Erfarenheter av Gigabyte 2080 Windforce

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Gigabyte 2080 Windforce

Hej,
Någon frågade mig i PM om detta kort så jag skrev ihop lite tankar och erfarenheter jag har av detta kort.
Tänkte kan lika gärna göra en tråd om det här då kanske fler är intresserade.
Haft kortet i ca en vecka bara så inte hunnit göra mycket. Men har haft 2 kort precis innan som jag bytt in pga coilwhine. Palit 2080 Dual och Gainward 2080 (med 3 fläktar, minns inte om det hette phenom kanske).
Alla 3 kortet är i 8000kr klassen plus minus nån hundring hit o dit. Alla korten får plats i ett ghost louqe chassi som jag har..

Jo alltså jag har inte haft tid att testa det alls mycket. Så får återkomma med lite resultat senare om ljudnivå i Load under normal gaming.
För övrigt har jag lite saker att säga om kvalitet och mjukvara:
Mjukvaran är ett totalt skämt. Det går inte stänga av LEDen med den och den skapade massa problem installerad på min dator. Felsökte hur länge som helst varför min skärmsläckare slutat fungera t.ex. då det är viktigt för mig när jag sitter på en OLED:
Visade sig vara den jävla programvaran som gör något typ en gång i minuten trots att den inte ens gör något...
Men RGB/LED syns knappt alls ändå egentligen igenom ghosten så jag låtit det vara bara. Inte som Gainward kortet som sken rätt utanför gallret. Detta kan bara beskådas om man tittar in uppifrån ner egentligen.

Byggkvaliten på kortet är riktigt bra. Detta är ett RIKTIGT kort känns det som till skillnad från gainward och palit som jag testat.
Kortet har en backplate.. Egentligen bara en skön känsla inget mer.. Ingen funktion som jag vet- Lite stabilare. Men ändå att föredra.
Kortet har passiv kylning så det kan vara avstängt under en viss temp! Detta är första kortet jag sett som har den möjligheten, i 2080 klassen som får plats i en Ghost Louqe.
Däremot har jag stött på att man måste pilla med dess inställningar vilket jag inte haft tid med än. Men kortet varvar up och ner ibland.. Från att ha avstängda fläktar till att sättas på till att stängas av igen osv.. Loopar så ett bra tag ibland och det låter fördjävligt. Så hoppas man kan fixa det för annars föredrar jag gainward som hade fläktarna på konstant i ett lågt läge istället.

Vad jag sett så klockar den upp till ca 1840 under spel när den specificeras på 1710 på hemsidan. Vet inte om jag mäter fel.. Är inte riktigt den som är duktig på sånt. Sällan brytt mig om att pilla med grafikkortsinställningar eller klocka något alls. Men nu kör jag på en ryzen 2700 (auto klockad med default av asus moderkort x470-i), och ett default inställt gigabyte 2080 windforce.
Om någon kan tipsa om program som recordar frametimes, FPS, temps, RPM osv under tiden man spelar så man kan kika på det i efterhand, så skulle jag kunna göra lite tester och återkomma.

Har även 3D mark advanced edition som jag körde ett varv med de ovan nämda settings, i 4k då, time spy extreme:
4376 poäng totalt.
graphics score: 4718
cpu score: 3103
GPU temp når 73 som högst i testet ser jag nu..
Dessa resultat säger mig inte mycket så tar gärna emot feedback om det.

Om någon vill veta något mer så är det bara att fråga.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001: Tack för infon. Mitt INNO3D 2080 (se signatur) har som tur är ingen coil whine, om det bara är pga tur eller inte är svårt att svara på. I idle slår fläktarna still i 2 sekunder, sen varvar ena fläkten till i 2 sekunder, sen still i 2 sekunder och sen varvar andra fläkten till i 2 sekunder, och så håller det på hela tiden. Dock inget problem då det sker ljudlöst. Har en del LED som pulserar men stör mig inte nämnvärt så inte orkat försöka stänga av dom via någon programvara. I load låter grafikkortet en hel del, men bara luftbrus.

Om du orkar får du gärna föra in grafikkortet i följande spreadsheet https://docs.google.com/spreadsheets/d/1scEIPb9WcJjJQal1mbqzx...

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

@Nima2001: Tack för infon. Mitt INNO3D 2080 (se signatur) har som tur är ingen coil whine, om det bara är pga tur eller inte är svårt att svara på. I idle slår fläktarna still i 2 sekunder, sen varvar ena fläkten till i 2 sekunder, sen still i 2 sekunder och sen varvar andra fläkten till i 2 sekunder, och så håller det på hela tiden. Dock inget problem då det sker ljudlöst. Har en del LED som pulserar men stör mig inte nämnvärt så inte orkat försöka stänga av dom via någon programvara. I load låter grafikkortet en hel del, men bara luftbrus.

Om du orkar får du gärna föra in grafikkortet i följande spreadsheet https://docs.google.com/spreadsheets/d/1scEIPb9WcJjJQal1mbqzx...

Mitt ASUS Strix 1080 Ti beter sig precis likadant med fläktarna. Har försökt sätta en custom fläktkurva, men det vill sig inte riktigt. Tempsen i idle är väl precis för höga för passivt drift under låg belastning (kontorsarbete, surf etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Mitt ASUS Strix 1080 Ti beter sig precis likadant med fläktarna. Har försökt sätta en custom fläktkurva, men det vill sig inte riktigt. Tempsen i idle är väl precis för höga för passivt drift under låg belastning (kontorsarbete, surf etc).

Så märkligt.. Det borde väl gå att sätta egna fläktkurvor för att lösa problemet..
Jag har inte hunnit experimentera mer men ska göra snart

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur är Coilwhine på ditt gigabyte 2080 windforce? Jag kör gigabyte 2070 OC windforce, har bytt kortet för att det fanns coilwhine och finns kvar på det bytta kortet också, inte överdrivet mkt men tillräckligt för att notera det iaf (endast vid belastning såklart).

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Hur är Coilwhine på ditt gigabyte 2080 windforce? Jag kör gigabyte 2070 OC windforce, har bytt kortet för att det fanns coilwhine och finns kvar på det bytta kortet också, inte överdrivet mkt men tillräckligt för att notera det iaf (endast vid belastning såklart).

Jag har lite coilwhine men har inte hunnit testa så mycket än för att se om det är acceptabelt. Men då jag har bytt grafikkort 3 ggr redan till olika tillverkare kan jag konstatera att någon form av coilwhine verkar finnas på alla 2080 oavsett tillverkare. Verkar så varjefall..
Ska testa mer senare och återkomma.

Förresten citera gärna eller kör en @Munib sån där när du skriver till folk så riskerar man inte att missa det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har lite coilwhine men har inte hunnit testa så mycket än för att se om det är acceptabelt. Men då jag har bytt grafikkort 3 ggr redan till olika tillverkare kan jag konstatera att någon form av coilwhine verkar finnas på alla 2080 oavsett tillverkare. Verkar så varjefall..
Ska testa mer senare och återkomma.

Förresten citera gärna eller kör en @Munib sån där när du skriver till folk så riskerar man inte att missa det.

Japp, verkar som att de flesta korten har det som du säger. Läste lite att det inte endast beror på kortet utan hur ren output nätagget har. Ska testa byta nätagg en gång (har öppet köp kvar) bara för att testa. Återkommer ifall det hjälper!

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Japp, verkar som att de flesta korten har det som du säger. Läste lite att det inte endast beror på kortet utan hur ren output nätagget har. Ska testa byta nätagg en gång (har öppet köp kvar) bara för att testa. Återkommer ifall det hjälper!

MM har själv testat en seasonic gold 750w och nu en corsair SF600 v2.
Samma lika.. Jävligt mycket coilwhine på denna generationens 2080

Visa signatur

Citera för svar!