Kan Alexa styra spotify utan att vara den aktiva högtalaren?

Permalänk
Medlem

Kan Alexa styra spotify utan att vara den aktiva högtalaren?

Hej, Jag försöker att bestämma vad för Alexa högtalare jag ska satsa på och det beror fram för allt på följande funktion.

Spotify har ju den inbyggda funktionen att du kan spela musik via en klient, t.ex en PC och sedan använda en annan klient, t.ex an mobil, för att styra Spotify på PC. Jag använder detta ganska ofta när jag lagar mat genom att jag spelar musik via vardagsrummet (öppen planlösning) men byter låt etc med mobilen. Snart ska jag köpa en Alexa högtalare och jag undrar därför ifall man kan använda högtalaren på samma sätt. Dvs jag vill säga till högtalaren att byta låt på spotify/pausa etc och musiken fortsätter att spela på mitt "dumma" system i vardagsrummet.

Om detta fungerar så tror jag att jag skulle bli helnöjd med en Echo dot 30$, men om det inte fungerar så kanske jag väljer att köpa en ordentlig högtalare med bra ljud i, typ en Sonos One 2000kr istället. Pengar är tyvärr lite tajt så jag lägger helst inte mer pengar än jag behöver =(

Permalänk
Medlem

Det ska väl funka? när jag är och kör bil har jag en mobil uppkopplad som styr allting dvs är uppkopplad till bluetooth etc medans jag har en mobil som kontroll då jag kanske t.ex. har huvud mobilen som navigation och då vill jag ju slippa ta ned mobilen för att jag eller någon ska byta låt på huvud telefonen !

Dock vill jag tillägga att om du har en för stor spellista (över 100 låtar) så kommer dummy mobilen endast slumpa dom 100 senaste låtarna på listan.. detta är ett irritations moment om du har 4000 + låtar haha och du bara hör dom 100 senaste

in any case .. för att besvara på frågan .. ja det ska funka!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

@Stefan93: Och det är med Alexa du gör det här?

Permalänk
Medlem

Jag använder echo dot för att styra spotify och Sveriges radio på en sonos 5. Lägger till sonos 5 i Alexa appen med ett namn och säger till Alexa att spela musik på den enheten.

Edit: man kan även sätta default speaker i echo dot settings eller koppla echo dot med 3.5 mm audio kabel eller bluetooth.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64