Powerbanks med 220v eluttag - fördelar & nackdelar?

Permalänk
Avstängd

Powerbanks med 220v eluttag - fördelar & nackdelar?

Tjena! Jag har tittat på olika powerbanks som inte bara har hög mAh (27000 och uppåt) utan även möjlighet att stoppa in vanliga kontakter som i vanliga eluttag. Tänk "mobila vägguttag". Dessa verkar vara 220v 50hz men med olika watt (har sett mellan 70-100W där 100W är toppeffekt).

Exempelvis har jag tittat på RAVPower och Xtorm men jag kan inget om dessa märken så jag vet inte om det är märken som elektriker skulle rekommendera eller om det är "budgetmärken" inom området av powerbanks där du vill ha tillgång till "mobila väggeluttag".

Jag förstår mig inte vad själva ampere i 220v 50 hz skulle vara om det är mellan 70-100W?
Kör man: P = Volt*Ampere, så: Ampere = Watt/Volt = Ampere = 220/70=3,14A och 220/100=2,2A ?

Någon insatt inom elektricitet som vet om powerbanks med vanliga vägguttag är något att använda sig av? Hur stabila är de dessutom och hur brukar dessa större batterier hålla i olika temperatursvängningar samt antalet omladdningar innan de börjar laddas ur mycket fortare?

Exempelvis Xtorm AC Pro 41600mAh låter mkt intressant då den ska ha hela 41,6Ah och hushåller 2 "vägguttag" utöver några USB-portar. Frågan är dock hur hållbar den kommer att vara i längden? Jag länkar inte till något för jag vill inte framstå som jag gör reklam för dem.

Snarare är jag kritisk och vill veta om "det är good shit eller bara Lidl-skräp".

Tack för svar på förhand!/ AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av powerbanks som har eluttag men jag skulle säga att jag tror inte att det är "Lidl skräp"

Hållbarheten är det svårt att svara på men det verkar som att du har 2 års garanti på det vilket är ett bra tecken.

Som du skriver så kommer de i princip leverera mellan 2-3 amp vilket borde säga att du inte kan köra en dammsugare från den utan den är snarare mer ämnad till mobiler. Det enda positiva till att det finns ett eluttag är att du kan utnyttja snabbladning om din mobil och laddare kan använda sig av det.

Frågan är dock om det är värt att lägga ner 4k för 2 stycken eluttag.

Permalänk
Medlem

RAVpower brukar väl ses som en av de bättre tillverkarna bland de mindre kända.

Vad gäller dina frågor om effekt så gäller W = A * V eller då omvänt, A = W/V. Så 100 watt toppeffekt är 0,4 ampere vid 220 volt.

Skulle säga att uttag för växelström är en ganska kass nödlösning med stora förluster i omvandlingarna. Vad hoppas du kunna använda den till för övrigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teicaus:

Som du skriver så kommer de i princip leverera mellan 2-3 amp

Njaa. Nää. Det stämmer inte riktigt.
@hakro807 har räknat rätt i sitt inlägg däremot. 0,4A är alltså närmre sanningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Ja, jag misstänkte att det inte skulle gå att använda det som ett vanligt vägguttag som exempelvis att koppla in stationär dator som kräver 750w eller någon dammsugare på ett par hundra watt.

Verkar som om man måste gå på riktigt dyra (100 lax) "bärbara elverk" om man vill kunna koppla in sånt. Jag är intresserad av detta för jag spelar in ljud och då är eluttag i vanliga väggar en fiende mot ljudet pga. elektriska störningar när man kör via eluttag i väggen (trots att det är jordat!). Har redan en Anker powerbank men var nyfiken om det fanns större med mer än 18000mAh.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Powerbanks storlekar styrs till stor del vad som få tas med på flygplan och någon övre gräns verka ligga på 18-20 Ah räknat som 3.7V-celler. I grunden är Ah-värdet räknat som 3.7V celler ett sätt att beskriva hur mycket litium batteriet totalt innehåller - därför anges batteriets Ah-tal - inte hur mycket strömmängd (i Ah) man egentligen kan få ut ur powerbank på 5V-uttaget med alla omvandlingsförluster inräknat (i praktiken hamnar det runt 60% - 65% av batteribankens uppgivna Ah-tal då en del av det täcker in glappet 3.7 -> 5 Volt och en del rena förluster i omvandlingen - dvs. av 10 Ah på batterisidan så får man runt 6-6.5 Ah vid 5 Volt).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren! Ja, jag misstänkte att det inte skulle gå att använda det som ett vanligt vägguttag som exempelvis att koppla in stationär dator som kräver 750w eller någon dammsugare på ett par hundra watt.

Verkar som om man måste gå på riktigt dyra (100 lax) "bärbara elverk" om man vill kunna koppla in sånt. Jag är intresserad av detta för jag spelar in ljud och då är eluttag i vanliga väggar en fiende mot ljudet pga. elektriska störningar när man kör via eluttag i väggen (trots att det är jordat!). Har redan en Anker powerbank men var nyfiken om det fanns större med mer än 18000mAh.

Om det är störningar du vill ha bort borde det finnas bättre lösningar. Bättre nätaggregat i utrustningen eller filtrera bort störningarna.

Annars gör ju en UPS samma sak, dvs lagrar el. Lite klumpiga och tunga men en i rätt storlek driver lätt en dator eller en hel serverpark. De ger dock oftast inte jättesnygg 50hz sinuskurva men det gör förmodligen inte powerbanken heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@AplAy: Vill du ha bort störningarna så är det UPS eller nätfilter som du bör titta mot.

Antingen något åt den här stilen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1708595, nätfilter med "strömrenare".
https://www.thomann.de/gb/furman_ac210_power_conditioner.htm annat exempel
Eller så en Online UPS, finns kanske modeller riktade mot AV, har dock inte något bra exempel.

Och sedan som tidigare föreslagit, ett bra kvalité nätagg som levererar bra och stabila spänningar.

Permalänk
Medlem

Balanserade ljudkablar är ju annars till för att just få bort elektriska störningar från ljudet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Nää. Det stämmer inte riktigt.
@hakro807 har räknat rätt i sitt inlägg däremot. 0,4A är alltså närmre sanningen

Skickades från m.sweclockers.com

Ah min miss, såg lite fel där nu med volt/effekt.

En till sak till TS kom ihåg att eluttaget kan leverera 100 watt vilket i sig är väldigt mycket för en powerbank. Som jag skrev tidigare så kommer det inte funka att driva en dammsugare eller en dator men all slags små elektronik borde den här inte ha problem med.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren! Det är exakt en sådan (nätfilter/strömrenare/nätrenare(?)) där jag behöver.

Jag har två alternativ för min ljudutrustning: köra 2st USB 3.0-kablar in i datorn som strömförsörjning (fast helst inte pga. massa fläktljud från datorn) eller köra med en klassisk AC-adapter vilket betyder att jag behöver ett "nätfilter"(?) som erbjuder vanliga vägguttag i sina kontakter.

Det här med sinuskurva förstår jag inte; i vilken utsträckning påverkar den elektronik, och i detta fall ljudutrustningens ljudinspelningar? Menas det på att det inte exakt är 50Hz utan kanske 49,999 Hz och bara en sådan liten svängning har negativ inverkan?

Skrivet av Pepsin:

Balanserade ljudkablar är ju annars till för att just få bort elektriska störningar från ljudet.

Använder redan shielded XLR-kablar men detta hjälper inte om strömmen från vägguttaget kommer och "smutsar" ned min fantommatning och övriga utrustning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Märkliga ideer att lösa ett problem som inte borde finnas från början.
I stället för att spekulera i bisarra strömförsörjningar så beskriv vad du vill göra och vad du vill driva.
jag tror inte att varken powerbanks ellel upser är en bra metod och ljudutrusning brukar inte ge brum om den är hel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte sinus-omvandlare av bra kvalitet så blir det lätt hörbar oljud i ljudanläggningar av övertonerna från flankerna av den sk. modifierade sinus som de ger ut (steppad/trappstegs 4-kantvåg) - allt som du tycker är överkomligt med liten budget kommer att ge skräpström ut, skall det ge sinus så är det minst dubbla kostnaden för samma VA-tal på omvandlaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det här med sinuskurva förstår jag inte; i vilken utsträckning påverkar den elektronik, och i detta fall ljudutrustningens ljudinspelningar? Menas det på att det inte exakt är 50Hz utan kanske 49,999 Hz och bara en sådan liten svängning har negativ inverkan?

Det är inte frekvensen som är kritisk och det vanliga elnätet är bara 50 Hz i genomsnitt¹, utan vågformen. I vägguttaget är det sinusvåg (nåja, det beror på hur mycket apparatur med ful belastning utan effektfaktorkorrigering man har inkopplat i närheten), men från enklare UPSer, inverters och powerbanks (som ju är samma sak) får man i bästa fall "trappstegsmodifierad sinusvåg" som inte är sinus alls, utan en approximation, i vanliga fall helt enkelt fyrkantsvåg och i sämsta fall, högfrekvent fyrkantsvåg med stor DC-komponent (eller helt sonika likström).

För primärswitchade nätagg (som en dator, mobilladdare och nästan all elektronik idag) spelar det faktiskt ingen roll² men visst kan störningar leta sig in i audiosystem. Jag skulle ändå säga att man får testa, eftersom ljudsystem liksom ska vara bra på att filtrera nätspänningen. "Trappstegsmodifierad sinusvåg" eller fyrkantsvåg är olämplig för apparater med gammal hederlig järnkärnetrafo, för elmotorer och andra induktiva laster eftersom det ger stora förluster vilket innebär risk för överhettning samt dålig prestanda i apparaten.

Rent allmänt: inverters med fyrkantsvåg: små förluster vid konverteringen, bra för elektronik, höga förluster för induktiva laster som elmotorer.
Inverters med sinusvåg: större förluster i själva invertern, men låga (normala) förluster i induktiva laster.

Min allmänna rekommendation till någon som behöver nätspänning "off line" är att köpa en konsument-UPS. De är billiga jämfört med vad dessa "RAVPowers" och "Xtorms" är (när jag googlar lite snabbt) och kan ge hundratals watt (700 VA, 500W är väl en typisk siffra) och om de används "normalt" har man dessutom en UPS... Min spontana reaktion efter att ha kollat upp dessa powerbanks är att de känns som överprissatta gimmicks. Enda fördelen verkar vara att de (antagligen) har lijon-batteri och därmed är lättare att släpa på (UPSser har så gott som alltid fortfarande blysyrabatterier, men troligtvis inte för all framtid) men att ange kapacitet i mAh som är vanligt för USB-powerbanks ger oseriösa vibbar. Det enda som är relevant är antalet Wh, eftersom Ah inte betyder ett smack utan att känna till batterispänningen och den är inte 230 volt kan jag lova. Så "41600 mAh" betyder inte 400 mA i över 100 timmar utan snarare mindre än 45 minuter, givet att batteriet är lijon på 3,7V nominellt. När tillverkare anger kapaciteten i en powerbank så summerar de bara ihop cellernas nominella kapacitet helt utan hänsyn till vilken spänning de har, eller hur de är kopplade.

1) Normalt sätt är frekvensen i elnätet något lägre på dagen än på natten. Det kan variera kring ett par Hz. Höge belastning ger lägre frekvens och när alla tunga industrier är igång dagtid sjunker frekvensen. Men långtidsstabiliteten är mycket god, så frekvensen på längre sikt är 50,000000 Hz, dvs såpass precis att nätanslutna klockor vanligtvis använder nätfrekvensen som klocksignal.

2) Pga större konverteringsförluster kan "bra" inverters med sinusvåg faktiskt vara ofördelaktigt för primärswitchande nätagg. Dessa bryr sig inte om vad för vågform det kommer in, de vill ändå göra om det till likström innan nedswitchning till 5V/12V/whatever. Ren sinusvåg gör naturligtvis ingen skada, men då har man en inverter/UPS/powerbank med något högre konverteringsförluster.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En tillägg angående fyrkant-våg omvandlare (sk modifierad sinus skrivet på förpackningen) och sann sinusomvandlare är att de med fyrkantvåg har ofta problem med elektronik och nätaggregat - som mycket väl skulle fungera bra med fyrkantvågen - pga. apparaternas ingångsfilter med så stora värden på ingångsavstörningskondingen att högfrekvenskomponenterna kortsluts i dessa för fyrkantvågomvandlaren med väldigt häftiga strömstötar i antal hundratal µs vid varje omslag och det kan ge allehanda problem både för omvandlaren (den blir het) och matningen till omvandlaren (jättestora strömstötar från batteriet när omvandlaren försöker mata ström för de i 100-tal µs långa kortslutningar på 230Volt-sidan pga. ingångskondingarna i anslutna apparaten)

Tittar man på en 300 Watt fyrkantomvandlare och en motsvarande sinus gentemot varandra så kommer man att se att tomgångsspänningen är lite högre för sinusomvandlaren i jämförelse med fyrkantomvandlaren - med det hela ändrar sig drastiskt när man koppla in en lågenergilampa på typ 5-15 Watt och hålla den lysande - då kommer man finna att fyrkantomvandlaren faktiskt drar mer ström (högre totaleffekt) än sinusomvandlaren och fyrkantomvandlaren blir också varmare i chassiet och börja man parallellkoppla flera lampor så blir det snabbt problem - överlast och termoskydd (om det inte är billig-import kinamodeller utan sådant och det brinner efter en stund) kan börja lösa ut tidigt trots att man tycker sig inte lasta mer än typ 20% av omvandlarens kapacitet.

sinusomvandlare kan man ofta hänga på mera men gillar heller inte energilampor och led-lampor eftersom med en likriktaringång (med resovir-konding som utjämnare - krävs om det inte skall blinka i med stor ampliud i 100 Hz) och de bara leder ström vid spänningstoppen på perioden och inget däremellan - effektfaktorn på en gu10-ledlampa på 5 Watt kan dra ström motsvarande i ström för 15-20 VA (verkligheten mer eftersom crestfaktorn är hög och tullar stora andelar på tillgängliga strömresurserna i omvandlaren) och det finns inget som heter power correction i den världen när man kan köpa typ 2-pack av dem för 49:90 hos gubbdagis...