Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

Permalänk
Medlem

"These are people who are uneducated—they don’t understand that this is a plausible scenario, and listen: this is a game. And today gaming is gender-diverse, like it hasn’t been before. There are a lot of female people who want to play, and male players who want to play as a badass [woman].
And we don’t take any flak. We stand up for the cause, because I think those people who don’t understand it, well, you have two choices: either accept it or don’t buy the game. I’m fine with either or. It’s just not ok."

Jag antar att folk lyssnade och inte köpte skitspelet. Sen att de censurerade ord som "White man" kunde inte få mig att spela ett rasistiskt spel.
Jag och mina barn tänker inte sponsra ett rasistiskt företag längre så DICE är utesluten för all framtid.

https://www.youtube.com/watch?v=W7N-TiUN5WU

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa det i förra veckan, men missade 50% rabatten med en dag. Kommer inte betala fullpris för detta spel.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis vad Patrick sade till mig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Helt rätt, de flesta vet nog inte ens om att de existerar. Den skaran som blir upprörda över kvinnor med robotarmar i spelet är nog i sammanhanget försvinnande liten. De flesta av oss förstår att det är ett spel och att man inte kan förvänta sig en simulering av verkligheten.

Jupp, instämmer, det är förmodligen som vanligt frågan om en liten men jäkligt högljudd skara. Lätt att få för sig att de är fler än de är.

----

Hurdan är singleplayerkampanjen förresten? Förra iterationens dito rosades ju en del i recensionerna, men personligen tyckte jag det hattiga upplägget utan nån form av kontinuitet sög. Samma race denna gång?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Klubba:

RDR2 finns ju inte ens till PC, vilket borde vara BF's främsta plattform. Låter som en kass ursäkt.

För mig handlar det mer om att BF1 var en sån besvikelse, BF4 var ju riktigt bra men jag störde mig lite på camper-snipers (men är ju en del av modern strid så OK) så jag såg fram emot BF1 riktigt mycket, tänkte mig ett BF med äldre vapenteknik som borde ge mer taktiskt spelande. Kikarsikten dök väl inte ens upp alls föränn i WW2 liksom istället blev det helt tvärt om...... snipad från 200km bort av nåt anti-tank gevär med precision som en potatiskanon som på nåt magiskt vis i spelet blivit laserpekare helt utan bullet drop....

Inte sett något i BF5 som lockar, hade det varit billigatse hade jag nog testat det

Majoriteten av Battlefield-spelarna sitter på konsoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelet borde inte ha släppts så tidigt. Som det är nu så är det helt förstört av fuskare. EA hjälper väl inte direkt till när det gäller storsalg heller. Nu läste jag inte hela, men är EA access inkluderat i dessa tal?
Vad var det Patrick sade? Att en del av kunderna är oinformerade och kanske dumma? Eller hur var det?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det sög rätt mkt är det inte förvånande. Ett nytt BC2 tack

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Holmgren3n: Håller till viss del med om att det är många som anklagas för fusk. Men vad jag tror är att det finns många "passiva" fuskare som flyger under radarn. Kolla på detta youtube klipp var ganska intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=rdpTvPWR1hk

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Samma här, började ruttna redan i BF3, sen när BF4 var så trasigt första halvåret lade jag ner det illa kvickt, inte rört serien sen dess.

Tittat en del på streams av BFV men är inte alls sugen. Dessutom för tungdrivet tycker jag.

Ska satsa på Apex Legends istället, där snackar vi en frisk fläkt!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av Vangen:

En miljon pers var kloka helt enkelt.

Skrivet av Epic:

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Kan säga som så att det är väldigt sällan EA estimerar rätt när det kommer till försäljningssifrror. EA sätter ambitiösa mål och det är ofta man missar målen, men denna gången blev det till ett slagträ för diverse idéer gamers har om spelet givetvis.

En sak ni bör tänka på är att Battlefield V är den första EA Access launch-titeln.
Det betyder att det gick att spela spelet genom en subscription till EA Access. Inte bara det, utan även spela en vecka innan release.
Det betyder att många helt enkelt inte köpte Battlefield V, utan skaffade en subcription istället. En subscription som man enkelt kan säga upp.

@Vangen
Jag och många andra spelutvecklare skulle uppskatta om man är lite mer konstruktiv i sin kritik, det är ganska tråkigt att jobba dag och natt för att göra ett så häftigt spel som möjligt för spelare som dig, bara för att bli mött av skitsnack och trams för att någon chef någonstans sa något dumt. (som inte ens jobbar kvar).
Jag har t.ex. jobbat hårt för att man ska kunna hoppa igenom fönster vilket är en fantastisk spelupplevelse, och många ändrar sig när de faktiskt provar spelet.

Allt jag hade att säga.

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Efter BF4 har det gått ganska stuprakt nedåt...
Fuskare får härja helt fritt o utvecklarna rycker på axlarna o går vidare...

/Homer_S

Rycker på axlarna och går vidare? Vad pratar du om? Har du ett exempel?
DICE jobbar väldigt hårt för att komma åt fuskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jag har samma uppfattning men världen känns just nu mer politisk än någonsin så man vet aldrig.

Vore faktiskt väldigt intressant med en djupdykning/artikel om detta av er!

Permalänk

Jag spelar inte mycket/ofta numera, utan mer causal, så BF passar mig perfekt. Har spelat sedan BF 1942 och försöker att inte vara allt för nostalgisk a la "det var bättre förr".

Fö tror jag det blir allt ovanligare med kontinuerliga framgångar i spel-serier. Stor konkurrens tillsammans med kräsna spelare (läs: unga) som kräver kick-ass x 2 mot föregående release.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

"These are people who are uneducated—they don’t understand that this is a plausible scenario, and listen: this is a game. And today gaming is gender-diverse, like it hasn’t been before. There are a lot of female people who want to play, and male players who want to play as a badass [woman].
And we don’t take any flak. We stand up for the cause, because I think those people who don’t understand it, well, you have two choices: either accept it or don’t buy the game. I’m fine with either or. It’s just not ok."

Jag antar att folk lyssnade och inte köpte skitspelet. Sen att de censurerade ord som "White man" kunde inte få mig att spela ett rasistiskt spel.
Jag och mina barn tänker inte sponsra ett rasistiskt företag längre så DICE är utesluten för all framtid.

Tråkigt att du bestämt dig för att DICE skulle vara rasister när du inte har någon teknisk insyn i varför white blev censurerat i chatten.

Jag arbetade med detta. Det fanns ingen censur mot ordet white i vårt profanity filter vad jag vet. Profanityfiltret letar efter ord och kombinationer av ord för att förhindra att spelare skriver kränkande saker till varandra. Det kan t.ex. ha varit "hite" från shite som blockerade ordet.
Men har man en förutfattad mening så kan man fiska ur vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tråkigt att du bestämt dig för att DICE skulle vara rasister när du inte har någon teknisk insyn i varför white blev censurerat i chatten.

Jag arbetade med detta. Det fanns ingen censur mot ordet white i vårt profanity filter vad jag vet. Profanityfiltret letar efter ord och kombinationer av ord för att förhindra att spelare skriver kränkande saker till varandra. Det kan t.ex. ha varit "hite" från shite som blockerade ordet.
Men har man en förutfattad mening så kan man fiska ur vad som helst.

Ja men white var inte censurerat utan white men så enligt din förklaring så borde white vara censurerat med.
Men vad vet jag. Jag är en av dessa ni kallade "uneducated".

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Tror inte Red Dead Redemption2 har påverkat försäljningen överhuvudtaget på BF5, de är ju inte ens samma typ av spel. RDR2 är ju ingen konkurrent för gamers som vill ha en multiplayer pangare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Helt rätt, de flesta vet nog inte ens om att de existerar. Den skaran som blir upprörda över kvinnor med robotarmar i spelet är nog i sammanhanget försvinnande liten. De flesta av oss förstår att det är ett spel och att man inte kan förvänta sig en simulering av verkligheten.

Då ska man också komma ihåg att spelkonsumenter inte är särskilt medvetna. Se bara på alla problem med förhandsbokningar, där konsumenterna i förväg köper produkter ibland vetandes inget annat än produktens titel. De flesta som köper just detta spelet gör nog det mest för sakens skull, spelar några timmar liksom i väntan på nästa skjutare som står runt hörnet.

Men att låtsas som att den pinsamma politiken kring spelet inte skulle påverka eller bara påverkar en "försvinnande liten" grupp vore att bortse från det stora spektaklets sprängstoff. Det handlar inte om att spelet inte är realistiskt utan hur man väljer att tala om spelet, så som om man velat berätta en historia grundad i verkligheten. Hade Dice och EA istället haft andra världskriget mest som en epok som agerade bakgrund till händelserna i spelet där man annars tar sig stora friheter och inte menat sig grunda sig i verkligheten hade situationen varit en annan. Istället talar man om att berätta om fiktionella historier såsom om de vore grundade i verkligheten - färgade efter flyktiga, dagsaktuella politiska tankegångar.

Benägenheten att pilla in kvinnor i stridande roller i en miljö där kvinnor skötte i princip allting förutom stridandet blir konstigt. Att man sedan gör det till synes helt o-sarkastiskt, harklar sig över kritikerna och tillika spelseriens hängivna konsumenter samt står på sig i sitt tankebefriade beslut är ett recept för att utplåna det stöd man som utvecklare byggt upp så länge.

Ta andra spel och typer av underhållningsmedia. Nazi-zombier har blivit ett stor grej senaste åren. Det är tydligt att det är fiktion det handlar om och då kan man spela på konceptet ganska friskt. En film med nazi-zombier kan komma undan med saker en dokumentär eller skildring av Nazi-Tyskland med inslag av nazi-zombier inte skulle kunna göra.

Dice ser jag som en förbrukad studio. De, likt Blizzard-Activision, har gjort sitt. Dags att stänga verksamheten innan de lyckas svärta ned sig själva ännu mer. Innan de gamla hängivna fansens attityd gentemot dom går från likgiltighet till förakt. I den här takten är det bara en tidsfråga innan Dice säljs ut från att vara spelutvecklare till att bli spelutvecklingsassistenter, likt forna svenska Massive Entertainment. Vilket är en utveckling jag, till skillnad från i Massive Entertainments fall, välkomnar.

Permalänk

Känns som många har fått upp ögonen för hur vissa publicerare utnyttjar oss konsumenter på ett riktigt kasst vis och tror att vi inte ska lära oss av misstagen. Jag kan ärligt säga att jag undviker allt som EA satt klorna i för att det helt enkelt inte är värt det. Betalväggar och microtransaktioner i all ära men att betala fullt pris för ett spel och sedan inte få det fullständiga spelet är tröttsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Visst, det var hård konkurrens från RDR2 men den största anledningen är ju alla kontroverser kring spelet med konstiga beslut med robotarmar, idiotiskt uttalande från Patrick samt en mer eller mindre obefintlig och dessutom kass marknadsföring kring spelet.

Glöm inte att det var en kvinna med! Galet många klagomål på det, och folk bojkottar EA för "SJW nonsens". En av anledningarna till att jag håller mig undan internet numer, man kan imte ens läsa om spel utan att bli övermäktigad av puckon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Glöm inte att det var en kvinna med! Galet många klagomål på det, och folk bojkottar EA för "SJW nonsens". En av anledningarna till att jag håller mig undan internet numer, man kan imte ens läsa om spel utan att bli övermäktigad av puckon.

Ett tips är att du sätter dig in i varför folk tycker som de gör hellre än att bara slentrianmässigt avfärda åsikterna framförda av andra. Kolla upp kommunikationen från Dice kring Battlefield V och jag är säker på att du kommer dela många åsikter med dessa internet-puckon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Jag håller med dig helt, EA är inte det enda företaget som har gått Woke och blivit Galna, Ubisoft är på väg åt det hållet också.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen nämnt Fortnite eller CoD: Blackout. Avsaknaden av ett väldigt populärt spel-läge tror jag kan ha bidragit till att spelet inte sålde fler exemplar.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

EA har en ledning som anser att mikrotransaktioner och lootboxes är framtiden för alla spel.
Nu har man följt detta motto i några år så EA borde ha hård data tillgänglig.
Kanske dags att byta ledning till en som faktiskt har visioner och inte enbart vill mjölka ut så mycket som möjligt med ett minimum av arbetsinsats?
Hur ser det ut med EAs speltitlar just nu jämfört med för några år tillbaka?

Jag tvivlar på att battleroyal-läget kommer att bli något man köper spelet för. Andra världkrigsmiljö med få vapen och battle royal? Jag hade nog hellre lagt det arbetet på RSP, fler vapen, kartor.

Jag tycker att BF-serien har tagit en felaktig väg sedan BF4. Man satsar mer på visuell upplevelse istället för att födjupa själva spelupplevelsen. Innehållet i spelen har avtagit, jämför antal vapen, tillbehör, kartor etc i BF4 med BF1, BF5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Men varför ska man köpa ett spel som du inte gillar?

Det var ju inte huruvida man gillade spelet eller ej som var avgörande. Det var huruvida man accepterade sättet de tryckte in kvinnliga spelare eller ej.

Skrivet av EA:

Listen: this is a game. And today gaming is gender-diverse, like it hasn’t been before. There are a lot of female people who want to play, and male players who want to play as a badass [woman]. And we don’t take any flak. We stand up for the cause, because I think those people who don’t understand it, well, you have two choices: either accept it or don’t buy the game. I’m fine with either or. It’s just not OK.”

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag håller med dig helt, EA är inte det enda företaget som har gått Woke och blivit Galna, Ubisoft är på väg åt det hållet också.

Glöm inte bort att Blizzard, Activision, Bioware, Bungie, Riot, Nintendo, Sony, Microsoft, Square Enix, Valve, Rockstar, Capcom, Konami, From Software, Naughty Dog, Playground Games och Obsidian också har begått dödssynden att ha kvinnor i sina spel.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Fast nu skrev de ju om vissa slag.

I norge var det slaget (som är i singleplayer storyn) vunnet av män, inte en ensam tonårstjej.

Lite sådant folk är upprörda om också.

Men man måste ju inkludera allt och alla, även om det innebär att man skriver om historien. Så att en enskild person som inte ens är intresserad av Spel kan känna sig nöjd.

Permalänk
Medlem

Dom la ju ner mycket tid i reklamen på Origin Premier, vet många, mig inklusive som bara "hyrde" spelet med Premier.
Hade varit intressant o se hur många unika spelar de hade första och tredje månaden, samt nu.
Jämfört med hur många ex som såldes.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Serien ändrsde stil helt och hållet i och med BF3. Efter det har intresset dött för serien.

Jag skulle gärna köpa ett spel i Bad Company stilen. Skulle till och med gärna spela kampanjen och återse det helsköna BC-gänget som drev med spel som CoD, och spel som BF-serien frammåt blev.

Gör om, gör rätt DICE. Bad Company 3!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Folk vill inte köpa spel med politisk agenda.
Folk vill inte köpa halvfärdiga spel.
Folk vill inte köpa halva spelet och betala resten med mikrotransaktioner.

Det absolut viktigaste är att spelet är roligt att spela och efter det kanske grafiken spelar en liten roll med.

2018 var året de stora spelföretagen gömde bort vad deras kunder ville ha.

Permalänk
Medlem

Förutom en del klantigheter i lanseringen så utan att ha granskat tror jag det finns en annan viktig anledning till varför Battlefield kommer gå sämre och sämre

I stora bolag blir de som jobbar där mer anonyma och drabbas av stordrifts-seghet. Mycket av arbetet saktas ner för att det är många involverade och man får mindre och säga till om.
Problemet med det här som visar sig extra mycket just i programmering jämfört med flera andra yrken, är att man får svårt att attrahera duktiga programmerare. Stjärnorna väljer andra bolag där de får bättre utlopp för vad de kan åstadkomma.

Det finns större bolag som förstår detta fenomen men det brukar isåfall märkas i produkterna, tycker inte att det märks för Battlefield