Sänka fläkthastighet under 27%

Permalänk
Inaktiv

Sänka fläkthastighet under 27%

Går det att sänka idle fläkthastighet på GTX1070 under 27%? Använder idag msi afterburner och skulle gärna vilja få ner fläkhastigheten några % till när datorn används till t.ex. vanlig surfning, går annars på ca 60% under spel men då har jag ju alltid hörlurar på.

Permalänk
Medlem

Från vilken tillverkare är ditt 1070?

Mitt EVGA-kort kan med hjälp av endera EVGA's nya Precision X1 (är fortfarande beta) eller speedfan ändra fläkthastighet väldigt flexibelt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta fläktar går inte att varvtalsstyra fritt utan har ett min varvtal där nästa steg under är att de inte orkar rotera och då bör stängas av i stället för tt få ström men inte ork rotera.
Det är kanske den gränsen du nått och korttillverkaren tillåter inte att man stoppar fläkten helt. ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, du kan sätta i MSI AB men det finns hårdvaruskydd som kickar igång när den anser det blir för varmt. Isf måste du göra (eller ladda ner) en bios/firmware för kortet med ändrad fankurva. Tror att det går på 10x korten numera men iaf inget jag rekommenderar om du måste fråga, om inte ditt kort har två biosar. Om du gör det ändå, var extra noga med att göra din research.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Mitt ASUS 1080 klarar inte original fläktkurvan och problem uppstår, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1505078-asus-strix-gtx...

Så om du får samma problem så klara inte fläktarna lägre RPM.

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack för alla svar. Kanske jag får nöja mig med 27%.