Permalänk
Medlem

Anställning med F-skatt

Hej!
Har trasslat till det en del på senaste upptäckte jag nu gällande A-skatt och F-skatt.
I höst så var min arbetssituation lite osäker och min inställning var då att jobba frilans och eventuellt kunna jobba på ett eget projekt, så jag ansökte då om F-skatt och som jag såg på det då antog jag att det var mer ett supplement till A-skatt och att det var bra att ha ifall att (missade alternativet FA-skatt).
Men så ändrade allt sig och jag fick fast tillsvidare anställning och nu 2-3 månader senare när jag vill hämta ut min A-skattesedel så upptäcker jag hur jag trasslat till allt gällande det. (Har jobbat som anställd men varit registrerad för F-skatt)

Min snabba lösning nu var att ansöka om FA-skatt.

Så nu undrar jag, hur mycket har det trasslat sig och kommer det uppstå en massa problem gällande deklaration osv.? Har betalat för hög skatt senaste tiden så kommer det ändå regleras korrekt med återbäringen?

Permalänk
Medlem

Ring Skatteverket och fråga. De älskar folk som vill göra rätt för sig och du är sannolikt inte ensam om att ha haft det här problemet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Ring Skatteverket och fråga. De älskar folk som vill göra rätt för sig och du är sannolikt inte ensam om att ha haft det här problemet.

+1
Ring Skatteverket, dom hjälper dig mer än gärna, den allmänna uppfattningen är väl att dom är någon slags tjuvmyndighet som vill ta alla dina pengar, tvärtom så är dom väldigt noga med att allt ska bli rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micaka:

Hej!
Har trasslat till det en del på senaste upptäckte jag nu gällande A-skatt och F-skatt.
I höst så var min arbetssituation lite osäker och min inställning var då att jobba frilans och eventuellt kunna jobba på ett eget projekt, så jag ansökte då om F-skatt och som jag såg på det då antog jag att det var mer ett supplement till A-skatt och att det var bra att ha ifall att (missade alternativet FA-skatt).
Men så ändrade allt sig och jag fick fast tillsvidare anställning och nu 2-3 månader senare när jag vill hämta ut min A-skattesedel så upptäcker jag hur jag trasslat till allt gällande det. (Har jobbat som anställd men varit registrerad för F-skatt)

Min snabba lösning nu var att ansöka om FA-skatt.

Så nu undrar jag, hur mycket har det trasslat sig och kommer det uppstå en massa problem gällande deklaration osv.? Har betalat för hög skatt senaste tiden så kommer det ändå regleras korrekt med återbäringen?

Det är inte konstigt att vara anställd och inneha en F-skattsedel. Så har jag det för mig själv (egen firma för fritiden och anställd samtidigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det är inte konstigt att vara anställd och inneha en F-skattsedel. Så har jag det för mig själv (egen firma för fritiden och anställd samtidigt).

Då har du antagligen en FA-skattsedel. Har man bara F-skatt så kan man helt enkelt inte vara anställd då det kräver en A-skattsedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripodz:

Då har du antagligen en FA-skattsedel. Har man bara F-skatt så kan man helt enkelt inte vara anställd då det kräver en A-skattsedel.

Det är så länge sedan att jag inte vet vad jag då har ansökt om, men när jag läser på skatteverkets hemsida så måste det ju vara FA-skattsedel som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripodz:

Då har du antagligen en FA-skattsedel. Har man bara F-skatt så kan man helt enkelt inte vara anställd då det kräver en A-skattsedel.

Och vad händer ifall man varit/Är anställd utan A-skatt?

Tack för alla svar! Får ringa skatteverket senare efter jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det är så länge sedan att jag inte vet vad jag då har ansökt om, men när jag läser på skatteverkets hemsida så måste det ju vara FA-skattsedel som jag har.

Det är vad man brukar ansöka om, så inget konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micaka:

Och vad händer ifall man varit/Är anställd utan A-skatt?

Tack för alla svar! Får ringa skatteverket senare efter jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska absolut ringa skatteverket. Alla jag pratat med (jag driver eget företag) har varit jättetrevliga och kunniga.

Jag vågar inte ens gissa på vad som händer, så istället för att spekulera så lyfter du luren och pratar med dem. Det är bara att vara ärlig om läget så ska det lösa sig.