Permalänk
Medlem

Skärmsläckare på OLED-TV?

Hej!

Jag funderar på att köpa en LG OLED55C8. Har i nuläget en gammal Sony 40" som rullat på bra, men börjar bli dags för 4k och gärna OLED. Jag använder dock TVn som utökad skärm nästan uteslutande, högst ovanligt att jag tittar på "vanlig tv". Har förstått att det finns vissa burn-in problem OLEDs. För att slippa vara paranoid funderar jag på vad det finns för lösningar på detta. Händer att jag glömmer TVn på ett par timmar (aldrig dagar) med stillbild. Vore inte roligt att få förstörd bild på en så dyr apparat, så jag funderar på vad det kan finnas för lösningar. Har förstått att LG har diverse pixel shifting funktioner för att undvika burn in, men är dessa aktiva även när man använder TVn som utökad skärm?

Finns det någon inbyggd skärmsläckare, eller finns det någon mjukvara man kan ladda ner som drar på skärmsläckare på endast en skärm trots att man använder den andra (datorskärmen, den primära skärmen)? Misstänker att det finns smarta lösningar på detta som gör att man slipper paranoian. Skulle det fungera att ha en kolsvart bakgrundsbild, eller sliter det ändå på panelen?

Tips och information är varmt välkommet!

Permalänk
Medlem

Läs manualen, på min SONY OLED så finns det både timer för power off och det kommer upp ett automatiskt bildspel om jag låter TV'n stå på med stillbild.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.