsatte med tramsandet med Windows Store och dålig startmeny.

Startmenyn är hemsk, har kört start 10 sen lanseringen, reder fan inte ut den, tycker den känns både klumpigare och omständligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Själv kör man Windows 8.1

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Startmenyn är hemsk, har kört start 10 sen lanseringen, reder fan inte ut den, tycker den känns både klumpigare och omständligare

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med men det första jag gör nu är att installera Open Shell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Startmenyn är hemsk, har kört start 10 sen lanseringen, reder fan inte ut den, tycker den känns både klumpigare och omständligare

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är svårt med den?
Vad är det du saknar?
Den är ju betydligt mer anpassningsbar än tidigare.

Klicka på flaggan och skriv vad du letar efter.
De appar man använder ofta, hö klicka och "pin to start", eller aktivera "mest använda" så dom hamnar överst.
Vill du bläddra själv så är allt i bokstavsordning precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad är det som är svårt med den?
Vad är det du saknar?
Den är ju betydligt mer anpassningsbar än tidigare.

Klicka på flaggan och skriv vad du letar efter.
De appar man använder ofta, hö klicka och "pin to start", eller aktivera "mest använda" så dom hamnar överst.
Vill du bläddra själv så är allt i bokstavsordning precis som tidigare.

Jag behöver inte förklara mig, det är min personliga upplevelse.
Jag föredrar Windows gamla ui speciellt på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag behöver inte förklara mig, det är min personliga upplevelse.
Jag föredrar Windows gamla ui speciellt på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du behöver inte förklara dig och visst är det personligt.

Tycker bara det är intressant att många som tycker att startmenyn i W10 är dålig inte kan eller vill precisera vad det är som är dåligt med den.
Detta är alltså inget mot dig utan rent generellt och jag hade samma uppfattning själv tills jag kom underfund med den, i mitt fall var det alltså okunskap om vad som kunde göras och inte.
Mig veterligen saknar den ingen funktion som den gamla hade, men om jag har fel så upplys mig gärna.

Edit: Är det bara utseendet har jag förståelse för att inte alla gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej du behöver inte förklara dig och visst är det personligt.

Tycker bara det är intressant att många som tycker att startmenyn i W10 är dålig inte kan eller vill precisera vad det är som är dåligt med den.
Detta är alltså inget mot dig utan rent generellt och jag hade samma uppfattning själv tills jag kom underfund med den, i mitt fall var det alltså okunskap om vad som kunde göras och inte.
Mig veterligen saknar den ingen funktion som den gamla hade, men om jag har fel så upplys mig gärna.

Edit: Är det bara utseendet har jag förståelse för att inte alla gillar den.

Jag föredrar den klassiska layouten mer tycker den känns betydligt smidigare att arbeta med och manövrera, ska man gå in på djupet kan det ju bli en hur lång post som helst.

Missförstå mig inte jag tycker inte att Windows 10 är dåligt, jag föredrar det till och med rent visuellt jämfört mot aero men jag kan bara inte bli kompis med startmenyn, tycker den är blarrig och tillkrånglad de borde inkluderat alternativ för layouten den passar helt enkelt inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag föredrar den klassiska layouten mer tycker den känns betydligt smidigare att arbeta med och manövrera, ska man gå in på djupet kan det ju bli en hur lång post som helst.

Missförstå mig inte jag tycker inte att Windows 10 är dåligt, jag föredrar det till och med rent visuellt jämfört mot aero men jag kan bara inte bli kompis med startmenyn, tycker den är blarrig och tillkrånglad de borde inkluderat alternativ för layouten den passar helt enkelt inte alla.

Ok, då är jag med hur du menar och som jag sa så tyckte jag ganska lika själv innan jag blev vän med den.
Håller även med dig att en inbyggd funktion för "klassisk" layout hade varit bra, även om jag nu föredrar den nya över den gamla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kozmos:

jag kan bara inte bli kompis med startmenyn, tycker den är blarrig och tillkrånglad de borde inkluderat alternativ för layouten den passar helt enkelt inte alla.

Hade det inte varit så förbaskat svårt att ändra på folks ovanor och inlärda beteenden så hade startmenyn inte existerat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej du behöver inte förklara dig och visst är det personligt.

Tycker bara det är intressant att många som tycker att startmenyn i W10 är dålig inte kan eller vill precisera vad det är som är dåligt med den.
Detta är alltså inget mot dig utan rent generellt och jag hade samma uppfattning själv tills jag kom underfund med den, i mitt fall var det alltså okunskap om vad som kunde göras och inte.
Mig veterligen saknar den ingen funktion som den gamla hade, men om jag har fel så upplys mig gärna.

Edit: Är det bara utseendet har jag förståelse för att inte alla gillar den.

Jag använder Windows 10 och tycker det funkar bra. Men just startmenyn är en sådan sak som jag upplever som sämre än i Windows 7.
Orsaken är att i Windows 10 så visar startmenyn färre "items" än i Windows 7, givet samma upptag av skärmytra. Dvs. den är fattigare på innehåll i förhållande till sin storlek. Detta är säkert önskvärt på pekskärmar, men använder man musen för att navigera och klicka så föredrar jag startmenyn som den såg ut i Windows 7.

Jag tycker startmenyn och inställningarna använder ett gränssnitt som skär sig lite, gämfört med resten av OSet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient