Problem med Fabriksåterställning lenovo G50

Permalänk
Medlem

Problem med Fabriksåterställning lenovo G50

Har plockat fram en gammal bärbar Lenovo G50. Sen sist är min dåvarande mail inaktiverad. Jag har glömt både användarnamn och lösen.

På sidan av datorn sittter en återställningsknapp som startar upp dator med boot menyn. Väljer jag System recovery hamnar jag bara tillbaka till inloggningsrutan.

Jag vill återställa helt, behöver inte spara något. Har inte kvar något från inköpet, återställningsfiler mm

Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

@Sungam16:
Om det inte fungerar att göra en fabriks återställning, beror det troligtvis på två saker.

Antingen har återställnings partitionen tagits bort, eller så är det fel på den.

Du har då tre möjligheter:
1: Du kontaktar Lenovo, och begär att få köpa återställnings media.

2:Du lånar du Win 8 (vad jag kunde hitta så kom den med det) installations media av någon.

3: Du skapar ett Win 10 installations media med hjälp av MediaCreationTool, och installerar Win 10 på den, det bör att gå att använda din Win 8 nyckel när det frågas efter det under installationen, var dock medveten om denna form av uppgradering till Win 10, inte stödjs av Microsoft längre, utan det är en kvarleva sedan det var gratis att uppgradera som inte har tagits bort ännu.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Sungam16:
Om det inte fungerar att göra en fabriks återställning, beror det troligtvis på två saker.

Antingen har återställnings partitionen tagits bort, eller så är det fel på den.

Du har då tre möjligheter:
1: Du kontaktar Lenovo, och begär att få köpa återställnings media.

2:Du lånar du Win 8 (vad jag kunde hitta så kom den med det) installations media av någon.

3: Du skapar ett Win 10 installations media med hjälp av MediaCreationTool, och installerar Win 10 på den, det bör att gå att använda din Win 8 nyckel när det frågas efter det under installationen, var dock medveten om denna form av uppgradering till Win 10, inte stödjs av Microsoft längre, utan det är en kvarleva sedan det var gratis att uppgradera som inte har tagits bort ännu.

Man kan också dela upp SSD/HDD i två partitioner, och lägga Windows Installationsmedia på den minsta. Sedan när man behöver blåsa om datorn så kan man ändra bootordning och boota ifrån den partitionen. Dock fungerar inte snabbknappen för återställning under POST.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Sungam16: Vill minnas att man måste boot:a två gånger för att den skall hamna i serviceläge där man väljer åtgärd.
Återställningsmedia kan du ladda ner (om det inte gjorts tidigare) från deras supportsida.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net