Permalänk
Medlem

PS4 & TV

Tjena allihopa, ny här på sweclockers. Gjorde en del sökningar i forumet men tycker att jag har fler frågor och känner mig ännu mer osäker i mitt kanske framtida köp.
Planerar att köpa ett PS4-pro och en TV som fixar 4k (PS4 skalar ju upp från Full-hd?). Min budget är väldigt liten på TVn (max 7000 kr) eftersom jag studerar. Den kommer användas för Spel. Jag spelar mest RPGs och Action/Adventure, så behöver inte den absolut lägsta input lag som vid FPS-spel, men ska ju fortfarande vara bra lix.
Från vad jag förstår så räcker det gott och väl med en tv som har 60HZ, bland annat för att PS4 kommer aldrig visa mer än 60fps tänker jag, samt verkar det handla ganska mycket om bluffsiffror när det kommer till TV apparater och 120hz?

TVn som jag funderar på: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4900880

Är den värd pengarna ihop med ett ps4-pro?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte tänka på PS5. Än så länge vet ingen vad PS5 kommer kunna göra förutom gissningar. Jag tror att det säkert kommer kunna visa 120Hz då Xboxen redan nu supportar det. Freesync lär väl också komma då Xboxen även har det. Ska du köpa något, köp det för nuet och inte för framtiden Ett tips ba, så du slipper bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ett tips är att inte tänka på PS5. Än så länge vet ingen vad PS5 kommer kunna göra förutom gissningar. Jag tror att det säkert kommer kunna visa 120Hz då Xboxen redan nu supportar det. Freesync lär väl också komma då Xboxen även har det. Ska du köpa något, köp det för nuet och inte för framtiden Ett tips ba, så du slipper bli besviken.

120HZ är inte alls viktigt för mig, nämnde det bara eftersom det verkar vara något många blir lurande av, nöjer mig med 60. Enligt specs på TVn jag länkade så fixar den 60hz i 4k(Därför misstänker jag att den kommer fixa ett PS5, eftersom PS5 garanterat kommer ha 4k och inte heller kommer gå över 60fps), så jag letar väl egentligen efter den TV som klarar 60hz i 4k samt har en låg input lag för bästa pris. Men jag hittar inte något om input lag på TVn jag länkat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@payn: NU6-serien är Samsungs riktigt enkla budgetmodeller. Det kommer inte svara mot mycket av vad en ännu inte släppt PS5 kan tänkas klara av. Men det kommer inte mycket av dagens utbud heller att göra. Framtiden får utvisa vad PS5 kommer att begära.

En NU6 kommer inte kunna svara på något kvalitetskrav på HDR-återgivning. Än mindre på framtida utveckling på den fronten. Du bör upp till NU8-serien eller Q-serien för att få något som kan svara på sådant som HDR-kvalitet och 120 Hz i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En NU6 kommer inte kunna svara på något kvalitetskrav på HDR-återgivning. Än mindre på framtida utveckling på den fronten. Du bör upp till NU8-serien eller Q-serien för att få något som kan svara på sådant som HDR-kvalitet och 120 Hz i 1080p.

Men om ett PS4 aldrig kommer högre än 60fps, vad är då meningen med 120hz i 1080p? Jag missuppfattar säkert en hel del.

Vi tar PS5 och film ur ekvationen.

Nu är ju jag återigen på en budget, och dem där modellerna du nämner ligger runt 15-20k sedan ps4 på det och då kan jag lika gärna bygga ihop en monsterdator.
Jag är inte redo att spendera dessa pengar då gaming är ett sekundärt intresse, och därför har jag tänkt ett ps4 ihop med en billig tv som inte är allt för dålig och inte får screentare, skuggningar och annat lagg m.m. allt flyter på, om man kan säga så(jag e noob).

Men det verkar i princip omöjligt att hitta något, iaf som har 4k. är isf kanske en Sony KDL50WF665 ihop med ps4 bättre eftersom ps4 ändå inte har sann 4k?

Permalänk
Bildexpert 📺

@payn: Ifall du vill vara säker på att TV:n har besvärlig hög input lag (ganska ovanligt idag) och liknande problem, välj då en modellserie som du kan få bekräftat är lämplig. Det verkar inte som du har några krav eller önskan om exempelvis den bästa HDR-bilden och då kan du hålla dig till enklare och mindre dyra modeller. Men kanske sikta på den nivå av produkter som blir testade.